Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: LASDRAADJE  (gelezen 1256 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 7958
LASDRAADJE
« Gepost op: 05-03-2021, 16:21 »
Zal vast niet de enige zijn die niet zo goed kan lassen.
En het is hobby.
Dus wellicht idee om lasdraadje te openen als hij al niet bestaat?
Maar bundelen lijkt me makkelijker.





Post Merge: 05-03-2021, 16:26
En meteen maar de 1ste vraag ;D
Staal 6mm aan 5 mm.
De enigste electrode die ik had in 3,2 was rvs rutiel.
Volgens mij niet zo boeiend word geschilderd komt onder de carport.
Maar wat mij opviel.
Telkens de 2e las.
Dus eerst 1 kant omdraaie 2 e kant.
En daar kreeg ik kratertjes soort meeeters.
Why???
Las met 120Amp.






Offline member

  • hell yeah!
  • *****
  • Berichten: 4170
Re: LASDRAADJE
« Reactie #1 Gepost op: 05-03-2021, 18:24 »
denk dat je wat sneller moet werken, of minder warmte inbrengen.
wat waren je instellingen?
....espangol es dificil... entonces Lo intento algo....

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1852
Re: LASDRAADJE
« Reactie #2 Gepost op: 05-03-2021, 18:29 »
Slak insluiting.
Je hebt de eerste las gelegt, hierna omgedraaid toen de andere kant gelast.
De onderkant van je las was vervuilt.(met slak)
Met een 0,8 of 1 mm slijpschijfje de naad inslijpen, had dit kunnen voorkomen.
Of met een hogere stroom het vuil naar boven stoken.
Je kan het nl zien dat er vervuiling in de naad zit.


Die makkelijk startende RVS elektrodes zijn erg gevoelig voor vuil.
Als je met de stroom last die op het pak staat, kan je niet lekker inbranden/vuil weg stoken.
Die stroom moet hoger, zegt m'n gevoel.
Als je dat doet staat je elektrode als je hem voor 2/3 opgelast hebt, wel roodgloeiend, en wil hierna heel slecht starten.
KTM 690 Enduro '16, (KTM 690 Enduro '14 RIP) KTM 690 SMC '09, Maico 500 '87, 2 x BMW R90/s '74, BMW R75/6 '75   en nog heel veel half afgebouwde projecten.....

Offline member

  • *****
  • Berichten: 7958
Re: LASDRAADJE
« Reactie #3 Gepost op: 05-03-2021, 18:53 »
Klinkt goed bedankt.
Was me niet echt opgevallen dat hij vies was toen ik hem omdraaide.
Heb de walslaag wel rondom helemaal weggeslepen dat is ook zo naar spul.
Heb een doos met van alles en nog wat aan elektroden .
Ze liggen altijd hier maar kunnen wel 15 jaar oud zijn.
Het werkstuk is sterk genoeg maar je leert toch altijd wat bij.
M.n gevoel zei ook dat ik hoger moest met Amp.
Stond nu op 120.







Post Merge: 05-03-2021, 18:57
Wilde ook nog kijken of ik sterk was.
Maar ik heb verloren.
Stukje boor schoot in m.n vel ::)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1852
Re: LASDRAADJE
« Reactie #4 Gepost op: 05-03-2021, 19:06 »
oebs..
KTM 690 Enduro '16, (KTM 690 Enduro '14 RIP) KTM 690 SMC '09, Maico 500 '87, 2 x BMW R90/s '74, BMW R75/6 '75   en nog heel veel half afgebouwde projecten.....

Offline member

  • hell yeah!
  • *****
  • Berichten: 4170
Re: LASDRAADJE
« Reactie #5 Gepost op: 05-03-2021, 19:22 »
ik had erover heen gelezen dat t bmbe was...
....espangol es dificil... entonces Lo intento algo....

Offline member

  • *****
  • Berichten: 645
Re: LASDRAADJE
« Reactie #6 Gepost op: 05-03-2021, 19:41 »
Marco,
  • Elektrode bijna haaks op het werk houden 80-85 graden in de lengte richting van de las uiterlijk krijg je halve maantjes en geen visgraat uiterlijk.
  • Na de eerste las omdraaien en de boel schoonslijpen. Vervolgens de tweede las leggen.
  • Altijd trekkend lassen en uitlopers gebruiken deze kun je later eraf slijpen. Nooit duwend lassen (foutje) gemaakt opnieuw slijpen en weer trekkend lassen.
  • Goede lasser heeft heel veel geoefend :-X :D
  • Succes

Offline member

  • Twin
  • *****
  • Berichten: 2155
Re: LASDRAADJE
« Reactie #7 Gepost op: 05-03-2021, 20:16 »


Als elektrodes lang gelegen hebben is de mantel vaak vochtig en dan starten ze ook vaak lastig.

Mij is geleerd om de eletrode niet bij de kaggel te leggen, maar gewoon even op je werk te plakken. Hij warmt dan lekker snel op en droogt maar last zich niet vast. Ik vind het prima werken.
Avonturier!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 7958
Re: LASDRAADJE
« Reactie #8 Gepost op: 05-03-2021, 21:37 »
Dacht dat als ze eenmaal vochtig zijn geweest niet meerwilden lassen.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1852
Re: LASDRAADJE
« Reactie #9 Gepost op: 05-03-2021, 22:19 »
Dacht dat als ze eenmaal vochtig zijn geweest niet meerwilden lassen.


De ene wel, de andere niet.
Ik heb wel met electrodes gelast, al je die aan-pikte, kwam er gewoon een stoom-wolk vanaf. Zo nat.
Lassen als de beste.
Vorig jaar een machine frame gescheurd, moest vlgs de fabrikant met speciale elektrodes gelast worden.
Ik die elektrodes besteld, krijg je die dingen in verpakkingen van 10 stuks, vacuum verpakt.
Het was buiten, mistig weer.
Middagje aan het lassen geweest, andere ochtend verder, elektrodes uit een aangebroken verpakking......
ging aanzienlijk slechter als "verse" poken (4 mm)
KTM 690 Enduro '16, (KTM 690 Enduro '14 RIP) KTM 690 SMC '09, Maico 500 '87, 2 x BMW R90/s '74, BMW R75/6 '75   en nog heel veel half afgebouwde projecten.....

Offline member

  • Twin
  • *****
  • Berichten: 2155
Re: LASDRAADJE
« Reactie #10 Gepost op: 05-03-2021, 22:20 »

Met vochtig word bedoeld: als ze een paar uur open liggen hebben ze al uit lucht vocht opgenomen.

Hoe dat na 15 jaar zit durf ik niks op te zeggen


Een kurkdroge mantel start en last kwalitatief per definitie beter. Ik koop elektrodes bij de specialist en die zitten in een blik met rubber dop. Maar dan nog. Vroeger legde ik ze even in de oven, maar de tip van even plakken en opwarmen is wat efficienter.

Je kunt het allicht proberen, zou ik zeggen?

Ik vind 120A voor 6mm 2-zijdig veel. Je hoeft maar 3mm diep. Vooraf V-groefje erin.. Ik doe dat met 85 of zo. Je moet wel de juiste diameter elektrode kiezen bij je staaldikte en daar je warmtetoevoer op afstemmen, toch? Zijn tabelletjes voor te Googlen.

W.b. die boor en vinger, gebruik je geen kolomboor? Geweldige dingen. Mooie ronde gaten en houdt ook je boren heel.
Avonturier!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 7958
Re: LASDRAADJE
« Reactie #11 Gepost op: 05-03-2021, 23:05 »
Jazeker heb ik kolomboor.
Maar dit is ook eigen schuld.
Je weet hoe dat gaat toch. ;D



Post Merge: 05-03-2021, 23:37

Ja ik zat te zoeken op internet naar tabellen.
Las zelf erg weinig electrodes.
Vroeger eens een aanhanger gebouwd.
Daarvan heb ik het mezelf aangeleerd.
Maar das 25 jr geleden.
En ik vond dus electrode 2.5 mm tot ongeveer 5 mm staaldikte.
Dus tja omdat mijn stelling.
WAAR WEINIG GOED IS KAN VEEL GEEN KWAAD.
Had toegepast kwam ik op3,2 mm electrode.
En daar stond 120 amp voor.
Maar je hebt wel beetje gelijk je last van 2 kanten.
Weet je lassen is ontzettend leuk maar het zou voor geen goud ter wereld m.n beroep moeten zijn.
Alles wat leuk is moet je als hobby houden.
En werken doe je voor de boterham met plakje kaas erop.
En van je hobby je werk maken gaat volgens mij dus niet op.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1852
Re: LASDRAADJE
« Reactie #12 Gepost op: 06-03-2021, 03:18 »
Lassen is zeker ook niet mijn hobby....
Maar iets bedenken, afzagen, laten lazeren, oid, en dan lekker in elkaar kleien........super-leuk!!!!
-elektrode lassen, niet te veel....tis K*T werk, als het leuk wordt, is je elektrode op...............
-MIG lassen, ja dat kan een Aap
-Tig lassen; super leuk, sterk werk, zeker met een high tech las-machine (ja ja ik begin m'n nieuwe laskarritje te snappen)


Moet er niet aan denken dat ik m'n geld moet verdienen door de hele dag met een laskap op m'n kop te zitten.
Dat is meer iets voor kinderen uit lage lonen landen.

KTM 690 Enduro '16, (KTM 690 Enduro '14 RIP) KTM 690 SMC '09, Maico 500 '87, 2 x BMW R90/s '74, BMW R75/6 '75   en nog heel veel half afgebouwde projecten.....

Offline member

  • *****
  • Berichten: 645
Re: LASDRAADJE
« Reactie #13 Gepost op: 06-03-2021, 09:00 »
Er zijn speciale elektrodenkokers die met een verwarmingselement zijn uitgerust om een constante temperatuur van plus minus 60-70 graden te houden. Dus bij de kachel in droge omgeving is 10 keer beter dan dan je garage.

Offline member

  • Kleiambassadeur
  • *****
  • Berichten: 2922
Re: LASDRAADJE
« Reactie #14 Gepost op: 06-03-2021, 19:58 »
Er zijn speciale elektrodenkokers die met een verwarmingselement zijn uitgerust om een constante temperatuur van plus minus 60-70 graden te houden. Dus bij de kachel in droge omgeving is 10 keer beter dan dan je garage.

Ik bewaar ze boven in het CV ketelkast...prima omgeving.
Verzonden vanaf mijn windows 98 pc met 56k modem.