Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Hoe werkt een brandstof level/reserve sensor  (gelezen 1356 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 418
Hoe werkt een brandstof level/reserve sensor
« Gepost op: 26-06-2018, 20:46 »
Ik kan er niet helemaal achter komen hoe een fuel level sensor (zie foto) werkt. Bij mijn weten is het heel simpel. Er zit een weerstandje in die gekoeld wordt wanneer er brandstof is. Bij geen brandstof warmt ie op en maakt het een schakeling.
Goed een simpele opstelling gemaakt. 1 draad van de sensor op de + en vervolgens het andere draad via een lampje naar de min. Wat ik ook doe het lampje doet het altijd. Ik heb al twee sensors getest maar ook twee keer hetzelfde resultaat.

Maak ik ergens een fout? Of is het niet zo simpel als ik denk?


KTM 990 Adventure R

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2261
Re: Hoe werkt een brandstof level/reserve sensor
« Reactie #1 Gepost op: 26-06-2018, 21:07 »
tiz wel DC met DC kun je dingen doen  wat met AC niet gaat
bovendien
Johnson heeft n 2 draads bilge pomp die in ruststand geen stroom verbruikt  zodra nat wel activeert en dat zonder vlotter
Eindh. Tilb. dBosch, Pireneos, Cantabria, Albarracin, Boade Senez.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 418
Re: Hoe werkt een brandstof level/reserve sensor
« Reactie #2 Gepost op: 26-06-2018, 22:08 »
Ja gewoon op een accu aangesloten. Dus DC. De bedoeling is om een brandstof reserve lampje in het dashboard te maken vandaar dat ik graag kom te weten hoe zo'n sensor werkt....
KTM 990 Adventure R

Offline member

  • *****
  • Berichten: 535
Re: Hoe werkt een brandstof level/reserve sensor
« Reactie #3 Gepost op: 27-06-2018, 00:52 »
Als de sensor van een ktm990 net zo werkt als die van een 640 dan meet ie de afkoeling. Dat wil zeggen dat als de sensor onder de benzine zit dan houdt ie ongeveer zijn temperatuur. Zodra de sensor in de lucht zit is de temperatuur ineens niet meer zo vast. De ECU vogelt dat uit.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4265
Re: Hoe werkt een brandstof level/reserve sensor
« Reactie #4 Gepost op: 27-06-2018, 06:58 »
Daar heeft de ECU niets mee te maken hoor.
Het is inderdaad de koeling van de benzine die een weerstandswaarde doet verlopen, dus zo simpel als een lampje in parallel gaat niet. Ik denk dat je een Spanningsbrug met zenerdiode moet pakken. Electrische schema's zijn vast te vinden.

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk


Offline member

  • *****
  • Berichten: 418
Re: Hoe werkt een brandstof level/reserve sensor
« Reactie #5 Gepost op: 27-06-2018, 09:50 »
De sensor komt overigens uit een Yamaha R6 2004. Ik ben (helaas) geen elektra wonder dus als iemand mij een beetje op weg zou kunnen helpen graag ;)
KTM 990 Adventure R

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1076
Re: Hoe werkt een brandstof level/reserve sensor
« Reactie #6 Gepost op: 27-06-2018, 10:49 »
Je moet eerst de weerstand bepalen bij een volle tank. Zal waarschijnlijk tegen 0 aan zitten. Daarna bepaald je bij welke hoeveelheid brandstof jij vind dat het lampje moet gaan branden en meet je opnieuw de weerstand. Op basis daarvan bepaal je welke weerstanden je in je circuit nodig hebt.



Meer info kun je bijvoorbeeld hier vinden: http://www.talkingelectronics.com/projects/200TrCcts/101-200TrCcts.html#23

edit: heb je niet in de buurt een goede electronica zaak zitten? Wij hebben hier in Zwolle Fakkert zitten en die denken erg graag mee met de klant en hebben me al meerdere malen geholpen  :)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2261
Re: Hoe werkt een brandstof level/reserve sensor
« Reactie #7 Gepost op: 27-06-2018, 13:14 »
Over diodes is veel te vinden ook voor n leek
Eindh. Tilb. dBosch, Pireneos, Cantabria, Albarracin, Boade Senez.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 418
Re: Hoe werkt een brandstof level/reserve sensor
« Reactie #8 Gepost op: 27-06-2018, 19:14 »
member: is hetgeen wat jij omschrijft niet om het niveau te bepalen?Voor zo ver ik dat kan bepalen is die sensor op de foto een thermistor
KTM 990 Adventure R

Offline member

  • *****
  • Berichten: 535
Re: Hoe werkt een brandstof level/reserve sensor
« Reactie #9 Gepost op: 27-06-2018, 21:18 »
Een lampje zal niet helemaal werken maar de meting kan ook met een ampère meter. Vervang in jou meting het lampje eens voor een ampère meter. Dan zou je verschil moeten zien tussen gekoeld en ongekoeld.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 418
Re: Hoe werkt een brandstof level/reserve sensor
« Reactie #10 Gepost op: 28-06-2018, 09:59 »
Ga ik na mijn vakantie (volgende week in Italie) eens proberen. Laat de uitslag nog wel weten
KTM 990 Adventure R