Morgen is het officieel winter, dus hoog tijd om eens aan mijn winterproject te beginnen.
Ik ben in het bezit van een Cagiva T4 500E uit 1988. 2 jaar geleden gekocht als project fiets en is nu goed voor all road ritjes te gebruiken, mits je weet om te gaan met de beperkingen en gebreken. Met behulp van een Cagiva W16 donor zijn er al een aantal dingen verbeterd maar om de gebruiksaanwijzing nog wat eenvoudiger te maken, zal er nog meer aangepast en gereviseerd moeten worden.
Er is al een begin gemaakt. Ik heb oa het to do lijstje opgesteld:
- conventionele vork vervangen voor een upsd vork van een rm250
- betere voorrem monteren
- revisie achterveer
- draadboom reviseren
- frame spuiten/lakken
- olie lekkage oplossen
- eventueel zadel verhogen en verbreden.
Ik ben begonnen met het reviseren van de achterveer, omdat dat een kwestie was van wegbrengen, betalen en ophalen.
Op dit moment is er een achterveer van de W16 gemonteerd. Deze veer is lager dan de standaard achterveer en aangezien ik niet een van de kleinste ben mag het allemaal best wat hoger. De standaard T4 veer van Marzocchi heb ik weggebracht en deze was nog goed te reviseren.
Via dit forum heb ik een suzuki RM 250 upsd vork gekocht. Na veel zoeken op het net ben ik gaan meten en vergelijken en denk ik dat het redelijk goed over te zetten is. Voor dit klusje, wat voor mij niet zelf te doen is, heb ik de mannen van Bakker framebouw ingeschakeld. Ze zitten bij mij om de hoek dus daar moet je gebruik van maken. Ik heb de kroonplaten van de RM, de balhoofdbuis en het frame van de donor afgeleverd en mijn wensen op papier laten zetten. Moet te doen zijn werd mij medegedeeld.
Ik ben nu op zoek naar een voorwiel met schijfrem en remklauw voor in de vork. Ik denk dat dat beter is dan het T4 wieltje met bussen te monteren en het ielige remklauwtje er weer op te fabrieken.
De draadboom heeft wat te lijden gehad van een kortsluiting in de startmotor. De draadboom wil ik uitleggen, repareren en weer opnieuw samenbinden (de draadboom van de donor is ook verrot). Ik hoop ook de zekeringen te kunnen verplaatsen naar een minder natte plek in een nieuwe behuizing.
Het frame kan wel een nieuw likje verf gebruiken maar of dat deze winter nog gaat lukken is de vraag. Dat geldt ook voor de oliezweterij van het blok. Doordat een kopbout dol is, zweet er wat olie bij de koppakking. Het is niet veel maar ik zou het graag oplossen. Ik zie alleen zelf erg op tegen het uit elkaar trekken van het blokje. Een pakkingset en klepzetels zijn nog wel te krijgen, maar daar houdt het ook wel mee op (motor van de donor is in de soep gedraaid).