Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Kleding en bescherming  (gelezen 3944 keer)

Offline member

  • Modje
  • *
  • Berichten: 2587
Kleding en bescherming
« Gepost op: 16-08-2004, 02:34 »
Wat dragen jullie offroad en trekken jullie extra bescherming aan zoals scheenberschermers of een crossharnas?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1382
Re: Kleding en bescherming
« Reactie #1 Gepost op: 17-08-2004, 00:43 »
Daarover lopen de meningen nogal uiteen, de meeste daar rijden in "all weather" pakken en vaak de protectie eruit gehaald en in plaats daarvan een corssharnas of een protectorvest onder de jas en losse knie-/scheenbeschermers onder de broek (die met elastieken aan je been zitten).
Op die manier blijven de beschermstukken op hun plek zitten bij een val, in plaats van dat je elleboogstukken onder je oksels terechtkomen.

Gewone motorlaarzen voldoen alleen als je niet valt en je voeten op de stepjes houdt.. crosslaarzen dus! liefst een crosshelm (meer lucht en handige 'zonneklep' )

Luchtige crosshandschoenen die lekker veel gevoel geven.

Ik had zelf een leren broek aan omdat ik dat nou eenmaal lekker vind zitten en de protectie ook goed op zn plek blijft, bovendien rijd je altijd méér asfalt dan offroad en daar heb je nou eenmaal meer aan leer.
Atic#1007,  TCN#397

Offline member

  • Modje
  • *
  • Berichten: 2587
Re: Kleding en bescherming
« Reactie #2 Gepost op: 17-08-2004, 01:10 »
Thanks, daar was ik dus benieuwd naar.

Heb een compleet crosspak met acerbis enduro jack inclusief de beschermers en daarnaast nog een crossharnas. Alleen geen beenbeschermers. Toch maar eens halen dan.

Op de weg rij ik meestal met me leren broek maar daar wordt je wel erg warm in als je wat ruiger werk pakt. Verder altijd bij een lange rit, standaard me camelbak op me rug.

Offline member

  • KTM 690 ER '14
  • Administrator
  • *
  • Berichten: 7114
Re: Kleding en bescherming
« Reactie #3 Gepost op: 17-08-2004, 02:08 »
Ik reed in Finland met mijn textielpak waar het een en ander aan ritsen voor beluchting kon worden opengezet. Verde inderdaad alle standaard bescherming eruit gehaald, crossvestje aan (zon gaasvest met rug en borstprotectie, op mouwen schouder, elleboog en onderarmprotectie. Ideaal zo'n vest, als het echt te warm wordt kan de jas uit en een crosstrui of zoiets (clubsweater mag natuurlijk ook) eroverheen.

De broek was ook ontdaan van de standaard protectie, ik had al een keer ervaren dat op het moment dat je de protectie nodig hebtie klote dingen in je knieholtes verdwijnen....
Dus, mooie kniebeschermers, met een stuk eronder die goed in de crosslaars verdwijnt. Dus geen last van blauwe schenen....

En natuurlijk, zoals reeds vermeld, de stevige crosslaars. Beter te stug dan goed op te lopen... daar heb je een motor voor.
In Finland was er een met de BWM saharalaarzen of zo, die heeft dus halvere week een dubbelgeklapte voet opgelopen, omdat de zool van de laars niet stevig genoeg was :-[

Crosshelm op het koppie was helemaal toppie.... Lekker luchtig, en toen het echt te warm werdt achter de crossbril met licht getint glas (hoef je geen zonnebril op, alleen in het donker wordt het wat lastiger kijken) de onderrand zo op het kinstuk gezet dat de bril de vliegen m'n ogen hield, maar toch lekker luchtig rond m'n ogen!

Groet,

Ferd

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2710
Re: Kleding en bescherming
« Reactie #4 Gepost op: 19-08-2004, 03:44 »
Wijze les die ik ondertussen heb mogen ondervinden, is dat al die protectie ook schade aan kan richten als je het niet goed draagt. Ik was tijdens de toer in een greppel beland, niet ernstig, maar wel een flink gebutste knie, omdat mijn knieprotector te laag zat en die harde schaal die je knie moet beschermen zich dus IN mijn knieschijf had geboord. Nu was de grap, dat ik al eerder doorhad, dat ie afgezakt was, maar dacht...ach dat doe ik tijdens een pauze wel weer goed... te laat!

Dit geld waarschijnlijk voor alle "harde" protectors, ik heb al eerder verhalen gehoord van blessures dankzij protectoren. Dus zorg er voor dat harnassen, vesten, e.d. goed op maat zijn en dus op de goede plek zitten. Probeer even uit of je al je ledematen kan bewegen zonder dat je de protector stukken ergens tegenaan voelt drukken.

Offline member

  • KTM 660/Africa Twin/DR-Z 400 E
  • In memoriam
  • *
  • Berichten: 6475
Re: Kleding en bescherming
« Reactie #5 Gepost op: 25-08-2004, 01:42 »
He daar,

Belangrijk is dat de meeste protectoren die je in de motorzaken koopt gericht zijn op bescherming terwijl je zit. Je broek staat dan strak, dus alles zit perfect op z'n plek. Ga je daarentegen staan, dan zit die broek ineens voor ruimer. De afzakprotectoren van Roos is een bekend verschijnsel omdat de protectoren zakken zodra je gaat staan. Beter is dan dus iets te kiezen dat niet in je broek je, of een broek te kiezen waarbij de protectoren ook goed zitten als je staat.

Overigens van nabij meegemaakt dat harde schouder protectoren in een jas ook blessures kunnen veroorzaken. Iemand voor mij viel en de rand van zijn schouderprotector (die dus ook alle kanten op kon schuiven) drukte zijn sleulelbeen kapot...

Gewoon niet vallen is de beste protectie, maar ja, dan is't rijden ook niet zo leuk...

Doei,
corné
Als je het gevoel hebt dat je alles onder controle hebt, dan ga je gewoon niet hard genoeg!! - - - (www.motorbikes2africa.nl)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2710
Re: Kleding en bescherming
« Reactie #6 Gepost op: 25-08-2004, 03:25 »
Die kniebeschermers waar ik het over had zijn juist van die losse dingen van acerbis. Die moet je onder je knie vastmaken met klitteband en je laars gaat er overheen. Alleen had ik blijkbaar mijn laars niet strak genoeg aangegespt en het klitteband niet goed aangetrokken, waardoor dat ding dus alsnog in mijn laars naar beneden zakte, bij lange afstand/veel hobbels.
Later alles strakker aan getrokken, toen bleef het wel goed zitten.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1309
Re: Kleding en bescherming
« Reactie #7 Gepost op: 07-09-2004, 15:24 »
Heb een beetje hetzelfde probleem als Roos, knie/scheen beschermers die afzakken.... Volgens mij dit dit de oudere versie, tegenwoordig heb je niet alleen klitteband op je kuiten maar ook boven de knie waardoor deze dus beter op de plaats blijft...


http://www.acerbis.com/p127_guards/1773.html
Amsterdam naar Japan, Australie en Indonesie () 2007 - 20??
http://picasaweb.google.com/mbaars99

Offline member

  • Modje
  • *
  • Berichten: 2587
Re: Kleding en bescherming
« Reactie #8 Gepost op: 07-09-2004, 20:19 »
Ik heb van het merk UFO kniebeschermes gekocht die lijken op de acerbis beschermers die mbaars heeft gepost. Klitteband onder en boven de knie. Zitten goed alleen hoor je bij het lopen een tik als het scharnierende deel het vaste deel raak. Iedereen staat je verbaast aan te kijken. Maar zolang ze goed beschermen zit ik daar niet mee.


Offline member

  • KTM GO!!!!!!!
  • *****
  • Berichten: 500
Re: Kleding en bescherming
« Reactie #9 Gepost op: 08-09-2004, 03:02 »
WaT mag zo een vest kosten? Bij mij in de buurt vragen ze 169,50 van het merk kenny.

Ad
IT IS GREAT TO DRIVE A LC 8.

Offline member

  • KTM 660/Africa Twin/DR-Z 400 E
  • In memoriam
  • *
  • Berichten: 6475
Re: Kleding en bescherming
« Reactie #10 Gepost op: 08-09-2004, 13:47 »
Kheb er een bij de doelen in Zaandam gezien voor €169,- dus dat ontloopt elkaar niet veel!n (was trouwens inclusief niergordel)

Ik heb ook gezien dat bij sommigen de rits in het midden van de voorkant zit en bij anderen aan de zijkant, zodat de hele borstpartij (en die is me toch breed  :-[) beschermd is.

Verder me er nog niet echt in verdiept...

Doei,
Corné
Als je het gevoel hebt dat je alles onder controle hebt, dan ga je gewoon niet hard genoeg!! - - - (www.motorbikes2africa.nl)

Offline member

  • XT600E, XB12Ss, Hornet900
  • *****
  • Berichten: 298
Re: Kleding en bescherming
« Reactie #11 Gepost op: 27-09-2004, 22:31 »
Hallo,
Ik ben op zoek naar een paar crosslaarzen, lijkt me toch wel handig.
nu heb ik op marktplaats een paar leuke gezien. Nu valt mij op dat alle nieuwe crosslaarzen vier clips hebben om de laars vast te zetten. Deze die ik nu gezien heb hebben er maar twee. Voldoet dat of voldoet dat niet?
Ik kan me voorstellen dat deze niet voldoende steun geven...

Offline member

  • Rallyalp Xl600V
  • Member
  • *
  • Berichten: 113
Re: Kleding en bescherming
« Reactie #12 Gepost op: 28-09-2004, 01:56 »
Kijk eens op deze site mensen http://crosshop.mholf.nl/
Hier vindt je een hoop spullen voor een redelijke prijs. Het protectie vest bV kost hier 132 Euro. Losse protectie is Ku.. Het heeft mij een zwevend sleutelbeen opgeleverd en een maatje een verbrijzeld sleutelbeen. En Jeroen heeft er volgens mij ook redelijk wat ervaring mee. Dus, wat is wijsheid.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2710
Re: Kleding en bescherming
« Reactie #13 Gepost op: 28-09-2004, 04:57 »
Die laarzen zien er best aardig uit, ik ken ze alleen zelf niet. Maar SIDI is naast Alpinestars een erg bekend merk, dus die zal wel kwaliteit leveren.

Dat het kuitgedeelte met klitteband vastzit is denk ik niet zo'n probleem, mits je losse knieprotectors hebt die los in de laars vast moeten klemmen (dus zonder klitteband/elastiek om de kuit). Ik zie trouwens dat er bovenaan nog een klittebandje zit, ik denk dat als je die eerst goed aantrekt en dan die flap goed vastmaakt, het geheel toch stevig vast zit.

Ik zou als ik jou was eerst een paar laarzen proberen in crosswinkels en wat advies inwinnen over dit soort dingen. Draagcomfort is per type ook erg persoonlijk (smalle/brede voeten, hoge/lage vreef) Dan weet je welke merken/types jou goed zitten en goede bescherming leveren en kan je alsnog op het internet op zoek.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2710
Re: Kleding en bescherming
« Reactie #14 Gepost op: 28-09-2004, 04:59 »
Oh ja, het nadeel van klitteband is natuurlijk wel dat het vuil opslaat :-/ dat moet je waarschijnlijk regelmatig schoonmaken, wil het blijven klitten ;)