Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Lekker zitten <op de camping>  (gelezen 11350 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4267
Lekker zitten <op de camping>
« Gepost op: 21-05-2008, 12:43 »
Na al maaaaanden of op de grond, of zonder rugsteun op de koffer of waar dan ook te hebben gezeten op de camping ben ik er redelijk aan gewend. Maar de volgende truck reiziger met uitklap sofa inclusief voetsteun en wijnhouder zet je toch aan het denken :)

Waar op zitten jullie op reis?

Zelf heb ik een tijdje de Jemen-rugsteun geprobeerd, een XXL haarband die je om je knieen in kleermakers zit doe en achter je rug, best comfi maar toch altijd je broek vies van de grond :)
De ethiopiers zitten op een houten stoeltje op formaat G-string en 15cm hoog, ook super compact maar niet ideaal als je het mij vraagd..

The quest for the ultimate (bush)campseat goes on!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2617
Re: Lekker zitten <op de camping>
« Reactie #1 Gepost op: 21-05-2008, 12:58 »
Wij hebben van die mini stoeltjes.
Rijden van A naar B is logisch, naar nergens is veel beter!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: Lekker zitten <op de camping>
« Reactie #2 Gepost op: 21-05-2008, 16:15 »
heel makkelijk: Comfortabeler = groter/zwaarder. Dus gewoon een kwestie van hoeveel wil je ervoor mee nemen.

Ik heb lang van die laagzitter stoeltjes gehad, maar die waren me te groot (niet opklapbaar). Na heb ik zo'n superlicht 3-pootje, maar ook daarvan krijg je na 2 uur afgeknelde benen enzo... allemaal niet super comfie.

Vergeet ook niet dat je wel een fijne stoel kunt hebben.. maar dan nog steeds geen tafel, zodat je heel veel voorover moet bukken of op moet staan als je een potje wil koken ofzo.

Al met al hangt het ook erg van de trip af: De ene trip ga je minimaal bepakt, (als je veel rijdt en verkast), de andere tirp is ernaartoe rijden en daar een weekje staan: Dan gaat stoel en thermosfles dus wel mee...

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2710
Re: Lekker zitten <op de camping>
« Reactie #3 Gepost op: 21-05-2008, 16:21 »
Ik heb naar gelegenheid 3 soorten zetels...

1 inklapbare 4poot stoel met rugleuning, is een lang smal pakket, maar zit errug comfi en geen zorgen om natte grond.
Deze neem ik meestal mee als die extra kilo en wat omvang er toch niet toe doet (treffens met de grotere motor bijv)

1 inklapbare 4poot stoel met rugleuning voor kinderen, is een veel korter smal pakketje, je zit nog steeds droog boven de grond met een steun in de rug, maar niet even comfi als de volwassen stoel.
Deze nam ik mee als ik het toch zo klein en licht mogelijk wilde houden maar toch droog boven de grond wilde zitten (treffens met de kleine motor bijv)

De laatste aankoop is een chairkit voor mijn exped downmat (dik luchtbed met donsvulling, pakketje even groot als mijn dunne thermarest). Dat is een lange hoes waar je je matje in stopt, dan in drieën vouwen, waarbij het derde deel rechtop blijft staan doormiddel van bandjes en een paar lichte stokjes (zoals tentstokken) in de rugleuning en onder het zitvlak (hierdoor blijft ie in vorm staan).
De chairkit los is maar een heel klein pakketje (wel lang vanwege de stokken) Deze heb ik laatst meegenomen naar Portugal waar we met volledige capinguitrusting op de motor 1200 km allroad gingen rijden.
Supercomfortabel zitten en slapen, de hoes beschermd redelijk goed tegen viezigheid/steentjes e.d. en kan je wassen. Natte grond hebben we niet gehad, maar zou nog steeds kunnen met een klein zeiltje eronder. Door de dikte van het dubbel gevouwen luchtbed, zit je nog steeds redelijk boven de grond...

Offline member

  • *****
  • Berichten: 399
Re: Lekker zitten <op de camping>
« Reactie #4 Gepost op: 21-05-2008, 16:21 »
Tegenwoordig een laagzittertje. Ligt onderweg plat op de kisten onder de bagagerol.
Als je even zoekt vind je ze relatief licht, klein en confortabel.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4144
Re: Lekker zitten <op de camping>
« Reactie #5 Gepost op: 21-05-2008, 22:11 »
ik heb 2 van die 3 pootjes met een stukie stof, doen het goed.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2636
Re: Lekker zitten <op de camping>
« Reactie #6 Gepost op: 21-05-2008, 23:14 »
als je laag en zonder leuning wil zitten
gewoon op je helm,je gaat gewoon op de "open"kant zitten :-X
werkt perfect 8) 8) 8)

Offline member

  • KTM 690 ER '14
  • Administrator
  • *
  • Berichten: 7114
Re: Lekker zitten <op de camping>
« Reactie #7 Gepost op: 22-05-2008, 08:17 »
Je kan natuurlijk ook het zadel van je motor af halen, zit ook comfortabel, alleen moet je niet je gereedschapssetje er voor op te hoeven zoeken (bij de @ is hij met je contactsleutel los te halen)

Offline member

  • KTM 660/Africa Twin/DR-Z 400 E
  • In memoriam
  • *
  • Berichten: 6475
Re: Lekker zitten <op de camping>
« Reactie #8 Gepost op: 22-05-2008, 09:57 »
Nou DE oplossing: we hebben van die langwerpige hoesjes waar je een termarest matje (zo'n 3 kwart ding) in kunt schuiven. Aan de zijkanten zijn die hoezen verstevig met aluminium tenstokjes. In het midden zitten dan soort spanbandjes waarmee je de hoes inclusief het matje onder een hoek van 90 graden kunt zetten. Je zit weliswaar op de grond, maar je hebt wel een steun voor in je rug.

Tot zover het gelul, een plaatje helpt denk ik meer:  ;)

Weegt net geen 300 gr.

Zie ook hiero


Voordeel: dat matje heb je toch al bij je voor het slapen, en dat hoesje rol je op en vrotje bij je tent erin. Is ons erg goed bevallen (alleen je matje is wat eerder lek omdat je hem ook buiten gebruikt...)
Als je het gevoel hebt dat je alles onder controle hebt, dan ga je gewoon niet hard genoeg!! - - - (www.motorbikes2africa.nl)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2710
Re: Lekker zitten <op de camping>
« Reactie #9 Gepost op: 22-05-2008, 10:39 »
Zoiets heb ik dus ook voor mijn exped.
Voordeel van die combinatie met donsluchtbed is, je slaapt uiterst comfortabel op het dikke met dons geïsoleerde luchtbed en als je die opvouwt in die stoelconstructie zit je nog en stukje hoger dan op een dunne thermarest.
Op mijn smugmug staat ergens een foto, maar kan er vanuit hier niet op... Komt later nog wel...

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4267
Re: Lekker zitten <op de camping>
« Reactie #10 Gepost op: 25-05-2008, 15:35 »
Die Exped mat gaat mijn volgende worden, ben er heeel enthousiast over.
Kan jij al iets over de duurzaamhijd zeggen Roos? Gaat hij net zo makkelijk lek als een thermarest, of zelfs als een luchtbed? Dan overleeft hij geen ritje door Namibie bijvoorbeeld :(

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2710
Re: Lekker zitten <op de camping>
« Reactie #11 Gepost op: 26-05-2008, 09:52 »
Ik ben ook superblij met mijn Exped, super comfortabel en ik had het idee dat hij ook een stuk warmer is/blijft dan mijn thermarest.
Qua duurzaamheid kan ik je nog niet heel veel vertellen, ik heb hem nu 1,5 week in Portugal gebruikt. Vrijwel direct die hoes voor de stoel eromheen gedaan en er niet meer vanaf gehad, dus dat geeft ook wel extra bescherming tegen scherpe dingetjes. Wel elke dag op de ruwe ondergrond gezeten en daarvan is niks door de stof gekomen. Tot nu toe dus in ieder geval geen lekkage gehad, maar nog niet bepaald representatief.

Mammut is overigens ook met een dergelijke mat uitgekomen, maar dan met synthetische vulling ipv dons (exped heeft trouwens ook een synth versie) die kwam direct goedkoper uit dan de exped, maar exped heeft braaf gevolgd en de prijs ook verlaagd... Volgens iemand die net wat proefgelegen had, lag de exped lekkerder, omdat die alleen uit lengtebanen bestaat en de Mammut allemaal vakjes heeft en die schijn je te voelen als je erop ligt.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1119
Re: Lekker zitten <op de camping>
« Reactie #12 Gepost op: 26-05-2008, 19:42 »
wij hebben ook de exped matjes, 9 cm dik, heerlijk comfortabel! Ook een perfect kleine pakmaat vergeleken met de 5 cm dikke termarest matten die we hadden.

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 33
Re: Lekker zitten <op de camping>
« Reactie #13 Gepost op: 19-08-2008, 14:52 »
@ stevenD
ik ga nou niet meer op vakantie met de motor, maar ook ik zat altijd gewoon op de grond. Ik hou persoonlijk niet zo van troep meezeulen en reisde zo licht mogelijk.
M'n XR, tentje, slaapzak, shagbuil en een pinpas waren genoeg voor een leuke vakantie.  ;)
En elke  "beetje" camping heeft een terras met stoelen als het gras nat is :D


Offline member

  • *****
  • Berichten: 4267
Re: Lekker zitten <op de camping>
« Reactie #14 Gepost op: 20-08-2008, 23:36 »
Mijn kamperen gebeurde vooral buiten de camping's

Ik heb van een Serviér een handgemaakt houteh klap stoeltje gekregen, niet echt compact maar lekker stevig.