Omdat
Jan Droog van JD Shocks bij mij om de hoek zit, heb ik reeds vier motoren door hem laten afveren. Originele voorvorken kunnen vaak nog een heel stuk verbeterd worden.
Zijn uitgangspunt is eerst de veren passend maken bij de motor, berijder en rijstijl. Met de juiste veer is de vering slap genoeg om (ongeveer) 1/4 deel van de veerweg als negatieve veerweg te hebben, en strak genoeg om nooit door te slaan. Daarna past hij de demping aan om die veerbeweging netjes gecontroleerd te laten verlopen. Als een voorvork/schokbreker vanuit de fabriek niet die mogelijkheid heeft, dan modificeert hij gewoon de onderdelen.
Zo heeft hij de achterschokbreker van mijn ex-Big gemodificeerd. Vanaf de fabriek is dit een gesloten unit. Hij heeft de schokbreker demontabel gemaakt en de demping aangepast aan een sterkere veer. Dat gaf een wereld van verschil, de achterkant voelde ineens rustig en volgde netjes alle hobbels in plaats van te stuiteren.
Maar goed, zoveel mensen, zoveel wensen en zoveel meningen. Uiteindelijk doe je zelf ervaringen op en leer je daar van.