Misschien niet helemaal relevant als je een karreTJE wil aanschaffen, maar misschien wel handig om te weten:
Er is een verschilletje tussen wat je auto (volgens de RDW/fabrikant) mag trekken en wat jij (volgens je rijbewijs) mag trekken.
Wat dat rijbewijs betreft geldt (als je alleen een B rijbewijs hebt) het volgende:
Het totale toegestane gewicht van de combinatie mag niet meer zijn dan 3500 kg.
Dat betekent dat je auto (leeggewicht + laadvermogen) en de aanhanger (leeggewicht + laadvermogen) niet meer mag zijn dan 3500 kg
Bovendien moet de auto altijd zwaarder zijn dan de aanhanger. En er geldt dat je tot 750 kg altijd mag trekken.
Dat je ook het laadvermogen van de auto en het leeggewicht van de aanhanger mee moet rekenen wordt nog wel eens vergeten. Bovendien moet je rekenen met het "papieren" laadvermogen, dus een lege auto-ambulance oid mag je dus nooit trekken met een alleen B rijbewijs.
Het meeste rendement haal je uit een auto waarvan het leeggewicht+laadvermogen ongeveer 1700 kg is. Daar mag dan vaak net zo'n standaard tandem-asser achter hangen.
Vervelend wordt het met busjes of (zoals ikzelf) een Pickup. Mijn wagen weegt 1850 leeg met een laadvermogen van 1200 kg. Ik houd dus 3500 - 1850 - 1200 = 450 kg over voor een aanhanger. Das niet echt veel voor een wagen die volgens de RDW 3500 kg mag trekken en volgens de fabrikant nog veel meer.... Met mijn vorige auto, een Deawoo Lanos mocht ik dus een grotere, zwaardere kar trekken dan met een Nissan Pickup
(Natuurlijk allemaal op te lossen door mijn E-rijbewijs te halen, maar of de wegen nou veiliger worden met Corsaatjes en afgeladen dubbelassige boedelbakken terwijl je achter een bestelbusje alleen maar iets als een Foldycar mag hangen....
)
(Allemaal uitgezocht voor de AM/TM Marokkotour toen we in eerste instantie zelf alle motoren wilden gaan vervoeren maar wat toen o.a. niet doorging omdat de auto's te zwaar waren
)