Zaterdag was ik een rondje rijden met m'n 950. De paden waren iets opgedroogd maar nog genoeg water om het flink zwaar te maken met m'n bakbeest. In het begin was het erg koud, maar naar wat meer trial achtige paadjes kreeg en bleef ik lekker warm. Nadat de dagteller de 200km gepasseerd had begon de motor slechter te lopen. Ik schakelde over naar m'n achtertank waar ik altijd een paar liter als reserve overhoud. Maar na 100m ploffen sloeg de motor echt af. Blijkbaar had ik de laatste keer de tank helemaal leeg gereden
.
Daar stond ik dan op een zandpad met om de 5m een diepe plas, met een motor van >200kg op minstens 5km van de dichtbijzijnste tankstation in Overloon. Er stonden wat sporen van collega noppenrijders dus ik hoopte dat deze nogmaals langs zouden rijden en een litertje brandstof zouden kunnen doneren. Ik begon maar met duwen, motor zoveel mogelijk op het hardere zand en dan zelf maar met m'n lekker laarzen door de plassen. Na een km begon ik toch wel erg te hopen op een redder in nood. Ondanks m'n goede conditie begon ik het toch te verliezen van het zuigende effect van de motor op de wielen van 'n motor.
Toen zag ik iemand rijden op het padje parallel aan het zandpad waar ik op liep te duwen op een Honda MT achtige voertuig, pothelm op, textiele all weather pak aan en een veiligheidsbril op. Ik zwaaide naar hem en riep of ie een litertje benzine voor me had. Ik had gelukkig een slangetje bij me (vaker gebruikt tijdens rallies) want in dit bos waren geen lege blikjes te vinden. We zetten zijn motor (na een eerste blik zag ik 125cc staan) op een heuveltje en legde mijn motor er naast neer. Met de slang kon ik zo wat benzine overhevelen. Natuurlijk ook wat proeven
Ik had geen idee hoeveel benzine ik had geheveld en mijn redder bood aan mee te rijden naar het tankstation. Dat vond ik zo leuk dat ik hem aanbood te bedanken met een volle tank benzine.
Bij het tankstation ging er iets van 10L in zijn motor en 20L in de mijne. Hij vertelde dat dat hij soms wel 1:45 haalde en dat het een motor is ontwikkeld voor 3e wereld landen. Hij heeft een onderliggende nokkenas met stoterstangen zodat eventueel gebrek aan onderhoud niet meteen leidt tot schade aan bovenliggende nokkenas lagers zoals een Honda CB heeft.
Na het tankritueel zijn we samen weer terug gereden naar het bos en hebben beide onze wegen vervolgd.
Dit brengt mij tot de reden waarom ik hier post. Wie heeft er nu de meest ideale allroad. Ik met mijn 100pk sterke >200kg zware patserbak. Of hij met z'n 125cc, dichte kettingkast, geen onderhoud nodig en bijna 600km op een tank, gekocht voor €200.
Ik weet het antwoord denk ik wel
. Het was een waar genoegen mijn redder te ontmoeten en een erg leuke herinnering aan deze lekkere modderrit.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Honda_CG_125