Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Druk toch maar een waypointje voordat je 1-1-2 belt!  (gelezen 3053 keer)


Offline member

  • *****
  • Berichten: 1645
Re: Druk toch maar een waypointje voordat je 1-1-2 belt!
« Reactie #1 Gepost op: 22-01-2018, 12:03 »
Ja Noppy. Je zou verwachten dat het inmiddels eenvoudiger zou zijn om je locatie door te geven. Helaas is dat nog best een uitdaging. Wat ook niet mee helpt is het fijt dat er nog geen landelijke meldkamer is. Een mobiele oproep naar 112 komt wel centraal binnen, maar moet vervolgens eerst door verbonden worden naar een regio meldkamer. Binnen die regio meldkamers zijn dan de mogelijkheden onderling ook niet gelijk.

Omdat wij door onze hobby best vaak buiten de standaard vallen, we zijn wel eens op een locatie waar niet een huis/ zakelijk adres is, is het verstandig om voorbereidt te zijn. ;)

En waypoint ofwel coördinaat zou een mogelijkheid moeten zijn. Let wel op. Een punt, komma of aanhalingsteken verkeerd en je komt op een hele andere plek uit.

Verstuurd vanaf mijn SM-G390F met Tapatalk


Offline member

  • *****
  • Berichten: 11346
Re: Druk toch maar een waypointje voordat je 1-1-2 belt!
« Reactie #2 Gepost op: 22-01-2018, 12:45 »
Wat geef je dan door aan een meldkamer? Coordinaten in digitaal formaat met een . of seconden/minuten en uren? Wat kunnen ze aan daar in die meldkamer of is dat ook maar weer afhankelijk van de regio waar je in rijdt?

Je kunt namelijk pech hebben dat je je toestel in decimalen hebt staan en dat alle waarden toevallig onder de 60 blijven en dan interpreteren zij dat als digitaal = andere lokatie :D

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2120
Re: Druk toch maar een waypointje voordat je 1-1-2 belt!
« Reactie #3 Gepost op: 22-01-2018, 13:52 »
En zo zijn er nog minstens 1001 coördinaten-instellingen die maken dat je niet zomaar wat getallen kunt doorgeven aan de meldkamer.
En de verschillen (bij de respectievelijke verschillende instellingen) kunnen varieren van 5 m tot 5000 km (of meer?).

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1076
Re: Druk toch maar een waypointje voordat je 1-1-2 belt!
« Reactie #4 Gepost op: 22-01-2018, 13:57 »
Omdat wij door onze hobby best vaak buiten de standaard vallen, we zijn wel eens op een locatie waar niet een huis/ zakelijk adres is, is het verstandig om voorbereidt te zijn. ;)

Had jij daar niet heel toevallig iets over in je programma  :D ;)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: Druk toch maar een waypointje voordat je 1-1-2 belt!
« Reactie #5 Gepost op: 22-01-2018, 14:14 »
Ik heb het zelf ooit aan de hand gehad:


- Dag 112, er is een motorrijder in ons groepje met z'n knie tegen een paal aan gereden en nu doet z'n been het niet meer en hij heeft veel pijn.
- Waar bent U meneer?
- Op een zandpad, zijweg van de Polderstraat in Lutjebroek. Of het in de buurt van het voetbalveld is? Geen idee, ik ben niet bekend in de omgeving. Maar ik kan U wel de GPS coordinaten geven.
- Sorry meneer, maar daar kunnen wij helaas niets mee.
- WTF?????


En dan begint het gedoe van mensen naar asfalt sturen om de ambulance op te vangen etcetera.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2120
Re: Druk toch maar een waypointje voordat je 1-1-2 belt!
« Reactie #6 Gepost op: 22-01-2018, 14:16 »
- Sorry meneer, maar daar kunnen wij helaas niets mee.
En dat begrijp ik dus wel, zie hierboven.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11346
Re: Druk toch maar een waypointje voordat je 1-1-2 belt!
« Reactie #7 Gepost op: 22-01-2018, 14:46 »
Had OSMand daar niet iets handigs voor?

Ik meen dat er ook adresinfo onderin het scherm kan verschijnen?

Ben alleen vergeten welk knopje dat dat was.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 898
Re: Druk toch maar een waypointje voordat je 1-1-2 belt!
« Reactie #8 Gepost op: 22-01-2018, 14:57 »
Met een GPS coördinaat kunnen ze je wel vinden , en snel (toch in Bels)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1645
Re: Druk toch maar een waypointje voordat je 1-1-2 belt!
« Reactie #9 Gepost op: 22-01-2018, 14:59 »
Had jij daar niet heel toevallig iets over in je programma  :D ;)
Haha. Niet toevallig. Dit onderwerp is een belangrijk onderdeel van de trainingen die ik geef. Ik leer cursisten ook aan om je niet blind te staren op dat coördinaat. Zoals Noppy al duidelijk heeft gemaakt zijn er meerder varianten van het noteren daarvan. Binnen Nederland zes bij mij bekend.

Let ook op unieke markers. Elk ANWB bord heeft een uniek nummer, fiets paddestoelen ook. Zelfs perceelnummers van staatsbosbeheer kunnen in sommige regio's als 'adres' aan de meldkamer worden doorgegeven. Zo zijn er nog meer opties.

Elke optie werkt zo goed als de medewerker van de meldkamer en jij als melder met elkaar kunnen communiceren. Da's voor mij persoonlijk ook nog wel eens lastig gebleken. ;)

Verstuurd vanaf mijn SM-G390F met Tapatalk


Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: Druk toch maar een waypointje voordat je 1-1-2 belt!
« Reactie #10 Gepost op: 22-01-2018, 15:21 »
En dat begrijp ik dus wel, zie hierboven.


Ik niet, zeker niet bij een instantie waarvoor het snel kunnen lokaliseren van de plaats des onheils van levensbelang is, tegenwoordig 'iedereen' wel een GPS heeft, het op een dagdeel training na nauwelijks een investering vergt en ze er niet voor afhankelijk zijn van externe partijen zoals telecomboeven.


GPSsen geven WGS lat/lon coordinaten en niet iets in rijksdriehoek of furlangs en el ofzo. In de praktijk heb je een stuk of 3 notaties voor die coordinaten die gangbaar zijn plus eventueel nog een E/W en N/S erbij, maar iemand die 112 belt zit hoogstwaarschijnlijk in NL dus incomplete zaken zijn makkelijk aan te vullen.


Zelfs al weet je niet welke het exact is, als iemand meld 'ik lig met de auto in het kanaal, mijn coordinaten zijn bla en bla' dan is het vrij waarschijnlijk dat er maar een mogelijkheid klopt met de mondelinge beschrijving.


En tsja, het zal wel niet altijd 100% resultaat hebben, en misschien zelfs wel eens ooit misgaan. Zo werken zaken in de echte wereld nou eenmaal. Da's geen reden om er dan maar niks mee te doen.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1645
Re: Druk toch maar een waypointje voordat je 1-1-2 belt!
« Reactie #11 Gepost op: 22-01-2018, 15:45 »
Ik begrijp je standpunt Dabit. Helaas moeten we het er nog mee doen. Ik ga ervan uit dat ook de medewerkers van de meldkamers graag een inhaalslag zien in de mogelijkheden. Met één druk op een knop een mobiel kunnen "uitpijlen" zou natuurlijk nog veel mooier zijn, dan het afhankelijk zijn van het correct melden. Er zijn immers nog velen onder ons die niet zo handig zijn met een mobiel of gps. Een coördinaat aflezen is voor sommigen een behoorlijke uitdaging. zeker in een stres situatie.




Offline member

  • *****
  • Berichten: 2261
Re: Druk toch maar een waypointje voordat je 1-1-2 belt!
« Reactie #12 Gepost op: 22-01-2018, 17:18 »
De KNRM heeft er 'n app voor https://www.knrm.nl/helpt
Eindh. Tilb. dBosch, Pireneos, Cantabria, Albarracin, Boade Senez.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: Druk toch maar een waypointje voordat je 1-1-2 belt!
« Reactie #13 Gepost op: 22-01-2018, 18:48 »
Ik begrijp je standpunt Dabit. Helaas moeten we het er nog mee doen. Ik ga ervan uit dat ook de medewerkers van de meldkamers graag een inhaalslag zien in de mogelijkheden.


Ik neem aan dat de medewerkers in de meldkamer toegang hebben tot een internetbrowser?. Dat dekt de technische kant van het verhaal aardig.


Citaat
Met één druk op een knop een mobiel kunnen "uitpijlen" zou natuurlijk nog veel mooier zijn, dan het afhankelijk zijn van het correct melden.


Met 4G/LTE in een redelijk dichtbevolkt gebied kom je een aardig eind; zendmasten doen om technische redenen aan beamforming en moeten dus redelijk accuraat weten waar de client zich bevind om de radioverbinding de goede kant op te kunnen sturen. Met 2G/3G kun je ook een aardig eind komen. Maar in dunbevolkte gebieden is het polygon wat met enige zekerheid de mogelijke lokatie afdekt aardig groot.


Magoed, als grote internationale bedrijven met de rijksoverheid een afspraak over realtime uitwisseling van die data moeten maken dan duurt dat jaren en kost dat miljoenen euros en mensuren. Vervolgens springt er halverwege het proces een waakhond of politicus bovenop, en dan begint het circus weer overnieuw. Dat is dus een moeizaam proces. Ergens kan ik er begrip voor opbrengen dat het nog niet zo ver is. Met het niet kunnen verwerken van GPS coordinaten heb ik meer moeite.


Citaat
Er zijn immers nog velen onder ons die niet zo handig zijn met een mobiel of gps. Een coördinaat aflezen is voor sommigen een behoorlijke uitdaging. zeker in een stres situatie.


Beschrijven waar je bent als je uit je eigen vertrouwde buurt bent is ook een behoorlijke uitdaging, zeker in een stresssituatie.


Dan is misschien iemand door het gebruik van de apparatuur praten makkelijker; vaste instructies volgen is makkelijker in een stresssituatie dan nadenken. Heb je dat paraat voor Android, iOS en een TomTom dan heb je een redelijk deel van de situaties afgedekt. Waar hebben we het dan over? Een dagdeel cursus oid? Lijkt me een koopje.


En uiteindelijk is het geen one size fits all oplossing, maar gewoon een extra instrument voor de mensen in de meldkamer.  De technologie is gangbaar en een redelijk deel van de bevolking is in staat om met een stappenplan resultaten te krijgen. Verbazingwekkend dat een groep professionals waarvoor antwoord op de vragen 'Wat is er precies aan de hand?' en 'Waar bent U precies?' zo belangrijk is dat instrument niet kunnen gebruiken.


Even voor de duidelijkheid: dat ik het persoonlijk verbazingwekkend vind wil niet zeggen dat ik geen diep respect heb voor de mensen achter de telefoon op de alarmcentrale..

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1645
Re: Druk toch maar een waypointje voordat je 1-1-2 belt!
« Reactie #14 Gepost op: 22-01-2018, 19:28 »
tot die tijd.... ligt een goede voorbereiding op een dergelijk scenario bij onszelf.


Bedankt noppy voor het posten. Een ieder die heeft meegelezen is weer wat wijzer. Altijd goed!