Dan zou ik de banden onbeperkt doen en de motoren niet meer als 350 of na paar jaar 250 cc.
De Tenere, Africa Twin en in zekere zin ook de GS zijn ontstaan en groot geworden in de Dakar.
Door technischer routes werden de 2-cilinders te zwaar, en werd de LC4 koning van de woestijn.
Dat deed me al een beetje pijn, want voor de meeste wannabee's is een tweecilinder de ideale adventure-bike.
Vervolgens moesten het 450's worden. Deels vanwege de snelheid, deels ook om de Japanners binnen te halen met omgebouwde crossers.
In de Dakar is dat gelukt, maar geen enkele fabrikant heeft een 'replica' in de markt gezet (als we de Honda CRF250 Rally buiten beschouwing laten).
Oftewel: Ik zie het totaal niet zitten als ze met 250'ers gaan rijden. Als ik terugdenk aan m'n brommertijd, vraag ik me ook af het zin heeft: Gas los is snelheidsverlies en het duurt kilometers om weer terug op snelheid te zijn.