Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Calling on the XT X-Perts  (gelezen 1245 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4265
Calling on the XT X-Perts
« Gepost op: 01-09-2022, 23:29 »
Jos_vd_cross, Komkommer, XToon, etc ;-) jullie weten over wie ik het heb!


Over 2 weekjes is het dan zo ver.. Na alle Covid ellende, Afghanistan ellende en Special operation er bovenop ga ik proberen toch de 1vj de laatste 8000km naar huis te rijden. Nu heeft het beestje de ritjes ervoor al wel wat geleden.. Ik ga niet alles wat er mis is op kunnen lossen daar waar ik hem heb achtergelaten dus wil een beetje in 'limp mode' thuis geraken.


De belangrijkste dingen waar ik wat mee moet gaan doen: plakken van de kickstarter, E-start en slechter lopen. Hier hoop ik dat de experts wat advies in kunnen geven!


De kickstarter, vaker dan me lief is na een trap, blijft deze door ratelen alsof ik hem nog in halverwege heb staan als de motor loopt, idee?


De E-Start vrijloop is versleten, de startmotor draait de kruk niet meer rond, maar erger, soms pakt deze de andere kant op en draait de startmotor mee op een kick. Kan ik de overbrenging wegnemen in het klepje aan de vliegwiel kant om de vrijloop/starter volledig te ontkoppelen? dan rijd ik terug op uitsluitend de kick.


slechter lopen: ik denk dat ik in Tadjikistan teveel slechte benzine heb gevangen en hoop het op te lossen met een busje carburateur reiniger. maar het kan ook iets anders zijn. Kleppen? wat is zo'n motor zijn kleppen gedrag, speling word kleiner of wordt groter? het loopt tegen de km stand of is er misschien al wel over heen om kleppen te stellen. Hier heb ik eigenlijk geen zin in om in een woestijn hutje in Oezbekistan te gaan doen.. Als ik het kan uitstellen tot turkije of thuis ofzo, beter!
Wat zijn de algemene issues waardoor zo'n oude XT slechter gaat lopen en vooral: slecht starten?




Verder ga ik genoeg lol hebben op dag 1, accu, wiellagers, 4cm gat in achterband met tywraps gerepareerd laatste keer, remtrommel, gebroken spaken vervangen, olie, luchtfilter, boutjes hier er daar. OOOOOOOH JoY!  ;D

Offline member

  • *****
  • Berichten: 7958
Re: Calling on the XT X-Perts
« Reactie #1 Gepost op: 02-09-2022, 00:00 »
Laat dat hok daar staan en maak er arme schapenboer of kippenneuker blij mee.Ik heb nog een tt waar ik van af wil. ;D

Offline member

  • hell yeah!
  • *****
  • Berichten: 4170
Re: Calling on the XT X-Perts
« Reactie #2 Gepost op: 02-09-2022, 00:40 »
lijkt erop dat je beter kan gaan lopen..


😁😁
....espangol es dificil... entonces Lo intento algo....

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3415
Re: Calling on the XT X-Perts
« Reactie #3 Gepost op: 02-09-2022, 01:25 »
Kleppen stellen bij een oude XT is ontzettend simpel, als je toch lagers, spaken en banden moet doen zou ik die 20 minuten er ook wel in steken. En een XT kán slechter lopen als de klepspeling niet goed is.
Daarnaast, het membraam van de 2e carburateur kan een scheurtje hebben, bougietje, bobine, geen valse lucht?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Nu  - 1999 TT600R 2004 DRZ400S
Niet Meer - 1985 XT350, 1996 TT600E, 1999 TT600R, 1998 WR400F, 2001 TT600R, 1986 TT350, 1977 XT500, 1991 XTZ660, 1996 Honda XR400R

Offline member

  • Kleiambassadeur
  • *****
  • Berichten: 2922
Re: Calling on the XT X-Perts
« Reactie #4 Gepost op: 02-09-2022, 06:50 »
Als het nou een ouwe 500 was..... :D
Dan....
Verzonden vanaf mijn windows 98 pc met 56k modem.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1563
Re: Calling on the XT X-Perts
« Reactie #5 Gepost op: 02-09-2022, 10:26 »
Met Steve, en neem een revisie-setje voor de carb mee.
En wellicht ook een nieuw benzine filtertje (in-line), nadat je de tank gespoeld hebt. Of iig gechecked op rommel.
Maar goed, dat weet je al.
BMW xChallenge en een Montesa 315R

Offline member

  • 640 Adventure '97 (E) Samurai '91 (E) 1090 Adv '19 (NL)
  • *****
  • Berichten: 3615
Re: Calling on the XT X-Perts
« Reactie #6 Gepost op: 02-09-2022, 11:32 »
waar staat-ie nu? Tadjikistan? Ligt dat niet gewoon hoog voor een carb fiets? Zodat ie slecht loopt door te rijk mengsel. Klepjes stellen zou ik sowieso doen zoals hier gezegd. Gaat iedere motor beroerd van starten.
Travel is fatal to prejudice, bigotry, and narrow-mindedness, and many of our people need it sorely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one little corner - Mark Twain

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 108
Re: Calling on the XT X-Perts
« Reactie #7 Gepost op: 02-09-2022, 12:46 »



De E-Start vrijloop is versleten, de startmotor draait de kruk niet meer rond, maar erger, soms pakt deze de andere kant op en draait de startmotor mee op een kick. Kan ik de overbrenging wegnemen in het klepje aan de vliegwiel kant om de vrijloop/starter volledig te ontkoppelen? dan rijd ik terug op uitsluitend de kick.

95% zeker dat je het asje met de tandwieltjes er zo uit kunt plukken. Wsl moet het deksel van de startmotor en het carterdeksel wel los. Dus wellicht een nieuwe pakking meenemen, want die breekt natuurlijk.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1453
Re: Calling on the XT X-Perts
« Reactie #8 Gepost op: 02-09-2022, 15:00 »
Meestal carburatie.    Volgens mij gingen inlaatkleppen wat strakker staan.  Erg simpel om te stellen.
Ik heb nog paar kratten losse onderdelen dus als je wat nodig hebt…..kom maar scharrelen.
Jos 1000 x meer maar die is er even niet.
En wat Gert zegt,de hoogte. ( mengsel)
Vooral bij starten met kick moet alles precies staan, ach dat weet je allemaal al  ;D.   

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4265
Re: Calling on the XT X-Perts
« Reactie #9 Gepost op: 04-09-2022, 13:23 »
Het slechte starten/lopen is eigenlijk pas begonnen toen ik Tadzjikistan uit reed, ik sta nu in Nukus, Oezbekistan. Dat is warm, vlak woestijn gebied.

Ik hoop dat ik een eind kom met liquid mechanic.. een flesje carburateur reiniger mee in de tas. Maar als ik het zo hoor kom er er niet onderuit toch even naar de kleppen te kijken. Niet de meest spannende klus maar wel redelijk tijdrovend omdat er zoveel af moet bij zo'n reis motor.

Iemand een idee waarom de kickstarter soms zo blijft hangen? Die is wel lastig als dat erger zou worden natuurlijk.

Toon, misschien is het zo gek niet om een kickstarter veer mee te nemen als reserve, dat zou mijn eerste verdachte zijn! De starter vrijloop wil ik daar niet aan beginnen, vliegwiel loshalen zal niet makkelijk zijn dus die moet eenmaal thuis maar gebeuren.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3415
Re: Calling on the XT X-Perts
« Reactie #10 Gepost op: 04-09-2022, 15:19 »
Kan je niet gewoon de startmotor loskoppelen door de stekkers los te halen?
En een reserve-veertje is handig, maar ik m te monteren moet het carterdeksel eraf, dus dan ook een reserve pakking.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Nu  - 1999 TT600R 2004 DRZ400S
Niet Meer - 1985 XT350, 1996 TT600E, 1999 TT600R, 1998 WR400F, 2001 TT600R, 1986 TT350, 1977 XT500, 1991 XTZ660, 1996 Honda XR400R

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1453
Re: Calling on the XT X-Perts
« Reactie #11 Gepost op: 04-09-2022, 20:02 »
Iemand een idee waarom de kickstarter soms zo blijft hangen? Die is wel lastig als dat erger zou worden natuurlijk.

Toon, misschien is het zo gek niet om een kickstarter veer mee te nemen als reserve, dat zou mijn eerste verdachte zijn! De starter vrijloop wil ik daar niet aan beginnen, vliegwiel loshalen zal niet makkelijk zijn dus die moet eenmaal thuis maar gebeuren.
[/quote]

Vliegwiel niet zomaar aan beginnen inderdaad 🤓. 
Ik heb al heel lang geen XT’s met kickstart meer.   Wat ik aan onderdelen voornamelijk heb liggen is 3 aj
Ik zou zeker een veer en ,zoals Steve zegt ,een pakking meenemen. 
Meen me te herinneren dat ik kickstarter ooit tandje verzet heb …..🤔. 

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4265
Re: Calling on the XT X-Perts
« Reactie #12 Gepost op: 04-09-2022, 22:12 »
Hmm, kan je bij zo'n machine de veer opspannen door de tandwielen te verzetten? Zou issue kunnen zijn, kick is altijd op het randje geweest...


Nee, stekker loshalen werkt niet Steve, de interne één weg koppeling drijft mechanisch, niet electrisch aan.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 250
Re: Calling on the XT X-Perts
« Reactie #13 Gepost op: 05-09-2022, 09:45 »
Over de ratelende kickstart: Is het echt het kickstart mechaniek onderin of misschien de decompressie? Ik dacht dat de decompressie van de 1vj hetzelfde is als van de 2kf, zo'n extern kabeltje en een heveltje op de kop. Het is mijn 2kf overkomen dat die kabel is gebroken waarna de 'terughaalveer' van het decompressieheveltje kon ontsnappen. Dat heveltje gaat dan staan klapperen, klinkt ratelend, en hij loopt af-en-aan heel beroerd.
Zonder nieuwe onderdelen moet je dat kunnen fixen door het heveltje op een of andere manier voorover te houden. Of er uit halen (kan van buitenaf) en dicht maken.
Succes!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4265
Re: Calling on the XT X-Perts
« Reactie #14 Gepost op: 05-09-2022, 16:34 »
Decompressie kabeltje heb ik wel. zou daar nog eens naar kijken ook.


Ik kan me herrinneren dat de kickstart vooral rateld en ook makkelijk 'beneden' blijft staan. Ik rijd dan ook al een tijdje met een binnenband opgespannen om de kick omhoog te trekken. Die was ik alweer vergeten! Dan is nog steeds de veer erachter verdacht..