Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Motor schoonmaken, smeren ketting etc  (gelezen 12921 keer)

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 25
Motor schoonmaken, smeren ketting etc
« Gepost op: 19-03-2009, 23:18 »
Ik stond vandaag mijn motor af te spuiten bij de benzinepomp en vroeg me af of dat eigenlijk wel de manier is... Aangezien ik flink vaak wil gaan raggen lijkt het me goed hier aandacht aan te besteden. Ik heb gehoord dat een hogedrukspuit de smeermiddelen overal vanaf/tussenuit spuit. Buiten de ketting ook tussen de lagers vandaan.

-gebruiken jullie een hogedruk spuit of een tuinslang?
-smeren jullie bepaalde onderdelen vaker dan bij een straatmotor en zoja waarmee?
-zijn er nog andere schoonmaak rituelen waar ik aan kan denken na een dagje raggen? Ik kwam bijvoorbeeld "motor op de kant leggen" tegen http://allroadmaniacs.nl/forum/index.php?topic=6236.0 en ik hoorde van een jongen dat hij zijn hele motor met siliconenspray inspuit en de remschijven reinigt voor hij hem wegzet.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: Motor schoonmaken, smeren ketting etc
« Reactie #1 Gepost op: 20-03-2009, 08:22 »
-gebruiken jullie een hogedruk spuit of een tuinslang?

Beiden. Hogedruk is toch handig voor velgen, plastic, blok, etc.

Citaat
-smeren jullie bepaalde onderdelen vaker dan bij een straatmotor en zoja waarmee?

Alle draaipunten van hendels en voetsteunen. Meestal met kettingspray omdat ik die bus toch in m'n hand heb en ik te lui ben om wat anders te zoeken.

Citaat
-zijn er nog andere schoonmaak rituelen waar ik aan kan denken na een dagje raggen?

De motor op de kant leggen doe ik ook. Er blijft een hoop rommel onderaan steken.
Siliconenspray spuit ik op het plastic (ook onderkant spatbord); dan is die hardnekkige Brabantse klei er wat makkelijker af te krijgen.

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 25
Re: Motor schoonmaken, smeren ketting etc
« Reactie #2 Gepost op: 20-03-2009, 09:09 »
Thanks voor je tips!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: Motor schoonmaken, smeren ketting etc
« Reactie #3 Gepost op: 20-03-2009, 09:32 »
Hogedrukspuit is natuurlijk eigenlijk niet goed.. want je spuit water (met zooi) toch wel snel in de lagers van balhoofd, achtervork e.d., Maarja, het moet ook schoon he! Aan een vieze motor zie je niet wat stuk /slecht is en sleutelen aan een vieze motor is ook niet goed er voor.

De meeste hogedrukspuiten geven veel druk en (te) weinig water. Wat je eigenlijk nodig hebt is een Medium-druk spuit met veel water: Een brandslag is ideaal, maar die heb je meestal niet bij de hand!

Maar omdat we dat allemaal niet hebben nu de praktijk:
- ALs ie een beetje vies is: - tuinslag en tijd om te poetsen,
- Als ie flink modderig is: EERST gove spul met veel water wegspuiten (tuinslag), en dan met de HD reiniger de rest schoonspuiten.

Ik dan altijd:
(Afhankelijk van de motor: Evt eerst luchtfilter afdekken)

- Afspuiten/natspuiten met veel water en tuinslang
- Effe snel de HD reiniger voor de lastige plekken
- Motor wat laten uitdruppen en daarna: Helemaal inspuiten met motorreiniger (heb ik in zo'n gifspuittankie van 5 euru zitten)
- effe inweken, beetje poetsen met spons: dan zie je ook meteen dingen als gebroken spaken etc.
- helemaal netjes afspuiten met de HD reiniger.
Met de HD reiniger niet te sterk op lagers e.d. spuiten (alleen met afstand, en niet direkt erop)


Daarna liefst effe 5 meter warmdraaien.
dan:
- alle scharnierpuntjes van voetsteunen, rem, handels etc insprayen met teflonspray (of wd of iets dergelijks)
- effe op de bok/zijstandaard laten draaien met het achterwiel los, en door naar 6e versnelling, zodat al het vuil en nat van de ketting afslingert.
- ketting insprayen (in ieder geval anti-roest, kettingspray, drylube, olie net wat je wil, en de volgende rit verlangt)

De rest in de garage als ie droog is:
- Nakijken, evt lagers smeren waar nodig is (1x per jaar/2jaar moet je alle lagers wel een keer gehad hebben denk ik)
- vloeistoffen nakijken
- remmen: Effe langs de zuigertjes goed schoonspuiten/poetsen, en in olien met teflonspray (niet op de blokken liefst :) ). Remzuigers een paar keer terugdrukken, en weer aanpompen: weer schoonmaken etc. zodat ze soepel blijven gaan. Daarna evt met remmmenreiniger de schijven ontvetten
- kabels: Evt doorspuiten met kabelsmeerdertje.
- Motor (plastikwerk) sprayen/poetsen met een beetje siliconenspray: Dit maakt hem mooi, maar ook hecht het vuil de volgende keer weer een heel stuk minder.

lijkt veel werk.. maar valt best mee, kwestie van een beetje routine


-

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1453
Re: Motor schoonmaken, smeren ketting etc
« Reactie #4 Gepost op: 20-03-2009, 10:53 »
Nou, gelukkig doet Nils dat meestal voor mij  :-X

I.p.v. siliconenspray kun je ook z.g. bandenschuim gebruiken.
Ik kreeg deze tip van crossers.
Het spul is vettig en taai,maar wat vooral ook erg leuk is, je plasticwerk ziet er weer uit als nieuw!
Het maakt het schoonmaken een stuk eenvoudiger.
Voor de scharnierpunten wil ik liefst geen vet spul gebruiken,ik neem daarvoor PTFE droge spray.
(smeer daar ook de ketting mee bij droge omstandigheden)
De ketting wordt met enige regelmaat helemaal schoongemaakt,das ook behoud.
Op de LC8, ca. 16500km. zit nog de originele ketting terwijl er zeker 80% offroad mee gereden is.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 203
Re: Motor schoonmaken, smeren ketting etc
« Reactie #5 Gepost op: 20-03-2009, 14:20 »
afspoelen met tuinslang; grove vuil verwijderen. dan inspuiten met Dasty ontvetter (wibra 1,99) paar minuutjes laten intrekken dan de boel wassen met een emmer met lauw water met borstels kwasten enz afspoelen klaar. heb je alles ook weer eens onder ogen gehad.

Plastic inspuiten met siliconen spray (action 1,99) vorkpotenkeerringen ook met siliconenspray. Ketting met drylube. rest van scharnierpunten met wd40 of teflonspray. et voila

(en soms rij ik ook wel eens ff langs de wasplaats bij de benzinepomp) :o :o

Offline member

  • Twin
  • *****
  • Berichten: 2155
Re: Motor schoonmaken, smeren ketting etc
« Reactie #6 Gepost op: 20-03-2009, 17:14 »
z.g. bandenschuim

Waar haal ik dat?
Avonturier!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1453
Re: Motor schoonmaken, smeren ketting etc
« Reactie #7 Gepost op: 20-03-2009, 17:27 »
Diverse autoshops, niet de prut die je met een sponsje gebruikt (als dat nog bestaat)maar een spuitbus.
Is waarschijnlijk een stuk duurder dan siliconenspray.
(Ik weet 't niet precies omdat ik via groothandel inkoop).

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4144
Re: Motor schoonmaken, smeren ketting etc
« Reactie #8 Gepost op: 20-03-2009, 19:38 »
helaas zitten er op een blok veel randjes en hoekjes waar iik met mijn sponsje, vinger neit bijkom, dus inspuiten met motorreiniger dirt remover putoline dasty etc en dan met de hd op afstand eraf spuiten en dan inspuiten met silconen spray. wd 40 op het plastick

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 25
Re: Motor schoonmaken, smeren ketting etc
« Reactie #9 Gepost op: 20-03-2009, 21:28 »
Thanks voor alle tips! Ik zie dat iedereen zijn routine heeft. Ik zal er zelf ook maar s één ontwikkelen!
 

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: Motor schoonmaken, smeren ketting etc
« Reactie #10 Gepost op: 20-03-2009, 21:57 »
Hmm, okee, jullie doen dus ook siliconenspray op het blok? Dan zal ik dat ook eens doen.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4144
Re: Motor schoonmaken, smeren ketting etc
« Reactie #11 Gepost op: 20-03-2009, 22:04 »
ja, dan loopt het vocht/water wat er  nog op zit gewoon af en komt de modder  bij de volgende rit er makkelijker vanaf.
Echter.. als je veel stof heb dan plakt dat juist meer  maar ja stof en nederland.......
 
Wat ik begreep vande crossboer was  dat dmv siliconenspray je het vocht wat er nog zou zitten van je blok "afglijdt".
 
ps ik doe mijn crosslaarsen ook inde siliconenspray zijn ze makkelijker schoon te maken na afloop.
 
en de tip van de week, niet op je remschijf spuiten ben ik perongelijk ooit eens achter gekomen :-[ :-X

Offline member

  • *****
  • Berichten: 163
Re: Motor schoonmaken, smeren ketting etc
« Reactie #12 Gepost op: 21-03-2009, 17:17 »

Tja, in eerste instantie is het toch een kwestie van spuiten met de hd spuit, wel liefst met een "butt plug" in elk van de uilaatgaten wink3 .

Onder zoveel mogelijk hoeken spuiten, want soms denk je dat je alles geraakt hebt, dan zie je ineens weer wat zitten hier en daar.

verbazingwekkend wat je weer aan blubber ziet zitten als je de motor platlegt (wel benzinekranen ff dicht wink3 ).
Duss verder spuiten als de motor plat ligt, zowel op de linker als rechter kant, ook de wielen draaien natuurlijk.
na het afspuiten sproei ik de motor in met reiniger, in mijn geval vloerreiniger wat in schrobmachines gebruikt wordt grin ,
(wel ff oppassen dat het je lak niet aantast).
Er is natuurlijk ook speciaal motorreiniger te koop, maar dat kost geld wink3

FF laten inwerken, en weer afspuiten, dan indien voorhanden, droogblazen met perslucht, vooral goed de stekkerverbindingen/ stuurschakelaars/ remlichtschakelaars en dat soort dingen.
Heb je geen perslucht voorhanden, dan kan je met een sterke bladblazer
de motor ook mooi droogblazen laugh

Het mooiste is het om gelijk daarna een paar km te rijden, motor wordt warm, verdrijft het vocht, ook door de rijwind.
Ook ff de remmen flink aanspreken, zodat de blokken en schijven lekker warm worden.

Terug thuis gelijk de warmgereden ketting inspuiten, en dan met WD40 oid aan de gang, voor de schakelaars en dat soort dingen.
Van WD40 gaat je plastic ook weer mooi glimmen tongue2

Bij m'n EXC schroef ik vaak een groot deel van het plastic los, zelfs de tank gaat er dan af, is zo gebeurd, en vergemakkelijkt het schoonspuiten,
maar dat is met een LC8 adv een beetje veel werk, alhoewel even de voortandwielbeschermer losschroeven niet veel moeite is waar wel een hoop troep zich kan ophopen.

Ik probeer altijd zoveel mogelijk "handwerk" te vermijden, zoals borstelen en dat soort dingen, gewoon inspuiten en afspuiten die handel:-)

Motorreiniger tip:
DASTY , verkrijgbaar bij de Wibra, kost iets van 2 euro de fles, en schijnt prima te werken wink3     

 

dasty_04.jpg

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 25
Re: Motor schoonmaken, smeren ketting etc
« Reactie #13 Gepost op: 31-03-2009, 21:57 »
Ik zette vandaag mijn 'nieuwe' (2ehands) set witte kappen op mijn motor en zag dat ze erg vergeeld zijn. Met WD40 kon ik ze best schoon krijgen maar niet zo mooi als de spatborden. Heeft iemand een tip hoe ik ze nog schoner witter kan krijgen?

Groeten,

Witz


Offline member

  • Twin
  • *****
  • Berichten: 2155
Re: Motor schoonmaken, smeren ketting etc
« Reactie #14 Gepost op: 01-04-2009, 17:17 »
Als ze echt vergeeld zijn (verkleurd) dan kan je er niet zoveel aan doen denk ik. Wat wel na verloop van (lange) tijd voorkomt is verpoeiering van de bovenlaag en ziet grijzig dof uit en houdt veel vuil vast.
 
Die poeierlaag kun je oplossen met thinner en een versleten schuursponsje (zo'n groene, geen metaal) en er komt onaangetast plastic tevoorschijn. Beetje was erop: BLING-BLING!!
 
(Altijd eerst f stukje proberen op een onbelangrijk plekje natuurlijk..)
 
 
Avonturier!