Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Koppeling XR400  (gelezen 4592 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 666
Koppeling XR400
« Gepost op: 15-03-2006, 21:10 »
Techneuten en ervaringsdeskundigen,

Ik merk dat mijn koppeling wat minder word , wie heeft tips voor vervanging ?? ???

Alu of staal , zwaardere veren , merk.

Alvast bedankt.

Gr 

Offline member

  • KTM 690 ER '14
  • Administrator
  • *
  • Berichten: 7114
Re: Koppeling XR400
« Reactie #1 Gepost op: 15-03-2006, 21:12 »

Offline member

  • Aut viam inveniam, aut faciam
  • *****
  • Berichten: 1314
Re: Koppeling XR400
« Reactie #2 Gepost op: 15-03-2006, 21:13 »
keramisch ?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5705
Re: Koppeling XR400
« Reactie #3 Gepost op: 15-03-2006, 21:31 »
origineel?

Offline member

  • KTM 660/Africa Twin/DR-Z 400 E
  • In memoriam
  • *
  • Berichten: 6475
Re: Koppeling XR400
« Reactie #4 Gepost op: 16-03-2006, 07:27 »
Ik pak altijd gewoon origineel, maar ja, KTM heeft gelukkig geen Honda-prijzen...

Als je het gevoel hebt dat je alles onder controle hebt, dan ga je gewoon niet hard genoeg!! - - - (www.motorbikes2africa.nl)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2418
Re: Koppeling XR400
« Reactie #5 Gepost op: 16-03-2006, 07:35 »
Koppelingsplaatjes vallen geloof ik nogal mee hoor. Anders EBC als vervangingsmerk ofzo?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 666
Re: Koppeling XR400
« Reactie #6 Gepost op: 16-03-2006, 08:54 »
Setje platen en "zware"veren voor euri 90 , is dat een redelijke prijs??

Zal wel niet origineel zijn , maar komt van overveld parts , en Ronald weet wel heeel veel van xrrren.

Groets Erik,

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5705
Re: Koppeling XR400
« Reactie #7 Gepost op: 16-03-2006, 09:49 »
Alleen de gevoerde platen en veren origineel gewoon bij de dealer is iets van 60-65 euro. De stalen platen weet ik nog niet wat die gekost hebben.
Waarom wil je zwaardere veren? Extra krachttraining voor je linkerhand?  :D

Overigens, een nieuwe koppelingskabel kan wonderen doen voor de bediening van je koppeling (mits je kabel inmiddels wat ouder is natuurlijk) Maar dat heeft natuurlijk niets te maken met een versleten koppeling.

PS. Mijn koppeling slipte na het tunen. Dat was nog de 1e en die heeft allerlei auto olieën gezien afgelopen jaar in Marokko (0,7 liter per dag toegevoegd vanwege lekke klepseal) Auto olieën zijn niet goed voor een natte koppeling. De nieuwe originele koppeling doet het (tot nu) prima maar slipte wel even bij het opschakelen toen dat ding bovenop het koppelingsdeksel aanliep op de uitlaat en daardoor niet snel genoeg terugkwam. Dat kan dus ook nog.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 666
Re: Koppeling XR400
« Reactie #8 Gepost op: 16-03-2006, 16:22 »
Tis echt vet slippen , zowiezo in koude toestand.
Dacht eerst dat het de velg was die door de band draaide , mousse word minder en klem niet gemonteerd , maar dat kan nooit zoveel zijn.

Ik dacht  nog andere olie te proberen , maar als ik jou zo hoor zal dat niet heel veel maken.

Misschien een langere kabel nog eens proberen , de huidige ligt nogal strak.

Platen wil ik zowieso reserve hebben dus die laat ik maar komen.

Ik laat nog horen wat de bevindingen zijn.MOcht je dan al in verweggistan zijn bel ik wel even  ;) ;) ;)


Offline member

  • KTM 660/Africa Twin/DR-Z 400 E
  • In memoriam
  • *
  • Berichten: 6475
Re: Koppeling XR400
« Reactie #9 Gepost op: 16-03-2006, 19:35 »
Misschien een langere kabel nog eens proberen , de huidige ligt nogal strak.


Met een gewone kabel moet je altijd nog een paar mm 'vrije slag' in je koppelingshendel hebben terwijl je de koppeling gewoon normaal moet kunnen bedienen. Als die vrije slag er niet in zit zijn je platen versleten...Normaal gesproken hoef je dan alleen de wrijvingsplaten (dus niet de stalen ringen) te vervangen.
Als je het gevoel hebt dat je alles onder controle hebt, dan ga je gewoon niet hard genoeg!! - - - (www.motorbikes2africa.nl)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5705
Re: Koppeling XR400
« Reactie #10 Gepost op: 17-03-2006, 11:09 »
Als je koppeling al een tijdje aan het slippen is geweest kun je beter ook de stalen platen vervangen. Te herkennen aan de blauwe kleur.

Ze harden wat uit of zo door de hitte en zijn daarna minder stroef.

Offline member

  • KTM 660/Africa Twin/DR-Z 400 E
  • In memoriam
  • *
  • Berichten: 6475
Re: Koppeling XR400
« Reactie #11 Gepost op: 17-03-2006, 11:51 »
Als je koppeling al een tijdje aan het slippen is geweest kun je beter ook de stalen platen vervangen. Te herkennen aan de blauwe kleur.

Klopt. Ik heb er eens te lang mee doorgereden en daar worden ze krom van...door de hitte wel te verstaan. Je kunt het ook ruiken (echt waar!): beetje verbrande olielucht...
Als je het gevoel hebt dat je alles onder controle hebt, dan ga je gewoon niet hard genoeg!! - - - (www.motorbikes2africa.nl)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 666
Re: Koppeling XR400
« Reactie #12 Gepost op: 17-03-2006, 12:06 »
Kijk , dit is nog eens een forum.

Heb nog geen bericht van Ronald Overveld , maar plaatjes zullen wel onderweg zijn.

Maarrre , ik verdom het (voorlopig ) om een 525 aan te schaffen. :o

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4267
Re: Koppeling XR400
« Reactie #13 Gepost op: 17-03-2006, 12:21 »
Klopt. Ik heb er eens te lang mee doorgereden en daar worden ze krom van...door de hitte wel te verstaan. Je kunt het ook ruiken (echt waar!): beetje verbrande olielucht...

Niet een beetje, dat is gewoon verbrande olie :)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 666
Re: Koppeling XR400
« Reactie #14 Gepost op: 31-03-2006, 15:46 »
Met een gewone kabel moet je altijd nog een paar mm 'vrije slag' in je koppelingshendel hebben terwijl je de koppeling gewoon normaal moet kunnen bedienen. Als die vrije slag er niet in zit zijn je platen versleten...Normaal gesproken hoef je dan alleen de wrijvingsplaten (dus niet de stalen ringen) te vervangen.
Ga idd maar eens met de wrijvingsplaten beginnen , wat me opgevallen is is dat het "slippen"erger werd na het gebruik van putoline olie ( kan toeval zij natuurlijk ), maar weer terug naar motul denk ik ,  :-\ :-\