Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: LAND Compegps, ook wel CGPSL genoemd.  (gelezen 23162 keer)

Offline member

  • No_Postmerge
  • *****
  • Berichten: 3628
LAND Compegps, ook wel CGPSL genoemd.
« Gepost op: 11-03-2012, 23:13 »
LAND,  Compegps, het programma voor op de pc.

CGPSL  afkorting

Omdat in een algemeen topic alles door elkaar loopt.
Op verzoek een eigen topic over LAND.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11345
Re: LAND Compegps, ook wel CGPSL genoemd.
« Reactie #1 Gepost op: 12-03-2012, 07:02 »
Ok, dank. Mijn eerste vraag.

Land schijnt het IMG formaat van Mapsource te ondersteunen, maar alleen voor kaarten die NIET beveiligd zijn.

Maar kaarten die je omzet worden dan automatisch type raster? Dus het heeft geen zin om OSM-kaarten klaargemaakt voor Mapsource om te zetten?

Vraag 2: Ik heb nu een OSM-kaart via het menu van Land aangevinkt en als ik Search for best map aanclick dan komt hij vaker met een OSM-kaart aanhollen dat met zijn eigen vectorformaat, dat verdorie gewoon op de harde schijf staat. Ik heb het nooit geprobeerd, misschien jullie wel, maar is dat wél routable materiaal?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 335
Re: LAND Compegps, ook wel CGPSL genoemd.
« Reactie #2 Gepost op: 12-03-2012, 10:41 »
Wie heeft LAND?

En heb je dan alleen de licentie gekocht, of ook een kaart erbij?

(Ik zie een LAND met Topo NL voor 119 euro op de TwoNav site)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1563
Re: LAND Compegps, ook wel CGPSL genoemd.
« Reactie #3 Gepost op: 12-03-2012, 10:47 »
Ik heb nu de test-versie. Daarin laad ik GoogleMaps. Maar dan routeert er nog even niets, omdat ik eerst de manual nog moet lezen....
Het ziet er veel beloved uit.
Ik heb ook ecw kaarten, maar die staan nu voor de hoorn van Afrika  ::)
Moet es kijken of ik er OSM kaarten in kan zetten.

Als je een toestel koopt, krijg je Land erbij voor 49 euro. Kaarten mogen op drie applicaties draaien. Land telt ook als applicatie.
BMW xChallenge en een Montesa 315R

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11345
Re: LAND Compegps, ook wel CGPSL genoemd.
« Reactie #4 Gepost op: 12-03-2012, 11:01 »
Wie heeft LAND?

En heb je dan alleen de licentie gekocht, of ook een kaart erbij?

(Ik zie een LAND met Topo NL voor 119 euro op de TwoNav site)

Ik heb een officieel gelicenseerde Land, Mapsource, Basecamp en Trainingcenter. TopoNL zou ik niet kopen als je die al hebt van Garmin; die is her te gebruiken in Land.

Binnenkort willen we een TwoNav-avondje organiseren bij iemand thuis (zal wel bij mij worden, omgeving Utrecht). Beamertje erbij en een pot bier. Doel is om dingen uit te proberen en te discussieren wat de echte behoeftes zijn die er toe doen.

Misschien ook even een blokje om lopen met de diverse apparaten in de hand van zowel Garmin als Twonav? Kunnen jullie mijn buurt een beetje leren kennen ;)

Wat ook geinig is is dat men beweert dat Land gewoon tracks/waypoints kan lezen en schrijven van iedere Garmin GPS, zelfs van de Edge series met TCX'en. Laat ik nu ook een Edge hebben ;)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1595
Re: LAND Compegps, ook wel CGPSL genoemd.
« Reactie #5 Gepost op: 12-03-2012, 12:13 »
Ik gebruik voor track- en route bewerking Mapsource. Ik ken dat programma redelijk en heb nu niet zo'n zin me weer in iets anders te verdiepen voorlopig.
Vervolgens zet ik de data als .gpx in de Delta via Windowsverkenner.
Marcel

Offline member

  • *****
  • Berichten: 335
Re: LAND Compegps, ook wel CGPSL genoemd.
« Reactie #6 Gepost op: 12-03-2012, 12:14 »
Als je het avondje gunstig plant, kan ik ook en kan ik wat gps spul meenemen.

Offline member

  • No_Postmerge
  • *****
  • Berichten: 3628
Re: LAND Compegps, ook wel CGPSL genoemd.
« Reactie #7 Gepost op: 12-03-2012, 13:30 »
Ik heb/had Land in de testversie.
Toen aardig aan het kijken geweest van wat en of het wat is i.v.m. Mapsource, er moest wel een verbetering zijn.

Ik heb toen een .img file (s) ingeladen van Allroadmap Garmin versie (link).
Deze wordt aangegeven als vectormap in Land. Ik heb hem niet naar Twonav overgezet. Daar had ik een testversie op een oude Loox 600
In de Open files  (tree links CGPSL) staat deze .img. met de layers er onder spaans, onverhard track is camino.
Dit is dus de spaanse omzet die ingebakken zit.

Ik heb er toen een plaatje van geschoten.


Wat valt op:
Dat per .img vectordeel per item (camino) de kleur is aan te passen.

Dat elk mapdeel als een map wordt gezien. Gevolg dat per map aanpassingen gedaan moet/kan worden.

In onze beleving (Garmin denken) Is een map een Land Nederland ( Topo NL) of een groep van Landen (Citynavigator, Topo Benelux).
En een Map bestaat uit kaartdelen (mapdelen).

Kijk je in de tree links CGPSL, bij storage files dan zie je daar Mapindex, met daaronder een hele lijst .rmap .vmap .cwdem (files), allemaal apart. (dus in onze beleving kaartdelen)
Het is dus niet zo dat je een land TopoNL in een keer aan uit kan zetten in Land bijvoorbeeld TOPONL (garmin img versie).
Dit geldt ook voor Ozi explorer TopoNL dat zijn zo'n 70 kaartdelen ( !! ) . jpg en map files. Die allemaal in die lijst komen te staan als je ze opent of in de storage mapindex om nog te open. Ik heb deze OZINLkaart omgezet in r.map kaart. Werd niet beter.

Dit zag ik graag per land.
Nu brengt Compegps, waarschijnlijk dezefde kaarten (als ozi) uit TopoNL in 9 delen a 5 euro. Dan nog kan je de kaartenset niet in een keer openen of veranderen, en niet bij vectorkaarten zoals in mapsource met een typfile dat je in een keer alle kaartdelen aanpast.

Kijk in in je mijn documenten--compegps---maps---
Ik dacht ga dat sorteren en maak mappen aan van Nederland TOPONL, dus alle kaartdelen in een map
Maar de mapindex in de tree slikt dat niet, geeft dat niet weer de map Nederland NL, dus submappen worden niet direct meegenomen. Moet je apart weer een verlinking aanmaken. Onlogisch als je al naar compegps en maps gaat.
Lastig elke keer weer zoeken welk deel is dat zoeken openen.
Stel je voor alle landen van EU met topokaarten en hun beschijvingen.

En toen was ik er klaar mee.
En zag geen verbetering tov. Mapsource. op dat punt, juist een verslechtering.
Ik kon wel allroadmap en ozi NL raster over elkaar heen leggen en transparantie aanpassen dat beide zicht baar waren, ik heb me wel afgevraagd of die map zo naar twonav te zenden was. Met de verhouding in transparantie.

Net zoals bij Garmin CN met daaroverheen toponl transparant.

Routeren op die vector map allroadmap heb ik niet geprobeert in Land.

Of dat in de nabij toekomst verandert typfile aanpassing in CGPSL etc.
Ik betwijfel het, is wel een tegenhanger van hun .vmap gebeuren.




Nu is het zo dat Land nog steeds in ontwikkeling is, dus wie weet.


Offline member

  • *****
  • Berichten: 11345
Re: LAND Compegps, ook wel CGPSL genoemd.
« Reactie #8 Gepost op: 12-03-2012, 13:38 »
Gerald,

Stel je conclusie eens vragenderwijs in dít forumdeel: http://forum.compegps.com/forums/395-Windows

Benieuwd of er niet een andere manier is om dit te bereiken.

Volgens mij ben je een vérgevorderde Mapsource gebruiker en er zijn daar ook vérgevorderde Land-gebruikers.

Geen nood, je hoeft geen licentie of TwoNav te hebben. Het zijn daar gebruikers onder elkaar, net als hier. Er kijkt in principe niemand van CompeGPS mee in dat forum.

P.S. Heb je bij toeval een Android smartphone?

Offline member

  • No_Postmerge
  • *****
  • Berichten: 3628
Re: LAND Compegps, ook wel CGPSL genoemd.
« Reactie #9 Gepost op: 12-03-2012, 13:45 »
Gerald,

Stel je conclusie eens vragenderwijs in dít forumdeel: http://forum.compegps.com/forums/395-Windows

P.S. Heb je bij toeval een Android smartphone?
Nee, maar laat nu net mijn telefoon kapot gegaan zijn van het wekkend.

Alleen die smarphones passen niet in mijn broekzak, dus denk ik dat ik toch eerst maar weer een basic telefoontje koop.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11345
Re: LAND Compegps, ook wel CGPSL genoemd.
« Reactie #10 Gepost op: 12-03-2012, 13:46 »
Koop 's een ander model broek joh :D

Offline member

  • No_Postmerge
  • *****
  • Berichten: 3628
Re: LAND Compegps, ook wel CGPSL genoemd.
« Reactie #11 Gepost op: 12-03-2012, 13:54 »
Koop 's een ander model broek joh :D
Of een buidelrat worden zeker.

Offline member

  • No_Postmerge
  • *****
  • Berichten: 3628
Re: LAND Compegps, ook wel CGPSL genoemd.
« Reactie #12 Gepost op: 12-03-2012, 14:09 »
Een reden om te gaan kijken naar Land was of je er een goede roadbook papier kon uitdraaien.
Met de juiste rally symbolen.

Heb jij die ZIPfiles vanuit word er al in kunnen krijgen.
In de iconlibary en dan i.p.v compegps je eigen file met afslagsymbolen kiezen.

Ook hier zie ik dat menig simpel roadbookprogramma beter werkt.
Belangrijk is dat je veel gebruikte symbolen bovenaan staan en dat links/recht/rechtdoor in kolommen gescheiden staan.
Nu is het zo de benaming van de file bepaalt de lijst. Dus je moet bij de opbouw van een plaatje bij de benaming al rekening houden met mogelijk veel te gebruiken symbolen.


Hier een kaart met oziNL en allroadmap.

Offline member

  • No_Postmerge
  • *****
  • Berichten: 3628
Re: LAND Compegps, ook wel CGPSL genoemd.
« Reactie #13 Gepost op: 12-03-2012, 14:30 »


Het zijn daar gebruikers onder elkaar, net als hier. Er kijkt in principe niemand van CompeGPS mee in dat forum.

Wat je hier stelt is niet waar.
Dit forum is bedrijf gelineerd bereikbaar vanaf de homepage onder support van Compegps.
Raar, dat je van de engels site een forum krijg waar je in het spaans moet registreren.
edit: onderin kan je de keuze maken voor engels (link)

Dus onder elkaar als op ARM forum klopt niet.
En Compegps zal dus ook gewoon meelezen.

Maar, dat maakt mij allemaal niet uit.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11345
Re: LAND Compegps, ook wel CGPSL genoemd.
« Reactie #14 Gepost op: 12-03-2012, 15:20 »
Ze lezen vast mee, maar de administrators zijn voor zover ik begrepen heb, van buiten CompeGPS. In die zin bedoelde ik het.

Als zich een serieus probleem voordoet geven ze (helaas) ook geen antwoord. Dat is aan de medegebruikers. Die adviseren soms wel een probleem officiëel aan te melden bij de helpdesk.

Post Merge: 12-03-2012, 15:22
Een reden om te gaan kijken naar Land was of je er een goede roadbook papier kon uitdraaien.
Met de juiste rally symbolen.


Dan werkt, uit wat ik van hun handleiding begrijp, Quo Vadis veel beter.

Nee, ik heb er nog niets mee gedaan.