Slecht sturen door een verkeerde voorspanning van een goed balhoofdlager:
Te strak: zwaar (te langzaam) sturen, de bocht moeilijk halen
Te los: licht (te snel) sturen, de bocht in vallen.
In dit geval zal ook bij het inveren van de vork, iig als de kracht op het balhoofd plots toeneemt, door de speling die beide lagers teveel heeft, de stuurpen uit positie worden gedrukt en de tik/knik die je dan hoort is 1 van de 2 lagers die tegen zn schaal aan knalt.
Dit, en mede doordat de meeste kms rechtuit worden gemaakt (stuur op rechtdoor) zal door de druk die de kogel of de rol in het lager op het metaal op die plek op de lagerschaal uitoefend, op den duur het metaal vervormen en er ontstaat een putje waar de kogel of rol van het lager doorheen wipt tijdens het sturen en dat voel je. Je merkt het vooral omdat je niet vloeiend rechtuit kunt rijden. In- en uitsturen van een bocht worden erg onprecies.
Veel (oudere) motoren hebben kogellagers als balhoofdlager. Normaal gesproken worden in dezelfde maat als een kogellager ook rollagers gemaakt (geen kogels maar rollende staafjes in een conische lagerschaal). Zo'n staafje heeft een groter raakvlak met de schaal en daardoor worden de krachten die in het lager worden uitgeoefend meer verdeeld als bij een kogel en daardoor raakt het minder snel ingeslagen. Haal ze niet bij je dealer maar bij het kogellagerhuis bij jou in de buurt. Doe dit ook gewoon met bijv. wiellagers. De maten staan erop en anders heeft de dealer de conversie-maten in een boekje staan.
Een ingeslagen balhoofdlager kun je tijdelijk goedkoop oplossen door hem wat losser te zetten. Stuurt weer makkelijker.. maak dan komt die knik!
Rare dingen.. balhoofdlagers...
Prettig weekend iedereen. Sleutel ze!