Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Wereldreis op de motor  (gelezen 36873 keer)

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 41
Re: Wereldreis op de motor
« Reactie #15 Gepost op: 29-12-2009, 18:32 »
Hoe nieuwer hoe beter lijkt me, maar dat alleen betreffende slijtage delen.
Hoi Marcel, ik heb je mooi foto's gezien en zag dat je een XT hebt, welke percies.

Offline member

  • Modje
  • *
  • Berichten: 2587
Re: Wereldreis op de motor
« Reactie #16 Gepost op: 29-12-2009, 19:46 »
Die onderste link is van The Long Way Down. Ewan Mcgregor en Charlie Boorman rijden van noord schotland naar zuid afrika. Dit is het vervolg op Long Way Round, een reis die ze deden vanuit london via oost europa, richting rusland, mongoliƫ, alaska en amerika. Heel leuk om te zien. Beide zijn op DVD te vinden.
Charlie Boorman heeft ook Road to Dakar gemaakt over zijn deelname aan de dakar en en 2 delen van By Any Means waarin hij via allerlei verschillende vervoersmiddelen de wereld over reist.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 480
Re: Wereldreis op de motor
« Reactie #17 Gepost op: 30-12-2009, 00:03 »
Fazerin,

Zo maar een gedachte: aangezien de meeste offroads een beetje aan de hoge kant zijn moet je misschien eens kijken naar een lichte tweecilinder toerfiets zoals de Suzuki GS 400/450/500 of de Honda CB450/500. Die dingen zijn niet te hoog en makkelijk te verlagen indien nodig, ze zijn redelijk van gewicht, ze zijn onverwoestbaar, zeer zuinig en er zijn er vele tientallen voor een prikje op de kop te tikken met lage kilometerstanden. Ik heb ooit een Duitse wereldreiziger op zo'n ding gezien, een Suzukig GS400, en gesproken. Ding was helemaal standaard, zonder aanpassingen en met een ouwerwets krauserkofferrek. Hij had er al een waanzinnige wereldreis afstand op staan en hij had echt nooit wat met dat ding.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1745
Re: Wereldreis op de motor
« Reactie #18 Gepost op: 30-12-2009, 00:30 »
 :stupid:  Helemaal mee eens! En breekt ie, dan laat je hem gewoon lekker achter. Sowieso zijn twee en viercilinders veel duurzamer en betrouwbaarder dan 1 cilinders. Dus gewoon met je fazertje zou ik zeggen. Niets is betrouwbaarder dan een japanse viercilinder.

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 41
Re: Wereldreis op de motor
« Reactie #19 Gepost op: 30-12-2009, 00:33 »
Yep, heb ik nog een keer door genomen voor alternatief. Wel geschikte banden voor dual purpose
 
Ik dacht aan een lichtere, geen injectie, bouwjaar niet ouder dan 5 jr, 2005, gewicht ca. 140 kg leeg, liefst max 50 PK, geen meule zand, grote stenen of water rijden ..... die GS is ook veel op de markt.

http://www.bikez.com/year/index.php?year=2005
 
http://www.bikez.com/motorcycles/honda_cb_500_1997.php
http://www.bikez.com/motorcycles/honda_cb_250_nighthawk_2005.php aantal PK ?
http://www.bikez.com/motorcycles/honda_cb_250_2003.php
http://www.bikez.com/motorcycles/suzuki_gs_500_2006.php
http://www.bikez.com/motorcycles/hyosung_gt_250_2005.php
 
http://www.bikez.com/motorcycles/beta_alp_40_2006.php
 

Offline member

  • *****
  • Berichten: 322
Re: Wereldreis op de motor
« Reactie #20 Gepost op: 30-12-2009, 07:57 »
Mooie plannen heb je ! Nog niet zo concreet, maar dat komt vast nog wel  ;D
Heb je de TT600RE al overwogen ? Die is al een stuk lager dan de gewone TT, zoals die van je favoriet Sander.
Ik was er erg blij mee in Afrika :) 
 
what doesn't kill me only makes me stronger

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 41
Re: Wereldreis op de motor
« Reactie #21 Gepost op: 30-12-2009, 12:21 »
Mooie plannen heb je ! Nog niet zo concreet, maar dat komt vast nog wel  ;D
Heb je de TT600RE al overwogen ? Die is al een stuk lager dan de gewone TT, zoals die van je favoriet Sander.
Ik was er erg blij mee in Afrika :)   
He, wat leuk, een hoop info. Ik begin uitgebreid te lezen.
Jij schreef : 'TTi is die van Irene', hoe moet ik die 'i' plaatsen. Hoe lang ben je ? Ondanks lage km stand hebben jullie meteen nieuwe tandwiel en ketting geplaatst ?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5705
Re: Wereldreis op de motor
« Reactie #22 Gepost op: 30-12-2009, 13:13 »
TTi is de i van Irene (1,65m zoiets?) de mijne is TTe, gewoon om ze uit elkaar te houden.
het zijn allebei TT600RE's, de mijne opgehoogd naar TT600R hoogte.

We hebben uiteindelijk 16.000 km gereden. Onderweg wil je liever niet ketting en tandwielen vervangen. Die zijn in Afrika niet zomaar te krijgen en heel erg zwaar om mee te nemen.
We hebben onderweg (In Mauretanie) nog wel het voortandwiel vervangen. Dat slijt het snelst en is wel goed mee te sjouwen. (De benodigde sleutel ervoor heb ik thuisgelaten, zo'n aktie doe je geplanned en kun je dus ter plekke wel een grote zware dop regelen)
Thuis was ketting en tandwielen echt wel op.


Offline member

  • *****
  • Berichten: 4265
Re: Wereldreis op de motor
« Reactie #23 Gepost op: 30-12-2009, 15:01 »
Laat ik nou een WR250r in de rommelmarkt hebben gezien :)
 
Dat lijkt mij (een) ideale reis motor. Als ik opnieuw Africa zal gaan doen had ik de WR meegenomen in plaats van de KTM950 waar ik een jaartje mee heb rondgereden.
Grote tank er op en eens in de 600km tanken, weegt niets, reliable as hell, de wereld rond zonder kleppen te stellen, alleen olie er in gooien wanneer je het vind en af en toe je luchtfilter in de rivier uitspoelen.
 
Mijn tip, niet teveel plannen en gewoon gaan!

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 41
Re: Wereldreis op de motor
« Reactie #24 Gepost op: 30-12-2009, 15:40 »
Laat ik nou een WR250r in de rommelmarkt hebben gezien :)
 
Dat lijkt mij (een) ideale reis motor. Als ik opnieuw Africa zal gaan doen had ik de WR meegenomen in plaats van de KTM950 waar ik een jaartje mee heb rondgereden.
Grote tank er op en eens in de 600km tanken, weegt niets, reliable as hell, de wereld rond zonder kleppen te stellen, alleen olie er in gooien wanneer je het vind en af en toe je luchtfilter in de rivier uitspoelen.
 
Mijn tip, niet teveel plannen en gewoon gaan!
Hoi, hoe lichter hoe beter uiteraad.
Maar kan die motor worden verlaagd naar ca. 78 cm zit hoogte.
 
Seat height:930 mm (36.6 inches) If adjustable, lowest setting.

 
Heb je zo'n reisverslag op de site ?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1876
Re: Wereldreis op de motor
« Reactie #25 Gepost op: 30-12-2009, 15:52 »
Hoi, hoe lichter hoe beter uiteraad.
Maar kan die motor worden verlaagd naar ca. 78 cm zit hoogte.
 
Seat height:930 mm (36.6 inches) If adjustable, lowest setting.

 
Heb je zo'n reisverslag op de site ?
de wrr zakt behoorlijk in als je erop gaat zitten. + het zadel is smaller waardoor je ook al makkelijker bij de grond kan
ter vergelijk:
mijn vriendin is 170cm en haar Tenere met 82cm zadelhoogte is eigenlijk te hoog, terwijl ze op de wr250r (nog niet eens op de laagste veringsstand) wel goed bij de grond kan komen :)[/left]

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4265
Re: Wereldreis op de motor
« Reactie #26 Gepost op: 30-12-2009, 16:39 »
Er zijn verlagings setjes als fabrieks accesoire te koop bij Yamaha.
 
Ik heb eea. geschreven wat te lezen is op www.travelmaniacs.nl maar niet echt veel.
Op ADVrider.com beginnen steeds vaker reis verhalen met de WRr te komen ook, leuk leesmateriaal.
 
Ook veel inspiratie over bagage, je heb ze met koffers en zachte bagage, heel veel voor de wr al te krijgen op maat ook, al moet je in Nederland wat zoeken, hier word alles beneden de 500cc een beetje ondergewaardeerd heb ik het idee.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 322
Re: Wereldreis op de motor
« Reactie #27 Gepost op: 30-12-2009, 20:52 »
TTi is de i van Irene (1,65m zoiets?)
:o
Ehh, schat, ik ben al een tijdje 1,76m hoor......
what doesn't kill me only makes me stronger

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 41
Re: Wereldreis op de motor
« Reactie #28 Gepost op: 30-12-2009, 21:58 »
:o
Ehh, schat, ik ben al een tijdje 1,76m hoor......
Ohhh...hij zag je 10 cm krimpen, had ik maar dat stukje erbij.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5705
Re: Wereldreis op de motor
« Reactie #29 Gepost op: 30-12-2009, 21:59 »
Oeps.  :-X
maar het gaat natuurlijk toch om het innerlijk (of zoiets...)   :-*