Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: "knik" geluid bij inveren voorvering  (gelezen 4545 keer)

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 98
"knik" geluid bij inveren voorvering
« Gepost op: 30-10-2008, 11:54 »
Ben vanmorgen naar een tweedehands TT 600 RE gaan kijken. Zag er op gebruikssporen na redelijk goed uit maar als ik het stuur vastnam en dan de voorvering diep induwde, hoorde en voelde ik een "knik" telkens hij redelijk diep inveerde (nog niet tot op het einde). Proberen te achterhalen waar dit geluid en schokje vandaan kwam maar niets gevonden. Dacht wel dat het zich situeerde (op het gevoel) daar waar het stuur draait (balhoofd of hoe noemt zoiets?). Als je daar je vingers legde bij inveren voelde je het schokje het best.
Iemand een idee wat dit zou kunnen zijn en zijn hier kosten aan verbonden (hoeveel ongeveer)? Bedankt voor de input.
Groeten,

Mark

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1745
Re: "knik" geluid bij inveren voorvering
« Reactie #1 Gepost op: 30-10-2008, 12:10 »
Ben vanmorgen naar een tweedehands TT 600 RE gaan kijken. Zag er op gebruikssporen na redelijk goed uit maar als ik het stuur vastnam en dan de voorvering diep induwde, hoorde en voelde ik een "knik" telkens hij redelijk diep inveerde (nog niet tot op het einde). Proberen te achterhalen waar dit geluid en schokje vandaan kwam maar niets gevonden. Dacht wel dat het zich situeerde (op het gevoel) daar waar het stuur draait (balhoofd of hoe noemt zoiets?). Als je daar je vingers legde bij inveren voelde je het schokje het best.
Iemand een idee wat dit zou kunnen zijn en zijn hier kosten aan verbonden (hoeveel ongeveer)? Bedankt voor de input.

Als er geen voelbare speling op het balhoofdlager zit kan het zijn dat de lagerschalen een beetje los in het balhoofd zitten. Eerder ongelukje? Heb het wel vaker gezien, niks ernstigs. Zeker niet voor een offroad. Om de lagers te controleren de motor op een bok zetten met het voorwiel van de grond. Het stuur langzaam rond de middenstand draaien. Er mag geen knikje voelbaar zijn. Anders zijn de lagers stuk. Niet duur, wel veel werk.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3641
Re: "knik" geluid bij inveren voorvering
« Reactie #2 Gepost op: 30-10-2008, 12:28 »
Waar ik aan dacht was het binnenwerk van voorvering zonder olie.
"Do not regret growing older. It is a privilege denied to many."
http://www.youtube.com/watch?v=eE_IUPInEuc&feature=youtube_gdata_player

Offline member

  • *****
  • Berichten: 998
Re: "knik" geluid bij inveren voorvering
« Reactie #3 Gepost op: 30-10-2008, 12:29 »
Komt bij elke motor op den duur voor. De balhoofd lagers zijn dan vaak versleten. Je kunt proberen de lagers iets aan te draaien met de stel schroef maar waarschijnlijk komt het probleem weer terug.

Op zich hoeft het niet direct een probleem te zijn tenzij je sturen stroef gaat. Vervangen van de lagers kost je ongeveer 40 euro aan lagers. Het voorwiel + vorkpoten + kroonplaten moeten van de motor gehaald worden, dan komt het geheel los. Vervolgens oude lagers eraf stampen en nieuwe erop. Evt kan je de kroonplaten met T stuk waar de lagers op zitten naar de motorboer brengen, die zal tegen een kleine prijs de lagers dan vervangen en omdat je het los aanlevert kost het ook weinig tijd en dus geld.


Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 98
Re: "knik" geluid bij inveren voorvering
« Reactie #4 Gepost op: 30-10-2008, 12:42 »
Ik ken zelf niets van techniek dus zelf uiteenhalen is geen optie voor mij. Enig idee hoeveel werkuren hierin kruipen bij een dealer?
Groeten,

Mark

Offline member

  • *****
  • Berichten: 998
Re: "knik" geluid bij inveren voorvering
« Reactie #5 Gepost op: 30-10-2008, 12:58 »
Ik gok 1 uur, a 50 euro + lagers = 90 euro...

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4361
Re: "knik" geluid bij inveren voorvering
« Reactie #6 Gepost op: 30-10-2008, 13:25 »
Kan het niet de veer zijn die tegen de buitenpoot aankomt bij inveren? Dit is volgens mij een SV650 kwaal en kan me voorstellend dat dit bij meerdere motoren voorkomt. Slechte lagers zou je toch altijd op een of andere manier moeten voelen als speling of slecht draaien op de bok.
None of us is as strong as all of us.

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 98
Re: "knik" geluid bij inveren voorvering
« Reactie #7 Gepost op: 30-10-2008, 18:28 »
Yamaha even gebeld en lagers zouden op 64 € /stuk komen. Maal 2 dus 128 € aan lagers + werk dan nog.
Groeten,

Mark

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3071
Re: "knik" geluid bij inveren voorvering
« Reactie #8 Gepost op: 30-10-2008, 21:32 »
Zoek even op ebay op motor type, vind je wel een niet orgineel setje lagers.. een stuk goedkoper ;)
Als je gereedschap vast kan houden kan je je v-vork uit bouwen en de kroonplaten.. ;)
DR 800, KTM LC4 640 [Adventure] www.drbigclub.nl

Offline member

  • Twin
  • *****
  • Berichten: 2155
Re: "knik" geluid bij inveren voorvering
« Reactie #9 Gepost op: 30-10-2008, 22:11 »
Ja man je knikje duidt m.i. ook gewoon op los balhoofdlager. Iets aandraaien zal het verhelpen. Als hij daarna in de rechtuitstand wil blijven staan is de lagerschaal ingeslagen. Vervangen. Kun je bij de kogellagerboer zo halen. Als het al geen conisch lager betreft vervang je het door zo ene (sterker). En dan heb je gewoon SKF kwaliteit voor 30,- per stuk..

Maar als je geen sleutelaar bent is n balhoofdlager vervangen niet het eerste beste klusje.

Aandraaien daarentegen wel.. 

Laterz!  8)
Avonturier!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2710
Re: "knik" geluid bij inveren voorvering
« Reactie #10 Gepost op: 31-10-2008, 12:13 »
Ik ben bij lange na niet de beste mechanieker op dit forum, maar is het niet zo dat als het balhoofdlager rot is/ ingesleten is, deze alleen maar slecht draait (stuur van links naar rechts draaien en slecht stuurt dus)? Dat is mijn ervaring met versleten lagers in ieder geval... Wat ik wel 2 keer voorgehad heb, is een keer door de vorige eigenaar van mijn DRZ en een keer door toedoen van mijzelf er een verkeerde maat lager in mijn balhoofd stak.... De binnenmaat van het lager was in de DRZ 2mm te groot voor de as van de kroonplaat en bij de twin 1 mm. Toen voelde ik duidelijk een knik bij het bewegen van de hele voorkant naar voor en naar achter..
Zelfde olossing overigens, nieuwe lagers steken..

Andere mogelijkheid (laatst nog bij de voorpoten van mijn vriend zijn motor gevoeld) is inderdaad glijbussen in de vorkpoten versleten... dat geeft dus een duidelijk knik IN de poten, dus je binnenpoten geven een knikje tov je buitenpoten... Dat verschil tussen dit en bovenstaande zou te voelen moeten zijn...

In beide gevallen niet zo erg, zoek vooraf een motorzaak op en vraag wat die in rekening brengt in zulke gevallen en neem dat kostenplaatje mee in je prijsonderhandelingen van je motor.. (Neem eventueel een merkonafhankelijke motorzaak in de hand, die zijn sneller geneigd uit te wijken naar gewone SKF lagers, dan yamaha lagers, evengoed maar veel geodkoper als ik 128 e lees)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3417
Re: "knik" geluid bij inveren voorvering
« Reactie #11 Gepost op: 31-10-2008, 12:47 »
Bij KEDO zijn een setje balhoofdlagers 30 euro
Nu  - 1999 TT600R 2004 DRZ400S
Niet Meer - 1985 XT350, 1996 TT600E, 1999 TT600R, 1998 WR400F, 2001 TT600R, 1986 TT350, 1977 XT500, 1991 XTZ660, 1996 Honda XR400R

Offline member

  • Twin
  • *****
  • Berichten: 2155
Re: "knik" geluid bij inveren voorvering
« Reactie #12 Gepost op: 31-10-2008, 22:58 »
Slecht sturen door een verkeerde voorspanning van een goed balhoofdlager:

Te strak: zwaar (te langzaam) sturen, de bocht moeilijk halen

Te los: licht (te snel) sturen, de bocht in vallen.
In dit geval zal ook bij het inveren van de vork, iig als de kracht op het balhoofd plots toeneemt, door de speling die beide lagers teveel heeft, de stuurpen uit positie worden gedrukt en de tik/knik die je dan hoort is 1 van de 2 lagers die tegen zn schaal aan knalt. 

Dit, en mede doordat de meeste kms rechtuit worden gemaakt (stuur op rechtdoor) zal door de druk die de kogel of de rol in het lager op het metaal op die plek op de lagerschaal uitoefend, op den duur het metaal vervormen en er ontstaat een putje waar de kogel of rol van het lager doorheen wipt tijdens het sturen en dat voel je. Je merkt het vooral omdat je niet vloeiend rechtuit kunt rijden. In- en uitsturen van een bocht worden erg onprecies.

Veel (oudere) motoren hebben kogellagers als balhoofdlager. Normaal gesproken worden in dezelfde maat als een kogellager ook rollagers gemaakt (geen kogels maar rollende staafjes in een conische lagerschaal). Zo'n staafje heeft een groter raakvlak met de schaal en daardoor worden de krachten die in het lager worden uitgeoefend meer verdeeld als bij een kogel en daardoor raakt het minder snel ingeslagen. Haal ze niet bij je dealer maar bij het kogellagerhuis bij jou in de buurt. Doe dit ook gewoon met bijv. wiellagers. De maten staan erop en anders heeft de dealer de conversie-maten in een boekje staan.

Een ingeslagen balhoofdlager kun je tijdelijk goedkoop oplossen door hem wat losser te zetten. Stuurt weer makkelijker.. maak dan komt die knik!

Rare dingen.. balhoofdlagers...

Prettig weekend iedereen. Sleutel ze!  8)

Avonturier!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3071
Re: "knik" geluid bij inveren voorvering
« Reactie #13 Gepost op: 31-10-2008, 23:59 »
 :stupid:
DR 800, KTM LC4 640 [Adventure] www.drbigclub.nl

Offline member

  • Twin
  • *****
  • Berichten: 2155
Re: "knik" geluid bij inveren voorvering
« Reactie #14 Gepost op: 01-11-2008, 19:57 »
Yeah me too..  ;)
Avonturier!