Hogedrukspuit is natuurlijk eigenlijk niet goed.. want je spuit water (met zooi) toch wel snel in de lagers van balhoofd, achtervork e.d., Maarja, het moet ook schoon he! Aan een vieze motor zie je niet wat stuk /slecht is en sleutelen aan een vieze motor is ook niet goed er voor.
De meeste hogedrukspuiten geven veel druk en (te) weinig water. Wat je eigenlijk nodig hebt is een Medium-druk spuit met veel water: Een brandslag is ideaal, maar die heb je meestal niet bij de hand!
Maar omdat we dat allemaal niet hebben nu de praktijk:
- ALs ie een beetje vies is: - tuinslag en tijd om te poetsen,
- Als ie flink modderig is: EERST gove spul met veel water wegspuiten (tuinslag), en dan met de HD reiniger de rest schoonspuiten.
Ik dan altijd:
(Afhankelijk van de motor: Evt eerst luchtfilter afdekken)
- Afspuiten/natspuiten met veel water en tuinslang
- Effe snel de HD reiniger voor de lastige plekken
- Motor wat laten uitdruppen en daarna: Helemaal inspuiten met motorreiniger (heb ik in zo'n gifspuittankie van 5 euru zitten)
- effe inweken, beetje poetsen met spons: dan zie je ook meteen dingen als gebroken spaken etc.
- helemaal netjes afspuiten met de HD reiniger.
Met de HD reiniger niet te sterk op lagers e.d. spuiten (alleen met afstand, en niet direkt erop)
Daarna liefst effe 5 meter warmdraaien.
dan:
- alle scharnierpuntjes van voetsteunen, rem, handels etc insprayen met teflonspray (of wd of iets dergelijks)
- effe op de bok/zijstandaard laten draaien met het achterwiel los, en door naar 6e versnelling, zodat al het vuil en nat van de ketting afslingert.
- ketting insprayen (in ieder geval anti-roest, kettingspray, drylube, olie net wat je wil, en de volgende rit verlangt)
De rest in de garage als ie droog is:
- Nakijken, evt lagers smeren waar nodig is (1x per jaar/2jaar moet je alle lagers wel een keer gehad hebben denk ik)
- vloeistoffen nakijken
- remmen: Effe langs de zuigertjes goed schoonspuiten/poetsen, en in olien met teflonspray (niet op de blokken liefst
). Remzuigers een paar keer terugdrukken, en weer aanpompen: weer schoonmaken etc. zodat ze soepel blijven gaan. Daarna evt met remmmenreiniger de schijven ontvetten
- kabels: Evt doorspuiten met kabelsmeerdertje.
- Motor (plastikwerk) sprayen/poetsen met een beetje siliconenspray: Dit maakt hem mooi, maar ook hecht het vuil de volgende keer weer een heel stuk minder.
lijkt veel werk.. maar valt best mee, kwestie van een beetje routine
-