Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Oplossing voor helmlawaai  (gelezen 6680 keer)

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 144
Oplossing voor helmlawaai
« Gepost op: 03-10-2011, 17:05 »
Op een aantal All Road motoren zit een kuipruitje gemonteerd. Afhankelijk van je eigen lichaamslengte, is het kuipruitje vaak de ookzaak van een bulderend geluid in de helm.
Zelf rij ik sinds een week op een Triumph Tiger 800 XC. Hier zit ook een ruitje op, wat enorm veel helmlawaai geeft. Dit ruitje heb ik er op dit moment niet meer op zitten. Nu geen gebulder meer in de helm. Heerlijk.
Het nadeel hiervan is bij rijden in de regen dat je natter wordt en je vangt zelf meer wind.

Nu kwam ik dit tegen op internet: http://www.wunderlich.de/shopart/8110025-1-1953/shop/teilepool/8/wunderlich-spoilerayfsatz-vario-ergo.htm
De fabrikant zegt dat dit de oplossing is, maar wat zijn nou de praktijkervaringen ?
Heeft iemand van jullie al eens zoiets geprobeerd ?
In het zand gaat iedereen voor je aan de kant.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 180
Re: Oplossing voor helmlawaai
« Reactie #1 Gepost op: 03-10-2011, 17:12 »
Bij de buren van de GSclub noemen ze die dingen Hamsterspoilers en zijn ze er dol op; http://www.bmwgsclub.nl/forum/viewtopic.php?t=16070&postdays=0&postorder=asc&highlight=hamsterspoiler&start=0

Je kan hamster even contacten of even zoeken naar een gebruikte daar.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1453
Re: Oplossing voor helmlawaai
« Reactie #2 Gepost op: 03-10-2011, 17:17 »
www.laminarlip.com was voor mij ooit handig op FJR1300

Offline member

  • *****
  • Berichten: 203
Re: Oplossing voor helmlawaai
« Reactie #3 Gepost op: 04-10-2011, 14:40 »
Oordoppen!

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 144
Re: Oplossing voor helmlawaai
« Reactie #4 Gepost op: 04-10-2011, 22:25 »
bedankt voor het meedenken allemaal.  ;)
Op de motor rijd ik altijd met aangemeten oordoppen. Zelfs hiermee nog veel gebulder in de helm.
Hamster heeft een mail van me gehad. Even afwachten of hij reageert. Er is namelijk vanaf 24 juli geen activiteit meer op dat forum.
In het zand gaat iedereen voor je aan de kant.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11352
Re: Oplossing voor helmlawaai
« Reactie #5 Gepost op: 05-10-2011, 07:17 »
Een hoge neckbrace die de onderkant van je helm afsluit.

Zodra ik mijn schouders wat ophaal tijdens het rijden en de brace sluit aan, helft van het geluid...

Offline member

  • *****
  • Berichten: 733
Re: Oplossing voor helmlawaai
« Reactie #6 Gepost op: 05-10-2011, 07:37 »
heb vroeger zo'n lullig los scherm gehad op een gs750 en paar keer op motoren gereden met elektrisch verstelbaar scherm. het is vaak een kwestie van een heel klein beetje schuiner/hoger/lager en je zit niet meer in die bulderstroom.
voordat je zo'n lelijk flipje koopt misschien even proberen of je met extra ringen of rubbers de stand van het standaard ruitje net zo kan veranderen dat het goed gaat.
wellicht rijdend even opzoeken hoeveel het scheelt door je bovenlicaam/helm te verplaatsen (beetje omhoog, naar beneden, naar voren/achteren.

is persoonlijk, maar ik vind het prettigst als je kop net boven de werveling zit ipv helemaal erachter (wind in de rug).

als ik echter naar de bevestiging kijk van het tigerruitje op fotoos, zal het waarschijnlijk wel zo'n flipup/difuser moeten worden.
of juist een vervangend lager ruitje zien te scoren. afhankelijk van je eigen lengte natuurlijk en of je juist boven of onder de wind wilt met je hoofd.

vanwege bekeuringsgevaar ervaar ik liever wat wind op de kop. dan rij ik tenminste niet de hele tijd veel te hard.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 480
Re: Oplossing voor helmlawaai
« Reactie #7 Gepost op: 05-10-2011, 08:30 »
Ter info:
MDI Grave verkoopt ook zo'n opzetschermpje. Ze hebben 2 verschillende modellen. Kosten volgens mij rond de € 75,-- (zat toevallig gisteren in hun folder te neuzen)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 180
Re: Oplossing voor helmlawaai
« Reactie #8 Gepost op: 05-10-2011, 11:16 »

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 144
Re: Oplossing voor helmlawaai
« Reactie #9 Gepost op: 05-10-2011, 17:55 »
Je kan ook even een oproepje plaatsen;
http://www.bmwgsclub.nl/forum/viewtopic.php?t=44939&highlight=

Oproep heb ik geplaatst. Bedankt voor het meedenken allemaal. Als het met Hamster niet lukt zal ik moeten kijken naar een alternatief.
In het zand gaat iedereen voor je aan de kant.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 777
Re: Oplossing voor helmlawaai
« Reactie #10 Gepost op: 05-10-2011, 19:06 »
Van de inmiddels ca. 750 eigenaren neemt er zo nu en dan eentje weer afstand van. Houd uw forumogen open  :) . Het duurt nog wel even voor een nieuwe bestelling wordt gedaan.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 167
Re: Oplossing voor helmlawaai
« Reactie #11 Gepost op: 05-10-2011, 21:55 »
 8)  heb een stukje plastic met tape op mijn ruit geplakt en net zolang rijden en verschuiven tot
de herrie over is  bij een snelheid die je vaak rijd, dan heb je ook een idee of een opzetstukje
kan werken  ;)
 
HansD
Big Bigger Tiger en Big again

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 144
Re: Oplossing voor helmlawaai
« Reactie #12 Gepost op: 07-10-2011, 23:34 »
Iemand van het bmw forum heeft me een hamster spoiler aangeboden. heb ik begin volgende week in huis. Mijn ervaringen zal ik hier even plaatsen.
In het zand gaat iedereen voor je aan de kant.

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 144
Re: Oplossing voor helmlawaai
« Reactie #13 Gepost op: 11-10-2011, 20:40 »
Vandaag heb ik de Hamsterspoiler ontvangen en gelijk getest. Een groot voordeel is dat je tot 110 km met open visier kunt rijden en geen last hebt van wind in de helm. Tot die snelheid is het helmlawaai echt een stuk minder. Bij rijden met dicht visier begint deze bij ongeveer 80 km weer te bulderen. 3 standen heb ik uitgeprobeert, van rechtop, iets voorover en iets achterover. Dit maakte bij mij geen verschil. Als ik dan tijdens het rijden bij 80 km een stukje ga staan is het stil in de helm.

Hierna heb ik de spoiler gedemonteerd. Geeft meer helmlawaai en bij 70 km moet het visier dicht. Als ik dan met mijn lichaam 10 cm omhoog ga, is het gebulder ook weg.
De laatste week heb ik zonder ruit gereden. Dit bevalt me eigenlijk nog het best en het minste helmlawaai. Ik denk dat ik de zaag in de originele ruit ga zetten en er 10 cm af zaag.
Voordat ik dat doe zou het mooi zijn als iemand nog een tip heeft om op een andere manier het helmlawaai te verminderen.
Iemand een suggestie ?
In het zand gaat iedereen voor je aan de kant.

Offline member

  • No_Postmerge
  • *****
  • Berichten: 3628
Re: Oplossing voor helmlawaai
« Reactie #14 Gepost op: 11-10-2011, 22:19 »
wat als lagere ruit en hamsterspoiler