Heb een paar weken terug een cilinderkop aanpassing gedaan vanwege de uitermate slechte squishoogte en squisprofiel van de standaard kop van mijn exc 380.
Squishprofiel en squish hoogte zorgt ervoor dat de gassen naar het midden van de verbrandingskamer worden geperst, en dat er een turbulente stroom ontstaat waardoor je een optimalere verbranding krijgt. Dit merk je ook sterk stationair en onderin het toerengebied van de motor.
Eerst de cilinderkop opgelast, een squish oppervlak erin gedraaid van ongeveer 40% van het oppervlak en squishoogte veranderd van 2.65
naar 1.4mm. Nu loopt hij ineens prima stationair en een stuk mooier onderin. Dit in combinatie met de blauwe JD naald momenteel.. Clip positie mag een standje rijker denk ik.. nog niet getest (van pos 4 naar 3).
In eerste instantie had ik de compressie verhoogd, een squishoogte van 1.1mm gemaakt en 50%squisoppervlak gecreëerd. Daarnaast een nieuwe gesmeden wiseco zuiger geplaatst... maar toen ratelde het blokkie een beetje, kreeg ik flink detonatie bij volgas (kan ook piston slap/rammelende zuiger zijn geweest) en uiteindelijk een vastloper in het oirschotse zand..
Kickstarten ging ook moeilijk met zoveel compressie. ...kopje afgesteld op 22000mm^3 inhoud.
Nu heb ik de compressie ongeveer standaard (+-30000mm^3, had ik van te voren gemeten), een vertex gegoten zuiger geïnstalleerd (identiek aan oem) en daarmee loopt het erg goed!
Bij markelo haalde ik met de oude kop 1:6.... afgelopen zaterdag bij zelhem 1:9 gereden.. dus het verbruik is blijkbaar ook gedaald.
Compressie verhogen was eigenlijk nergens goed voor... mijn motor heeft al vermogen zat met std compressie.. en 98 octaan kun je ook niet overal meer krijgen tegenwoordig.
Misschien heeft iemand iets aan deze info.. :wink: