Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Osmand smartphone track navigatie cheap-ass  (gelezen 132653 keer)

Offline member

  • Prutser
  • *****
  • Berichten: 918
Osmand smartphone track navigatie cheap-ass
« Gepost op: 04-03-2013, 22:53 »
Voor iedere cheap-ass zoals ik die geen dure motor- of outdoor gps wil aanschaffen maar toch tracks wil rijden. Ik ben Osmand software aan het testen op een Android foon van 140 euri (samsung galaxy apollo). NB het is de gratis versie met kaarten die offline beschikbaar zijn dus geen duur dataverkeer. Osmand draait inmiddels ook op appels.


Edit: Inmiddels video's gemaakt van versie 2.1.1 3 jaar later bevalt het nog steeds goed! De Afspeellijst van de How-to's:

http://www.youtube.com/playlist?list=PLY3bgoxeR1V5hk8JBQpUF2uTsIMga_EDM

NB: GPX bestanden met meer dan 1 track kan voor problemen zorgen. De verschillende tracks worden als 1 track gezien door OsmAnd. Oplossing: Iedere track los exporteren.


De afgelopen TCN  veluwe offroadrit kwam ik erachter dat mijn Garmin nuvi 1440 (voor de auto) met allroadmap niet helemaal de track kon volgen. Het apparaat doet wel routes met een leuk aantal waypoints maar een track wil niet. Dus ik ben op zoek naar andere oplossingen en een telefoontje raak je makkelijk kwijt in de cockpit. Daarnaast wordt ik kriegel van de macht van TT en Garmin. Gedoe met beperkte software/kaarten en de prijs van het apparaat en de accessoires zijn wat mij betreft uit verhouding.

In de auto navigeer ik met Navigon op de telefoon en dat gaat prima. De software is vergelijkbaar met een garmin en doet wat ik wil A-B navigatie. De telefoon heb ik altijd bij me dus zeul ik niet steeds met een GPS, ideaal! Navigon doet geen tracks of routes dus moest er iets anders komen. Ook lekker als backup tijdens een toertocht of op vakantie voor naast de 'grote GPS'.
 Tot zover het hoe en waarom.

Vandaag ben ik maar aan de slag gegaan met het serieus testen. Ik heb maverick software geprobeerd maar de gratis versie is niet goed bruikbaar Osmand leek mij de beste optie.

De app komt zonder kaarten maar die kun je stukje bij beetje downloaden. De offline kaarten zijn afgeleid van Openstreetmap en die zijn inmiddels echt wel goed en uitgebreid. Ik heb in 1x nederland er opgezet dus dat is beter dan kaarten 'cachen' voor googlemaps.

De eerste test met een track getekend in basecamp is gelukt. Je kunt meerdere tracks op je telefoon drukken en de namen verschijnen netjes in de software. Je kunt ze bekijken (ook de lange veluwetrack kon ik laden) en met wat vegen over het scherm begin je met navigeren. Ik heb ongeveer 15 km track gereden en soms de track naast de weg gelegd. Ik kon zien dat ik naast de track reed en dat is wat je wil. Geen gedonder met herberekenen en de opmerking 'keer om'

Mijn telefoon is wat buggy en de gps is niet zo krachtig als een echte TT of Garmin maar ik ga kijken of ik het ermee redt. En anders geef ik liever wat meer uit voor een GPS met telefoon dan dat ik teveel geld uitgeef voor iets wat ik niet heel vaak nodig heb.

Halfords fiets houder kopen? Dacht het niet. Zelf bouwen dus.

Brillendoos, past prima


Gat zagen met de decoupeer (fijn ijzerzaagje)


Bubbelplastic eronder


De garminhouder (een autoding) kun je ook aan je kuipruit hangen of op de toerenteller plakken


Duct tape is my friend


Verdere testen en verbeteringen aan het ophangsysteem volgen. Er moet nog stroom naartoe. Is op vakantie ook fijn hoef je niet je camera, telefoon en gps op te laden alleen de telefoon en camera....
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1595
Re: Osmand smartphone navigatie cheap-ass
« Reactie #1 Gepost op: 05-03-2013, 00:14 »
Gelukkig bespaar je niet op drank en sigaretten.
Marcel

Offline member

  • Prutser
  • *****
  • Berichten: 918
Re: Osmand smartphone navigatie cheap-ass
« Reactie #2 Gepost op: 05-03-2013, 00:24 »
Gelukkig bespaar je niet op drank en sigaretten.
:D moet ff opruimen geloof ik  :-[
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11345
Re: Osmand smartphone navigatie cheap-ass
« Reactie #3 Gepost op: 05-03-2013, 07:16 »
Gelukkig bespaar je niet op drank en sigaretten.

Zonder dat had hij vast meer remmingen gehad en minder briljante ideeën.

Met drank maar je meer en met liefde...

Offline member

  • 640 Adventure '97 (E) Samurai '91 (E) 1090 Adv '19 (NL)
  • *****
  • Berichten: 3615
Re: Osmand smartphone track navigatie cheap-ass
« Reactie #4 Gepost op: 05-03-2013, 07:27 »
Leuk man, benieuwd naar je ervaringen.
Ik gebruik ook af en toe osmand maar nog niet intensief. Het leuke aan OSM is dat je zelf dingen kan toevoegen.
Ik deel je mening, heb ook niet zo'n zin meer om steeds weer geld naar de geijkte fabrikanten te brengen.
Travel is fatal to prejudice, bigotry, and narrow-mindedness, and many of our people need it sorely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one little corner - Mark Twain

Offline member

  • No_Postmerge
  • *****
  • Berichten: 3628
Re: Osmand smartphone track navigatie cheap-ass
« Reactie #5 Gepost op: 05-03-2013, 09:17 »
Zo'n apollo heeft toch alleen a-gps, heeft dus toch internetverbinding nodig om te kunnen navigeren?

Edit:

wiki

"In het buitenland moet wel opgepast worden. De informatie-uitwisseling met het netwerk is data, hetgeen betekent dat ook data-tarieven worden berekend. Bij frequent gebruik kan dat nogal wat kosten met zich meebrengen; je kunt dan beter de A-GPS uitschakelen."
En dus ook in NL.

Offline member

  • Woestijnrakker
  • *****
  • Berichten: 3744
Re: Osmand smartphone track navigatie cheap-ass
« Reactie #6 Gepost op: 05-03-2013, 09:23 »
Zo'n apollo heeft toch alleen a-gps, heeft dus toch internetverbinding nodig om te kunnen navigeren?

a-gps betekent naar mijn weten alleen dat de fix sneller gaat.

Offline member

  • Prutser
  • *****
  • Berichten: 918
Re: Osmand smartphone track navigatie cheap-ass
« Reactie #7 Gepost op: 05-03-2013, 09:59 »
De telefoon heeft inderdaad een functie dat ie plaats bepaald met hulp van het netwerk maar dat kun je uitzetten. Ik zal het bij de volgende test uitzetten. Gelukkig is een dataverbinding binnen europa niet zo vreselijk duur meer en het gaat om een klein beetje data dus de kosten zullen wel meevallen. Ik ben niet altijd cheap-ass  ;)
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan

Offline member

  • Woestijnrakker
  • *****
  • Berichten: 3744
Re: Osmand smartphone track navigatie cheap-ass
« Reactie #8 Gepost op: 05-03-2013, 10:02 »
Ik heb ook a-gps en geen data-verbinding, ik kan ook gewoon gps gebruiken en ik gebruik osmand ook regelmatig. Ook in de auto gebruik ik het steeds vaker ipv navigon.

Offline member

  • No_Postmerge
  • *****
  • Berichten: 3628
Re: Osmand smartphone track navigatie cheap-ass
« Reactie #9 Gepost op: 05-03-2013, 10:44 »
Ik heb ook a-gps en geen data-verbinding, ik kan ook gewoon gps

Jij hebt een telefoon met gpschip en a-gps.
Dus als je de a-gps uit zet navigeer je op met de gps chip.

Is op de verschillende sites vaak niet duidelijk, wat de smartphone nu precies heeft.
Vaak wordt GPS vernoemd als categorie, kijk je verder, wordt GPS vernoemd en bedoelen ze dat hij alleen a-gps heeft.

Edit: Dit kan dus niet!!!!!!!!!!
Elke telefoon met a-gps heeft een GPS chip.


Offline member

  • Prutser
  • *****
  • Berichten: 918
Re: Osmand smartphone track navigatie cheap-ass
« Reactie #10 Gepost op: 05-03-2013, 11:02 »
A-GPS is volgens mij een combi. Je hebt een GPS chip en om snel een fix te krijgen maakt de tel gebruik van het mobiele netwerk. Alleen het mobiele netwerk zonder gps is niet precies genoeg om op te kunnen navigeren lijkt mij.

Ik ga deze week testen hoe goed de gps is zonder het A-gps gedeelte. Mijn bevindingen zal ik hier posten maar om het topic leesbaar te houden stel ik voor de GPS/A-GPS discussie elders te voeren. Het gaat nu over een werkbaar alternatief/backup voor al die mooie Zumo's, Montana's ed.

Ik heb ook a-gps en geen data-verbinding, ik kan ook gewoon gps gebruiken en ik gebruik osmand ook regelmatig. Ook in de auto gebruik ik het steeds vaker ipv navigon.

Das fijn, kan ik navigon er af gooien dus scheelt weer ruimte. Maar mischien zijn de POI's wel handig voor onderweg... Benzine is altijd zo'n gedoe in de middle of nowhere.

Post Merge: 06-03-2013, 02:23
Inmiddels gisteren weer verder gegaan met het project. Het doosje is iets verbeterd en ik heb het systeem wat beter getest. Ik heb een track gemaakt met lussen en overlappende heen en terugweg. Het gaat goed maar je moet wel opletten. Het systeem laat je positie op de track zien en geeft met een pijltje aan waar je naartoe moet. Daar waar de lus bijelkaar komt moet je naar het pijltje kijken en dan weet je waar je naartoe moet (waarschijnlijk heel normaal voor mensen die vaker een track rijden maar voor routerijders nieuw omdat een lus chaos is in een route). Ik vond het erg prettig en fijner werken dan een route (ik ken de route namelijk al en weet nu wat het verschil is track/route op hetzelfde traject). Minder verwarring en ook bij het afwijken van de track blijf je de track zien (bij een route is het blind rijden tijdens herberekenen)

Ik heb niet de hele track gereden omdat ik te weinig tijd had maar dat was weer een testpuntje. Ik wist dat ik de track kon 'afsteken' oftewel halverwege naar de route terug rijden. Toen ik dat deed kreeg ik de opdracht om te keren maar toen ik weer bij de track kwam zag ik hem in mijn scherm en begon Osmand te herberekenen zonder dat de track verdween. Ik kon dus prima een stuk track overslaan en hij pakte het prima op.

Later kwam ik op een stukje wat wat slordig gemaakt was en kreeg ik weer de melding 'keer zsm om' maar ik zag aan de gekleurde lijn dat ik op de track reed. Dit is wezenlijk anders als een route rijden want dan zie je alleen dat je om moet keren en niet dat je eigenlijk goed rijdt. Even later pakte hij de track weer op en ging het weer goed.

Ik ben blij! Wat ik nog wel mis is de mogelijkheid om extra aanwijzingen te geven onderweg, zoals 'over het dijkje rechts van de weg' Ik zie alleen de track en extra waypoints met commentaar of poi's heb ik er nog niet in weten te voegen dus dat is de volgende stap.

Volgens mij is het prima te doen op deze manier. Het is een trage android maar reageert net zo goed, zo niet beter als mijn garmin. Zoomen, herberekenen ed gaat niet trager als de 140 euro autogarmin en die liep ook wel eens vast.....

De test van gister heb ik gedaan met de internet verbinding van de telefoon uit en de functie van de telefoon om via draadloze netwerken en gsm een positie te bepalen ook uitgeschakeld. Dus ook zonder a-gps (assisted=gps) lees dataverbinding werkt het.

schuim (verpakkingsmateriaal) ipv bubbelplastic. Beide kanten van de foon ivm trilling.


Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan

Offline member

  • Prutser
  • *****
  • Berichten: 918
Re: Osmand smartphone track navigatie cheap-ass
« Reactie #11 Gepost op: 16-04-2014, 14:57 »
Een mooi moment voor een update over Osmand. Ik heb er diverse ARM ritten mee gereden 2x springride en de SR-light en 1x een halve midsummer1000 en ik heb de beroemde offroadtracks in Italie er mee gereden.  Laten we zeggen meer 2500 km track en dat gaat goed. Tijdens de ARM ritten merk ik dat mijn systeem niet onderdoet voor de Garmin-outdoor navi' s ed soms heb ik zelfs het idee dat ik met mijn telefoon beter af ben. De navi telt de afstand af tot afslagen, zelfs wanneer je een track rijdt (soms blijkt het gewoon een bocht te zijn maar das ook prima). Je weet hoe lang je track nog is (ook dat telt af) en de OSM kaarten van Europa lijken sterk op Garmin topo kaarten. Ik hoef tracks ook niet op te knippen ivm trackpunt limieten.

De nieuwe versie (1,7 nogiets) berekend ook een route naar het begin van de track (dat ontbrak in 1,6 en das erg lastig) er is wel een bug bij. Eenmaal op de track moet je 'volledige track volgen' uitzetten anders blijft hij je terugsturen naar punten die je gemist hebt. Voor mij geen probleem omdat daarna het navigeren weer goed gaat en wanneer je een stukje wilt overslaan wijst hij je naar het dichtstbijzijnde trackpunt.

Ik heb inmiddels een Samsung Xcover water/stofdicht en zou tegen gerammel moeten kunnen en idd hij doet het na 3/4 jaar nog prima ondanks mijn brute mishandeling van het apparaat.

Los van Osmand werkt Google-Places ook prima. De foon weet waar je bent en vond laatst heel netjes een motorzaak in de buurt (met telefoonnr. ed). In principe kun je er dan via google naartoe navigeren maar het was niet voor mijn Honda  maar een KTM  :-X dus heb ik niet geprobeerd.

Nb routes maken voor Osmand is mij alleen in de Osmand app gelukt en niet in basecamp dat ging tot nu toe niet zo goed maar ik vindt tracks wel zo fijn werken. Het navigeren over echt lange afstanden (Italie-Leeuwarden) ging ook niet goed (vastlopen) maar toen ik op de telefoon de route met viapunten (waypoints) maakte ging het weer prima met als pluspunt dat de route die ik in mijn kop had ook gereden werd  ;)

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan

Offline member

  • *****
  • Berichten: 509
Re: Osmand smartphone track navigatie cheap-ass
« Reactie #12 Gepost op: 16-04-2014, 15:30 »
Klinkt goed!
 
Jij gebruikt dus de osmand app met OSM kaarten, of begrijp ik het nu verkeerd?

En dat werkt dus ook zónder 3g?
Edit: kan zonder lees ik. Dus als ik in Afrika een stukje zou willen rijden waar de Michelin kaart niet helemaal toereikend is, kan ik zonder dat mijn beltegoed in 2sec op is een stukkie rijden en dan weet dat ding nav telefoonpalen oid waar ik zit? Dan werkt het dus niet midden in de woestijn zonder bereik?
 

Offline member

  • Prutser
  • *****
  • Berichten: 918
Re: Osmand smartphone track navigatie cheap-ass
« Reactie #13 Gepost op: 16-04-2014, 15:37 »
Klinkt goed!
 
Jij gebruikt dus de osmand app met OSM kaarten, of begrijp ik het nu verkeerd?
En dat werkt dus ook zónder 3g?
Klopt! Je hoeft geen dataverbinding te hebben en de kaarten kun je gratis via de PC downloaden. Vanuit de app kun je gratis 10 kaarten downloaden (en daarna moet je Osmand kopen wanneer je meer wilt downloaden via de app maar via de pc kan dan nogsteeds gratis).

Bij de Action kun je inmiddels goedkoop (4euro geloof ik) een fietshouder kopen dus uitproberen kost bijna niks.

Edit: De kaarten van Afrika zijn nog niet heel goed maar zien waar je ongeveer bent lukt. Ik zou ff naar de OSM kaarten van Afrika kijken of je er mee uit de voeten kan. Osmand draait ook prima op een tablet voor het beter overzicht

Post Merge: 16-04-2014, 15:42
Je telefoon heeft GPS als het goed is dus je hebt ook geen mobiel bereik nodig
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan

Offline member

  • *****
  • Berichten: 509
Re: Osmand smartphone track navigatie cheap-ass
« Reactie #14 Gepost op: 16-04-2014, 15:45 »
Cool!  :D 

Post Merge: 16-04-2014, 15:47

Klopt! Je hoeft geen dataverbinding te hebben en de kaarten kun je gratis via de PC downloaden.
...

Je telefoon heeft GPS als het goed is dus je hebt ook geen mobiel bereik nodig
Oja... stimmt! Handug. Thanks  :D