Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Husqvarna 701 - de KTM 690 killer?  (gelezen 51584 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5705
Re: Husqvarna 701 - de KTM 690 killer?
« Reactie #225 Gepost op: 15-02-2018, 20:21 »
maar hoe bouw je de contactpuntjes en handmatige voorontsteking netjes op je 701?  ;)

Offline member

  • 640 Adventure '97 (E) Samurai '91 (E) 1090 Adv '19 (NL)
  • *****
  • Berichten: 3615
Re: Husqvarna 701 - de KTM 690 killer?
« Reactie #226 Gepost op: 15-02-2018, 20:55 »
maar hoe bouw je de contactpuntjes en handmatige voorontsteking netjes op je 701?  ;)

Die 2 bougies zitten er idd ook niet voor niks. Waarschijnlijk regelen ze zo de voorontsteking (zoals bij mijn Aprilia) en wordt het vlamfront vergroot. Een 700 CC cilinder is namelijk best groot.... Dat is misschien niet eens meer lekker op te lossen of je krijgt andere problemen terug zoals kfr.
Ik heb wel eens eens bobine stuk gehad en dacht ach er zit nog een bougie in maar dat merk je echt, loopt behoorlijk ruk.
Travel is fatal to prejudice, bigotry, and narrow-mindedness, and many of our people need it sorely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one little corner - Mark Twain

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3071
Re: Husqvarna 701 - de KTM 690 killer?
« Reactie #227 Gepost op: 15-02-2018, 22:50 »
CDI van een andere 1 pitter met 2 bougies nemen? DR 800 Big heeft 2 bougies in een heeeul groot gat ;) maar zal waarschijnlijk niet zo simpel zijn maar er worden wel aftermarked CDI's gebruikt op t ding waarbij je zelf alles kan inregelen en neem aan dat daar ook beide bougies worden aangestuurd
DR 800, KTM LC4 640 [Adventure] www.drbigclub.nl

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4265
Re: Husqvarna 701 - de KTM 690 killer?
« Reactie #228 Gepost op: 16-02-2018, 12:48 »
De vraag is, ga jij dat beter kunnen dan het team van KTM engineers die er weken aan gewerkt hebben op de testbank? En daarbij een dozijn motorblokken naar de jachtvelden heeft geholpen?

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk


Offline member

  • 640 Adventure '97 (E) Samurai '91 (E) 1090 Adv '19 (NL)
  • *****
  • Berichten: 3615
Re: Husqvarna 701 - de KTM 690 killer?
« Reactie #229 Gepost op: 16-02-2018, 13:21 »
Klopt. Niet doen zou ik zeggen.
Respect voor Poskitt, maar om Walter Colebatch nog maar even aan te halen (ook niet de minste):http://www.sibirskyextreme.com/2013/09/

Als je dan toch bang bent dat je injectie storing gaat geven kan je beter een handvol injectoren in je binnenzak doen. Goedkoper en simpeler.


Travel is fatal to prejudice, bigotry, and narrow-mindedness, and many of our people need it sorely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one little corner - Mark Twain

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4265
Re: Husqvarna 701 - de KTM 690 killer?
« Reactie #230 Gepost op: 16-02-2018, 19:46 »
Lyndon zijn 690 is ook een originele carburateur fiets. Zijn rally wapen, een 450 heeft ook gewoon ktm's injectie systeem aan boord.

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk


Offline member

  • Administrator
  • *
  • Berichten: 3255
Re: Husqvarna 701 - de KTM 690 killer?
« Reactie #231 Gepost op: 16-02-2018, 20:42 »
^^ dit.


Zijn er ooit originele 690 Rally brommers afgeleverd met injectie?

Offline member

  • met Ie Ee
  • *****
  • Berichten: 3623
Re: Husqvarna 701 - de KTM 690 killer?
« Reactie #232 Gepost op: 19-02-2018, 15:41 »
maar hoe bouw je de contactpuntjes en handmatige voorontsteking netjes op je 701?  ;)


Ik heb de 'ontstekingsringvliegwiel' van een 690RFR op een 690 +2014 gezet  ;D

Post Merge: 19-02-2018, 15:43
Klopt. Niet doen zou ik zeggen.
Respect voor Poskitt, maar om Walter Colebatch nog maar even aan te halen (ook niet de minste):http://www.sibirskyextreme.com/2013/09/

Als je dan toch bang bent dat je injectie storing gaat geven kan je beter een handvol injectoren in je binnenzak doen. Goedkoper en simpeler.





Inmiddels heeft Walter ook een 690RFR thuis staan. Met carb.


De discussie Carb vs Injectie is natuurlijk een eindeloze  ;D :D  , daarom, welke olie gebruiken jullie?
There are two kinds of people in this world, those that can stay on topic, and I like frosties!

Cloggie bloggie op www.eatdirt.nl/blog

Offline member

  • 640 Adventure '97 (E) Samurai '91 (E) 1090 Adv '19 (NL)
  • *****
  • Berichten: 3615
Re: Husqvarna 701 - de KTM 690 killer?
« Reactie #233 Gepost op: 19-02-2018, 16:14 »
Citaat
Inmiddels heeft Walter ook een 690RFR thuis staan. Met carb.


Maar die worden af fabriek zo gebouwd toch?

Travel is fatal to prejudice, bigotry, and narrow-mindedness, and many of our people need it sorely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one little corner - Mark Twain

Offline member

  • met Ie Ee
  • *****
  • Berichten: 3623
Re: Husqvarna 701 - de KTM 690 killer?
« Reactie #234 Gepost op: 19-02-2018, 16:56 »

Maar die worden af fabriek zo gebouwd toch?


Werden inderdaad
There are two kinds of people in this world, those that can stay on topic, and I like frosties!

Cloggie bloggie op www.eatdirt.nl/blog

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1178
Re: Husqvarna 701 - de KTM 690 killer?
« Reactie #235 Gepost op: 25-02-2018, 16:57 »
Die 2 bougies zitten er idd ook niet voor niks. Waarschijnlijk regelen lengte ze zo de voorontsteking (zoals bij mij Aprilia) en wordt het vlamfront vergroot. Een 700 CC cilinder is namelijk best groot.... Dat is misschien niet eens meer lekker op te lossen of je krijgt andere problemen terug zoals kfr.
Ik heb wel eens eens bobine stuk gehad en dacht ach er zit nog een bougie in maar dat merk je echt, loopt behoorlijk ruk.

Klopt helemaal, daardoor kon de compressie en voorontsteking weer wat omhoog.
Detonatie vindt plaats rond de randen van de zuiger, en met de tweede bougie vergroot je het vlamfront waardoor je pingelmarge groter wordt. :)

Het is allemaal prima te maken, maar niet door iedereen natuurlijk. Aftermarket onstekings systemen volledig programmeerbaar met alles erop en eraan kun je gewoon bij Ignitech kopen. (Tjechie) Daar heb ik er ook al een paar gekocht voor mijn projecten.

Opzich zal dat injectie verhaal wel prima zijn... lekker standaard is ook fijn natuurlijk. Voor Europa zou ik het ook echt niet anders willen...
Maar toch, als je ergens in Kazachstan of Mongolie rondt tuft en er gaat een ECU-lampje staan knipperen ben je aardig de sigaar.  :-[ 


Post Merge: 25-02-2018, 16:58

Lyndon zijn 690 is ook een originele carburateur fiets. Zijn rally wapen, een 450 heeft ook gewoon ktm's injectie systeem aan boord.

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk

Ja, omdat ze het slechts een Dakar uit moeten houden. (14 dagen)
De kabelbomen staan dus niet jarenlang te oxideren in het gras naast je tentje.  :D


Ik werk trouwens in de electronica industrie en werk met / repareer de machines die electronica maken voor de Automotive branche in Europa. (BMW, SKODA, VW etc.)
Dusja...ik sta dagelijks printjes te swappen en stekkertjes te fixen.  :-X
Ride the world!

Offline member

  • DR-Z462SM
  • *****
  • Berichten: 2464
Re: Husqvarna 701 - de KTM 690 killer?
« Reactie #236 Gepost op: 27-02-2018, 13:36 »
Detonatie vindt plaats rond de randen van de zuiger, en met de tweede bougie vergroot je het vlamfront waardoor je pingelmarge groter wordt. :)


 ::)  Wil je kennisniveau niet in twijfel trekken, mar dit is echt klinklare onzin... ::)


Detonatie of pingelen is zelfontbranding door een te hoge compressie. Dat ga je niet voorkomen met een extra bougie, daar is echt wel wat meer voor nodig... :P
Old bikers never die, they just smell that way...

Offline member

  • Administrator
  • *
  • Berichten: 3255
Re: Husqvarna 701 - de KTM 690 killer?
« Reactie #237 Gepost op: 27-02-2018, 18:58 »

 ::)  Wil je kennisniveau niet in twijfel trekken, mar dit is echt klinklare onzin... ::)


Detonatie of pingelen is zelfontbranding door een te hoge compressie.
Of door te weinig squish
Of een te arm mengsel
Of door een niet homogeen lucht/brandstof mengsel
Of door teveel voorontsteking
Of een combinatie van bovenstaand


Het leuke is (en dat zie je zelfs terug op een dinosaurus als de DR650SE), met twee bougies heb je minder tijd, en dus voorontsteking nodig om een volledige ontbranding te krijgen. En daarmee voorkom je weldegelijk pingelen.






Offline member

  • DR-Z462SM
  • *****
  • Berichten: 2464
Re: Husqvarna 701 - de KTM 690 killer?
« Reactie #238 Gepost op: 02-03-2018, 12:37 »

Volgens mij hebben we niet hetzelfde beeld bij "Pingelen" ofwel "Kloppen" ofwel "Detonatie"...

In mijn wereld is er altijd (méér naarmate hogere toerentallen) voorontsteking nodig om er voor te zorgen dat de zuiger zoveel mogelijk punch krijgt bij zijn neergaande beweging. Efficiëntie van de motor.


Als een blok niet fatsoenlijk wil draaien omdat er teveel voorontsteking nodig is om het vlamfront op tijd tegen de zuiger aan te laten slaan, is dat geen pingelen, maar gewoon een nog niet uitontwikkeld blok.
Extra bougie om onstekingstijdstip te verlaten kan dan oplossing zijn. Of er een tweecilinder van maken, of...


Pingelen is iets dat de kop op steekt bij consumentengebruik...


Begrijp ik het zo goed?
Old bikers never die, they just smell that way...

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1178
Re: Husqvarna 701 - de KTM 690 killer?
« Reactie #239 Gepost op: 02-03-2018, 13:19 »

 ::)  Wil je kennisniveau niet in twijfel trekken, mar dit is echt klinklare onzin... ::)


Detonatie of pingelen is zelfontbranding door een te hoge compressie. Dat ga je niet voorkomen met een extra bougie, daar is echt wel wat meer voor nodig... :P

Klink-klare onzin nog wel... en bedankt.  ;D

Met twee bougies heb je minder voorontsteking nodig, wat ervoor zorgt dat de piekdruk tijdens ontsteking rond TDC lager is.

Je ontbranding van het vlamfront moet rond de 14 graden NA tdc voltooid zijn voor maximale efficientie.
Pingelen gebeurt doordat er pockets met onverbrand mengsel spontaan ontbranden doordat ze te veeel hitte en druk zien. (dus inderdaad langs de randen van de cylinder, vaak onder de inlaatklep).

Wanneer je twee bougies hebt, is je vlamfront groter en is je verbranding dus sneller voltooid.
Dit betekent minder voorontsteking nodig met als resultaat een lagere piekdruk rond TDC tot gevolg.

Dus meer marge tot je pingel grens.
Dat betekent mogelijkheid tot meer (statische en dynamische) compressie en minder verlies tijdens de compressie slag.

Daarom heb ik ook mijn z1000 kop omgebouwd van een, naar twee bougies per cylinder.  :D




Post Merge: 02-03-2018, 13:29

Volgens mij hebben we niet hetzelfde beeld bij "Pingelen" ofwel "Kloppen" ofwel "Detonatie"...

In mijn wereld is er altijd (méér naarmate hogere toerentallen) voorontsteking nodig om er voor te zorgen dat de zuiger zoveel mogelijk punch krijgt bij zijn neergaande beweging. Efficiëntie van de motor.


Als een blok niet fatsoenlijk wil draaien omdat er teveel voorontsteking nodig is om het vlamfront op tijd tegen de zuiger aan te laten slaan, is dat geen pingelen, maar gewoon een nog niet uitontwikkeld blok.
Extra bougie om onstekingstijdstip te verlaten kan dan oplossing zijn. Of er een tweecilinder van maken, of...


Pingelen is iets dat de kop op steekt bij consumentengebruik...


Begrijp ik het zo goed?

Sorry maar dat is fout, en wel echt klinkklare onzin.  :P

Je blok krijgt niet meer vermogen naarmate je meer voorontsteking draait. Integendeel, voorbij je optimale ontstekingstijdstip brengt het alleen maar een mega-piekdruk teweeg en kost het je alleen maar vermogen.

Google eens naar "Maximum Brake Torque".

Wel kun je je ontstekingstijdstip NA je maximale koppel punt langzaam weer verhogen omdat de cylinderdruk en verbrandings snelheid afneemt. Dit zie je dan ook terug aan je ontstekingscurve wanneer je deze op basis van MBT zou programeren op een testbank.

En lees dit eens door:

https://pdfs.semanticscholar.org/e3a3/a3e8342a7bad8221cbe1353efb61cf985e78.pdf


Ik heb trouwens ook een Map-sensor gestuurde programeerbare ontsteking op mijn cb750 turbo gebouwd, waarmee ik dus afhankelijk van de turbodruk de ontsteking iets verlaat. Voornamelijk in het maximale koppel gebied...
Eerst pingelde de motor bij 0.7bar en hoger in het middengebied. (en heb ik de ringlands uit een set zuigers gepingeld).

Nu kan ik pingelvrij 1 bar draaien.  8)  (blok is ook 8:1 compressie trouwens, maar vrij lange slag)

Post Merge: 02-03-2018, 13:44

Ohh, dit is een perfect plaatje ter illustratie wat er gebeurt.

Links cylinder piekdruk tov verschillende timing 10-30-50 en rechts MBT op basis van de hoeveelheid vooronsteking.
Vermogen komt niet alleen van die mega drukpiek tijdens TDC, maar van je hele arbeids slag.



Post Merge: 02-03-2018, 13:49

Of door te weinig squish
Of een te arm mengsel
Of door een niet homogeen lucht/brandstof mengsel
Of door teveel voorontsteking
Of een combinatie van bovenstaand


Het leuke is (en dat zie je zelfs terug op een dinosaurus als de DR650SE), met twee bougies heb je minder tijd, en dus voorontsteking nodig om een volledige ontbranding te krijgen. En daarmee voorkom je weldegelijk pingelen.

Klopt allemaal!  :stupid:

Post Merge: 02-03-2018, 14:11


Even wat anders:



https://www.youtube.com/watch?v=gvKq0VpXGhw

Tof dyno filmpje van een 701, waarin ze restricties verwijderen, open uitlaat, open filter en dergelijke.

En in tegenstelling tot wat je zou verwachten is het topvermogen niet omhoog gegaan, maar vooral onderin en middengebied. Echt flink ook trouwens. :o
Ride the world!