Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Osmand smartphone track navigatie cheap-ass  (gelezen 133691 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1681
Re: Osmand smartphone track navigatie cheap-ass
« Reactie #420 Gepost op: 08-11-2017, 10:34 »
Er is ook maar minimaal verschil met auto's. Dit bord bijv. zou in de routeberkening wel motoren moeten doorlaten en geen auto's.


Klopt, anders had deze er moeten staan....


Gerrit :)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1564
Re: Osmand smartphone track navigatie cheap-ass
« Reactie #421 Gepost op: 08-11-2017, 18:02 »
Lijkt me leuk. Een paar fanaten bij elkaar is altijd goed. En we worden er vast wijzer van als alle kennis bij elkaar komt.
Desgewenst kunnen we ook wat afspreken in Den Bosch bij ons op de zaak.


Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A3003 met Tapatalk
Meer dan goed. Doen we eerste bij mij en de volgende bij jou?
Ik zal effe een nieuw draadje openen. 
BMW xChallenge en een Montesa 315R

Offline member

  • No_Postmerge
  • *****
  • Berichten: 3628
Re: Osmand smartphone track navigatie cheap-ass
« Reactie #422 Gepost op: 08-11-2017, 18:03 »
Onderborden OB06 en OB56, OB08 en OB58, OB09 en OB59, kunnen ook verschillen geven.
Daarnaast is er nog op de routeringlijn, de smallere doorsteken, waar een paaltje staat, barrier=bollard, daar kan een auto niet langs met motorcycle=yes, wij wel, zo ook voor een hek, barrier=gate, als de tag motorcycle=yes er op staat. En zo zijn er nog meer barrier tags.
Je zou zelfs op kleine stukjes nog motorcycle=dismount kunnen zetten, even met de motor aan de hand lopen. (Avontuurlijk)
Dat doen fietsers ook, om niet om te hoeven rijden of gelijk verder te kunnen op een leukere route. Wordt in routeringmethodiek verwerkt.


Offline member

  • Newbie
  • Berichten: 6
Re: Osmand smartphone track navigatie cheap-ass
« Reactie #423 Gepost op: 08-11-2017, 18:11 »
Meer dan goed. Doen we eerste bij mij en de volgende bij jou?
Ik zal effe een nieuw draadje openen.
Top, tag me maar, dan zie ik het wel voorbij komen.

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A3003 met Tapatalk


Offline member

  • hell yeah!
  • *****
  • Berichten: 4170
Re: Osmand smartphone track navigatie cheap-ass
« Reactie #424 Gepost op: 09-11-2017, 15:49 »
Klopt, anders had deze er moeten staan....




deze borden zijn imo gelijk gesteld, als er een auto staat zou dit betekenen dat er ook geen motoren meer in mogen..

"motorvoertuig"
maar ik kan het mis hebben..
....espangol es dificil... entonces Lo intento algo....

Offline member

  • 640 Adventure '97 (E) Samurai '91 (E) 1090 Adv '19 (NL)
  • *****
  • Berichten: 3615
Re: Osmand smartphone track navigatie cheap-ass
« Reactie #425 Gepost op: 09-11-2017, 16:08 »
deze borden zijn imo gelijk gesteld, als er een auto staat zou dit betekenen dat er ook geen motoren meer in mogen..

"motorvoertuig"
maar ik kan het mis hebben..


Bord C6 (alleen auto):
"Gesloten voor motorvoertuigen op meer dan twee wielen"

Dus zijspan niet, gewone motor wel.
Travel is fatal to prejudice, bigotry, and narrow-mindedness, and many of our people need it sorely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one little corner - Mark Twain

Offline member

  • hell yeah!
  • *****
  • Berichten: 4170
Re: Osmand smartphone track navigatie cheap-ass
« Reactie #426 Gepost op: 09-11-2017, 18:44 »

Bord C6 (alleen auto):
"Gesloten voor motorvoertuigen op meer dan twee wielen"

Dus zijspan niet, gewone motor wel.

duidelijk

(klepel/ klok) ::)
....espangol es dificil... entonces Lo intento algo....

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: Osmand smartphone track navigatie cheap-ass
« Reactie #427 Gepost op: 28-12-2017, 09:55 »
Mr. M had beloofd dat ik met OSMAND spraaknavigatie tracks kon rijden, en van het idee dat ik mijn ogen meer op de glibber langs een slootrand en minder op de GPS kan houden werd ik best vrolijk.

Maar eens geprobeerd gister. Effe een wat degelijkere houder in elkaar geflanst, track geladen, en met een paar maten gaan blubberen:







Dekseltje moet ik er nog eentje maken die er gewoon op en af klikt, maar voor nu voldeden 4 schroefjes wel.

's ochtends om 7 uur de telefoon van de lader gehaald, 's avonds om 18.00 weer thuis met nog 24% batterij over: prima.
Relatief groot scherm met genoeg kaartdetail over waar bosranden en slootjes enzo beginnen en ophouden: prima.
Kunnen bedienen van het touchscreen als het zeiknat is: prima.
Tracklijn in beeld en volgen: ook prima.

Navigatie op track: niet prima. Als OSMAND het stuk track niet herkent als weg of pad dan verzint-ie er een weg omheen. Niet tof. Zal wel een user error zijn.
En de dame heb ik ooit tijdens een A-B navigatiedingetje het zwijgen opgelegd omdat ze de hele tijd door de muziek heen tetterde, maar nu is ze blijkbaar zo bang geworden dat ze helemaal niks meer wil zeggen. Moet ik ook nog eens naar kijken.

Test nog niet helemaal geslaagd, maar wel positief.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1564
Re: Osmand smartphone track navigatie cheap-ass
« Reactie #428 Gepost op: 28-12-2017, 12:30 »

Dank voor de feedback!

Even dat laatste eerst: Tik op de blauwe navigatie pijl (in blauwe ruit) -> Tandwiel (Settings) -> Daar staat waarschijnlijk aangevinkt:
"Bereken een Osmand route voor het eerste en laatste routesegment"
-> Uitvinken en je krijgt een rechte lijn naar het dichtstbijzijnde punt op de track.

Op bovenstaande pagina staat ook:
Stembegeleiding aan/uit (schuifknopje)
Muziek onderbreken aan/uit

Je hebt een stem met Spraaksynthese (TTS). Ik vind dat wel ok, maar met muziek aan ben je wel veel muziek kwijt, want ze kletst veel.
TomTom heeft wat zij noemen 'opgenomen' stemmen. Die geven korte directe aanwijzingen. Weet niet of die er ook voor Osmand zijn.
Heb je een Samsung, dan is dit verhaal wellicht interessant: http://www.je-we-es.nl/OsmAnd%20Stem-begeleiding.html


EDIT: Je hebt ook gesproken aanwijzingen: In het schermje tik op de Taal link achter Stembegeleiding, naar beneden scrollen in de pop-up en dan meer installeren ...... Nederlands Gesproken aanwijzingen -> tik op de drie puntje -> Download ....... en testen maar
BMW xChallenge en een Montesa 315R

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: Osmand smartphone track navigatie cheap-ass
« Reactie #429 Gepost op: 28-12-2017, 13:13 »
Word dat dichtstbijzijnde trackpunt dan ook het dichtstbijzijnde trackpunt in de 'vooruit' richting van de track? Hmm, volgens mij had ik 'bereken een route voor eerste en laatste segment' inderdaad aanstaan, hoewel dat meer was om te spelen dan omdat het nou nuttig is (ik bepaal zelf wel hoe ik naar de track kom en waar ik 'm oppik). Zou wat kunnen zijn. Mijn 'probleem' had echter niks te maken met eerste en laatste segment, maar halverwege-segment.

Nouja, eet het en je weet het.

Kwa spraak: stembegeleiding staat aan, Nederlands TTS staat aan, maar geluid ho maar. MEt een gewone A->B ook niet. Eveneens gespeeld met 'herhalen' en 'meldingstype', zonder succes.

Nouja, ik ben maar eens begonnen met OsmAnd eraf te knikkeren en Osmand+ aan te schaffen. Dan werkt het vast niet opeens spontaan wel, maar die 8,99 mogen ze van mij wel hebben en zaken downloaden in de app zonder de limiet van 10 is ook wel pretttig.

Volgens mij moet de volgende OsmAnd sessie maar eens met de helm op en de noppen ferm in het zand geplant  :D

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1564
Re: Osmand smartphone track navigatie cheap-ass
« Reactie #430 Gepost op: 28-12-2017, 14:15 »
De NL vertaling is niet correct en snap ik ook niet helemaal. Maar goed, staat het aan, en je wijkt van de track af (effe tanken, etc), dat leidt hij je over bestaande wegen terug naar de track. Tenminste dat is het idee.


Wat ik zei over die stemmen klopt niet denk ik ..... De gesproken stemmen zijn ook TTS. Iemand?


Dat jij geen stem meer hoort heb ik in het begin ook wel eens gehad. Stemmen aan en uit zetten via Navigatie settings hielp toen. Of verwijderen en dan opnieuw downloaden. Zie ook onderaan de pagina hier: http://www.je-we-es.nl/OsmAnd%20Stem-begeleiding.html ->



  • Belangrijk:

    • Schakel eerst naar "Nederlands" en daarna terug op "Stemmen van spraaksynthese Nederlands" (dit is nodig om de voorgaande stem naar de nieuwe stem te resetten.
    • Wanneer je nu bv. de snelheid van de stem wil veranderen moet dat in Acapela gebeuren en daarna de gewijzigde stem opnieuw laden.
    • De stem bij Instellingen van je apparaat langzamer of sneller zetten gaat hier niet bij Acapela.
    • [/size]De stem bij Instellingen van je apparaat langzamer of sneller zetten gaat wel voor Samsung en Google stemmen."[/b]
BMW xChallenge en een Montesa 315R

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: Osmand smartphone track navigatie cheap-ass
« Reactie #431 Gepost op: 28-12-2017, 16:14 »
Het heeft iets te maken met de Nederlandse TTS. Pak ik Engels TTS, dan werkt het wel al is de kwaliteit van de stem om te huilen. Muziek word teruggedraaid, Blikkie zegt netjes 'in wanhundertandfittie mieters enter the rauauaundabout and teek the turd exit', en muziek komt weer terug.

Selecteer Nederlands TTS dan valt de muziek weg zo gauw er een aanwijzing zou moeten komen (bijvoorbeeld als je op het pijltje tikt) en komt vervolgens ook niet meer terug.


Ga ik naar instellingen->plugins->foutopsporing->Test stem-instructies dan heb ik vergelijkbaar gedrag. De Engelse doet het, de Nederlandse niet.

Verwijderen van de Nederlandse TTS en weer overnieuw installeren lost niks op. Taal van de kaart op Nederlands zetten ook niet. Stembegeleiding uit- en weer aanzetten eveneens niet.

Maar inmiddels wel de oplossing gevonden:
- Installeer Google text-naar-spraak. Volgens mij is die bij nieuwere Androids al standaard aanwezig, maar mijn telefoon moet het nog doen met 5.1 want de beloofde update naar 7 loopt al een halfjaar achter op schema.
- Dan bij je (Android) Instellingen->Taal en Invoer->Uitvoer voor text naar spraak het Google text-naar-spraak engine kiezen. Bij mij vond-ie automatisch dat het allemaal Nederlands moest, maar zo niet de boel op Nederlands zetten.
- Als je nu in OsmAnd 'Nederlands TTS' kiest als stem krijg je een duidelijke damesstem. Muziek word ook netjes onderdrukt en komt weer terug.

Ik ga er vanuit dat het met dat Acapela wat je-we-es noemt ook wel kan, maar 3,99 betalen voor een stem om het te kunnen proberen vond ik wat erover.

Mooimooi. Nu maar eens een test-trackje tekenen om dat navigeren buiten de gebaande paden uit te vissen.

Kwa hardware: ik moet de houder nog wat trillingdempender maken; de SD-kaart viel een paar keer weg vandaag en gisteren zag ik ook al VLC een keer overnieuw indexeren. Keer eruit en erin en het is opgelost, maar blijkbaar is de telefoon (AGM X1) niet blij met de dikke-tweetakt-trillingen, alle valtesten vanaf drones enzo ten spijt. Vallen is niet trillen. De Montana vind ze ook niet leuk overigens; die kan ik ook overnieuw op laten starten door stilstaand een paar keer aan de gaskraan te draaien. Trillingen blijven toch een punt van aandacht met telefoons

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1564
Re: Osmand smartphone track navigatie cheap-ass
« Reactie #432 Gepost op: 28-12-2017, 17:04 »
Mooi werk.
Ik heb Android 6. Dat kan zomaar het verschil zijn. Er zijn veel helpvragen omtrent voice en Osmand.
BMW xChallenge en een Montesa 315R

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: Osmand smartphone track navigatie cheap-ass
« Reactie #433 Gepost op: 28-12-2017, 22:43 »
Lijkt er toch op dat-ie het systeem gebruikt voor spraaksynthese. Ik vond 100kB ook al wat weinigjes voor een spraaksynthese-definitie.

Goed, net nog heel even drooggezwommen. Dat enge Basecamp eens aangezwengeld en een klein trackje gemaakt wat over een stuk braakliggend terrein loopt (je zakt er op de motor tot de achterbrug weg, fwiet-fwiet) en wat ik dus zo te voet met oordoppen in de oren en blik op het scherm kan testen zonder overreden te worden:



OK, lijkt er zo in de eerste instantie al een stuk meer op. Eerst zien/horen, dan geloven.
Maar wat gebruikt OsmAnd nou als trigger voor een navigatie-aanwijzing, en is daar nog wat aan te morrelen? Situaties die bij Nederlands-allroad vaak voorkomen zoals rechtsaf en 30 meter verder weer linksaf pakt-ie niet altijd als aanwijzing.

Kan trouwens simpelweg 'piep' in plaats van kletsende dames ook? Da's eigenlijk ook wel zo lekker rustig.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1564
Re: Osmand smartphone track navigatie cheap-ass
« Reactie #434 Gepost op: 28-12-2017, 23:04 »
Ik vond die 100 kB ook al merkwaardig, vandaag ik ging naar recorded voices.


Beep: https://github.com/osmandapp/Osmand/issues/1739
Wel aan de orde geweest, maar niet gemaakt.


Dat een aanwijzing soms niet doorkomt heb ik ook wel eens. Traagheid processor geheugen combi?


Het algoritme achter de aanwijzingen zal je ook in github moeten zoeken ben ik bang. Helaas ben ik geen programmeur.

Post Merge: 28-12-2017, 23:10
Je ziet hier wat discussies tussen de programmeurs: https://github.com/osmandapp/Osmand/search?q=instruction&type=Issues&utf8=%E2%9C%93


Bij instellings (navigatie) of je de tweede instructie wilt zien/horen?

Post Merge: 28-12-2017, 23:15
En dat tweaken van die instructies zit in de code: https://github.com/osmandapp/Osmand/commit/fde8d65208d54247c257107a76be3d2e729b1121

BMW xChallenge en een Montesa 315R