T'is nog niet helemaal klaar! ik denk dat het nu pas begint..
ik ben voor een Mitas H 18 flattrack band gegaan in de maat 130/80/19 en vandaag net binnen gekregen.
de band ziet er erg breed uit voor een 130. ongemonteerd meet ik met schuifmaat erop al 138,5 mm,
bij de noppenband wat een 110mm is die er nu op zit meet ik 124mm breed tussen de zijnoppen en 9mm ruimte tussen zij nop en de ketting die er langs loopt ,ik weet n iet precies hoe breed zo'n flattrack band uitvalt maar hoop dat deze band dan ook echt niet breder als 130mm zal vallen op een 2.15 velg want aan weerszijden komt er dan al 3mm bij tov de crossband die er nu op ligt en blijft er nog 6mm tussen ketting en de band over. is dit dan niet al wat weinig??
zal de ketting dan de band niet eerder raken bij eventueel klapperen. hoeveel speling mag je bij een crossmotor eigenlijk minimaal hebben tussen een band en de ketting?
Er staat trouwens tubeless op de band ,maar kan ik dan toch een binnenband monteren? waarschijnlijk gaat de spaak velg lucht lekken,
de bandenklem gaat eruit omdat ik niet meer door de blubber ga rijden. dit scheelt weer bij montage van de band. overigens kan de band een snelheid van 210km p/u aan. misschien met binnen band nog maar 180 km p/u maar ik ga er misschien hooguit 130km p/u mee rijden
Ik hou ook van pizza, maar niet van die Hawai (maar dan weer wel van een tosti Hawai) en vind de hoogte van de stukjes dan weer belangrijker dan de afstand: het bekende noppensyndroom. Ananas uit verre landen zoals Saudi Arabia is trouwens per definitie beter geschikt voor off-road
Omdat het nu helemaal uit de hand gaat lopen toch maar even proberen:
Beste Honda4ever, het zal prima gaan met die flattracks denk ik. Het zijn wat stoerdere banden dan een wegband. Ik had ooit een Anakee op mijn allroad en daarmee kan je ook alles aan (asfalt, stenen, zand) zolang het maar niet nat is, maar als je meestal verhard rijdt is dat toch wel een betere keuze (maar ziet er niet zo stoer uit). De meesten hier op het forum willen grote noppen en een smalle band, jij wilt kleine noppen en een brede band want daarmee kan je platter door de bocht: een soort Supermoto. Leuk maar niet de doelgroep hier.
Hoe dicht je band langs de ketting mag lopen? Ik zou inderdaad ook zeggen: eerst proberen, leg hem erom en kijk hoever hij van de ketting zit. De ketting kan je daarbij zover als mogelijk ook zijdelings bewegen en zolang het mekaar niet raakt lijkt het me geen probleem. Richtlijnen zijn hiervoor niet te geven.
Verwijderen van de bandenklem: prima, maar rij dan niet (meer) met een lage bandenspanning. Rijden in de modder heeft niets met een bandenklem te maken, de bandenspanning wel.
Instoppen binnenband: dat kan, maar let op: zorg ervoor bij het omleggen dat de binnenband een voldoende lucht heeft, bij een tubeless zou lucht achter kunnen blijven tussen de binnen- en buitenband en dat zorgt voor problemen. Als je een tubeless-velg hebt dan staat het er geloof ik ook op.
Laat graag weten hoe het is gegaan met het omleggen en de ketting, en hoe het uiteindelijk rijdt
, fotootje ofzo