Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: De alleskunner.  (gelezen 5167 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 7958
Re: De alleskunner.
« Reactie #15 Gepost op: 29-12-2020, 15:58 »
Volgens mij lezen jullie niet goed de vraag hierboven?
Hij/zij weegt 65 kg vindt de honda At te zwaar.
Komt er iemand met een T7 wat weegt het 215kg.
Volgende motor slow rijden met een Gs van 200 kilo plus.


Dus ergens tussen de honda AT en een huskie 250.
Nou dan lijkt me drz of DR een prima inzet.
Je zou ook nog aan een Bmw xchallenge of Xcountry kunnen denken.
Genoeg power vrij degelijk maar wel wat asndachtspuntjes en sommige onderdelen kunnen lastiger zijn.


Offline member

  • *****
  • Berichten: 2069
Re: De alleskunner.
« Reactie #16 Gepost op: 29-12-2020, 16:55 »
Kijk ... de vuistregel is dat een off-road motor niet zwaarder mag zijn dan 2x je eigen gewicht. Dat is i.g.v. TS 130kilo ... dan hebben we t nog niet eens over de 30kilo bagage ... want dat zou betekenen dat je een motor van 100 kilo moet zoeken ... kom je in de 125cc tweetakten uit...


... dan ga je kijken wat dan wel haalbaar is i.c.m. de andere eisen/wensen.


Een T700 weegt 204kilo ... rijklaar ... zonder de toeters en bellen die je er zelf nog aan en af schroeft. Is trouwens maar 14 kilo lichter dan een 2003 AT XRV750. https://www.motorcyclespecs.co.za/model/Honda/honda_xrv750_02.htm Zithoogte is 20mm minder dan de T7. Die zou je natuurlijk kunnen verlagen.


Overeind zetten van een motor us vooral ook een handigheidje ... hoewel minder gewicht altijd prettiger is... vooral als ie op een lastige plek ligt. Maar als ie half in t ravijn hangt, vast zit in de sloot of modder... krijg je ook een 150kilo motor niet zonder hulp weer overeind.
uit het stof zijt gij gekomen, en tot het stof zult gij wederkeren!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 7958
Re: De alleskunner.
« Reactie #17 Gepost op: 29-12-2020, 17:17 »
Dus ?
Qua gewicht

Drz?
501Fe? Urenmotor
500exc? Urenmotor
Honda crf 450/250? 450 urenmotor






Offline member

  • Twin
  • *****
  • Berichten: 2155
Re: De alleskunner.
« Reactie #18 Gepost op: 29-12-2020, 17:22 »

Dat.


Motoren zijn alleen maar zwaar als je (te) langzaam rijdt of stil staat. Andersom, zolang je je ermee voortbeweegt is het alles paix en vree en speelt gewicht niet echt een belemmerende rol. Je went eraan.

Bovendien gaat Soy met zijn vriendin op pad toch? Altijd een handje erbij dus.

Gewicht hangt geenszins samen met vallen. Daar is je rijvaardigheid al dan niet debet aan. Gelukkig pik je die gaandeweg op en is op gegeven moment ook geen issue meer.

Avonturier!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2069
Re: De alleskunner.
« Reactie #19 Gepost op: 29-12-2020, 17:30 »
Drz us idd relatief licht https://www.motorcyclespecs.co.za/model/suzu/suzuki_drz400S%2004.htm maar een zithoogte van 935mm  :o  is voor TS wel een uitdaging.... hoewel de FE250 die hij nu rijdt nog hoger is ... 970mm


Gewicht is idd zolang je tempo maakt geen probleem. Je kan het zelfs gebruiken om door en over obstakels te ploegen. Vraagt wel wat meer lef en vastberadenheid. De 50 kilo minder van de 690 t.o.v. De XT660Z merk ik vooral in de technische stukken.
uit het stof zijt gij gekomen, en tot het stof zult gij wederkeren!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 645
Re: De alleskunner.
« Reactie #20 Gepost op: 29-12-2020, 18:28 »
member welke soort wegen ga je rijden?

Post Merge: 29-12-2020, 18:31
Is Quad niks voor jullie?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 208
Re: De alleskunner.
« Reactie #21 Gepost op: 29-12-2020, 21:21 »
Van wat ik hier en elders gelezen en gezien heb over Afrika zou ik voor 'old skool simpel' gaan dus iets ouderz dat in technisch goede staat is.
Iets van 250 - 600 cc met hooguit 2 cilinders, carburateurs en wellicht niet eens vloeistofgekoeld maar gewoon luchtgekoeld. Ik ben zelf best blij met mijn NX250 Dominators, die doen eigenlijk ook nog best aardig op wat hogere snelheid (100 -110 km/h, het kan zelfs vrij soepel nog harder). Zo'n ding is bomvast en weeg rijklaar 130 kilo oid. Maar misschien is de NX650 iets beter voor jouw toepassing. Sterker, ook bomvast, luchtgekoeld maar natuurlijk wel wat zwaarder.
En zo hebben de andere merken ook vergelijkbare modellen, sommigen zijn al genoemd. Een oudere Teneré, een DRZ, een KLR, dat soort dingen. En dan overbodige zooi er zoveel mogelijk afslopen. Zoiets denk ik.
Ik heb een KTM 990 Adventure, Honda XL650V Transalp en NX250 Dominator, Yamaha FJ1200, Cagiva SST350 en een Beta Rev3 270.

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 14
Re: De alleskunner.
« Reactie #22 Gepost op: 29-12-2020, 21:28 »
Bedankt voor de goede reacties!  ;D
Allereerst..waar we heen gaan weten we nu nog niet :) ! Helaas.
De reis zal ik niet doen met mijn vriendin, maar met mijn broertje. Ik heb inmiddels ook wat afrika ervaring, zij het met vier wielen ipv twee. Het zal waarschijnlijk een mix zijn van on/offroad.
Daar los van, ik zal de motor ook woon/werk gebruiken, en lekker rondtouren hier. Die 2.5 jaar geeft me mooi de tijd om de motor te leren kennen en langzaam het uitbouwen naar behoefte.


Ik ben inderdaad niet groot van stuk, maar met mijn AT kom ik een heel eind. De hoogte is geen probleem, gaat op mijn husky immers ook prima! Plus..kan er nog aan de veringen gesleuteld worden.
Echter..ik vind de AT behoorlijk log en zwaar..wellicht zijn het mijn rij-kwaliteiten, maar ja. Snelheid..tuurlijk, maar dit voelt toch een stuk makkelijker op een FE 250 dan op een AT als voorbeeld.
Naar de Suzuki's heb ik gekeken..maar van de DRZ 400 zijn er relatief weinig te koop (ik las trouwens iets over een big bore kit -> 470 cc?)
en de DR 650 S zijn er al helemaal weinig van te koop.


Ik zal niet alleen rijden, dus ik heb altijd hulp zo nodig.
Eigenlijk ben ik op zoek naar een soort tussen model..tussen de T7 en de DRZ en dan kom ik uit bij de KTM. Alleen baart de betrouwbaarheid me zorgen.
Quad..zie ik niet zitten helaas! Wil lekker op twee wielen scheuren  :D

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11345
Re: De alleskunner.
« Reactie #23 Gepost op: 29-12-2020, 21:36 »
Ik zou voor de Mash 400R gaan (ook wel bekend als Shineray XY400GY), luchtgekoeld, maar toch injectie. Blokje met 2.2L olie, 21" voorwiel.

Als je dan in Afrika zit, rechtstreeks aanschaffen in China en NL met haar dure BPM ontwijken.

ABS zat er bij de Russische GEON-modellen geloof ik al op, maar in de EU niet meer leverbaar vanwege de emissie eisen.

De voorvork moet je helemaal uit elkaar laten halen en revalven, maar de achtershock is helemaal niet gek.

Dan heb je een redelijk hufterproof motortje, superzuinig. Haalt wel 500 km op één tankje. Top van 130 km/u, maar waar kan je zo hard rijden in Afrika?

De achterkant til ik gewoon op, net als bij een enduro. Het gewicht (151 kg) draagt hij netjes. Uiteraard zit er een knopje op. Zitten twee leuke aluminium koffers op, maar die zou ik maar heel snel na laten bouwen zolang ze nog heel en recht zijn.

http://www.shineray.com/news/view?id=108

Offline member

  • hell yeah!
  • *****
  • Berichten: 4170
Re: De alleskunner.
« Reactie #24 Gepost op: 29-12-2020, 22:16 »
Van wat ik hier en elders gelezen en gezien heb over Afrika zou ik voor 'old skool simpel' gaan dus iets ouderz dat in technisch goede staat is.
Iets van 250 - 600 cc met hooguit 2 cilinders, carburateurs en wellicht niet eens vloeistofgekoeld maar gewoon luchtgekoeld. Ik ben zelf best blij met mijn NX250 Dominators, die doen eigenlijk ook nog best aardig op wat hogere snelheid (100 -110 km/h, het kan zelfs vrij soepel nog harder). Zo'n ding is bomvast en weeg rijklaar 130 kilo oid. Maar misschien is de NX650 iets beter voor jouw toepassing. Sterker, ook bomvast, luchtgekoeld maar natuurlijk wel wat zwaarder.
En zo hebben de andere merken ook vergelijkbare modellen, sommigen zijn al genoemd. Een oudere Teneré, een DRZ, een KLR, dat soort dingen. En dan overbodige zooi er zoveel mogelijk afslopen. Zoiets denk ik.


mn buurman heeft een nette dominator waar hij mogelijk vanaf wil...
....espangol es dificil... entonces Lo intento algo....

Offline member

  • 640 Adventure '97 (E) Samurai '91 (E) 1090 Adv '19 (NL)
  • *****
  • Berichten: 3615
Re: De alleskunner.
« Reactie #25 Gepost op: 29-12-2020, 22:49 »
Eigenlijk ben ik op zoek naar een soort tussen model..tussen de T7 en de DRZ en dan kom ik uit bij de KTM. Alleen baart de betrouwbaarheid me zorgen.


Gebaseerd op vroeger denk ik.


Ik zag onlangs een statistiek op basis van reizigers ervaringen, de japanners op de 1e 4 plekken qua betrouwbaarheid, KTM op 6 of 7, BMW op 13 of zoiets. Terwijl velen vinden dat een BMW het RTW merk is. De kracht van marketing.


Ik heb er inmiddels gok ik meer dan 50.000 Afrika kilometers op KTM op zitten, de old school 620/640 LC4 dan. Zijn ze betrouwbaar: absoluut. Moet je er veel aan doen om het rijdend te houden: ook absoluut. Niet erg vind ik maar niet iedereen is zo.


Maar de tijd heeft niet stilgestaan, die ouwe LC4 's waren nog veredelde 4-takt crossers (en toen trouwens al Dakar winnaars), de 690's van nu zijn zo ver doorontwikkeld, niet te vergelijken en in echt alle opzichten beter en zeerzeker betrouwbaarder. Er zijn zat mensen die op een 690 en inmiddels ook 500EXC's mega reizen maken.
Punt is alleen: ze zijn ook complexer geworden. Dus betrouwbaarheid is niet het enige punt, maar ook repareerbaarheid. Je vindt in ik noem maar wat Zambia nog wel een mannetje dat je carburateur kan schoonmaken of je dynamo kan wikkelen, maar niet een die je O2-sensor of TPS kan fixen zeg maar. Dan moet je toch onderdeeltjes laten overkomen (vooropgesteld dat je zelf de diagnose kan stellen). Heb je tijd genoeg dan hoeft dat geen probleem te zijn. En elektronika blijft meestal wel lang gewoon werken.


"Afrika sloopt alles" is een bekend gezegde. Ook je Japanner uiteindelijk. Is niet erg, maar kun je het fixen. Vandaar dat geldt hoe simpeler hoe beter.

P.S. de KLR650 staat op een 4e plek van meest betrouwbare motoren ooit gebouwd. Ik zal het lijstje nog even opzoeken.


Verder: snelwegen bestaan vrijwel niet in Afrika. Beetje in Z-A, en wat in Marokko en nog wat verdwaalde stukken hier en daar. Veruit het meeste zijn er doorgaande wegen waar alles en iedereen gebruik van maakt. Mensen lopen, fietsen, beesten steken over, gaten in de weg enz enz. Het gaat allemaal dwars door drukke dorpjes heen. Op die wegen ben je al het mannetje als je uberhaupt de 80 haalt, 100 is al gewoon hard. 40 a 50 pk is dan echt meer dan genoeg.

Actieradius is ook nog wel een ding, het sommetje van tankinhoud en gemiddeld verbruik moet liefst wel rond de 300 of meer kilometer uitkomen. Je kan niet op iedere hoek van de straat tanken zoals hier en tankstations zijn soms uitverkocht. Sta je dan  :D
Travel is fatal to prejudice, bigotry, and narrow-mindedness, and many of our people need it sorely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one little corner - Mark Twain

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11345
Re: De alleskunner.
« Reactie #26 Gepost op: 29-12-2020, 23:28 »

Offline member

  • Twin
  • *****
  • Berichten: 2155
Re: De alleskunner.
« Reactie #27 Gepost op: 30-12-2020, 01:05 »


Ik ben inderdaad niet groot van stuk, maar met mijn AT kom ik een heel eind. De hoogte is geen probleem, gaat op mijn husky immers ook prima! (..) Echter.. ik vind de AT behoorlijk log en zwaar..wellicht zijn het mijn rij-kwaliteiten, maar ja. Snelheid..tuurlijk, maar dit voelt toch een stuk makkelijker op een FE 250 dan op een AT als voorbeeld.  :D

Precies dat.


Ik heb leren rijden op de Battlestar die Honda AT heet. Geloof me, dat ding intimideert als je het niet helemaal onder controle hebt. Daarna tricks geleerd op zo licht als een 110kg motor. Dat sleep je zonder omhaal weer uit de bosjes. Weer later sleepte ik die AT ook weer uit de bosjes. Cross-over ervaring.

Ik meen dat de beste allround allroad de AT 750 kan zijn. Heeft niet voor niks een cult-status. Pas op je AT toe wat je op je FE250 beheerst. Don't be intimidated. Want je AT haalt in alle opzichten Kaapstad, je 250 niet.


Zwaar is beter.


Avonturier!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 7958
Re: De alleskunner.
« Reactie #28 Gepost op: 30-12-2020, 08:54 »
Ja zwaar is beter 8)

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 148
Re: De alleskunner.
« Reactie #29 Gepost op: 30-12-2020, 09:15 »
Terwijl velen vinden dat een BMW het RTW merk is. De kracht van marketing.
Huh? Ik ken weinig, echt weinig of zelfs géén mensen die dàt vinden.
Zo sterk is zelfs de marketing van BMW niet hoor.




Los van dit alles, ik denk dat TS een verkeerde keuze maakt.
Nu een motor kopen om nog 2,5 jaar te commuten in NL om dan met diezelfde motor naar Afrika te trekken lijkt me onzin, dan doe je jezelf twee keer tekort (en de motor ook).
Koop nu een motor (of houdt wat je hebt) die goed aansluit bij je huidige gebruik en koop een paar maanden voor vertrek de motor waar je uiteindelijk de reis mee wil gaan doen.
If you're not living on the edge, you're taking up too much space - No Fear