Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Suzuki DR650SE koppeling  (gelezen 873 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1076
Suzuki DR650SE koppeling
« Gepost op: 20-11-2020, 10:15 »
Wellicht een rare vraag, maar op dit vlak ben ik nog een leek  :-X


Op mijn DR650SE staat nu 40k waarvan ik er zelf +/- 20k op heb gezet en dat zijn niet de meest zachtaardige km's geweest.
Je hoort/leest wel eens van een slippende koppeling bij gas geven. Ik heb dat tot op heden zelf met deze motor nog niet ervaren, maar om dat nu te moeten ervaren als je op pad bent en dan ook nog eventueel ver van huis........


Kortom: hoe weet ik wanneer ik mijn koppeling zou moeten vernieuwen? En .......... wat zou ik dan moeten vernieuwen.


Ik zag dat je losse frictieplaten kunt kopen, maar ook compleet nieuwe sets (inclusief nieuwe veren en pakking). Die complete sets zijn 2/3 maal zo duur en kosten zo rond de 120 euro. Er zijn een hoop partijen die zeggen een complete set te monteren (zou beter zijn dan losse frictieplaten en daarmee kom je weer op een correct begin punt).


En als je al een nieuwe set zou kopen, welke koop je dan? Wat ik al wel begreep is dat een merk als EBC beter is dan de OEM spullen.


Heb het spul niet los gehad dus zou eigenlijk niet weten hoe het er überhaupt uit ziet qua slijtage.
Ben benieuwd naar jullie reacties.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 7958
Re: Suzuki DR650SE koppeling
« Reactie #1 Gepost op: 20-11-2020, 11:44 »
Heb laatst tassenrek gelast voor iemand z.n bmw funduro.
Proefritje gemaakt.
Op snelweg koppeling op.
Vertelt was hem nog niet opgevallen.
Je rijd 100 of 90 in z.n vijf en dan vol gas geven.
Als ze versleten zijn hoor je het echt wel.
 
Je kan ook ff de frictie platen opmeten.
En of de stalen lamellen niet verglaasd of blauw zijn.
Dan lengte veertjes opmeten.
Poppetje gezien kastje dicht.

Post Merge: 20-11-2020, 11:45

Waarom zou ebc beter zijn?
Je originele gaan nu ook al 40 k mee.
Welke olie gebruik je?
Wel mt Jaso ?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1076
Re: Suzuki DR650SE koppeling
« Reactie #2 Gepost op: 20-11-2020, 14:50 »
Marco, ik heb nog niets vernomen en rij regelmatig ook in de 5de met die snelheden.
Ik gebruik zelf 20k lang de Motul 5100 10W40. Daarvan word opgegeven:

API Standards : API SG / SH / SJ / SL / SM
JASO Standards : JASO MA2 M033MOT112

Maar eigenlijk komt het er dan op neer dat jij zegt: Open maken en kijken/meten ......

Waarom EBC ? Omdat ik op diverse fora deze vind als zijnde vervanger voor hetgeen ik nu heb.

Ik heb nog nooit een koppeling hoeven te vervangen, maar wil de motor technisch in orde hebben/houden.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3071
Re: Suzuki DR650SE koppeling
« Reactie #3 Gepost op: 20-11-2020, 22:57 »
Rij met de grote broer, de DR800, met veel offroad en veel gas na +-80.000km problemen met de originele koppeling, bij me laatste DR800 iets eerder maar die heeft grotere carb's, kortere primaire overbrenging en andere luchtfilter en uitlaat.Zolang je de koppeling niet ernstig mishandeld zoals weg rijden in de 5e versnelling gaat hij erg lang mee.
DR 800, KTM LC4 640 [Adventure] www.drbigclub.nl

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: Suzuki DR650SE koppeling
« Reactie #4 Gepost op: 21-11-2020, 09:21 »
Zie een werkplaatshandboek op de kop te tikken. Daar staat de procedure van het nameten en goed/niet goed beoordeling in.


Als het vervangen moet worden wegens versleten dan heb ik de voorkeur voor een complete set. Is duurder, maar naast de frictieplaten slijten (vooral) de veertjes, staalplaten en korf ook. Tel bij wat losse platen nog een pakkingkje, paar veertjes, bla bij op en je zit kwa prijs niet ver van een complete set af.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1076
Re: Suzuki DR650SE koppeling
« Reactie #5 Gepost op: 21-11-2020, 10:32 »
Rij met de grote broer, de DR800, met veel offroad en veel gas na +-80.000km problemen met de originele koppeling, bij me laatste DR800 iets eerder maar die heeft grotere carb's, kortere primaire overbrenging en andere luchtfilter en uitlaat.Zolang je de koppeling niet ernstig mishandeld zoals weg rijden in de 5e versnelling gaat hij erg lang mee.


Dat wegrijden in een lage versnelling doe ik eigenlijk al nooit omdat dat gewoon K*T is. Überhaupt is het rijden in een hoge versnelling bij lage toeren klote want met zo'n 1-pitter bokt hij al snel en heb je niks geen power. Tuurlijk overkomt het je wel eens dat je niet oplet, maar dat gebeurd vrij weinig. Als ik dat dan zo lees zit ik pas op de helft  :)


member helder antwoord. WPH heb ik en zou zelf dan ook voor een verse set kiezen.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 236
Re: Suzuki DR650SE koppeling
« Reactie #6 Gepost op: 21-11-2020, 13:20 »
Ik zie jou eerder een andere fiets kopen dan deze koppeling wisselen.
BMW: HPN #1142 - R1150GSA - HP2 Enduro - R100GS - R80 - R NineT - K1 (2x)
Overige: Husqvarna 701 - XT500 (2x) - Harley-Davidson (‘34) - KTM 300 EXC ('24) - 1199 Superleggera - 916 - 999R

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1076
Re: Suzuki DR650SE koppeling
« Reactie #7 Gepost op: 21-11-2020, 13:41 »
Is dat zo? Oh..... omdat ik naar een 701 loop te gluren.
Dat staat inmiddels weer wat op een lager pitje. Als ik zie wat ik uiteindelijk moet bijbetalen...... zo’n fiets heb ik op zijn goedkoopst via DE voor 8k op kenteken. Dan is hij helemaal kaal en moet er nog de nodige pecunia in om hem naar het zin te maken. Als ik zie hoeveel ik geniet van de 650 die helemaal naar wens is aangepast........
Hij komt er wellicht nog eens maar misschien voor nu te vroeg. Zeg nooit nooit ........ wie weet ;-) Voor nu gooi ik het geld wel in de tank en eventueel in een mooie TET reis.


Offline member

  • *****
  • Berichten: 180
Re: Suzuki DR650SE koppeling
« Reactie #8 Gepost op: 29-11-2020, 10:49 »
ik heb op mijn DR600 meer dan 200.000 km gereden en nog nooit koppelingsplaten vervangen. wel een keer de gerafelde koppelingskabel.


Offline member

  • *****
  • Berichten: 1076
Re: Suzuki DR650SE koppeling
« Reactie #9 Gepost op: 29-11-2020, 12:52 »
Koppelingskabel heb ikzelf ook al eens kapot gehad. Was het tonnetje onderaan bij de hevel. Gebeurde op een km of 40 voor de boot welke ons terugbracht naar Spanje na een 8 dagen sturen door de Marokkaanse wildernis. Had een nieuwe bij me en was in 45 minuten weer gefikst  8)