Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Noem het onzinnig, maar ach waarom niet.  (gelezen 6793 keer)

Offline member

  • Wilskracht boven pijn.
  • *****
  • Berichten: 872
Noem het onzinnig, maar ach waarom niet.
« Gepost op: 21-02-2017, 13:36 »
Ik heb de gedachte om as winter een nieuw project op te zetten wat helemaal onzinnig is, maar wel leuk.
Een R850R GS helemaal aanpassen naar een echte of road.
Mijn vrouw heeft een R850R en dat ding loopt als een kogel.
Net meer Rpm dan een r1100gs, en loopt veel beter onderuit en op het gas.

Maar nu wil ik hem tussen de 150 en 175 kilo hebben.
Mooi moet hij juist helemaal niet zijn, het gaat om de fun van het bouwen.

Deze is al nat, 199 kilo.


Een R850GS moet toch op de 175 kilo te krijgen zijn, met dat lekkere 850 blok er onder.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1645
Re: Noem het onzinnig, maar ach waarom niet.
« Reactie #1 Gepost op: 21-02-2017, 13:55 »
mooi project. Als ik het goed lees moet er 50kilo van de standaard versie af. Dat lijkt mij heel veel. Maar verstand van zaken heb ik gelukkig niet. Verheug me al wel op de foto's.  :D

Offline member

  • 640 Adventure '97 (E) Samurai '91 (E) 1090 Adv '19 (NL)
  • *****
  • Berichten: 3615
Re: Noem het onzinnig, maar ach waarom niet.
« Reactie #2 Gepost op: 21-02-2017, 13:56 »
Of een dikke SM  8)  Zou ik doen denk ik, en dan lekker bergen knallen.


Onzinnig bestaat niet  :D
Travel is fatal to prejudice, bigotry, and narrow-mindedness, and many of our people need it sorely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one little corner - Mark Twain

Offline member

  • hell yeah!
  • *****
  • Berichten: 4170
Re: Noem het onzinnig, maar ach waarom niet.
« Reactie #3 Gepost op: 21-02-2017, 14:56 »
sinds wanneer is sleutelen aan brommers onzinnig??

doe het al jaren, soms met wat minderresultaat.. soms gaat het allemaal wat beterder..


nu de rest nog.....  :P
....espangol es dificil... entonces Lo intento algo....

Offline member

  • *****
  • Berichten: 727
Re: Noem het onzinnig, maar ach waarom niet.
« Reactie #4 Gepost op: 21-02-2017, 18:14 »

Een R850R GS helemaal aanpassen naar een echte of road.



Inclusief "normale" of USD voorvork zoals ?



Offline member

  • *****
  • Berichten: 2069
Re: Noem het onzinnig, maar ach waarom niet.
« Reactie #5 Gepost op: 21-02-2017, 18:32 »
ga maar eens praten met Bert Duursma. Je hebt hebt 't eigenlijk over zoiets:



https://berrt.nl/motoren/bmw-r-1150-enduro/

dit weegt 205kilo ... dus moet je daar nog minstens 30kilo van af zien te halen...

Ik zie t niet gebeuren eerlijk gezegd...


Hier zit trouwens de cardan van een 850 op: de kortere eindoverbrenging maakt de 1100 wat makkelijker te rijden.
uit het stof zijt gij gekomen, en tot het stof zult gij wederkeren!

Offline member

  • Administrator
  • *
  • Berichten: 3255
Re: Noem het onzinnig, maar ach waarom niet.
« Reactie #6 Gepost op: 21-02-2017, 18:44 »
Zoiets, maar dan met een 850cc oilhead blok?





Meer info: ADVrider  (is nog een Hollander ook)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 7958
Re: Noem het onzinnig, maar ach waarom niet.
« Reactie #7 Gepost op: 21-02-2017, 18:48 »
Zoiets, maar dan met een 850cc oilhead blok?





Meer info: ADVrider  (is nog een Hollander ook)




Die staat al een paar jaar in het bouwdok bij Bas Hyperpro ;D

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 137
Re: Noem het onzinnig, maar ach waarom niet.
« Reactie #8 Gepost op: 21-02-2017, 22:51 »
Beste Hans, een R850R weegt 218 kilo (droog) dus dat betekent dat je er 40-50 kilo af wilt zagen. Waar wil je die kilo's vandaan halen? En vergis je niet in de ombouwkosten, die kunnen heel snel oplopen. Kun je niet beter deze fiets verkopen en iets terugkopen wat al bijna aan je wensen voldoet en wat minder ingrepen nodig heeft?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1852
Re: Noem het onzinnig, maar ach waarom niet.
« Reactie #9 Gepost op: 21-02-2017, 23:56 »
Niet te dik in de verf zetten.........
KTM 690 Enduro '16, (KTM 690 Enduro '14 RIP) KTM 690 SMC '09, Maico 500 '87, 2 x BMW R90/s '74, BMW R75/6 '75   en nog heel veel half afgebouwde projecten.....

Offline member

  • hell yeah!
  • *****
  • Berichten: 4170
Re: Noem het onzinnig, maar ach waarom niet.
« Reactie #10 Gepost op: 22-02-2017, 01:30 »
Niet te dik in de verf zetten.........

En helium in de bandjes..
....espangol es dificil... entonces Lo intento algo....

Offline member

  • *****
  • Berichten: 219
Re: Noem het onzinnig, maar ach waarom niet.
« Reactie #11 Gepost op: 22-02-2017, 07:58 »
Leuk project, maar het streefgewicht van tussen de 150 en 175 KG is wel erg optimistisch.

Het 850 blok is qua afmetingen identiek aan het 1100 blok, hij is alleen ietsjes zwaarder; Kleinere boring waardoor de cilinders iets zwaarder zijn. Alleen het blok met de versnellingsbak komt al uit op 80 kilo..

Ik denk, dat als je heel erg je best doet en werkelijk alles vervangt voor licht spul en flink wat gaten gaat boren, je net onder de 200KG uit kunt komen, maar minder gaat erg lastig worden denk ik zo...

Desalniettemin: Leuk project, keep us posted!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2069
Re: Noem het onzinnig, maar ach waarom niet.
« Reactie #12 Gepost op: 22-02-2017, 09:48 »
Misschien de cardan dumpen en een ketting ombouw doen?

Dump de e-starter voor een kick-starter (!) ?

Dry-sump met olieopslag in het frame i.p.v. grote en zware carterpan?


Kunststof tank onder 't zadel i.p.v. stalen tank en stalen sub-frame ?


Als dat allemaal lukt ben je nadien een stuk handiger geworden :)


uit het stof zijt gij gekomen, en tot het stof zult gij wederkeren!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 219
Re: Noem het onzinnig, maar ach waarom niet.
« Reactie #13 Gepost op: 22-02-2017, 11:00 »
Misschien de cardan dumpen en een ketting ombouw doen?
Dump de e-starter voor een kick-starter (!) ?
Dry-sump met olieopslag in het frame i.p.v. grote en zware carterpan?
Kunststof tank onder 't zadel i.p.v. stalen tank en stalen sub-frame ?

Als dat allemaal lukt ben je nadien een stuk handiger geworden :)

Kan je dan niet beter een compleet nieuw blok gaan ontwikkelen?

Een beetje zoals John Britten ook deed; wat er te koop is voldoet niet, dus ik maak het zelf wel..

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2069
Re: Noem het onzinnig, maar ach waarom niet.
« Reactie #14 Gepost op: 22-02-2017, 13:39 »

Inclusief "normale" of USD voorvork zoals ?





190 kilo droog... [size=78%]http://micapeak.com/bmw/gs/rally/pd2000/pd2000gs.htm[/size]
uit het stof zijt gij gekomen, en tot het stof zult gij wederkeren!