Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: KTM 690 enduro (R) ervaringen  (gelezen 892390 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 324
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #4350 Gepost op: 03-02-2020, 10:08 »
Nog dingen bij een specifiek model waar je op moet letten? iets over nokkenas, benzinepomp/injectie? Of zijn er na een bepaald jaar geen problemen meer  ::)

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 101
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #4351 Gepost op: 11-02-2020, 14:05 »
 :oIk ben sinds vandaag de troste eigenaar van mijn eerste 690 enduro geworden:)

Specs;
Bouwjaar 2015
12000 km
Alleen asfalt gehad (raar maar waar)
Akra uitlaat
Verhoogd ruitje
Verder geheel origineel
2e eigenaar

Fotos volgen!

Nu wil ik hem voornamelijk voor enduro/offroad ritten gebruiken. Welke aanpassingen/verbeteringen zijn er te doen?

- de originele tankdop vervangen
Voor welke?
- ophangpunten / bouten van het achterframe/tank vervangen
Welke bouten heb ik nodig?
- standaart luchtfilter vervangen door een schuimfilter
Echt nodig?

Tuimelaars/lagers controleren op speling/slijtage



Offline member

  • *****
  • Berichten: 1852
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #4352 Gepost op: 11-02-2020, 22:32 »

- de originele tankdop vervangen
Voor welke?
- ophangpunten / bouten van het achterframe/tank vervangen
Welke bouten heb ik nodig?
- standaart luchtfilter vervangen door een schuimfilter
Echt nodig?

Tuimelaars/lagers controleren op speling/slijtage

Tankdop; vervangen door zo'n hoge schroefdop/Acerbis dop (heeft ook zat nadelen)
Bouten achterframe; kijk eens op Rallyraid products.
Luchtfilter; alleen de snorkel vervangen door het gaas deksel (power parts KTM)
Ik heb de proef op de som genomen; luchtfilter-doos aangesloten op een 2x 1200 Watt industrie stofzuiger; zo'n schuimfilter of het originele papier filter maakt geen moer uit in lucht toevoer. Gewoon bij een auto mat. handel een stuk of tien papieren filters bestellen, vuil = gooi weg.

Bovendien zit bij een 690 het luchtfilter op de ideale plek, hoog, achter het balhoofd.

Tuimelaars nokvolgers; als de motorolie een paar keer te warm geweest is, krijgen ze speling.
KTM 690 Enduro '16, (KTM 690 Enduro '14 RIP) KTM 690 SMC '09, Maico 500 '87, 2 x BMW R90/s '74, BMW R75/6 '75   en nog heel veel half afgebouwde projecten.....

Offline member

  • *****
  • Berichten: 7958
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #4353 Gepost op: 08-03-2020, 18:36 »
Demper was wat verkleurd.


free hosting site pics




Post Merge: 08-03-2020, 20:13
Over de helft aan wol weggeblazen.
Kan goed kloppen.
Had veel last van tegenwind op terugreis marokko.
En tja dan is dat spul zo vertrokken.
Opnieuw gevuld.
En nu zoek ik 6 gasdichte popnagels met grote kop 4.8 of 5 mm rvs.
Heb ze wel in alu maar ben bang dat die ook verdwijnen.

Post Merge: 08-03-2020, 20:14
En ik laat het koolstof kapje eraf staat veul mooier.
Haat carbon.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 324
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #4354 Gepost op: 08-03-2020, 21:16 »
Is de uitlaat er ook stiller van geworden? Vind de Leovince erg luidruchtig.. is al 10dkm gebruikt, dus kan vast wel wat nieuwe wol gebruiken. Maar scheelt het veel? Of moet ik er ook maar een prop in de pijp drukken :D

Offline member

  • *****
  • Berichten: 7958
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #4355 Gepost op: 08-03-2020, 23:14 »
Heb deze nog niet getest.
Maar reed altijd met de demper erin hoe heet zo.n ding.
Db killer anders te luid wel leuk maar dan voor 10 minuten.
En m.n gehoor is al  behoorlijk beschadigd.


Popnagels uitboren en je weet het.
Mijn akra zat niet meer het originele wol in denk ik.
Verder opgevuld met een zak van Haan.
En kan er weer ff tegen denk ik

Offline member

  • *****
  • Berichten: 324
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #4356 Gepost op: 15-03-2020, 11:04 »
Popnagels uitgeboord.. is helemaal leeg.. alleen wat stof.. dus originele maar even weer gemonteerd. Die herrie is niet echt sociaal voor andere in het bos


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Offline member

  • *****
  • Berichten: 645
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #4357 Gepost op: 15-03-2020, 15:44 »
Welk merk uitlaat is het stilst????

Offline member

  • *****
  • Berichten: 324
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #4358 Gepost op: 15-03-2020, 16:11 »
volgens mij origineel... maar leovince met db killer zou minder lawaai maken dan akro en wings...is mij verteld.. vind verschil tussen aftermarket en origineel wel erg groot.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 7958
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #4359 Gepost op: 15-03-2020, 16:22 »
Waarom stil?
mijn open luchtfilter gesnork overstemt m,n akrapovic bij volgas.
Rerflectie is stiller te krijgen als absorbtie.
en de laatste is stukje goedkoper te produceren.
daarom vind je dus geen reflectie dempers aftermarket.

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 101
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #4360 Gepost op: 23-03-2020, 06:31 »

wat is er met de standaard vering van een 690 Enduro aan de hand?

Mijn ktm 690 enduro is geheel standaard, de vorige en 1ste eigenaar van mijn 690 e 2015 heeft er enkel op de weg mee gereden. Hij ziet er nog perfect uit en wat een power;)
Nu heb ik de 690 E gekocht omdat ik dit de logische opvolger vond voor mijn (geweldige) 640 adventure.....


Nu na 1200kilometer over asfalt zeer tevreden maar de eerste 5 kilometer offroad :-\ :'( :o ???


Zijn de enige verschillen tussen een smc en de enduro alleen een andere stickerset, en een offroad wielset. En niet een andere vering? 


Wat is de standaard vering verschrikkelijk.


Gisteren de hele dag gezocht naar een perfecte vering setting  op de 690 enduro maar hij is er niet.


WIE KOMT DIT BEKEND VOOR



Offline member

  • KTM 690 ER '14
  • Administrator
  • *
  • Berichten: 7114
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #4361 Gepost op: 23-03-2020, 06:50 »
komt mij absoluut niet bekend voor. Die van mij (`14) staat zelfs nog op de standaard settings, mot er wel bij zeggen dat ik een hekel heb aan crossbanen, maar er zijn al vele MS1000, Brabo, Marokko en Zuid Spanje kilometers mee gereden, zowel met als zonder bagage en de vering heeft me nog ooit in moeiljkheden gebracht. Die kilometers zijn trouwens niet allemaal even rustig gedaan.
Misschien tijd voor een veringsrevisie?


Je schrijft er trouwens niet bij wat er zo slecht zou zijn. Te hard? Te snel? Te zacht? Voor? Achter?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1852
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #4362 Gepost op: 23-03-2020, 08:32 »

Van een revisie of gewoon onderhoud knapt tie erg op.
Ik heb er wel gelijk een dikkere achterveer op gezet, met hydraulische verstel knop, maar dat heeft meer met mijn gewicht te maken.
KTM 690 Enduro '16, (KTM 690 Enduro '14 RIP) KTM 690 SMC '09, Maico 500 '87, 2 x BMW R90/s '74, BMW R75/6 '75   en nog heel veel half afgebouwde projecten.....

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 101
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #4363 Gepost op: 23-03-2020, 09:08 »
De ktm heeft nu 15000 gelopen. Een revisie lijkt menog niet aan de orde. Ook omdat hij nooit zwaar belast is daar de vorige eigenaar er alleen woon werkverkeer mee gereden heeft.


De achtervork is vrij stug echter doet het op alle onder gronden redelijk. De voorvork is hard. Ik ben 1.93 en met volle bepakking een aardige 95 kilogram.
De rebound doet zijn werk. Enkel de damping is het struikelpunt.
Een compromie tussen het snelle onverharde en slechte tot diepe gaten/paden kan ik maar niet gevonden krijgen.


Weet iemand wat de standaard veren(nm) zijn en de dikte van de olie? Een dunnere olie wellicht proberen?


Offline member

  • *****
  • Berichten: 7958
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #4364 Gepost op: 23-03-2020, 09:40 »
Diepe gaten.
Het is geen crosser hé.maar dat was je 640 ook niet.
Ktm heeft hem in het wegsigment staan.
Maar ik best tevreden van mijn vering.
En ja de smc en enduro doen het met dezelfde veerpoten 250mm.
 Ik heb nog een R met 275mm.
Ook zwaardere veer achter als ik met bagage rijd.
Geen verstelling meer mogelijk bij mij.
Schroefdraad achtershock kapot.
Dus ik werk met een alu bus voor de veervoorspanning.


Heb eens mijn voorvork uit elkaar gepeuterd.
En er werd dunnere olie geadviseerd door andre motors.
Advies maar opgevolgd.