Hallo allemaal,
ik heb afgelopen weekend een rare ervaring gehad bij een motorzaak die volgens mij komt door het perspectief dat monteurs van sommige motorzaken hebben op motoren.
Ik kwam met mijn afgetrapte, modderige en roestende KLE500 bij een niet nader te noemen motorzaak aan om een nieuwe voorband te laten monteren. Wegbanden laat ik de eerste keer altijd doen, kunnen ze beter balanceren. Onderweg naar de motorzaak was er een schroef van het uitlaatspruitstuk los getrild, hierdoor maakte hij een hels kabaal toen ik aan kwam. Ik herken dit geluid dus ik stuurde mijn motorretje de werkplaats in met de boodschap: 'ik heb een afspraak voor een band maar loop aub ook even die schroefjes na van het uitlaatspruitstuk'.
Goed, een kwartiertje later kreeg ik de boodschap van de werkplaats dat ze de voorband niet gingen monteren omdat ze mijn motor total-loss hadden verklaard. De reden hiervoor was dat ze blijkbaar een soort ongevraagde keuring hadden uitgevoerd en ze o.a. versleten wiellagers, slappe ketting en een gat in mijn uitlaat hadden gevonden. Het harde geluid kwam zeker niet van losse schroeven, die zouden 100% vast zitten, er was volgens hen op de snelweg een steentje tegen mijn uitlaat aan gekomen en had er een gat in gemaakt (dwars door mijn schertsplaat ofzo, ik vond het toen al gek).
Eenmaal thuis aangekomen liep ik (met de hand) nog eens die bouten na en er zat er gewoon ééntje los, die aangedraaid en het harde geluid was weg. Ook zou mijn hele achterbrug scheef zijn, omdat mijn ketting zonder belasting op de (after market) middenbok lag. Dit was gewoon het resultaat van een te slappe ketting (mijn schuld, was ik uiteraard van op de hoogte ook wel) en het niet belasten van de vering.
Ik ga niet in discussie met de bevindingen van de werkplaats, ik ga er vanuit dat het grotendeels professionals zijn. Al moet ik wel zeggen dat ik de conclusies van deze monteur niet 100% meer vertrouw. Ik heb deze motor nog niet zo lang en het is een offroad/allroad motor met 80.000km op de teller, natuurlijk ga je vanalles vinden als je gaat zoeken. Hij rijdt nog goed en de remmen zijn veilig (banden was ik mee bezig maar daar wouden ze niet aan mee werken).
Het is duidelijk dat de monteurs geen seconde de tijd hebben genomen om echt na te kijken waar ik om gevraagd had, anders hadden ze direct gevoeld dat die schroef los zat. Ze zijn direct de motor gaan keuren. Dit is me met dezelfde motor bij andere motorzaken nog niet overkomen en ik denk dat dat kwam aan de rest van de motoren die er stonden. Geen enkele motor had een plekje roest, vies stukje of was ouder dan 5 jaar daar bij die zaak.
Ik vraag mij af of er mensen met dezelfde ervaringen zijn, waarbij het duidelijk was dat monteurs niet gewend zijn aan een gebruikte motor. Ik heb het idee dat sommige monteurs niet door een laagje modder heen kunnen kijken.
[size=78%] [/size]