Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Cush drive universeel  (gelezen 4132 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 379
Re: Cush drive universeel
« Reactie #15 Gepost op: 22-12-2016, 12:46 »
De rubbers gaan naar buiten tv een normale cushdrive, dus de afstand tussen de rubbers en de ketting neemt af.

Maar je hebt wel minder ruimte voor rubber en hoe die balans uiteindelijk is heb ik zo geen idee van. Axiaal heb je ook minder opsluiting dus daar moet je ook naar kijken: als de rubbers gaan lubberen kan je tandwiel wel eens eng doen.
Maar ik zou het niet per definitie afschrijven als onmogelijk en onzin zonder er wat aan gerekend (of getest) te hebben.



Gewoon zelf maken jonguh

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1982
Re: Cush drive universeel
« Reactie #16 Gepost op: 22-12-2016, 18:44 »
Het product is juist bedoeld om 50/50 te rijden Ejay. Vanzelfsprekend gaat het kapot in een Dakar. Maar daar mogen ze ook een blok wisselen wat je ons niet snel zal zien doen op een MS
De Dakar is ook 50-50. En ze rijden met een cushdrive. Ik zeg toch niet dat ze de hele Dakar met één tandwiel moeten rijde toch?

Offline member

  • Administrator
  • *
  • Berichten: 3255
Re: Cush drive universeel
« Reactie #17 Gepost op: 22-12-2016, 20:48 »

 ::)  Bedoel je dat niet precies andersom?  ::)


Koppel = kracht x arm
Bij gelijkblijvende kracht zal het koppel in jouw geval dus verdubbelen...


Sorry, dat bedoel ik niet andersom. Ik leg het alleen onhandig uit. Ik haal koppel en kracht door elkaar.


Stel:
de kracht die de ketting op het achtertandwiel uitoefent staat vast. Stel als rekenvoorbeeld 100N, op een tandwiel met een straal van 250mm (niet geheel realistisch, maar het rekent makkelijk)


Dan is het koppel op de omtrek van het tandwiel: 100N * 0.250m = 25Nm


als de cush rubbers precies halverwege zitten krijg je de volgende som:


kracht (f) is koppel/arm, dus f = 25Nm / 0.125m = 200N


Mijn opmerking moest zijn: als de cush rubber verder van het hart zitten, krijgen ze minder kracht te verwerken.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1852
Re: Cush drive universeel
« Reactie #18 Gepost op: 22-12-2016, 23:40 »
De hart afstand van de rubbers in de naaf t.o.v. de rubbers in het tandwiel verschillen niet zo heel veel.......
Bovendien hebben die rubbers in de naaf nog een redelijk grote "veerweg" ook.
Het tandwiel kan vlgs mijn inschatting enkele graden verdraaien bij een "klap" in de aandrijving.
Dat zie ik zo'n cush drive tandwiel niet doen.
KTM 690 Enduro '16, (KTM 690 Enduro '14 RIP) KTM 690 SMC '09, Maico 500 '87, 2 x BMW R90/s '74, BMW R75/6 '75   en nog heel veel half afgebouwde projecten.....

Offline member

  • DR-Z462SM
  • *****
  • Berichten: 2464
Re: Cush drive universeel
« Reactie #19 Gepost op: 23-12-2016, 12:20 »

Verhaal


Dat dacht ik al, maar voelde me toch geroepen om "orde op zaken" te stellen...  :D


Ezelsbrug: Kracht stop je er in, koppel is een resultante.


Easypeasy, toch?

Old bikers never die, they just smell that way...

Offline member

  • Yamaha TT600E Belgarda + GG TXT PRO GP250
  • Modje
  • *
  • Berichten: 4775
Re: Cush drive universeel
« Reactie #20 Gepost op: 27-12-2016, 20:23 »
mmm. Ik heb ook wel eens andere resultaten bereikt na flink kracht zetten....




:D
ARM facebook HIER

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1852
Re: Cush drive universeel
« Reactie #21 Gepost op: 28-12-2016, 01:08 »
Een bruine vlek in je onderbroek...........
KTM 690 Enduro '16, (KTM 690 Enduro '14 RIP) KTM 690 SMC '09, Maico 500 '87, 2 x BMW R90/s '74, BMW R75/6 '75   en nog heel veel half afgebouwde projecten.....

Offline member

  • DR-Z462SM
  • *****
  • Berichten: 2464
Re: Cush drive universeel
« Reactie #22 Gepost op: 28-12-2016, 12:35 »
"Koppelkromme"  :-X
Old bikers never die, they just smell that way...

Offline member

  • *****
  • Berichten: 535
Re: Cush drive universeel
« Reactie #23 Gepost op: 02-01-2017, 21:21 »
Ergens krijg ik daar een heel ander beeld bij na bovenstaand :-X

Maar ik was toch even benieuwd en had vergelijkingsmateriaal in handen met het banden wisselen.
De resultaten:
- Wiel zonder demping op het tandwiel: 4,5kg
- Wiel met demping op het tandwiel: 7kg
Als dit ding hetzelfde doet dan teken ik ervoor want die 2,5kg is onafgeveerd gewicht wat meer dan gehalveerd wordt.