Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Gezocht crossstuur  (gelezen 2683 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2206
Re: Gezocht crossstuur
« Reactie #15 Gepost op: 23-10-2005, 11:12 »
Hallo Stuurlui-aan-wal,

Nog even een vraag over sturen. Was laatst bij MotorcrossAad en zat een beetje te neusen tussen de sturen. Daar viel me op dat naast de hierboven besproken breedte er ook keuze is in hoogte. Dus lamazegge:

- het platte stuur a-la-ATB
- het hoge stuur a-la-OrangeCountyChoppers

Waarom nu die verschillen. Is dit alleen maar voor de hoogte (kun je toch ook verhogers voor gebruiken?) of zijn er nog meer redenen? Bijvoorbeeld demping van trillingen, buigbaarder enz. Wie kan me dat uitleggen?


Maarten
(verward maar niet stuurloos)
Zit niet meer op de DRZ, soms op de Alp en vaak op de MTB
Maar zit nog wel steeds onder de modder...

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3417
Re: Gezocht crossstuur
« Reactie #16 Gepost op: 23-10-2005, 21:56 »
Volgens mij is een hoger crossstuur makkelijker te plaatsen dan een stuurverhoger (die misschien niet eens voor alle crosser worden gemaakt).
 
Nu  - 1999 TT600R 2004 DRZ400S
Niet Meer - 1985 XT350, 1996 TT600E, 1999 TT600R, 1998 WR400F, 2001 TT600R, 1986 TT350, 1977 XT500, 1991 XTZ660, 1996 Honda XR400R

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: Gezocht crossstuur
« Reactie #17 Gepost op: 23-10-2005, 22:07 »
Stuurverhoging werkt maar in 1 richting: Omhoog vanaf de originele stuursteun (dat is niet altijd vertikaal/parallel aan de vork).
Met een hoog stuur kan je het stuur zelf naar voren/achteren draaien; Daarbij komt het stuur dus ook verder naar je toe of verder van je af.

daarnaast maakt de kromming van het stuur dan nog uit: Bij een sterk gekromd stuur gaan de uiteinden omhoog staan als je het stuur naar voren draait.