Ooit in de begin jaren aan het crossen geweest, een kameraad had toen een honda xl500. Na een tijdje brak de onderste bout vd achterdemper. Ik betwijfel of dat een originele was, want hij was op afschuiving geknapt.
Van het weinige gereedschap wat ik had, vond ik een inbussleutel. Deze hebben we als bout gebruikt en zo terug getokkeld naar huis.
Ander verhaal:
Tijdens een Brabo reed ik een dagje samen met Spijker (Paul). Zijn motor begon steeds moeizamer te lopen, het leek of hij vermogen miste. Toen we stopten was het al snel duidelijk dat de achterrem vastzat. Als je de achterrem bediende ging het rempedaal niet meer omhoog.
Na wat onderzoek bleek de remcilinder en scharnierpunt zwaar te draaien. Zand en modder lagen op een liggende remcilinder (mooi ontwerp bij de KTM690
wie verzind zoiets..).
De conclusie was schoonmaken en wd40. We hadden geen wd40, ik had naar de bouwmarkt kunnen gaan wat 30min rijden was maar bedacht me dat ik wel olie bij me had. In het potje van het kettingsmeersysteem. Deze heb ik, met slang en al, gedemonteerd en gebruikt om het remsysteem te smeren. Al snel functioneerde alles weer prima. Scottoiler weer gemonteerd en we konden weer vrolijk verder.
Verder geregeld wat vastgezet met ty-wraps, sjorbandjes, ijzerdraad, opgevuld met stukken fietsband of rechtgebogen met een waterpomptang. Ik ga nooit meer op pad zonder bovenstaande.