Heey adventure rider,
Ja, het kan zonder het blok uit te bouwen. Blijft krap!
1: haal de radiator en alle spullen weg om je kop.
2: Zet de zuiger vast door de bout, onder bij de krukas vast te draaien. Eerst los, het ringetje er tussen uit en daarna weer terug zetten. De bout kan nu dieper en zet de krukas vast. Je moet dit met de hand doen om te kunnen voelen of deze ook echt goed zit. Kan je hem met de hand aan het einde toe draaien, zet hem dan vast met een sleutel.
3: maak de nokkenaskettingspanner los. Eerst de grote bout op de spanner, daarna trek je hem uit het blok.
4: maak de bouten van de klepdeksel los.
5: haal het klepdeksel er af en daarna kan je ook de pomp uit het blok trekken. Het kan zijn dat je de pomp er niet uit krijgt zonder de nokkenas te draaien. Dit is geen probleem. Maak de bout die de krukas vastzet los en draai het blok iets. Niet meer dan nodig en zorg dat het ketting niet over het tandwiel draait. Is de pomp er uit, zet de nokkenas dan terug in originele stand en zet de krukas weer vast!
6: Maak alles echt goed schoon en trek de o-ringen even van de pomp om ook achter deze 0-ring alles goed schoon te maken.
7: ontvet alles en smeer het in met een dun laagje vloeibare pakking. Weet dat alles dat er tussen uit knijpt teveel is en wat je aan de buitenkant van je blok ziet, zit ook aan de binnenkant. Als zoiets los komt kan het voor veel schade in het blok zorgen (oliekanaal..) Zuinig met de vloeibare pakking dus!
8: Monteer de waterpomp en zorg dat de pomp goed in de nokkenas valt. (anders past het ook niet) zorg daarna dat het pennetje op de pomp in het gaatje van het klepdeksel valt.
9: Controleer dat, nu de krukas vaststaat op het juiste moment, de markeertekens op de nokkenas gelijk liggen met de kop. Zo niet dan is er iets verschoven tijdens het demonteren van de pomp.
10; Alles goed? Monteer de hele hap en zet het op moment.
11: Druk de nokkenaskettingspanner in door het palletje in te duwen. Je kunt dan de spanner weer korter maken. Monteer de spanner (controleer de pakking!) en druk de veer weer in de spanner. Je hoort nu klikken en het ketting is weer gespannen. Draai de bout terug in de spanner.
Ik draai na het zoiets altijd de motor een keer met de hand zonder bougie. Mocht je iets fout hebben gedaan dan zal je dit meteen merken. Zelfs als de kleppen nu de zuiger raken is er nog niets loos en kan je de motor niet met de hand draaien. Gewoon even meer zekerheid maar niet echt nodig als je de merktekens goed had.
Alles opbouwen, afvullen en even een paar uur laten drogen.
Starten en gaan met die KTM!!
Volgens mij zijn dit alle stappen. Mocht ik iets vergeten zijn dan zal de rest het wel verbeteren!
Succes en bij meer vragen hoor ik het wel,
Jeroen