Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: De Ideale Allroad  (gelezen 374359 keer)

Offline member

  • Aut viam inveniam, aut faciam
  • *****
  • Berichten: 1314
Re: De Ideale Allroad
« Reactie #15 Gepost op: 20-08-2006, 22:53 »
ik wacht wel tot http://www.rallytwin.com/ in serie productie wordt gemaakt

Offline member

  • Administrator
  • *
  • Berichten: 3255
Re: De Ideale Allroad
« Reactie #16 Gepost op: 20-08-2006, 23:39 »
Dit vind ik nou een leuk draadje!

Eerst maar eens kijken wat we met een "ideale allroad" bedoelen. In mijn beleving is dat de motor die precies het gat vult tussen een zuivere enduro fietsjes (DR-Z, EXC, Husaberg FE450, etc) en de echt grote reis-enduro's à la 11xxGS, Tiger, 9x0 Adventure etc.

De eerste categorie is te licht om nog enige bagage op mee te nemen, en verwacht te veel onderhoud (alhoewel, DR-Z?).

De tweede categorie weegt al gauw boven de tweehonderd kilo droog en heeft soms een 19" voorwiel. In handen van sommigen nog steeds geweldige fietsen, in handen van velen op onverhard vaak echt een handvol!!

Daartussen zitten fietsen als een XT600/660, DR650, LC4, F650 en nog een aantal. Deze op zich vormen al een erg breed spectrum maar vallen zo tussen de bovenstaande twee in. Ik zou graag een allroad hebben die (in no particular order):

- weinig onderhoud nodig heeft, elke 6000 ofzo oliewissel, en kleppen stellen bij de 10 of 12000.
- die je nog eens kan laten vallen zonder allerlei duur plastic te slopen
- stevig achterframe ivm bagage
- carburateur of injectie is me om het even, als het maar werkt en niet zo'n achterlijke bouw oplevert als een F650, je kunt echt nergens bij. Weleens een shock uitgebouwd?
- bottom powerrrr dus minimaal 500cc, graag wat meer, en een pekaatje of 40-50
- klepstellen met boutje/moertje, dat kan onderweg of thuis veel eenvoudiger dan met plaatjes
- licht genoeg om in je eentje weer op te rapen
- damesknopje aub.

Ik denk persoonlijk dat mijn huidige fiets redelijk voldoet aan bovenstaande. Zou wat betere vering mogen hebben, grotere tank en misschien iets meer paarden, maar voor de rest eigenlijk best ok. Simpel, niet te zwaar, stuurt en remt redelijk en ook met de MS1000 met bagage was het er prima op uit te houden. Had nog best een paar weken langer mogen duren.  :D

Stiekum droom ik vaak van een KTM 625 SXC met een 18 liter tank. Lijkt me een geweldige fiets. Goeie vering, vette power maar ook waterkoeling. Ik zou altijd bang zijn een slang of radiator te slopen, of een waterpompkeerring begeeft het. Onnodig wellicht, die angst, maar toch...misschien? ooit?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11345
Re: De Ideale Allroad
« Reactie #17 Gepost op: 21-08-2006, 07:16 »
HIer ben ik het niet mee eens en dan spreek ik uit ervaring.
Ik had zon F650 GS PD en na de 1000 km beurt ben ik blijven klagen dat hij bij wat warmer weer en wat kouder weer het niet goed deed of vaak zelfs niet deed. Aangezien het injectiesysteem niet iets is waar je zelf iets aan kan doen, en dealers niet altijd even hulpvaardig zijn, heb je dan dus een groot probleem. Pas na hulp van Roos en het GS forum bij 55000 km bleek dat er een stekkertje op een onmogelijke plaats los zat en hij dus ruim 50000 km in zijn noodloop had gelopen.

Ik heb ook zo'n PD gehad met ABS en vond het ook niet ideaal. Electrische storingen, leeggelopen accu's in één nacht, dat soort fratsen. Dat ligt echter niet aan het injectiesysteem, maar het feit dat BMW doorgeschoten is en bijna overal computers voor gebruikt. Dat BMS (BMW Motormanagement System geloof ik) dat moet goed reageren bij het contact uitzetten in 'in slaap vallen' net als bij een auto.

Bij mij deed hij dat één nachtje niet en een diepontladen accu was het gevolg. Kickstarter was er natuurlijk ff niet. GasGas heeft niet zo'n compleet systeem, maar alleen een computertje voor het aansturen van de injectie en verder echt niets anders. Kan natuurlijk ook kapot, maar de kans is veel groter dat de zekeringen doorslaan.

Nu blijkt dat er onder het zadel twee relais zitten; één voor de ventilator plus verlichting en één voor de injectie. Die willen nog wel eens lostrillen en dan overlijden. Gelukkig zijn ze uitwisselbaar.

@ Corné: jouw rallyvriend had dus ff de twee relais moeten omdraaien en klaar was Kees. Ik zelf zou dus op reis gewoon 2 reserve relais meenemen en dan gaat het ook wel lukken.

En nee, ik ga nog niet weg bij mijn DRZ ;D

Noppy

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4144
Re: De Ideale Allroad
« Reactie #18 Gepost op: 21-08-2006, 09:08 »
Ik heb geen idee wat de betrouwbaarheid is en /of het onderhouds schema en bagage capaciteit en eventueel grotere tank(s) maar de husqvarna TE610E Dual sport 2006 maakt mij wel nieuwsgierig

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11345
Re: De Ideale Allroad
« Reactie #19 Gepost op: 21-08-2006, 09:18 »
Vriend van mij heeft een TE610 gehad ( oeps, op basis van mijn advies ) : grote fout, daar zijn de kinderziektes nog niet uit, terwijl dat model geloof ik al vijf jaar rond rijdt!

Afblijven dus...

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1811
Re: De Ideale Allroad
« Reactie #20 Gepost op: 21-08-2006, 09:27 »
Staat gewoon hier in de schuur.
KTM 620/640 adventure.

Offline member

  • KTM 660/Africa Twin/DR-Z 400 E
  • In memoriam
  • *
  • Berichten: 6475
Re: De Ideale Allroad
« Reactie #21 Gepost op: 21-08-2006, 09:43 »
Ik heb geen idee wat de betrouwbaarheid is en /of het onderhouds schema en bagage capaciteit en eventueel grotere tank(s) maar de huskvarna TE610E Dual sport 2006 maakt mij wel nieuwsgierig

Komt erg goed uit de test...
Als je het gevoel hebt dat je alles onder controle hebt, dan ga je gewoon niet hard genoeg!! - - - (www.motorbikes2africa.nl)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4144
Re: De Ideale Allroad
« Reactie #22 Gepost op: 21-08-2006, 09:57 »
welke test?

Offline member

  • Administrator
  • *
  • Berichten: 3255
Re: De Ideale Allroad
« Reactie #23 Gepost op: 21-08-2006, 10:00 »
Noppy, de 2006 versie van de TE610 is een heel ander beest dan het voorgaande model.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11345
Re: De Ideale Allroad
« Reactie #24 Gepost op: 21-08-2006, 10:04 »
Moet erbji zeggen dat het de SM-versie was. Alles wat kapot kon gaan ging kapot (woon-werkverkeer). De eigenaar heeft hem ingeruild tegen een DRZ400K, waar hij nu (niet onverdienstelijk) SM-wedstrijden mee rijdt.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4144
Re: De Ideale Allroad
« Reactie #25 Gepost op: 21-08-2006, 10:19 »
ik ken alleenDEZE TEST
Maar die is van 2000 als ik me niet vergis.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: De Ideale Allroad
« Reactie #26 Gepost op: 21-08-2006, 11:30 »
De KTM 640 LC4 komt toch en aardig eind in de richting van een ideale allroad lijkt me. Niet dat ik er ooit op gereden heb, trouwens :)

Gooi daar nog een uitbreiding op dat je op een centralere plek nog wat meer benzine kwijtkunt (20-liter tank maakt het ding zo zwaar op het voorwiel), wat meer olie, en eventueel een wat zwaardere accu en generator, zodat je nog wat vermogen over hebt voor bijvoorbeeld een setje extra lampen en een verwarmd vest.

Voor de ideale allroad is verkrijgbaarheid en prijs van onderdelen trouwens ook wel belangrijk.

Wat is eigenlijk het grote verschil tussen de 625SXC en de 640LC4, op een andere carburateur en grotere tank na?

Offline member

  • Administrator
  • *
  • Berichten: 3255
Re: De Ideale Allroad
« Reactie #27 Gepost op: 21-08-2006, 11:39 »
langere veerwegen op de 625 SXC, duovoetsteunen en een vashoubeugeltje voor de duo op de 640 LC4, andere koplamp en zoals gezegd een andere carb (FCR vs. BST40) en standaard een kleinere tank (9 liter voor de 625, en 12 liter voor de 640). Beiden vrij eenvoudig om te bouwen naar een 18 liter tank.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: De Ideale Allroad
« Reactie #28 Gepost op: 21-08-2006, 12:00 »
Offtopic: Zowel die 625SXC als 640 LC4 Enduro machines maken hebberigheid los bij mij. Misschien doe ik het nog wel ooit een keertje: GS en Honda de deur uit, KTMmetje op nopjes met extra setje SM-wielen voor de fun en een simpele CB500/ER5/GS500/GPZ/whatever voor de snelwegkilometers erin.

Ontopic: ik zou graag zien dat de benzineopslag wat centraler komt te liggen om een topzware voorkant te voorkomen. Gedeeltelijk in een normale tank, gedeeltelijk onder het zadel ofzo. Of nog lager; een gedeelte tussen carterbeschermplaat en motorblok bijvoorbeeld. En graag een verbruik van 1:20 of beter zodat je minstens 400km ver komt met 20 litertjes gestaag duurder wordend vloeibaar goud.

Offline member

  • KTM 660/Africa Twin/DR-Z 400 E
  • In memoriam
  • *
  • Berichten: 6475
Re: De Ideale Allroad
« Reactie #29 Gepost op: 21-08-2006, 15:26 »
welke test?

In de enduro abenteuer 02-2006:
+ Aangename krachtig vermogenskaraker
+ Stabiel rijgedrag
+ Omvangrijke uitrusting
+ Toelating voor 2 personen
- Koppeling vraagt veel kracht
- Hoog gewicht
- Standaard banden kunnen alleen licht terrein aan.

Nog wat gegevens:
53 pk, e-starter, veerweg voor 300 mm, veerweg achter 320 mm, 140 kg, 12,5 l tank, zesbak, Kehin FCR 41 carburateur. Kost in D-land € 7810,-
Als je het gevoel hebt dat je alles onder controle hebt, dan ga je gewoon niet hard genoeg!! - - - (www.motorbikes2africa.nl)