Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Quest  (gelezen 1713 keer)

Offline member

  • Newbie
  • Berichten: 7
Quest
« Gepost op: 19-12-2006, 22:22 »
Ik heb via E-bay een Quest gekocht waarvan nu blijkt dat er geen software meer bij zit, tevens ontbreekt de registration code, de verkoper zegt me nu dat hij het toestel ook via E-bay heeft gekocht en dat het er toen ook niet bij zat, ik ben nog met hem in onderhandeling of hij het toestel weer wil terugnemen.

Stel dat dit niet lukt en ik in het ergste geval  :-[ nieuwe software moet aanschaffen heb ik dan de registration code nodig om de software te installleren of heb je genoeg aan de unlocking code van de nieuwe software?

Ben

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5705
Re: Quest
« Reactie #1 Gepost op: 19-12-2006, 22:32 »
Oei, dat is nogal een fors verschil. wel of geen maps erbij.

Als je de bijbehorende S/W koopt (meerdere honderden euro's) krijg je daarbij een reg. code. Daarmee kun je met het serienummer van de gps dan weer een unlockcode maken (max voor 2 gps-en, de s/w blijft gelinked aan 1 hoofd gps, een upgrade versie kan bv bij een andere 2e gps)

Als je GPS gestolen is en als zodanig aangemeld bij Garmin krijg je helemaal geen unlock codes meer voor elkaar. Ook iets om aan te denken.

Je kunt bv. ook een andere 2e hands GPS met S/W kopen en de 2e unlock voor je Quest gebruiken, mits niet al gebruikt natuurlijk

Offline member

  • KTM 690 ER '14
  • Administrator
  • *
  • Berichten: 7114
Re: Quest
« Reactie #2 Gepost op: 20-12-2006, 00:26 »
Je zou hier even moeten zoeken. Roos heeft laatst ook software moeten kopen (Mapsource is trouwens gratis, net als sommige kaarten (Worldmap, topo-nl), City Select niet) en eerlijk gezegd viel de prijs mij niet tegen. Tuurlijk is het een extra kostenpost bovenop de aankoop, maar dan heb je wel een functioneel apparaat. En zoals Erwin zegt, eventueel de kaartenset met twee man kopen, en de kosten delen (mag officieel niet van Garmin, alleen twee eigen gps-sen mag je regeistreren op ée'n softwarepakket.)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 276
Re: Quest
« Reactie #3 Gepost op: 21-12-2006, 10:18 »
Je zou hier even moeten zoeken. Roos heeft laatst ook software moeten kopen (Mapsource is trouwens gratis, net als sommige kaarten (Worldmap, topo-nl), City Select niet) en eerlijk gezegd viel de prijs mij niet tegen. Tuurlijk is het een extra kostenpost bovenop de aankoop, maar dan heb je wel een functioneel apparaat. En zoals Erwin zegt, eventueel de kaartenset met twee man kopen, en de kosten delen (mag officieel niet van Garmin, alleen twee eigen gps-sen mag je regeistreren op ée'n softwarepakket.)

Als ik zelf opgelicht zou zijn als blijkt dat hij gestolen is dan zou ik gewoon de software illegaal downloaden. Kan prima. Ik zou in ieder geval weigeren om als enige partij benadeeld te worden: De dief en Garmin geld en ik zeker helamaal niets. >:(
2008 KTM 450 EXR-R | 1980 Yamaha XT 500 | 1997 BMW R1100GS

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1582
Re: Quest
« Reactie #4 Gepost op: 21-12-2006, 11:25 »
Als ik opgelicht was zou ik aangifte doen en E-bay op de hoogte stellen!!! Wellicht kan het uiten van je voornemens hiertoe de verkoper aanzetten om de deal terug te draaien.

Discutabel daaraan is echter wel dat hij dan gewoon in staat is/blijft om iemand anders op te gaan lichten :-\


GS GJ :D
Don't even bother to agree with me, I 've already changed my mind :-)

Offline member

  • Newbie
  • Berichten: 7
Re: Quest
« Reactie #5 Gepost op: 21-12-2006, 13:26 »
Ik ben inderdaad aan het kijken of ik dit via Paypal, Ebay of Vvisa kan oplossen, ik kom er met de verkoper verder niet uit, hij beweert dat hij het toestel eerder op E-bay heeft gekocht en dat het er toen ook niet bij zat :(, heb nu een mail gestuurd naar Garmin of de Quest inderdaad niet gestolen is, voordat ik nieuwe software ga aanschaffen.

In ieder geval bedankt voor de informatie.

Gr. Ben


Offline member

  • *****
  • Berichten: 1582
Re: Quest
« Reactie #6 Gepost op: 21-12-2006, 13:40 »
Indien gestolen en een nederlandse verkoper: aangifte doen!

Balen dit soort transcaties. Succes met oplossen van de ellende.


GJ >:(
Don't even bother to agree with me, I 've already changed my mind :-)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: Quest
« Reactie #7 Gepost op: 21-12-2006, 18:30 »
Sorry maar:

Bij een GPS zit eigenlijk alleen maar gratis software normaliter als je hem koopt. bijv Mapsource, en dat kan je gewoon dowloaden (moet je ook doen als je een niuwe koopt!).

Daarnaast zijn er digitale KAARTEN te koop. Deze kan je welliswaar 'illegaal' kopieren, maar dan nog steeds niet gebruiken, omdat je een unlock code nodig hebt, icm met je GPS. De registratie hiervan wordt bijgehouden bij Garmin zelf, waardoor je daar niet omheen komt.
Er zijn overigens ook 'gratis' kaarten: dit zijn oudere kaarten, die nog geen registratie verlangen: Met deze kaarten kan je de GPS echter geen route laten berekenen (dus niet gebruiken als route-navigatiesysteem).
Deze digitale kaarten komen in een soort softwarepakket, (bijv City-Navigator) waardoor het misschien software lijkt, maar dat is het eigenlijk niet.

ALS de verkoper expliciet vermeld heeft dat ie er digitale kaarten bij verkocht en die heb je niet gekregen, dan ben je idd opgelicht. Als ie gewoon een GPS toestel aangeboden heeft, dan heb je zelf gewoon niet goed nagedacht over wat je kocht en valt de verkoper niks te verwijten.

onderstaande Quest op E-bay, is bijv een prima apparaat, maar komt dus ZONDER kaartmateriaal

overigens kost CityNavigator Europe versie 8 rond de 140 euro, en daarmee mag je 2 apparaten gebruiken (en je kan hem dus delen met iemand, ieder 1 apparaat, dan kost het je dus iets van 70 euro).

Oja: Als je vermoed dat ie gestolen zou kunnen zijn, moet je dat gewoon eerst even checken met Garmin. Ieder apparaat heeft een unieke code die meestal ergens in het batterijvak staat, en iig uit te lezen uit het apparaat.

grts


Offline member

  • Newbie
  • Berichten: 7
Re: Quest
« Reactie #8 Gepost op: 22-12-2006, 08:34 »
ALS de verkoper expliciet vermeld heeft dat ie er digitale kaarten bij verkocht en die heb je niet gekregen, dan ben je idd opgelicht. Als ie gewoon een GPS toestel aangeboden heeft, dan heb je zelf gewoon niet goed nagedacht over wat je kocht en valt de verkoper niks te verwijten.

Je hebt helemaal gelijk, ik koop al jaren spullen op marktplaats en E-bay en ben er nu een beetje vanuit gegaan dat alles erbij zou zitten, de verkoper had inderdaad niet aangegeven dat het er wel of niet bij zat, daar schermt hij nu ook mee, dus ikvind het ook mijn eigen schuld, maar als het toestel inderdaad gestolen is heb ik gewoon een probleem en kan ik het apparaat niet gebruiken, op dat moment zal ik me toch belazerd voelen.

De volgende keer dat ik iets ga kopen ga ik inderdaad beter opletten waar ik op aan het bieden ben.

Ik heb nog niets gehoord van Garmin maar dat zal ook wel door de feestdagen komen.

Gr. Ben

Offline member

  • 640 Adventure '97 (E) Samurai '91 (E) 1090 Adv '19 (NL)
  • *****
  • Berichten: 3615
Re: Quest
« Reactie #9 Gepost op: 01-01-2007, 09:54 »
Weet je al wat meer?
Travel is fatal to prejudice, bigotry, and narrow-mindedness, and many of our people need it sorely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one little corner - Mark Twain

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11352
Re: Quest
« Reactie #10 Gepost op: 14-01-2007, 11:57 »
Een Quest wordt NOOIT verkocht zonder kaartmateriaal.

Sterker nog, alle Quests komen tegenwoordig voorgeladen met kaartmateriaal Benelux, terwijl Europa erbij zit.

Ik denk dan ook dat je bij Sailtron onder coulance een code (geel briefje) zou kunnen aanvragen, MITS het toestel ooit door Sailtron geïmporteerd is.

Bel even met John van der Zon, Sailtron, Houten. Zeg hem gerust ook dat je twijfeld of het hier om een gestolen toestel gaat en dat je wellicht een citroen gekocht hebt.

Suc6,

Noppy

Offline member

  • Newbie
  • Berichten: 7
Re: Quest
« Reactie #11 Gepost op: 14-01-2007, 20:35 »
Heeft inmiddels een tijdje geduurd maar ik kan meededelen dat het goed is afgelopen, ik heb via E-bay de ontbrekende onderdelen in één koop kunnen krijgen van iemand met een defect toestel, dus oplader(s) en software City Select v6 en v7, de gebruikte software kon nog een keer unlocked worden en dit is gelukt dus daarmee kan ik er vanuit gaan dat het toestel niet gestolen is.

Heb ook weer contact gekregen met de verkoper van de Quest en met hem overeengekomen dat hij de helft van de extra aangekochte materialen terug betaald, nu nog even afwachten of hij dit werkelijk gaat doen, maar ik kan nu in ieder geval gebruik maken van de Quest.

Volgende keer toch even beter informeren en niet impulsief bieden, dit was voor het eerst dat dit me is overkomen ondanks dat ik al veel spullen heb gekocht via E-bay.

Gr. Ben