Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: De alleskunner.  (gelezen 5169 keer)

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 14
De alleskunner.
« Gepost op: 28-12-2020, 20:55 »
Hoi Allemaal,


Ik wil dit topic openen op zoek naar jullie advies en expertise uiteraard.
Heb al een tijd zitten rondneuzen, en ben inmiddels veel te weten gekomen.
Maar..soms zie je door de bomen het bos niet meer. De keuze is reuze.

Mijn vraag is, middels een wellicht lang verhaal,
Welke motor moet ik nou kopen?
Mijn huidige situatie; ik werk als IC-verpleegkundige, en rij nu zo'n 7 jaar motor.
Heb een eigen mini garage waar ik graag klus en ik rijd nu op een Honda Africa Twin ('97) en voor de offroad ritten rijd ik op een Husqvarna FE 250 met een grote grijns in mn helm.
Dit brengt mij op het volgende..
Over zo'n 2.5 jaar emigreren mn vriendin en ik  voor een aantal jaar naar Afrika (medisch) is het idee.
Mijn droom al heel lang is een grote trip van ''huis'' door Afrika.
Hiervoor wil ik een nieuwe motor aanschaffen, en mijn AT weg doen. Ik vind de motor te zwaar in gewicht met name. Van postuur ben ik klein..1.68 cm en 65 kg. 
Ik gebruik de motor voor met name..vakanties met vrienden binnen europa. Dus genoeg vermogen voor rijplezier op de snelweg moet een mogelijkheid zijn.
Bagage kunnen meenemen obviously.
+/- 150 kg lijkt me een mooi gewicht.
Zelf heb ik zitten denken aan de volgende motoren..maar twijfels?
- Suzuki drz 400 (maar wellicht te weinig vermogen voor nederland/europa)
- Suzuki dr 650 (ouder..moet wellicht uit duitsland te halen (nog nooit gedaan)
- KTM 690 enduro (de mooiste  :o , vele bouwjaren, ABS/geen ABS. EFI/carbs. Ik neig naar ABS ivm de veiligheid vooral hier op de wegen..offroad heb je een dongle voor, maar prijzig? Zag er onlangs een op marktplaats uit 2014 voor 8k in standaard trim. En.uit jullie ervaring, hoe betrouwbaar is de motor (met de vele sensoren etc)
- Husqvarna 701 enduro zelfde verhaal
- yamaha tenere prijzig..+ redelijk zwaar.

Kortom; ik ben op zoek naar een goede alleskunner. Lekker offroad scheuren overal, en ook op de verhare weg. Ik besef dat er concessies gedaan moeten worden..helaas!~ :P

En..heel misschien, heeft een van jullie iets geschikts te koop.
Bedankt iedereen!

Offline member

  • hell yeah!
  • *****
  • Berichten: 4170
Re: De alleskunner.
« Reactie #1 Gepost op: 28-12-2020, 21:05 »
lekker sparen voor een T7
👍🏽👍🏽👍🏽
....espangol es dificil... entonces Lo intento algo....

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4265
Re: De alleskunner.
« Reactie #2 Gepost op: 28-12-2020, 21:17 »
Transalp. De 600 dan. En de 250 er hij houden.

Sent from my SM-G980F using Tapatalk


Offline member

  • Twin
  • *****
  • Berichten: 2155
Re: De alleskunner.
« Reactie #3 Gepost op: 28-12-2020, 21:23 »

Ik ben es op een Africa Twin van Rotterdam naar Sydney gereden.

Ik heb daarna van competitie crossers tot dingen als Dominators gereden. Allemaal lekker op hun eigen manier, op andere fronten schieten ze elk hopeloos tekort.

Naar Kinshasa op een 150kg motor is een heel stuk vermoeiender dan met een T7 of AT. Als je gewend bent je met bagage te verplaatsen, is elke motor licht als je hem even onbepakt meeneemt om een beetje te rammen. Ook een slagschip als een AT.


De alleskunner ben jijzelf.
Avonturier!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 7958
Re: De alleskunner.
« Reactie #4 Gepost op: 29-12-2020, 00:39 »
65 kg en een T7
Leg hem eens plat beur hem op.
En na 100 mtr weer plat en dan 2 x optillen.


Offline member

  • *****
  • Berichten: 418
Re: De alleskunner.
« Reactie #5 Gepost op: 29-12-2020, 08:03 »
AJP PR7?
Die staat in ieder geval in mijn lijstje als het om alleskunners gaat.
KTM 990 Adventure R

Offline member

  • *****
  • Berichten: 7958
Re: De alleskunner.
« Reactie #6 Gepost op: 29-12-2020, 08:56 »
Zou ook eens kijken waar je heen gaat met emigreren welke dealer of merk er in de buurt zit.




Offline member

  • 640 Adventure '97 (E) Samurai '91 (E) 1090 Adv '19 (NL)
  • *****
  • Berichten: 3615
Re: De alleskunner.
« Reactie #7 Gepost op: 29-12-2020, 09:03 »
In jouw lijstje: een van de twee Suzuki's. Heel betrouwbaar. licht en simpel, zeker de 650 met z'n luchtkoeling.
Importeren stelt niet veel voor.


Die snelweg door Europa kom je echt wel door, met alles. Even de tanden op elkaar, leuk is dat toch niet. Of als je de tijd hebt binnenweggetjes pakken. Dat deel zou ik voor de keuze negeren.


Ik weet niet waar je in Afrika naar toe gaat maar in de meeste landen (ik ben in iets van 3/4 van die landen geweest) zijn vrijwel geen onderdelen en nauwelijks goed gereedschap te vinden. Hoe minder techniek hoe beter dan, simpele techniek kunnen ze wel wat mee.
Travel is fatal to prejudice, bigotry, and narrow-mindedness, and many of our people need it sorely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one little corner - Mark Twain

Offline member

  • *****
  • Berichten: 7958
Re: De alleskunner.
« Reactie #8 Gepost op: 29-12-2020, 12:31 »
Dus dan zou ouderwets luchtgekoeld geen slecht idee zijn.
Heb een ktm 690 bj.2011 te koop.
Maar die is best wel hoog.
Succes met je zoektocht.

Offline member

  • Twin
  • *****
  • Berichten: 2155
Re: De alleskunner.
« Reactie #9 Gepost op: 29-12-2020, 12:35 »


65 kg en een T7
Leg hem eens plat beur hem op.
En na 100 mtr weer plat en dan 2 x optillen.

Dit is een heel andere discussie, maar dan rij je met onvoldoende snelheid. Simple as that.


Die snelweg door Europa kom je echt wel door, met alles. Even de tanden op elkaar, leuk is dat toch niet. Of als je de tijd hebt binnenweggetjes pakken. Dat deel zou ik voor de keuze negeren.

Ik weet niet waar je in Afrika naar toe gaat maar in de meeste landen (ik ben in iets van 3/4 van die landen geweest) zijn vrijwel geen onderdelen en nauwelijks goed gereedschap te vinden. Hoe minder techniek hoe beter dan, simpele techniek kunnen ze wel wat mee.

Ik denk dat de motor die je nu hebt aan alle eisen voldoet. Die rijdt zonder hick-up zo naar Kaapstad. Geloof me, in Afrika is veel wasbord over honderden kilometers aanéén en met een AT passeer je dat nog redelijk comfortabel.

Meestentijds is je motor simpelweg je vervoermiddel van A naar B die dag. Dag in, dag uit. Week in, week uit. Maand in, maand uit. In die termen moet je denken. De focus ligt toch op de dingen die het je ieder uur van de dag onderweg brengt. Ik kan me de Grand Trunk Road naar Delhi als de dag van gister voor de geest halen, maar niet dat dat specifiek met een Africa Twin was.


Brom
Avonturier!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2069
Re: De alleskunner.
« Reactie #10 Gepost op: 29-12-2020, 12:55 »
Da’s een inkoppertje natuurlijk: Royal Enfield Himalayan 650.
https://motorfreaks.nl/artikel/testen/2020/test-royal-enfield-himalayan/eenvoudige-globetrotter/40951/artikel.html


Snelweg rijden doe je liever op een T7 of een tweede hands XT660Z Tenere. Maar ik vermoed dat je in Afrika relatief weinig snelweg zal rijden? Beide zijn wel 15 kilo zwaarder dan de Himalayan. En een hoger zadel.


Je zult hoe dan ook keuze moeten maken. Je zult geen motor vinden die zowel de AT en de Husqi kan vervangen. We proberen het hier al 12 jaar: https://allroadmaniacs.nl/forum/index.php?topic=2161.0 Ook de 690 niet. Het is altijd een compromis.


Voor wat betreft de KTM: ik heb zelf weinig problemen gehad met de 690, maar heb m ook lang niet zo intensief gebruikt als mijn toenmalige XT660Z. KTM heeft een andere (ready to race) filosofie dan Yamaha en dat zie je terug in robuustheid en betrouwbaarheid, prestaties en gewicht. Persoonlijk zou ik met meer vertrouwen op een Yamaha zo’n trip maken dan op een KTM.


uit het stof zijt gij gekomen, en tot het stof zult gij wederkeren!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 7958
Re: De alleskunner.
« Reactie #11 Gepost op: 29-12-2020, 13:38 »

Dus gewoon hard rijden val je niet om.
Vreemd eigenaardig.
Merkwaardig zelfs ???

Zeker weten liever een tenere als een ktm.
Maar waarom je daar nu een Enfield vooraan zet snap ik niet goed?
Heb er week op rondgetuft daar wordt je niet vrolijk van met off road.


Offline member

  • *****
  • Berichten: 2069
Re: De alleskunner.
« Reactie #12 Gepost op: 29-12-2020, 14:21 »
komt denk ik door dit boek dat ik heb gelezen: https://youtu.be/9SMLpumJKmk

bovendien lichter en lager dan een T7. Plus simpele techniek. Makkelijk sleutelen.
uit het stof zijt gij gekomen, en tot het stof zult gij wederkeren!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3542
Re: De alleskunner.
« Reactie #13 Gepost op: 29-12-2020, 14:26 »
Dus gewoon hard rijden val je niet om.
Vreemd eigenaardig.
Merkwaardig zelfs ???

Zeker weten liever een tenere als een ktm.
Maar waarom je daar nu een Enfield vooraan zet snap ik niet goed?
Heb er week op rondgetuft daar wordt je niet vrolijk van met off road.
hard rijden? lichte motor .... waarom: https://fb.watch/2GV-szBNth/
Big....is history ..... 640 ook, 690EnduroR ook, nu een Yamaha T7 en een CRF450 2006 en een CRF 450 Rally 2007

Offline member

  • Twin
  • *****
  • Berichten: 2155
Re: De alleskunner.
« Reactie #14 Gepost op: 29-12-2020, 14:32 »


Dus gewoon hard rijden val je niet om.

Yep.

Maar je hoeft niet als een blinde te gassen. Een tiental km snelheidsverschil kan vaak het verschil al maken.


Over Enfields gesproken, ik heb in India gewerkt en in de Nubra-vallei in Ladakh liggen wat zandduinen. Met een Bullit 500  :)

Ze zijn wel slow as fuck. Je moet wel geduldig zijn. Maar in een land als India heb je toch niks aan snelheid.

Avonturier!