Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Tubliss  (gelezen 59657 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4368
Tubliss
« Gepost op: 15-08-2010, 17:00 »
Nadat ik veel positieve ervaringen had gelezen op Advrider wil ik het ook eens proberen. Tubliss, de binnenband die je band tubeless maakt  ::) .
 
Tubliss.com wilde niet in Europa leveren (dealerbescherming), de UK dealer hield ermee op en Haan wheels (die dealer schijnt te zijn in NL) reageerde niet en vroeg ook nog veel geld. Uiteindelijk hier op ebay gekocht.
 
Donderdag gemonteerd, wat me erg meeviel, volgens de gebruiksaanwijzing. Voor een gebruikte Kenda K760 en achter een nieuwe gemonteerd. Ze raden een nieuwe band aan vanwege eventuele beschadigingen bij een oude.
 
Voor hield netjes zijn spanning maar achter liep langzaam leeg (0.4 bar overnacht). Gisteren 250 km getest en nu blijft ie wel netjes op spanning dus misschien moeten de rubber delen wat op elkaar inlopen om goed af te sluiten. Ik heb de boel met bandenmontage vet gemonteerd en geen Slime gebruikt om eventuele lekker te dichten.
 
De voordelen:
- gewicht tov UHD band of mousse
- geen snakebites meer
- kan tot hele lage bandenspanning, zelf met een lege band blijft ie op de velg
- goedkoper dan mousse
- gaat lang mee
 
Nadelen
- buitenband kan nog steeds lek dus proppen meenemen
- binnenliner moet op 7 bar maar heeft een klein volume, lastig controleren.
 
Ik heb nog ff verschillende gewichten gemeten.
Achter:
- mousse 1490g
- binnenband 610g
- HD binnenband 1170g
- Tubliss 690g
 
Voor
- binnenband 450g
- UHD binnenband 1210g
- Tubliss 670g
 
Wordt vervolgd....
 
 
 
None of us is as strong as all of us.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3378
Re: Tubliss
« Reactie #1 Gepost op: 15-08-2010, 17:05 »
tijdens mn Marokko trip reed Jan Hofland ermee, en die was/is aardig enthousiast erover.

trouwens bij het MTB-en heb je ook tuibeless systemen, denk dat Stan's Notubes Latex uitkomst biedt tegen het lek rijden en de band beter lucht dicht te maken. ik dat iig proberen op mn volgede enduro fietsje

Offline member

  • 640 Adventure '97 (E) Samurai '91 (E) 1090 Adv '19 (NL)
  • *****
  • Berichten: 3615
Re: Tubliss
« Reactie #2 Gepost op: 15-08-2010, 17:05 »
Interessant. Ben benieuwd naar je ervaringen.
Travel is fatal to prejudice, bigotry, and narrow-mindedness, and many of our people need it sorely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one little corner - Mark Twain

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2080
Re: Tubliss
« Reactie #3 Gepost op: 15-08-2010, 17:19 »
Ik heb het ook overwogen. Ik neem aan dat je ze op je KTM hebt liggen. Destijds (januari) hadden ze nog niet iets voor de brede achtervelg v.d. Tenere.

HJ
uit het stof zijt gij gekomen, en tot het stof zult gij wederkeren!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: Tubliss
« Reactie #4 Gepost op: 15-08-2010, 17:26 »
Vroeger was ik heel erg pro UHD biba's, omdat die op een LC8 wel heel blijven en je er gewoon 150km/h mee kan rijden.

Maarja, na een oosteuropa rally met 3x lekke band op 1 dag wist ik wel: UHD biba's helpen goed tegen snakebikes, maar niet tegen grote spijkers ---->> Mousse!

Dus nu rij ik met mousse, maar nu kan ik uit eigen ervaring bevestigen dat ik alle nadelen ook werkelijk nadelen vind:
- 't stuitert meer dan een luchtband ('t dempt gewoon anders, onaangenamer vind ik)
- monteren is lastiger (hoewel ook niet zo erg met een bandenring)
- behoorlijk duur, zeker omdat je ook nog montagepasta nodig hebt etc.
- zwaar (zie lijstje)
- ze slijten (maar 2 jaar, 2x 2 rallies + training gaan ze best mee: zeker als je ze zo af en toe opnieuw oplegd (nieuwe smurf er bijtussen)). Daarbij gebruik je diegene die oud en slap geworden zijn gewoon voor de ritjes in Nl.
- Ze bewegen behoorlijk op de velg waardoor er zooi tussenloopt en je velgrand slijt (alu slijtsel etc)

1 echt voordeel: Je hebt geen bandenklem! dus ook nagenoeg geen onbalans.

- Tubeliss lijkt mij ook mooi! Scheelt best veel gewicht zo te zien (1 kilo maakt echt uit op een wiel).
nadelen zijn wel duidelijk:
- buitenband kan nog lek: Maar met een propje snel gefixed onderweg. SLime weet ik nog niet zo...
- ALS de spijker echt groot is: Gaat ie dan alsnog door de tubeliss heen?? dan ben je zuur!
- bandenklem nodig!, maakt het opleggen weer wat lastiger.

mmmmm eens over nadenken!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4368
Re: Tubliss
« Reactie #5 Gepost op: 15-08-2010, 17:45 »
De spijker moet dan echt 5cm zijn voordat ie de liner raakt en daar zit dan ook nog eens zo'n stevig rood omhulsel heen, maar de kans is aanwezig. Verder is achter officieel tot 2.15inch velgen en 690/lc8 heeft 2.5inch. Op advrider zijn een aantal LC8 SE's met tubliss zonder problemen. We zullen zien.
None of us is as strong as all of us.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11352
Re: Tubliss
« Reactie #6 Gepost op: 15-08-2010, 18:04 »
Afkloppen; ik rij nog steeds met Slime, 6 jaar en counting, zonder lekke banden.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: Tubliss
« Reactie #7 Gepost op: 15-08-2010, 19:30 »
probleem met die grote spijker is:

Als ie eenmaal in de band zit, loopt de band langzaam leeg... je merkt het pas als de band flink stuk leeg is, en dan is die 5 cm geen 5cm meer...

Daarom heb je vaak bij een biba in zulke gevallen ook dubbel gaatjes: zowel aan de buitenkant als aan de binnen(velg)kant  van de band.

proof of the pudding is...

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4267
Re: Tubliss
« Reactie #8 Gepost op: 15-08-2010, 20:02 »
het idee is super met deze biba´s maar dan voor een nederlands enduro´tje ofzo.
 
Op de lange rit wil je mee:
1  proppenset voor de ideale situatie
2 compressor, met de hand pomp ik geen 7 bar op
3 bandenlichters voor een lekke tubliss
4 binnenband om die lekke tubliss te vervangen (plakken kan je ze niet)
5 bandenplakkers om die reserve biba ook te kunnen plakken...
 
Daarom kies ik toch voor die biba, of een mousse. Wel wil ik over die tyreballs nog wel eens wat meer weten!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: Tubliss
« Reactie #9 Gepost op: 15-08-2010, 20:10 »
ZIt die bandenklem nu bij die tubeliss in, of gebruik je gewoon de originele bandenklem (en heb je dat dan wel of niet meegewogen?)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4267
Re: Tubliss
« Reactie #10 Gepost op: 15-08-2010, 20:15 »
die tubeliss is de bandenklem, hij klemt de buitenband tegen de velg aan omdat het uitzet in het bed, dus over de spaak kopjes. die buba gaat dus als het goed is nergens meer heen. Ook een klem gebruiken is niet meer mogelijk met die minibiba

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1242
Re: Tubliss
« Reactie #11 Gepost op: 15-08-2010, 20:20 »
Had  tubliss ook wel willen monteren , maar is voor de 690 Standaard velg toch niet leverbaar ?
Die zijn toch te breed ?
 
Olaf

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: Tubliss
« Reactie #12 Gepost op: 15-08-2010, 20:48 »
die tubeliss is de bandenklem, hij klemt de buitenband tegen de velg aan omdat het uitzet in het bed, dus over de spaak kopjes. die buba gaat dus als het goed is nergens meer heen. Ook een klem gebruiken is niet meer mogelijk met die minibiba

nope. zo werkt het niet. Bandenklem weldegelijk aanwezig, zie ook link.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3378
Re: Tubliss
« Reactie #13 Gepost op: 15-08-2010, 20:55 »
jemig zeg wat een doem scenario's ::)

op onze Marokko tour is die KTM gast dr ongeloofelijk mee aan het boenderen geweest. Niets aan de hand met dit spul. En we hebben daar toch echt wel een beetje gas gegeven. Hij was er in ieder geval enthousiast over.
Vooral ook omdat het wiel zoveel lichter is dat je nog meer gasrespons hebt. En je voorwiel is lichter.

Met wat Bean zegt alle besparing op gewicht in je wielen is alleen maar beter. En dat zul je echt wel merken.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4368
Re: Tubliss
« Reactie #14 Gepost op: 15-08-2010, 21:00 »

 
Dus door die bandenklem zit het ventiel waar je uiteindelijk je band mee oppompt. In de rode liner zit een dunne binnenband waarmee je de boel afsluit.
 Official Tubliss Installation Video.mp4
We zullen zien....
None of us is as strong as all of us.