Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Goedkoop onverhard rijden.  (gelezen 2712 keer)

Offline member

  • No_Postmerge
  • *****
  • Berichten: 3628
Goedkoop onverhard rijden.
« Gepost op: 28-08-2009, 23:43 »
Een gemeente heeft de kosten voor onderhoud onverharde wegen in kaart gebracht.

Deze kosten laten afgelopen jaren een behoorlijk stabiel beeld zien wat betreft begrotings-en
rekeningscijfers.


Uitgaande van 55 km komt dit dus neer op € 1000 per km.
In dit bedrag zitten ook de kosten voor het onderhoud van de sloten, bermen, bebording, beplanting
etc.


(Ter indicatie: het bedrag voor instandhouding van verharde wegen bedraagt ongeveer € 3500 per km.

Offline member

  • Woestijnrakker
  • Moderator
  • *
  • Berichten: 3744
Re: Goedkoop onverhard rijden.
« Reactie #1 Gepost op: 28-08-2009, 23:48 »
Maar, afgezet tegen de hoeveelheid gebruikers is het wellicht minder goedkoop?

Offline member

  • No_Postmerge
  • *****
  • Berichten: 3628
Re: Goedkoop onverhard rijden.
« Reactie #2 Gepost op: 29-08-2009, 01:42 »
citaat van een andere gemeente.

6.9 Omvormen verharde wegen naar onverhard
De gemeente is voorstander van het omvormen van verharde wegen tot onverharde wegen. De
gemeente is zich bewust dat zij een maatschappelijk belang heeft in het (zoveel mogelijk) behouden van
het areaal aan onverharde wegen. Een onverharde weg heeft de volgende voordelen:


Landschappelijke inpassing/waarde.

Lagere onderhoudskosten.
Omvormen kan niet in alle gevallen, hieraan zijn voorwaarden gesteld.

Offline member

  • Woestijnrakker
  • Moderator
  • *
  • Berichten: 3744
Re: Goedkoop onverhard rijden.
« Reactie #3 Gepost op: 29-08-2009, 02:25 »
citaat van een andere gemeente.

6.9 Omvormen verharde wegen naar onverhard
De gemeente is voorstander van het omvormen van verharde wegen tot onverharde wegen. De
gemeente is zich bewust dat zij een maatschappelijk belang heeft in het (zoveel mogelijk) behouden van
het areaal aan onverharde wegen. Een onverharde weg heeft de volgende voordelen:


Landschappelijke inpassing/waarde.

Lagere onderhoudskosten.
Omvormen kan niet in alle gevallen, hieraan zijn voorwaarden gesteld.

Apart. Hebben zij ook berekeningen?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 371
Re: Goedkoop onverhard rijden.
« Reactie #4 Gepost op: 29-08-2009, 08:47 »
Mooie vuistgetallen; ik neem aan dat het gaat om kosten per kilometer per jaar.
En, zoals Komkommer al opmerkt, bij een bepaalde verkeersintensiteit.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 194
Re: Goedkoop onverhard rijden.
« Reactie #5 Gepost op: 31-08-2009, 10:33 »
Misschien dat ze het overzicht van de onverharde wegen dan ook ff in Mapsource kunnen aanleveren.... ;D
 
Een gemeente heeft de kosten voor onderhoud onverharde wegen in kaart gebracht.



Offline member

  • No_Postmerge
  • *****
  • Berichten: 3628
Re: Goedkoop onverhard rijden.
« Reactie #6 Gepost op: 31-08-2009, 13:02 »
Mooie vuistgetallen; ik neem aan dat het gaat om kosten per kilometer per jaar.
En, zoals Komkommer al opmerkt, bij een bepaalde verkeersintensiteit.
Per jaar

Onverharde wegen hebben een lage intensiteit.

de 3500 euro zal het gemiddelde zijn, van verharde doorgaande wegen, maar ook de vele secundaire wegen in het gebied.

De grote doorgaande wegen vallen veelal onder de verantwoordelijkheid van de provincie.


De vergelijk met onderhoudskosten secundaire wegen zou meer gepast zijn.


Word er wel intensiteit gemeten op onverharde en secundaire wegen, onder verdeelt in vervoersgroepen.

Of zijn dat maar aannames.

Als ik allroad rondes rij, kom ik nooit (nauwelijk) een motorrijder tegen op het onverhard, zelfs de secundaire wegen niet veel.

Wel auto's, paarden, wandelaars en fietsers, in deze volgorde van oplopende intensiteit.

Ik twijfel dan ook aan de intensiteit, als argument om afsluitingen te plegen, meten is weten.
In veel projecten word een gebiedsinventarisatie gemaakt van gebruik als recreatie, nergens kom je dan de motorrijder tegen als gebruiker. Laat staan een onderverdeling van de groep.

Zandpaden die afgesloten zijn, vanwege intensiteit, zijn paden die als sluipverkeer worden gebruikt, veroorzaakt door auto's. Het is dan ook niet gerechtvaardigt om ze dan af te sluiten voor motoren. Deze werkwijze zie je ook veel op secundaire wegen.

Zo zijn in bepaalde gebieden wel op za zo een rit kunnen rijden, maar door de week niet.