Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Hellup: lagers in balhoofd vervangen  (gelezen 8598 keer)

Offline member

  • KTM 660/Africa Twin/DR-Z 400 E
  • In memoriam
  • *
  • Berichten: 6475
Hellup: lagers in balhoofd vervangen
« Gepost op: 22-09-2004, 23:23 »
Ik heb een tik in mijn balhoofd. Vanmiddag strakker gedraaid, maar ik krijg de speling er niet uit. Wie weet of het kwaad kan daarmee door te rijden (ik moet nog een offroadritje van't weekend)?

Wie heeft gereedschap thuis waarmee je de onderste bus er makkelijk uit kunt rammen?

:help:

Doiei,
Corné
Als je het gevoel hebt dat je alles onder controle hebt, dan ga je gewoon niet hard genoeg!! - - - (www.motorbikes2africa.nl)

Offline member

  • KTM 690 ER '14
  • Administrator
  • *
  • Berichten: 7114
Re: Hellup: lagers in balhoofd vervangen
« Reactie #1 Gepost op: 22-09-2004, 23:31 »
Even een techniesch hoekje aangemaakt, en dus je topic  er naar toe verplaatst ;)

Ik zou je eventueel aan wat slagijzers kunnen helpen, helaas geen messing wat je er eigenlijk voor nodig hebt.....

Voordeel van het dooie punt is natuurlijk wel dat hij lekker rechtdoor gaat in de modderplassen :P

Offline member

  • Africa Twin XRV 750 Rally
  • *****
  • Berichten: 571
Re: Hellup: lagers in balhoofd vervangen
« Reactie #2 Gepost op: 22-09-2004, 23:35 »
Ik heb zelf een tijdje gereden met hetzelfde probleem, was eerst niet echt te merken maar later des te erger.
Ik had voornamelijk last met het nemen van bochten (er in vallen en zo) maar verder weinig last van gehad met off-road rijden.

Dus gewoon rijden van het weekend (als je teminste nog door de bochten heen komt) en daarna aan de slag (of het laten doen natuurlijk)
"Man is distinguished from all other creatures by the faculty of laughter."
"Confuse people... Quote from the WRONG message!"

Offline member

  • Rallyalp Xl600V
  • Member
  • *
  • Berichten: 113
Re: Hellup: lagers in balhoofd vervangen
« Reactie #3 Gepost op: 23-09-2004, 04:10 »
Heb het probleem bij beide Twins gehad. Zelf nooit wat van gemerkt totdat mijn dealer me erop wees. Bleek mijn stuur een centrale middenstand te hebben. Je hebt er eigenlijk alleen maar last van als je met losse handen rijdt. Vervangen is een k... karwei. Maar als je eenmaal de bussen er uit hebt zonder de boel te beschadigen ben je voor 80% klaar. De originele lagers zijn kogellagers, Maar als je ze toch vervangt zou ik naald lagers nemen, die kunnen namelijk een grotere weerstand aan. Suc6

Offline member

  • *****
  • Berichten: 589
Re: Hellup: lagers in balhoofd vervangen
« Reactie #4 Gepost op: 23-09-2004, 12:53 »
Het mooiste is dat als je een ijzeren staaf door je balhoofd steekt en dan het lager met een dwars stukkie aan die staaf lassen. Even een paar tikken en voila!

Had ook eens problemen met m'n achterwiel lagers, kreeg ze er niet uit. Ik ben toen langs zo'n lagerboer geweest, die hadden hem (er op bovenstaande manier) zo snel uit dat toen ik m'n ogen knipperde hij er al uit lag.

Sterkte!


Jochen.
Honda NC700X
KTM 640 Adv '01

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 90
Re: Hellup: lagers in balhoofd vervangen
« Reactie #5 Gepost op: 25-09-2004, 02:05 »
Hé Corné,

Het hangt er vanaf hoeveel speling je nog op de lagers het natuurliijk. (zal nog wel woestijnzand in zitten zeker?). De kogels zijn iets van 5mm die vallen er niet zomaaruit..

Vervangings-tip
Ik sla eerst de onderste schaal eruit, door van bovenaf een buis te plaatsen op die schaal. Echter er is maar een klein randje waar je grip op hebt. Als de buis op het randje staat, sla ik van onderaf een schroevendraaier klem tegenaan  ??? ??? snappie nog? Als je nu begint te meppen op de buis van bovenaf, verliest ie niet de grip op het randje.. meestal gaatie dan scheef omdat je aan een kant slaat. Als je dan doorslaat breektie en issie eruit ;) . De bovenste moet je van onderaf eruit tikken, maar da's nu eenvoudiger. Bij het monteren, zet ik eerst weer de bovenste en daarna de onderste.

Overigens gebruik ik NIET de rollenlagers, maar de kogellagers. Deze hebben een groter draagvlak dan de rollen versie. Bovendien kosten de originele lagers evenveel als de imitatie rollen versies.

Marko
Kijk 'ns wat vaker op http://www.markoos.nl

Offline member

  • KTM 660/Africa Twin/DR-Z 400 E
  • In memoriam
  • *
  • Berichten: 6475
Re: Hellup: lagers in balhoofd vervangen
« Reactie #6 Gepost op: 27-09-2004, 14:01 »
Allen,

Mijn dank is onuitschreeuweloos: gisteren dus doorgereden. Het tikken voelt niet fijn en 't is nog erger geworden, maar zaterdag gaa'k ze vervangen!

Fijne CLUB is dit!

Doei,
Corné
Als je het gevoel hebt dat je alles onder controle hebt, dan ga je gewoon niet hard genoeg!! - - - (www.motorbikes2africa.nl)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5705
Re: Hellup: lagers in balhoofd vervangen
« Reactie #7 Gepost op: 28-09-2004, 01:26 »
Bedoelt minimonster nu echt kogellagers te gebruiken en dat die een groter draagvlak dan rollenlagers hebben?
Volgens mij verwisselt ie wat. Ook die opmerking over de prijs klopt dan beter.
Ik heb in ieder geval altijd vervangen door rollen/naald lagers.

Bovendien sla ik altijd de lagerschaal zo recht mogelijk eruit. Uit angst het balhoofd te beschadigen. Het nieuwe lager moet tenslotte ook weer klem zitten. Maar misschien is dat wat overdreven.

Ook de oude schaal is (als ie heel is) goed te gebruiken om de nieuwe er weer in te slaan.

Succes Corne

groetjes

Rwin

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 90
Re: Hellup: lagers in balhoofd vervangen
« Reactie #8 Gepost op: 28-09-2004, 15:22 »
Citaat
Bedoelt minimonster nu echt kogellagers te gebruiken en dat die een groter draagvlak dan rollenlagers hebben?


Ja, maar dat klopt niet helemaal. In een rollenlager heb je meer rollen nodig om hem net zo te laten lopen als een kogellager...


Citaat

Volgens mij verwisselt ie wat. Ook die opmerking over de prijs klopt dan beter.

Hm een imi setje kost 45€ en de losse originele lagers 19,85€ per stuk.. Ik koop dus echt wel de originele..

En ook ik gebruik de oude schaal om het nieuwe lager op z'n plaats te tikken..

Groeten,
Marko

Kijk 'ns wat vaker op http://www.markoos.nl

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5705
Re: Hellup: lagers in balhoofd vervangen
« Reactie #9 Gepost op: 28-09-2004, 19:13 »
wat is het cijfer nou  ??? een waardering of zo?

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 90
Re: Hellup: lagers in balhoofd vervangen
« Reactie #10 Gepost op: 28-09-2004, 19:24 »
Da's de verhouding rollen/kogels die je nodig hebt om een gelijk lopend lager te krijgen.  Ik zal de link nog 'ns opzoeken.. heb ik niet hier zo bij de hand...

Marko
Kijk 'ns wat vaker op http://www.markoos.nl

Offline member

  • KTM 660/Africa Twin/DR-Z 400 E
  • In memoriam
  • *
  • Berichten: 6475
Re: Hellup: lagers in balhoofd vervangen
« Reactie #11 Gepost op: 03-10-2004, 03:06 »
Nou, ze zitten erin, maar echt nodig was het niet (het JerOEN?).

Die onderste zat trouwens best vast: bij de brommerboer stonden ze er met z'n 3-en op te rammen...
Als je het gevoel hebt dat je alles onder controle hebt, dan ga je gewoon niet hard genoeg!! - - - (www.motorbikes2africa.nl)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1379
Re: Hellup: lagers in balhoofd vervangen
« Reactie #12 Gepost op: 03-10-2004, 03:29 »
Corné en ik zijn erachter gekomen [smiley=idea2.gif] dat als je je balhoofd strakker wilt stellen, dat dat beter lukt als je je balhoofd STRAKKER draait dan wanneer je hem LOSSER draait!!
Dán is het net alsof je speling in je balhoofd hebt!

[smiley=lol8.gif] [smiley=lol3.gif] [smiley=lol.gif]

Atic#1007,  TCN#397

Offline member

  • Africa Twin XRV 750 Rally
  • *****
  • Berichten: 571
Re: Hellup: lagers in balhoofd vervangen
« Reactie #13 Gepost op: 03-10-2004, 03:38 »
[smiley=oops.gif]
"Man is distinguished from all other creatures by the faculty of laughter."
"Confuse people... Quote from the WRONG message!"

Offline member

  • KTM 660/Africa Twin/DR-Z 400 E
  • In memoriam
  • *
  • Berichten: 6475
Re: Hellup: lagers in balhoofd vervangen
« Reactie #14 Gepost op: 03-10-2004, 23:48 »
[smiley=oops.gif] [smiley=oops.gif]
Als je het gevoel hebt dat je alles onder controle hebt, dan ga je gewoon niet hard genoeg!! - - - (www.motorbikes2africa.nl)