Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: GPS voor allroad gebruik  (gelezen 12049 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 418
Re: GPS voor allroad gebruik
« Reactie #15 Gepost op: 23-05-2017, 09:58 »
Bedankt voor de reacties tot dusver. Als ik zo de balans op maak dan lijkt de keuze te gaan tussen de Montana en de Zumo 395/595.
De 595 valt in mijn ogen af. Het grotere scherm is natuurlijk mooi maar ik denk dat 4,3 inch prima is. Alle overige extra functies zoals bijvoorbeeld spotify en notificaties van je telefoon vind ik niet nodig. In mijn ogen de 200 euro extra niet waard.

Zijn er dan eigenlijk nog specifieke verschillen tussen de Montana en Zumo 395?
- Beide ondersteunen dus ander kaartmateriaal
- Beide ondersteunen het rijden van tracks (kruimelspoor). Zit er nog verschil in het aan track punten wat beide apparaten aankunnen?
- Beide kunnen dus ook prima van A->B navigeren zelfs met rijstrookadvies voor de Montana.


KTM 990 Adventure R

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 148
Re: GPS voor allroad gebruik
« Reactie #16 Gepost op: 23-05-2017, 10:01 »
Ik vind de tracklijn op de 3/590 veel te dun en daardoor moeilijk te volgen. Ik ben daarom overgestapt naar de Montana. Iets minder overzichtelijk bij onroad navigeren, maar veel beter voor het volgen van een track.
Dat is ook zo.
Die jan je echter met externe tools verdikken.
If you're not living on the edge, you're taking up too much space - No Fear

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 148
Re: GPS voor allroad gebruik
« Reactie #17 Gepost op: 23-05-2017, 10:01 »
- Beide kunnen dus ook prima van A->B navigeren zelfs met rijstrookadvies voor de Montana.
De 395 ook hoor.
If you're not living on the edge, you're taking up too much space - No Fear

Offline member

  • *****
  • Berichten: 418
Re: GPS voor allroad gebruik
« Reactie #18 Gepost op: 23-05-2017, 10:36 »
De 395 ook hoor.

Ja dat bedoelde ik ook. Ik ging er standaard vanuit dat de Zumo dat inderdaad kan ;)
KTM 990 Adventure R

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1563
Re: GPS voor allroad gebruik
« Reactie #19 Gepost op: 23-05-2017, 10:55 »
Als je over een track (allroad) wilt navigeren (dus aanwijzingen krijgen) zou ik wegblijven van de nieuwe Zumo's.
We hebben met een 590 eindeloos geprobeerd en nu tonen we alleen de track op de kaart en volgen het lijntje.
Reden: ligt er naast de track een weg, dan gaat ie daar over, wijk je af van de track, ontstaat er soms stress en mag je de track opnieuw starten.


Als je geen aanwijzingen behoeft, dan geldt dit niet.
Maar voor mij is Osmand een verademing. Gesproken en nette aanwijzingen in beeld.


De Montana kan niet over een track navigeren, dus je volgt het lijntje.
Kan in principe maximaal 50 punten aan als het om routes rijden. Als ik het goed hebt trekt de Montana zich ook niet aan mbt harde en zachte punten, dus 50 via punten is max.
De meeste gaan dan weer de route als track tonen en rijden deze af zonder aanwijzingen.
Voor de nieuwe Zumo's geldt hier dat zij asfaltroutes pima kunnen aanmaken adh van een track en dan heb je dus wel aanwijzingen.


A->B navigatie kan op de Montana en Zumo's prima.





BMW xChallenge en een Montesa 315R

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1791
Re: GPS voor allroad gebruik
« Reactie #20 Gepost op: 23-05-2017, 11:09 »
Wat is de reden dat jullie de Garmin 276Cx niet meenemen in deze discussie? Is volgens mij de meest complete toch?
Kan de prijs zijn natuurlijk (vond 'm voor € 719,- als goedkoopste)
Maar na jarenlang intensief gebruik van z'n voorganger - de 276c - denk ik zelf die weer aan te schaffen.
Bij mij speelt mogelijk gebruik op m'n zeilboot dan ook wel mee in alle eerlijkheid.
Onderschat het voordeel van een groot scherm niet trouwens! Zeker bij rally's en ritten.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 382
Re: GPS voor allroad gebruik
« Reactie #21 Gepost op: 23-05-2017, 11:36 »
Dat is ook zo.
Die jan je echter met externe tools verdikken.

Voor de 390 heb ik dat geprobeerd en kan ik de routelijn verdikken. Het verdikken van de tracklijn is mij niet gelukt, en er is nog niemand die mij heeft kunnen overtuigen dat het kan. Of bedoel je de javawa tool. Heb ik niet geprobeerd, maar daar heb ik wel vertrouwen in.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1532
Re: GPS voor allroad gebruik
« Reactie #22 Gepost op: 23-05-2017, 11:42 »

De Montana kan niet over een track navigeren, dus je volgt het lijntje.
Kan in principe maximaal 50 punten aan als het om routes rijden. Als ik het goed hebt trekt de Montana zich ook niet aan mbt harde en zachte punten, dus 50 via punten is max.
De meeste gaan dan weer de route als track tonen en rijden deze af zonder aanwijzingen.
Voor de nieuwe Zumo's geldt hier dat zij asfaltroutes pima kunnen aanmaken adh van een track en dan heb je dus wel aanwijzingen.


A->B navigatie kan op de Montana en Zumo's prima.



http://advrider.com/index.php?threads/why-doesnt-garmin-give-us-the-ability-to-navigate-a-track.901845/#post-21826207


Your Montana does Navigate Tracks. Just select the track, press View Map, press GO

Ik gebruik dit altijd. Duidelijker zichtbaar dan het dunne track lijntje. Routebegeleiding is natuurlijk onzin als je een track rijd (uiteraard offroad), dus volkomen onnodig.




Ik kijk trouwens ook al een tijd naar Android navigatie mogelijkheden. Leuk dat er flink wordt geëxperimenteerd met Chinese toestellen.
De Montana is natuurlijk alweer een jaar of 6 oud. Op zich niet erg maar het is wel een lomp zwaar toestel met een wat klein scherm. Dat kan anno 2017 natuurlijk stukken beter!
2021 690 Enduro R  -  Gamo Grizzly 1250 Whisper IGT 5.5

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1563
Re: GPS voor allroad gebruik
« Reactie #23 Gepost op: 23-05-2017, 12:37 »

Zeker Rob, en dat zeg ik ook. Als je geen aanwijzingen hoeft, is dat ok. Maar ik vind dat heel leuk, een beetje roadbook achtig: over 200 m 45 graden naar rechts, dan over 400 m haaks links.

Wat is de reden dat jullie de Garmin 276Cx niet meenemen in deze discussie? Is volgens mij de meest complete toch?
Kan de prijs zijn natuurlijk (vond 'm voor € 719,- als goedkoopste)
Maar na jarenlang intensief gebruik van z'n voorganger - de 276c - denk ik zelf die weer aan te schaffen.
Bij mij speelt mogelijk gebruik op m'n zeilboot dan ook wel mee in alle eerlijkheid.
Onderschat het voordeel van een groot scherm niet trouwens! Zeker bij rally's en ritten.
Tja, die 800 euro is zonder kaarten. Dus het gaat met CN naar de 1000.
Hij heeft nog teveel bugs, eentje is dat hij traag is. Mensen zijn de rotonde al over, terwijl de 276 er nog aan moet beginnen.


Het is 2017 he? Een te krappe processor bemeten in een 800 euro ding? Ik zie ze dat niet zomaar oplossen.
Het enige is het scherm, en dan ben je spekkoper op het water. En je gaat ook niet hard, dus dat kan vast wel bijhouden. ;)

BMW xChallenge en een Montesa 315R

Offline member

  • *****
  • Berichten: 7958
Re: GPS voor allroad gebruik
« Reactie #24 Gepost op: 23-05-2017, 12:41 »
Vind €700 echt tever gaan.
Pas montana gekocht voor € 180 gebruikt.
En over paar jaar zullen de chinesen alwel betrouwbare goedkopere tst produceren en dan stap ik wel weer over.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1532
Re: GPS voor allroad gebruik
« Reactie #25 Gepost op: 23-05-2017, 15:41 »
Wat met die Garmin dingen wel zo is, is dat je er enorm lang mee doet. Inmiddels heb ik de 60csx al 11 jaar (!) en die doet t prima. Waar voor z'n geld. Zelfde geldt voor de Montana, gebruik ik als sinds 2012.

Ze zijn wel enorm traag, net zo traag as de Garmin website
2021 690 Enduro R  -  Gamo Grizzly 1250 Whisper IGT 5.5

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2120
Re: GPS voor allroad gebruik
« Reactie #26 Gepost op: 23-05-2017, 16:04 »
Je bedoelt dus met richtingsaanwijzingen, afstanden tot de eerstvolgende aanwijzing, enz.?
Mag ik vragen hoe je dat doet?


member kun je dat misschien nog toelichten? Ik zou die functionaliteit nl. van harte toejuichen, maar heb die helaas nergens kunnen vinden.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1532
Re: GPS voor allroad gebruik
« Reactie #27 Gepost op: 23-05-2017, 16:18 »
Nee,helaas, ik heb hierboven aangegeven wat track routeren is, dus zonder aanwijzingen...
2021 690 Enduro R  -  Gamo Grizzly 1250 Whisper IGT 5.5

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2120
Re: GPS voor allroad gebruik
« Reactie #28 Gepost op: 23-05-2017, 17:33 »
Ah zo. Ik versta onder "routeren" iets anders dan slechts een lijntje op het scherm, vandaar het misverstand :)
Zelf vind ik het wel praktisch om bijvoorbeeld te kunnen zien hoeveel meter het is tot de volgende afslag. Net als bij een roadbook inderdaad.

Offline member

  • Prutser
  • *****
  • Berichten: 918
Re: GPS voor allroad gebruik
« Reactie #29 Gepost op: 23-05-2017, 17:50 »
Ah zo. Ik versta onder "routeren" iets anders dan slechts een lijntje op het scherm, vandaar het misverstand :)
Zelf vind ik het wel praktisch om bijvoorbeeld te kunnen zien hoeveel meter het is tot de volgende afslag. Net als bij een roadbook inderdaad.

Osmand  ;)
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan