Ik heb gisteren op de gewone 790 Adventure een proefrit gemaakt bij Goedhart. Ik ben echt serieus op zoek naar een TET-waardige fiets en ik zag de 790 helemaal zitten.
Nou dat gaat hem niet worden, hij viel me zwaaaar tegen.
De fiets voelt in elk opzicht "hard" aan. Met hard bedoel ik stugge zitpositie, stugge vering, keiharde gasaanname, bokken bij lage toeren, niet heel erg soepel lopen op de snelweg. Hij voelt echt aan als een strakke, stugge, supersport. Als je dat zoekt is het een perfecte fiets. Ik denk dat je op mooie Eifel-wegen iedereen zoek kan rijden. Licht, snel, wendbaar, superstrak geveerd, super remmen, snoeihard reageren op het gas, echt een hooligan-fiets. Ik heb een 950 Supermoto gehad, daar deed 790 me sterk aan denken, maar dan nog meer hooligan-achtig en minder comfortabel.
Maar dat is niet wat ik zoek. Ik, en ik denk vele andere allroaders, zoeken een fiets die perfect zit, die comfortabel ieder slecht wegdek opslokt, die zeer gedoseerd op het gas reageert, die soepeltjes vanuit elk/laag toerental oppakt, waar je tijdens het offroaden nooit door verrast wordt en die op de snelweg ook nog comfortabel kliometers wegtikt. En dat is absoluut niet wat deze fiets is. Te "hard". Jammer.
Misschien dat de Adventure R wel die belofte kan waarmaken, de gewone Adventure in mijn optiek absoluut niet......en zeker niet voor die prijs....
STRAAT: Ik ben op mijn 8 jaar oude Tiger800 door de Meije terug naar huis gereden, die rijdt op straat 10x fijner dan de 790.
OFFROAD: Ik rijd de TET, Transpana Rally en andere offroad-avonturen met een stokoude, verbouwde Transalp. Ik heb met de 790 natuurlijk niet kunnen offroaden, maar ik denk dat mijn oude brik het in terrein niet heel veel slechter doen dan deze 790 Adventure.
Ik ben ook heel benieuwd of anderen mijn ervaring delen of dat het echt aan mij ligt........