Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: OSM gelijkwaardig aan Garmin City Navigator  (gelezen 4510 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1532
OSM gelijkwaardig aan Garmin City Navigator
« Gepost op: 06-11-2017, 19:18 »
Eigenlijk moet daar een vraagteken achter maar ik denk van wel.
Ik rij nu een week elke dag met OSM op de Montana 680T ipv City Navigator en het volgende valt me op:


Plus:
  • Detail van de OSM kaart is veel groter dan van CN. Zo'n beetje elke track, pad en paadje dat ik ken (rond Amsterdam i.i.g.) staat erop. Op de CN zie ik slechts een klein deel daarvan.
  • OSM is ook gedetailleerder dan de Garmin Topo. En in combinatie met de contour overlay helemaal goed.
  • Routeren gaat uitstekend, zowel snelste als kortste weg, met vermijden van diverse weg types aan of uit.
  • OSM laad een stuk sneller, ik schat 50%. En het scherm tekent ook sneller bij b.v. zoomen of slepen. Ik denk ook 50%
  • Kaart wordt permanent geupdate en je kan elke dag een download binnenhalen als je wil


Min:
  • Met OSM worden geen maximum snelheden aangegeven. Dit lijkt echter een Garmin probleem te zijn want veel wegen hebben wel een snelheid tag.


Al met al ga ik geen geld meer uitgeven aan CN!


Ben benieuwd naar jullie ervaringen.




2021 690 Enduro R  -  Gamo Grizzly 1250 Whisper IGT 5.5

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1664
Re: OSM gelijkwaardig aan Garmin City Navigator
« Reactie #1 Gepost op: 06-11-2017, 19:51 »
En hoe bevalt de 680 tegenover de 600/650? Is het topografische materiaal dat er standaard opzit voldoende of vult je OSM materiaal dat aan?
Treebird Boomverzorging
www.bomen-snoeien.be

Offline member

  • Administrator
  • *
  • Berichten: 3255
Re: OSM gelijkwaardig aan Garmin City Navigator
« Reactie #2 Gepost op: 06-11-2017, 20:17 »
Check even of OSM huisnummers heeft.


Ik gebruikte een tijdje geleden OSM kaartmateriaal voor hier in de buurt (Los Angeles), en ik kon niet zoeken op huisnummer. Dat is hier echt een probleem want steden zijn vaak getekend als een ruitjespapier waarbij veel straten door de hele stad heen lopen.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1595
Re: OSM gelijkwaardig aan Garmin City Navigator
« Reactie #3 Gepost op: 07-11-2017, 15:32 »
Check even of OSM huisnummers heeft.


Ik gebruikte een tijdje geleden OSM kaartmateriaal voor hier in de buurt (Los Angeles), en ik kon niet zoeken op huisnummer. Dat is hier echt een probleem want steden zijn vaak getekend als een ruitjespapier waarbij veel straten door de hele stad heen lopen.

Goh, daar hebben we in Persingen nou geen last van.
Marcel

Offline member

  • Prutser
  • *****
  • Berichten: 918
Re: OSM gelijkwaardig aan Garmin City Navigator
« Reactie #4 Gepost op: 07-11-2017, 15:34 »
Check even of OSM huisnummers heeft.


Ik gebruikte een tijdje geleden OSM kaartmateriaal voor hier in de buurt (Los Angeles), en ik kon niet zoeken op huisnummer. Dat is hier echt een probleem want steden zijn vaak getekend als een ruitjespapier waarbij veel straten door de hele stad heen lopen.

In nederland is dat er gewoon allemaal ingezet. De rest van europa wisselt nogal
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan

Offline member

  • No_Postmerge
  • *****
  • Berichten: 3628
Re: OSM gelijkwaardig aan Garmin City Navigator
« Reactie #5 Gepost op: 07-11-2017, 16:23 »
Nederland is een van de weinige landen die (bijna) alle huisnummers hebben.
Dit is gebeurd door een BAG import, Basisregistratie Adressen en Gebouwen, link, overheid, open data.
Een groep vrijwilligers, op eigen initiatief, werkt aan het up to date houden van deze data.
In eerste instantie zat er nog veel fouten in de overheidsdata, daar is men nu met een kwaliteit slag bezig. Vele Gemeenten hadden het niet op orde.

Topografisch, is er een AND import en 3dshapes import geweest, zonder deze importen had Nederland er kaler uit gezien.
De gewone mapper, motivatie om een weg te mappen is hoger dan een weiland.
Nu met de BGT Basisregistratie Grootschalige Topografie, ingetekend door Gemeenten Provincie Waterschappen Rijkswaterstaat en andere overheden, zie je wel dat deze  van AND, link ouder wordt en niet zo netjes op zijn plaats ligt.
Handmatig worden er gebieden aangepast, vrijwilligers op eigen initiatief, ook meer met BGT als ondergrond.
De kwaliteit in Nederland zal per gebied verschillen, is maar net hoe actief men in de regio is.

Openstreetmap kan nog best wel een kwaliteit slag maken in Nederland.
Bij begin van Openstreetmap had men alleen maar de gpx track om wegen in te tekenen.
We kennen allemaal de verschillen/afwijkingen van een opgenomen track.
Daarna mocht openstreetmap BING aerial foto's gebruiken, wat meer ruimtelijk inzicht en men de belijning beter op zijn plaats legde.
De tiles, aerial (luchtfoto) plaatjes, waren door BING goed gelegd, hierin zat vaak een afwijking, BING heeft later nieuwe tiles beschikbaar gesteld, die een andere ligging hebben, men klaagt er nu over nog slechter.

Routering.
Een mapper tekent een weg in, dat zie je gauw terug op de kaart. Maar dan gaat het om de detail de tags op de weg en de data onderhoud er van, dit is vrijwilligers werk en men zal eerst een survey gedaan hebben om het te veranderen.
Nu kan men ook gebruik maken van https://www.mapillary.com/ link bekijk kaart vrijwilligers die beelden uploaden.
De ene keer is een rotonde na de opening gelijk aanwezig de andere keer niet.
Daar kan je melding van maken op de website door een note te plaatsen. (rechtsklikken) het mooie is als je dit ook doet als je ingelogd bent. Dan kan men met vragen terug reageren. En je krijgt reactie terug als het opgelost is.
http://www.openstreetmap.org/#map=14/52.3689/4.7169&layers=N voorbeeld. klik op icon.

In het verleden kwam ik bij Garmin CN rotondes tegen al jaren aanwezig waren, maar niet op de kaart stonden. Dat kan ook per gebied verschillen.


Al zulke factoren bepalen hoe goed de OSM data in de gebieden is, in vergelijking tot Garmin.
Wereld.
Garmin zal landsdekkend meer een eenzelfde kwaliteit hebben.
OSM zal per gebied meer verschillen, waarbij er een verschil kan zijn in topografische kwaliteit en routeringskwaliteit.

In Nederland hebben we bereidheid van de Overheid om zaken beschikbaar te stellen voor gebruik binnen Openstreetmap.
De meest recente luchtfoto is daar een voorbeeld van.
Die je nu ziet in de IDeditor link Ook in de andere editors te gebruiken.


Josm editor kan je meerder lagen over elkaar heen leggen
Luchtfoto met filtering OSM data alleen de wegen.

Hier zichtbaar met import gedeelte oa. weilanden.

Actueel Hoogtebestand Nederland, maaiveld, hierdoor kan je onder de bomen de contouren van de paden zien en de hoogte verschillen taluds, zo ook de sloten in de bossen.

Hoogteprofiel ruw, hier zie je de bomen.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1563
Re: OSM gelijkwaardig aan Garmin City Navigator
« Reactie #6 Gepost op: 07-11-2017, 16:34 »
...

Min:
  • Met OSM worden geen maximum snelheden aangegeven. Dit lijkt echter een Garmin probleem te zijn want veel wegen hebben wel een snelheid tag.


De Osmand App gebruikt ook OSM en die geeft wel max snelheden aan. Maar lang niet overal.
Maar bijvoorbeeld ook gevaarlijk situaties zoals spoorwegovergangen. Ook niet overal en in veel gevallen maar aan een kant. Dan ben ik de overgang al gepasseerd en dan krijg ik de melding. ;)


Osmand heeft ook een app om veranderingen meteen te melden: http://osmand.net/build_it
Nog niet gebruikt, maar wellicht heel handig.

Dutchy weet hier vast meer van?


Wel een min: Flitsers zijn heel lastig met OSM te combineren. Ik had allang een samenwerkingsverband tussen SCDB en bv Osmand verwacht.
Nu start ik Flitsmeister als aparte App op.
BMW xChallenge en een Montesa 315R

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1532
Re: OSM gelijkwaardig aan Garmin City Navigator
« Reactie #7 Gepost op: 07-11-2017, 18:30 »

En hoe bevalt de 680 tegenover de 600/650? Is het topografische materiaal dat er standaard opzit voldoende of vult je OSM materiaal dat aan?


Topo is visueel hetzelfde. Goeie basiskaart maar een OSM, specifieke lokale topo of op sommige punten zelfs CN zijn beter.
Wat wel fijn is, hoogteverschillen zijn goed te zien.




Check even of OSM huisnummers heeft.

Yep, die zijn er




De Osmand App gebruikt ook OSM en die geeft wel max snelheden aan. Maar lang niet overal.


Marten, ik wilde het eigenlijk over OSM en Garmin hebben, niet over een telefoon app. Het is voorzover ik heb kunnen vinden (nog) niet mogelijk om Osmand op een Garmin apparaat te laden.



member
Het gaat mij er om of OSM een voldoende goed alternatief voor (dure) Garmin kaarten is. Ik heb allerlei routes uitgeprobeerd, ook Europa in, en dat gaat goed, veel beter dan een paar jaar geleden. Eens, de kwaliteit is over het gehele kaartmateriaal niet consistent. Ik denk dat je reisdoel bepaald of het bruikbaar is. Maar voor de vuist weg denk ik van wel. Ik heb ook al m'n eerste bijdrage geleverd in verbetering van de info mbt een tankstation;)
2021 690 Enduro R  -  Gamo Grizzly 1250 Whisper IGT 5.5

Offline member

  • No_Postmerge
  • *****
  • Berichten: 3628
Re: OSM gelijkwaardig aan Garmin City Navigator
« Reactie #8 Gepost op: 07-11-2017, 18:56 »
Betreffende missing maxspeed.

Duurt even voordat het laad. link



Offline member

  • *****
  • Berichten: 1563
Re: OSM gelijkwaardig aan Garmin City Navigator
« Reactie #9 Gepost op: 07-11-2017, 19:09 »
Snap ik Rob, het gaat mij ook niet om Osmand.
Kaart van Dutchy helder denk ik en ook dat je binnen de bebouwde kom geen 50 km notering hebt?
Of is dat vanzelfsprekend? Dolderstraat Wageningen op de Wageningse Eng = 60 km, maar dat mist. Deze 'gaten' moeten dus nog gevuld worden.


gr Marten 
BMW xChallenge en een Montesa 315R

Offline member

  • No_Postmerge
  • *****
  • Berichten: 3628
Re: OSM gelijkwaardig aan Garmin City Navigator
« Reactie #10 Gepost op: 07-11-2017, 20:05 »
ook dat je binnen de bebouwde kom geen 50 km notering hebt?
50 km hoort daar waar je het mist er op gezet te worden.
woonwijken zijn tegenwoordig vaak 30 zone
woonerf 15
In OSM staat niet als grens de bebouwde kom volgens de Wegenverkeerswet en de Wegenwet heeft weer een andere bebouwde kom, zo ook de volgens de Wabo, APV kan weer een andere grens hebben.

Offline member

  • Prutser
  • *****
  • Berichten: 918
Re: OSM gelijkwaardig aan Garmin City Navigator
« Reactie #11 Gepost op: 07-11-2017, 20:22 »
Los van de max snelheid zijn de kaarten voor zover ik heb gemerkt erg bruikbaar. In 2013 dacht ik beter af te zijn met de Garmin Topo kaarten van de Alpen en heb die even 'geleend' maar ik zag een heleboel wegen niet, die er wel moesten zijn. De OSM kaarten waren veel beter kwam ik toen achter.
Sindsdien met OSM (op de telefoon) in de Alpen (2x), Pyreneeën, Duitsland en Noorwegen geweest en alleen in de Pyreneeën heb ik wel eens iets gezien wat niet op de kaart stond maar ook daar waren de kaarten super handig bij het zoeken naar wildkampeer plekjes. In Frankrijk klopte het aantal rijbanen soms niet maar das even wennen en houdt je scherp (net als gewoon op de borden blijven letten wbt snelheid)

De voorbereidingen doe ik met basecamp, ook met OSM kaarten en soms ff checken via google satellietplaatjes. Ik heb mijn eigen TYP bestand waarbij ik het onverharde iets beter zie (niet perfect maar wel fijn)



Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1532
Re: OSM gelijkwaardig aan Garmin City Navigator
« Reactie #12 Gepost op: 07-11-2017, 23:59 »
Ik gebruik Basecamp eigenlijk helemaal niet meer, behalve om tracks en waypoints naar m'n Montana te sturen. Tracks maak ik hiermee http://www.gpsvisualizer.com/draw/ eventueel in combinatie met osm op m'n pc.

Btw, die maxspeed is voor mij geen showstopper, zeker niet met de ktm. Maar op de weg met de motor of auto wat lastiger. Geluk heb je borden en nadenken is op zich best
2021 690 Enduro R  -  Gamo Grizzly 1250 Whisper IGT 5.5

Offline member

  • 640 Adventure '97 (E) Samurai '91 (E) 1090 Adv '19 (NL)
  • *****
  • Berichten: 3615
Re: OSM gelijkwaardig aan Garmin City Navigator
« Reactie #13 Gepost op: 08-11-2017, 08:06 »
Same here. GPSVisualiser is geweldig, kan van alles. GPSies werkt ook prima om tracks te tekenen.


Basecamp gebruik ik alleen als ik .gdb's moet openen, of als ik ergens geen wifi heb. Maar dat komt zelfs in Marokko steeds minder voor.
Travel is fatal to prejudice, bigotry, and narrow-mindedness, and many of our people need it sorely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one little corner - Mark Twain

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1681
Re: OSM gelijkwaardig aan Garmin City Navigator
« Reactie #14 Gepost op: 08-11-2017, 10:30 »
Heb ook alleen maar goeie ervaring met OSM.

Alle paden die er hier in de buurt zijn staan er op.
Gerrit :)