Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Het grote Volvo TGB topic  (gelezen 115700 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 421
Re: Het grote Volvo TGB topic
« Reactie #210 Gepost op: 11-12-2012, 14:51 »

Word dan weer eens hoog tijd dat dit herhaald gaat worden.....:
"ALLROADMANIACS 2+ WEEKEND"...... ;)  en ik ga mee!! :D :D

 :stupid: , heb uit betrouwbare bron vernomen dat Arthur ook wil. Ferd zal vast ook zin hebben. Maar er zal eerst wat gesleuteld moeten worden.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2397
Re: Het grote Volvo TGB topic
« Reactie #211 Gepost op: 11-12-2012, 16:28 »
ja ik ga ook mee
heb geen auto maar gaat goed komen

Offline member

  • Four is more!! EML MQ 750 (AT Quad), Scania P93M 4x4, Renault TRM 2000 4x4
  • *****
  • Berichten: 311
Re: Het grote Volvo TGB topic
« Reactie #212 Gepost op: 11-12-2012, 23:13 »
:stupid: , heb uit betrouwbare bron vernomen dat Arthur ook wil. Ferd zal vast ook zin hebben. Maar er zal eerst wat gesleuteld moeten worden.

??? wat doe je dan achter die pc.....??? Hup die schuur in en schroeven!!! :D :D
Doe mij maar off-road op vier wielen.... dan val ik namelijk niet zo gauw om.... snap je??!!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 421
Re: Het grote Volvo TGB topic
« Reactie #213 Gepost op: 12-12-2012, 12:07 »

 ??? wat doe je dan achter die pc..... ??? Hup die schuur in en schroeven!!! :D :D

Ik zal het tegen de heren zeggen dat ze eens aan de gang moeten.  :-X

Die van mij doet 't (nog).  ;)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3641
Re: Het grote Volvo TGB topic
« Reactie #214 Gepost op: 12-12-2012, 12:36 »
Ik zal het tegen de heren zeggen dat ze eens aan de gang moeten.  :-X

Die van mij doet 't (nog).  ;)


Tot dat je bij de APK bent geweest en dan zijn in ene je rubber afdichtingen lek... :-\
"Do not regret growing older. It is a privilege denied to many."
http://www.youtube.com/watch?v=eE_IUPInEuc&feature=youtube_gdata_player

Offline member

  • starter
  • Berichten: 1
Re: Het grote Volvo TGB topic
« Reactie #215 Gepost op: 19-12-2012, 09:26 »
Voor wie niet wil sleutelen maar meteen in een als nieuwe auto op pad wil.




http://www.modderpoel.nl/phpbb/viewtopic.php?f=20&t=20842

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 25
Re: Het grote Volvo TGB topic
« Reactie #216 Gepost op: 20-12-2012, 21:24 »
let op wat voorn versnellingsbak olie je gebruikt op de versnellingsbak en tussen bak! van en tgb.

na me er meer in te hebben verdiept blijkt de dat de volvo tgb bakken waarschijnlijk niet tegen de moderne olie kan.
er moet 85w90 of 80w90 GL1 op !

alle olie van GL2 en hoger is schadelijk voor de goud kleurige busjes, lagers en waarschijnlijk ook je syngromes ringen. (koper en messing) die er in de bakken van de volvo tgb zit.

bij mij resulteerde dit in ieder geval een on aangename verrassing, goud kleurig slijpsel in ge nieuwe olie (die ik net vervangen had als onderdeel van groot onderhoud) en dat al na 15 km rijden.

dus nu maar weer spoelen en de goede olie er op

voor iedereen die niet zelf zijn onderhoud doet, meld dit bij de garage want die zullen geen GL1 olie op voorraad hebben. (dit word bijna niet tot nooit meer gebruikt)

Offline member

  • KTM 690 ER '14
  • Administrator
  • *
  • Berichten: 7114
Re: Het grote Volvo TGB topic
« Reactie #217 Gepost op: 21-12-2012, 08:00 »
Dat is niet helemaal waar dat dat aan de oliesoort ligt, GL2 zou je ook nog wel moeten kunnen toepassen. Korte Google search levert meteen al dit op:

Citaat
Bardahl Classic Gear Oil SAE 80 GL2

Bardahl Classic Gear Oil SAE 80 GL2 is een 100% minerale single grade versnellingsbakolie & cardanolie. De op klassiekers afgestemde viscositeit zorgt voor een constante smeerfilm onder extreme belastingen.

Bardahl Classic Gear Oil SAE 80 GL2 heeft een minimum aan additivering en is daarmee volledig compatibel met brons, koper, messing en non-ferrometalen. Deze versnellingsbakolie is geschikt voor afdichtingmaterialen uit die tijd (papier, kurk, vilt en stof). De uitstekende adhesie draagt bij aan een minimale motorslijtage, zelfs na lange stilstand.

De GL4 en 5 moet je zeker laten staan, die hebben bepaalde chemische toevoegingen die je er niet in wil hebben voor deze versnellingsbakken:

Citaat van: member
Transmissie olie
Naast de API classificatie voor motorolie bestaat er ook een codering voor transmissie olie. De indeling bestaat uit de letter combinatie GL ( gear lubricant ) gevolgd door een cijfer. De gebruikelijke aanduidingen zijn GL-1, GL-2, GL-3, GL-4 en GL-5. GL-1 beschrijft een ongedoopte olie, alleen geschikt voor zeer lichte belasting. GL-2 omvat producten voor wormoverbrenging. GL-3 is bedoeld voor lichtbelaste versnellingsbakken. GL-4 voor zwaarder belaste versnellingsbakken en licht belaste achterasoverbrengingen. GL-5 is bedoeld voor zwaar belaste hypoidoverbrengingen. Met name de GL-4 en 5 producten bevatte zg. EP toevoegingen die chemisch actief zijn. Voor de automobiel toepassing is dit noodzakelijk maar voor de oudere tweetakten met een natte koppeling niet te adviseren.

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 25
Re: Het grote Volvo TGB topic
« Reactie #218 Gepost op: 23-12-2012, 10:52 »
kijk hoe meer info hoe beter :)

Offline member

  • starter
  • Berichten: 2
Re: Het grote Volvo TGB topic
« Reactie #219 Gepost op: 29-12-2012, 21:32 »
hallo tgb,s ik zal me even voorstellen ik chris en monique hebben een tgb 1314 omgebouwd tot expeditie wagen
De wagen had 7000km gelopen en was niet rijdend toen we hem op haalde.
2 jaar zijn we bezig geweest,nu heb ik nog al een hekel aan forums met de ik weet het beter mentalitiet dus lees ik wel maar antwoordt eigenlijk nooit maar wil ik wel mijn wagen tonen kijk op http://chrismobo.webnode.nl/
De wagen is helemaal nagekeken en opbouw verbouwd.
Een tegenvaller was dat de bak kapot was geen olie,dus alles stuk,maar dit is verhoplen en de wagen rijdt nu super alles werkt lampen vervangen door h4 enz,

Offline member

  • starter
  • Berichten: 1
Re: Het grote Volvo TGB topic
« Reactie #220 Gepost op: 07-01-2013, 20:36 »
Hoi chris en monique 
De  volvo ziet er goed uit , stuurt hij anders met de aanbouw achterop
Ikzelf heb twee c306 en deze worden bij ons in het bedrijf wekelijks  nog ingezet , overweeg tzt om deze ook om te bouwen


Post Merge: 07-01-2013, 20:42
In Hardenberg staat nog een leuke te koop

Offline member

  • starter
  • Berichten: 2
Re: Het grote Volvo TGB topic
« Reactie #221 Gepost op: 09-01-2013, 22:27 »
ik vind dat hij redelijk rijd door het gewicht is het natuurlijk geen racetruck de aanbouw geeft eigenlijk geen verandering in rijgedrag wat wel lastig is om de twee reserve wielen kwijt te raken,een voor op het dak voor en een achter dit voor gewicht verdeling toch is het een heel gewicht op het dak dit is helaas nodig.we zijn bezig om info te vinden om de wagen op aardgas te laten rijden,dit is mogelijk een oplossing voor de hoge brandstof comsumtie ,ook zuidamerika kan je hier op rijden en daar willen toch naar toe...

Offline member

  • *****
  • Berichten: 421
Re: Het grote Volvo TGB topic
« Reactie #222 Gepost op: 20-02-2013, 16:32 »
Zo, er kunnen straks weer 2 TGB13's rijden met vers rubber. Met dank aan John Kicken uit Voerendaal! Hij heeft er nog 6 staan, dus wees er snel bij.

Michelin XL 9.00R16.



Jos en RR bedankt voor jullie hulp en aanhangert!
 

Offline member

  • Four is more!! EML MQ 750 (AT Quad), Scania P93M 4x4, Renault TRM 2000 4x4
  • *****
  • Berichten: 311
Re: Het grote Volvo TGB topic
« Reactie #223 Gepost op: 23-02-2013, 10:23 »
HMMMM!!! vers rubber....., altijd lekker! ::)
 
Dat word weer baggerraggen!!! :)
 
Gr. Koos
Doe mij maar off-road op vier wielen.... dan val ik namelijk niet zo gauw om.... snap je??!!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3641
Re: Het grote Volvo TGB topic
« Reactie #224 Gepost op: 24-02-2013, 12:42 »
Zo, er kunnen straks weer 2 TGB13's rijden met vers rubber. Met dank aan John Kicken uit Voerendaal! Hij heeft er nog 6 staan, dus wees er snel bij.

Michelin XL 9.00R16.



Jos en RR bedankt voor jullie hulp en aanhangert!
Is dit ook een goed adresje voor kleinere maten?
"Do not regret growing older. It is a privilege denied to many."
http://www.youtube.com/watch?v=eE_IUPInEuc&feature=youtube_gdata_player