Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Het grote Yamaha WR250R topic  (gelezen 69079 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11345
Het grote Yamaha WR250R topic
« Gepost op: 13-04-2008, 10:06 »
Yamaha heeft, zoals de meesten wel weten, een nieuwe allroad/dualsport motor uitgebracht.

De meesten onder ons zullen het niet bewust gemerkt hebben, maar dit is écht een bijzonder beestje, mogelijk met diverse potenties.

Je krijgt 4 jaar garantie (excl. banden en accu) en twee jaar mobiliteitsgarantie (vervangende motor bij pech).

Ik heb hieronder de specificaties gesplitst in tweeën.

Ik ben heel benieuwd waarom jullie er 'iets' van vinden of 'niets' van vinden:

Specs:
Watergekoelde 4-takt, 249 CC
DOHC
Zuigerruimte: 77 x 53.6 mm
Compressie: 11.5:1
30.7 PK bij 10.000 tpm
23.7 Nm bij 8.000 tpm
e-start, geen mogelijkheid tot kickstart
wetsump, dus olie in blok, iedere 5.000 km vervangen
zithoogte 930mmm
wielmaten: 21 en 18"
USD vering Kayaba imitatie, voor én achter SOQI 270mm veerweg
grondspeling 300 mmm bij carterplaat
Injectie, Mikuni, 12 jets
Brandstofvoorraad 7.6 liter
13 koppelingsplaten, nat, kabelbediend
waved disks, 250 / 230 mm
Nissin remklauwen



Bijzondere specs:
126 kg droog!
Aanpasbare veerhoogte om de fiets 3.4 cm te kunnen verlagen, toch een damesbrommer??
Aluminium frame, maar twee delen onder het carter zijn verwijderbaar en van staal
Inlaat en uitlaatkleppen zijn van verschillendmateriaal. Inlaat is titanium, iedere 42.000km klepspeling controleren
Beide nokkenassen zijn van een soort lichtmetaal, maar gecoat voor hardheid
Hij heeft slechts één radiator, nl aan de uitlaatzijde. Links is een nepkap met alle electronica erachter. Weet niet precies wat er achter zit, jullie wel?
Voorvork komt uit eigen fabriek:  Yamaha/Soki 46mm, ingaan de en uitgaande demping volledig instelbaar
Uitlaat met kat, maar tevens met EXUP klep, wat doet dit?
TCI ontsteking, wat is het verschil met CDI?
7.6 liter brandstof, verbruik 1:25 tijdens Enclaverit, 200 km actieradius?
6-bak met top van 152 km/u bij 13/43, dat zie je niet vaak bij een moderne Japanse enduro!
Brede voetsteunen
Carterplaat is optie, maar is leverbaar
Futuristische verlaagde kentekenplaathouder met verlichting, lijkt eenvoudig verwijderbaar te zijn
En tenlotte de prijs: 6.600 Euro

Wat denken jullie, gaat deze WR250R een allemansvriend worden voor KNMV off-roadritjes of een damesbrommer met een knopje? ???

Filmpje van de ISDE-versie

Noppy


Offline member

  • KTM 660/Africa Twin/DR-Z 400 E
  • In memoriam
  • *
  • Berichten: 6475
Re: Het grote Yamaha WR250R topic
« Reactie #1 Gepost op: 13-04-2008, 13:30 »
Arjen heeft er een heel mooi testverslag over geschreven, kan hem alleen even niet vinden...
Als je het gevoel hebt dat je alles onder controle hebt, dan ga je gewoon niet hard genoeg!! - - - (www.motorbikes2africa.nl)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: Het grote Yamaha WR250R topic
« Reactie #2 Gepost op: 13-04-2008, 14:21 »
EXUP ?? Geen idee, maar ik neem op de gok aan dat het gaat om:

misschien Exaust Under Pressure ?? = SLS=SAS ?? : Meestal gewoon een systeem om verse lucht bij de uitlaat in te zuigen om het te veel aan brandstof alsnog in de katalysator te verbranden.

Dit zijn de gevolgen van de europese milieuwetgeving: Ze willen minder NOx, daarom moet de verbrandingstemperatuur omlaag. Oplossing: stel de motor te rijk af, dan gaat de verbrandingstemp omlaag en heb je weinig NOx. Echter, nu heb je onverbrandde brandstof (CH's), maar met wat schone lucht en een katalysator (als ie warm is....) brand je dat alsnog op (blijft de kat ook lekker warm..). Wel onzuinig in de fossiele brandstoffen, maar ok, dat beetje geeft niet.

Overigens doen alle merken dat al jaren.



Offline member

  • *****
  • Berichten: 11345
Re: Het grote Yamaha WR250R topic
« Reactie #3 Gepost op: 13-04-2008, 15:52 »
Het is mooier, heeft met prestaties te maken dit keer, lijkt op idee van Honda met VTEC, maar dan 1 stapje verderop in het systeem:

http://en.wikipedia.org/wiki/EXUP

Ik kan me zo voorstellen dat het wel over is met de 'vette klappen' aangezien dit tegelijkertijd ook het geluidsnivo wat zal terugbrengen.

Verdomd mooi spul... :-*

EXUP ?? Geen idee, maar ik neem op de gok aan dat het gaat om:

misschien Exaust Under Pressure ?? = SLS=SAS ??

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: Het grote Yamaha WR250R topic
« Reactie #4 Gepost op: 13-04-2008, 16:01 »
Ah ok, geen milieu systeenm dus.. maar ala power-valve, maar dan voor 4 takt.

mja, zelfde functie als variabele kleptiming, wat ik persoonlijk een mooiere oplossing vind.

Anderzijds vind ik die 30 PK niet schokkend veel uit een 250.. dus waarom is het nodig? (Misschien kan er wel makkelijk meer uit komen....)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3415
Re: Het grote Yamaha WR250R topic
« Reactie #5 Gepost op: 13-04-2008, 16:03 »
Ik vind het geen allrounder, wel een mooie en betaalbare offroadmotor.
Nu  - 1999 TT600R 2004 DRZ400S
Niet Meer - 1985 XT350, 1996 TT600E, 1999 TT600R, 1998 WR400F, 2001 TT600R, 1986 TT350, 1977 XT500, 1991 XTZ660, 1996 Honda XR400R

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11345
Re: Het grote Yamaha WR250R topic
« Reactie #6 Gepost op: 13-04-2008, 16:09 »
Wat maakt een allroad een allrounder?

Offline member

  • KTM 690 ER '14
  • Administrator
  • *
  • Berichten: 7114
Re: Het grote Yamaha WR250R topic
« Reactie #7 Gepost op: 13-04-2008, 16:17 »
Een 250 vind ik in ieder geval geen allroad, wat voor banden je er ook onder zet. Hiermee ga je niet voor je plezier even over de snelweg naar de Alpen om daar lekker te gaan spelen. Ja, achterop een aanhangertje misschien, maar dan is het dus geen allroad.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11345
Re: Het grote Yamaha WR250R topic
« Reactie #8 Gepost op: 13-04-2008, 16:48 »
Mijn definitie is meer die van 'dual sporter'; je rijdt zonder aanhanger naar het evenement, gaat lekker crossen, en dan over de snelweg terug.

Mijn DRZ voldoet aan die definitie, maar blijkbaar zijn de afstanden in jullie definitie langer ;)

Toen de dual sport Trailwings er nog onder zaten ben ik al eens naar Ommen gereden met een gemiddelde van 140. Mijn DRZ voelt zich op de snelweg niet zo thuis; het voorwiel gaat zwabberen, het spatbord wil de lucht in.

Maar stel nu eens dat die WR wél stabiel aanvoelt en met zijn 6e versnelling urenlang kan kruisen op 130. Afgezien van mogelijke zijwindgevoeligheid, is het toch een allroad?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3415
Re: Het grote Yamaha WR250R topic
« Reactie #9 Gepost op: 14-04-2008, 00:11 »
30 pk bij 10.000 toeren , Urenlang 130 km/u uit een 250cc en dan nog onderhoudsarm...stabiel op de snelweg en dan oog nog wendbaar in het bos , 150 kpu (yeah right) ik heb wel mijn twijfels.
Ik denk dat het supermotor is voor hobbiesten (als de meesten van ons hier) die een moderne 250 (WRF/CRF/TE/EXC) viertakt te duur/te specifiek vinden, en dat Yamaha m daarom naast een WRF aanbied, Ze kunnen dan geljik de injectieprbleempjes oplossen, voordat ze die op de toekomstige WRFi bouwen.

Dus op je vraag "allemansvriend bij KNMV offroadritjes' Ja zeker wel!! Maar wel op een aanhanger.
Nu  - 1999 TT600R 2004 DRZ400S
Niet Meer - 1985 XT350, 1996 TT600E, 1999 TT600R, 1998 WR400F, 2001 TT600R, 1986 TT350, 1977 XT500, 1991 XTZ660, 1996 Honda XR400R

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: Het grote Yamaha WR250R topic
« Reactie #10 Gepost op: 14-04-2008, 07:50 »
Uit mijn Honda XL600R met 500cc cylinder kwam ook hooguit iets van 30pk, en daarmee reed ik ook vrolijk met 100km/u naar een ritje in Z-Limburg of Twente. Ging prima, alleen inhalen op de snelweg vereiste de nodige planning. Afgezien van bandenslijtage zou ik er ook vrolijk mee naar Appie of een OER oid gekacheld zijn, als dat op mijn weg kwam.

Volgens mij is West-Europa het enige werelddeel waar mensen vinden dat ze minimaal 60pk nodig hebben om over de weg te kunnen rijden. In de rest van de wereld is 250cc/30pk een veel normaler maatje.

Ik vind het persoonlijk wel een boeiend ding, die WR250R. Als ik in de markt zou zijn voor een nieuwe motor dan zou die zeker een kandidaat zijn.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1745
Re: Het grote Yamaha WR250R topic
« Reactie #11 Gepost op: 14-04-2008, 08:36 »
Super motortje lijkt mij dit! kijk maar naar de filmpjes op youtube. Denk dat je er erg veel mee kunt.

Offline member

  • KTM 660/Africa Twin/DR-Z 400 E
  • In memoriam
  • *
  • Berichten: 6475
Re: Het grote Yamaha WR250R topic
« Reactie #12 Gepost op: 14-04-2008, 08:59 »
Nog nooit iemand gehoord die voor z'n plezier met een 250 op de snelweg gaat rijden. Als dit al een allroad is, dan misschien voor mensen die net hun rijbewijs hebben...
Als je het gevoel hebt dat je alles onder controle hebt, dan ga je gewoon niet hard genoeg!! - - - (www.motorbikes2africa.nl)

Offline member

  • Administrator
  • *
  • Berichten: 3255
Re: Het grote Yamaha WR250R topic
« Reactie #13 Gepost op: 14-04-2008, 10:11 »
Ik zou meteen voor een WR250F gaan.




20 kilo lichter, 10 pk extra, goede vering, en voor de manier waarop ik zo'n fietsje zou gebruiken, zou ik er toch niet veel kilometers mee maken.



Dat heen- en terugrijden op de snelweg vind ik op een 650 eenpitter al geen hobby, gewoon omdat je met 1 bar op noppen rijdt. Laat staan op een gilding als een 250.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11345
Re: Het grote Yamaha WR250R topic
« Reactie #14 Gepost op: 14-04-2008, 10:17 »
Gil-ding?

Dit ding heeft een overdrive, 6e versnelling.

Hij is, in tegenstelling tot de Japanse traditie, niet uitgerust met slechts vijf versnellingen. Er wordt dus in Japan geluisterd!

Wij kijken binnen de DRZ-gemeenschap al jaren uit naar een DRZ met zes versnellingen.