Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: 2takt cilinderkopje optimaliseren  (gelezen 9430 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1178
2takt cilinderkopje optimaliseren
« Gepost op: 06-12-2012, 01:40 »
Heb een paar weken terug een cilinderkop aanpassing gedaan vanwege de uitermate slechte squishoogte en squisprofiel van de standaard kop van mijn exc 380.

Squishprofiel en squish hoogte zorgt ervoor dat de gassen naar het midden van de verbrandingskamer worden geperst, en dat er een turbulente stroom ontstaat waardoor je een optimalere verbranding krijgt. Dit merk je ook sterk stationair en onderin het toerengebied van de motor.

Eerst de cilinderkop opgelast, een squish oppervlak erin gedraaid van ongeveer 40% van het oppervlak en squishoogte veranderd van 2.65 :-X naar 1.4mm. Nu loopt hij ineens prima stationair en een stuk mooier onderin. Dit in combinatie met de blauwe JD naald momenteel.. Clip positie mag een standje rijker denk ik.. nog niet getest (van pos 4 naar 3).






In eerste instantie had ik de compressie verhoogd, een squishoogte van 1.1mm gemaakt en 50%squisoppervlak gecreëerd. Daarnaast een nieuwe gesmeden wiseco zuiger geplaatst... maar toen ratelde het blokkie een beetje, kreeg ik flink detonatie bij volgas (kan ook piston slap/rammelende zuiger zijn geweest) en uiteindelijk een vastloper in het oirschotse zand..  :-X Kickstarten ging ook moeilijk met zoveel compressie. ...kopje afgesteld op 22000mm^3 inhoud.

Nu heb ik de compressie ongeveer standaard (+-30000mm^3, had ik van te voren gemeten), een vertex gegoten zuiger geïnstalleerd (identiek aan oem) en daarmee loopt het erg goed!  :D
Bij markelo haalde ik met de oude kop 1:6.... afgelopen zaterdag bij zelhem 1:9 gereden.. dus het verbruik is blijkbaar ook gedaald.

Compressie verhogen was eigenlijk nergens goed voor... mijn motor heeft al vermogen zat met std compressie.. en 98 octaan kun je ook niet overal meer krijgen tegenwoordig.  ;)

Misschien heeft iemand iets aan deze info..  :wink:
Ride the world!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2261
Re: 2takt cilinderkopje optimaliseren
« Reactie #1 Gepost op: 06-12-2012, 08:46 »
Ik heb eens een 4takt binnen 5 minuten aan barrels gereden omdat ik dacht wat met de compressie te kunnen klooien.
De specs gaven aan dat dat standaard erg laag was, achteraf dus kennelijk ook wel een reden voor.

Detonatie was bij mij geheel niet hoor- of merkbaar. In tegenstelling tot USA internetverhalen.
Wel was de brug tussen de 2 zuigerveren geknakt.


Bij een 2takt heb je nog eens te maken met statische compressie, die ingaat als de uitlaatpoort sluit.
Dynamisch gezien gebeuren er nog een serie andere dingen.
Eindh. Tilb. dBosch, Pireneos, Cantabria, Albarracin, Boade Senez.

Offline member

  • hell yeah!
  • *****
  • Berichten: 4170
Re: 2takt cilinderkopje optimaliseren
« Reactie #2 Gepost op: 06-12-2012, 09:47 »
lijkt mij, maar ik moet ook weer zeggen dat ik op 2-takt gebied niet erg goed onderlegd ben, dat een fabrikant qua kop/ zuigerdesign het meeste kan onderzoeken in het ontwerp,

en dat je met flowen van de gasstromen nog wat kan winnen.
verder weet ik ook niet of hoge octaan benzine zinvol is, je hebt van die additieven die je octaan gehalte naar de 110 en hoger kunnen brengen.
wel weer een duur goedje..


wel leuk dat experimenteren, zo kom je ook eea te weten.
....espangol es dificil... entonces Lo intento algo....

Offline member

  • Yamaha TT600E Belgarda + GG TXT PRO GP250
  • Modje
  • *
  • Berichten: 4775
Re: 2takt cilinderkopje optimaliseren
« Reactie #3 Gepost op: 06-12-2012, 12:25 »
lijkt mij, maar ik moet ook weer zeggen dat ik op 2-takt gebied niet erg goed onderlegd ben, dat een fabrikant qua kop/ zuigerdesign het meeste kan onderzoeken in het ontwerp,

en dat je met flowen van de gasstromen nog wat kan winnen.
verder weet ik ook niet of hoge octaan benzine zinvol is, je hebt van die additieven die je octaan gehalte naar de 110 en hoger kunnen brengen.
wel weer een duur goedje..


wel leuk dat experimenteren, zo kom je ook eea te weten.


Bij de Honda CR250 adviseren veel, vooral crossers, het wel. Ik rijd nu de otr ritjes met 95 en eigenlijk geen problemen. Ik haal binnenkort het kopje er even af om te kijken hoe alles erbij staat.

De andere kant op heeft dat veel zin? Compressie iets verlagen door bv dikkere voetpakking te gebruiken? Dit als je voor betrouwbaarheid gaat en dus wel iets vermogen wil inleveren? Of vergeet ik iets waardoor dit niet kan?
ARM facebook HIER

Offline member

  • *****
  • Berichten: 314
Re: 2takt cilinderkopje optimaliseren
« Reactie #4 Gepost op: 06-12-2012, 12:39 »
Mooi gedaan hoor


Had er al veel over gelezen op ktmtalk, Ik houd even op met expirimenteren. ;D
ben al blij als hij straks wel goed loopt met de nieuwe ontstekingsspoel. ::)




groet skippie
Zandhaas oet twente/ team otrritten/facebook.com

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1811
Re: 2takt cilinderkopje optimaliseren
« Reactie #5 Gepost op: 06-12-2012, 14:09 »
Bij de Honda CR250 adviseren veel, vooral crossers, het wel. Ik rijd nu de otr ritjes met 95 en eigenlijk geen problemen. Ik haal binnenkort het kopje er even af om te kijken hoe alles erbij staat.

De andere kant op heeft dat veel zin? Compressie iets verlagen door bv dikkere voetpakking te gebruiken? Dit als je voor betrouwbaarheid gaat en dus wel iets vermogen wil inleveren? Of vergeet ik iets waardoor dit niet kan?
lever je dan vermogen in?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1242
Re: 2takt cilinderkopje optimaliseren
« Reactie #6 Gepost op: 06-12-2012, 14:58 »
Goed bezig met die (goedkope 2takt) , dus weer flink aan het sleutelen .
 
Kan wel 100LL vliegtuigbenzine voor je regelen , kost maar 3euro de liter . LL is lowLead jawel lood .
Fijn spul , maar niet als je een kat hebt die houd niet van lood

Offline member

  • Yamaha TT600E Belgarda + GG TXT PRO GP250
  • Modje
  • *
  • Berichten: 4775
Re: 2takt cilinderkopje optimaliseren
« Reactie #7 Gepost op: 06-12-2012, 17:03 »
lever je dan vermogen in?

Ja?

Ik zou het eventueel overwegen om te zorgen dat 95 octaan brandstof voldoet (al heb ik er nu geen last van, maar misschien met hogere tempraturen wel?)

''Changing the base gaskets will also effect squish, but it will also change port timing. In addition it has a slight effect on engine compression. For example, using one of the thinner base gaskets would increase compression slightly (a few pounds) and the modified port timing would slightly boost bottom end response while sacrificing top end power delivery.''
ARM facebook HIER

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1811
Re: 2takt cilinderkopje optimaliseren
« Reactie #8 Gepost op: 06-12-2012, 17:12 »
Ja?

''Changing the base gaskets will also effect squish, but it will also change port timing. In addition it has a slight effect on engine compression. For example, using one of the thinner base gaskets would increase compression slightly (a few pounds) and the modified port timing would slightly boost bottom end response while sacrificing top end power delivery.''

met een dikkere voetpakking veranderd er veel bij een 2 takt. Soms krijg je zelfs meer topvermogen

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1178
Re: 2takt cilinderkopje optimaliseren
« Reactie #9 Gepost op: 06-12-2012, 19:34 »
Compressie van de grotere 2takts is standaard zo tussen de 1:6.5 en 1:7.5. Husa 300 heeft bijvoorbeeld 1:6.9. Als er hogere verhoudingen worden aangegeven is er geen rekening gehouden met de uitlaatpoort bij de berekening van de verhouding. Je deelt namelijk de ruimte vanaf de bovenkant uitlaatpoort tot bovenin de cilinder+cilinderkopinhoud door de cilinderkopinhoud.
Bij een viertakt bereken je gewoon het cilindervolume +cilinderkopinhoud / cilinderkopinhoud.

Zodra een 2T in zijn powerband gaat lopen wordt de compressie hoger doordat een expansie uitlaat een drukgolf veroorzaakt. (dynamische compressie). Daarnaast heb je door de powervalve ook wat meer compressie en daardoor koppel onderin.

Een yz250 heeft een compressie van 1:8.5 vanuit de fabriek, en daarom moet je daar minimaal 98 of octaanbooster ingooien... veel crossers hebben hogere compressie. Past beter bij een agressieve rijstijl.

Het mooie van mijn 380 is dat hij veel koppel onderin heeft én ook veel vermogen zonder een hele hoge compressie waardoor de belasting van het blokje en de piekerigheid wel meevalt.  :)

Post Merge: 06-12-2012, 19:36
met een dikkere voetpakking veranderd er veel bij een 2 takt. Soms krijg je zelfs meer topvermogen

Idd.. ik merkte met die hoge compressie vooral onderin en in het middengebied veel verschil.
Ride the world!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11352
Re: 2takt cilinderkopje optimaliseren
« Reactie #10 Gepost op: 06-12-2012, 22:56 »
Wat is dan een 'lage compressie kop' en van welke merken heb je die?

Offline member

  • Yamaha TT600E Belgarda + GG TXT PRO GP250
  • Modje
  • *
  • Berichten: 4775
Re: 2takt cilinderkopje optimaliseren
« Reactie #11 Gepost op: 07-12-2012, 14:15 »
Je hebt van VHM geloof ik kopjes waarbij je diverse binnenstukken kan plaatsen. Die kun je dus uitwisselen voor verschillende omstandigheden (Weer? Baan?)
ARM facebook HIER

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11352
Re: 2takt cilinderkopje optimaliseren
« Reactie #12 Gepost op: 07-12-2012, 14:19 »
Zou het kunnen dat het verbruik afneemt zodra de compressie afneemt?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4267
Re: 2takt cilinderkopje optimaliseren
« Reactie #13 Gepost op: 07-12-2012, 14:31 »
verbuik neemt eerder toe met lagere compressie. Efficiency neemt dan in theorie af maar kan als jij de motor meer beneden zijn optimale vermogen gebruik toch ook weer beter zijn omdat je de optimale loop iets aanpas. geen ja of nee op dus.
Wel verdomd handig inspannen zo'n 2takt kopje met het bougiegat mooi in het midden :)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1178
Re: 2takt cilinderkopje optimaliseren
« Reactie #14 Gepost op: 07-12-2012, 21:16 »
verbuik neemt eerder toe met lagere compressie. Efficiency neemt dan in theorie af maar kan als jij de motor meer beneden zijn optimale vermogen gebruik toch ook weer beter zijn omdat je de optimale loop iets aanpas. geen ja of nee op dus.
Wel verdomd handig inspannen zo'n 2takt kopje met het bougiegat mooi in het midden :)

Jep.. volgens mij gaat hij ook meer verbruiken als je zuiger slechter wordt... Ik haalde 1:6 tijdens off the road ritten met dat ding! Nu 1:9 tijdens off te road met de nieuwe zuiger en betere vorm verbrandingskamer. Ik heb wel behoorlijk vaak het gas tegen de aanslag met die ritjes... gewoon offroad gebruik was ongeveer 1:11... ben benieuwd wat dat nu gaat worden.
Ik weet niet wat nu het grote verschil heeft gemaakt, de nieuwe zuiger of de nieuwe vorm cilinderkop..

Je haalt meer vermogen uit een bepaalde hoeveelheid lucht+benzine, en daarom hoef je het gas minder ver open te draaien..dus minder verbruik denk ik..

En van dat inspannen.. idd, was nog best tricky trouwens.. Heb hem wel met een rubber hamertje en meetklok uitgeklokt...  :)

Lekker makkelijk experimenteren zon 2takt! Ik had trouwens van die vastloper drie redelijke krassen in mn nicasil.. maar compressie en vermogen zat! Geen last van olieverbruik door die krassen iig.. olieverbruik had hij sowieso al, ongeveer 2L op 1000km!! ;D
Volgend jaar maar een keer opnieuw laten nicasillen...
Ride the world!