Belgie heeft vrij strikt vastgelegd wat wel en niet mag, in een landelijk geldend besluit. Ook al staat er geen bord, dat besluit voorziet in wat je in een situatie wel of niet mag. Waar de handhaving zich daarnaast vooral op richt, is het feit dat crossmotoren geen kenteken hebben. Ze zijn dus niet verzekerd, niet traceerbaar en betalen geen belasting. En die nemen ze in beslag. Krijg je ook weer terug na tussenkomst van de rechter.
Met een kenteken ergens gesnapt worden zal in het algemeen enkel een bekeuring opleveren. Maar, dat is afhankelijk van de situatie en de handhaver van het moment.
Ik vraag me bij Endurofun.be wel eens af hoe die dat geregeld hebben. Die rijden zich een commercieel ongeluk met hun groepen in BE. Al weet ik niet wáár en hoe.
Misschien hebben ze simpelweg goede afspraken met landeigenaren en gemeenten over hun routes. Misschien is de handhaving op de voorgrond gedrongen juist als gevolg van.
Net als in NL, ben je in BE ook gewaarschuwd. Hou je aan de regels, en dan is er genoeg mogelijk, net als hier.