Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Algemeen stopteken met de hand.  (gelezen 3399 keer)

Offline member

  • No_Postmerge
  • *****
  • Berichten: 3628
Algemeen stopteken met de hand.
« Gepost op: 17-03-2021, 12:39 »
Wie mag er wel, wie niet een algemeen stopteken geven?

Edit: Hiermee bedoel ik een algemeen stopteken met de hand.

Wie mogen er juridisch een stopteken geven? En wie niet?

De verschillen tussen, wie het algemeen stopteken geeft.

Hoe zie ik dat? Kenmerken van persoon/kleding.

Hoe dan te handelen?

edit: voor meer duidelijkheid.


Offline member

  • *****
  • Berichten: 2610
Re: Stopteken.
« Reactie #1 Gepost op: 17-03-2021, 12:47 »
Vanwaar de vraag?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 7958
Re: Stopteken.
« Reactie #2 Gepost op: 17-03-2021, 13:24 »
Stopkogels geven ook een stopteken af.
Dat is als je de eerste hebt gemist :P

Offline member

  • *****
  • Berichten: 210
Re: Stopteken.
« Reactie #3 Gepost op: 17-03-2021, 13:49 »
Wel een interessante vraag.
Bij politie heb ik het idee dat ze kenbaar moeten maken dat ze van de politie zijn, vandaar altijd 'stop, politie'.
Maar een boa mag ook een stopteken geven lijkt me.
Boa's rijden hier ook rond in jeeps en gebruiken zwaailichten om je te laten stoppen. Maar van de buitenkant kan je dan niet zien dat het om een boa gaat dus of dat rechtsgeldig is...

Hoe te handelen: ik stop (als het even kan) niet meer.

Offline member

  • Kom op mensen, wordt ook
  • Donateur
  • *****
  • Berichten: 2318
Re: Stopteken.
« Reactie #4 Gepost op: 17-03-2021, 14:46 »
Zelfs verkeersregelaars mogen stoptekens geven, dus BOA's vast ook. Negeren = kans op bekeuring

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1948
Re: Stopteken.
« Reactie #5 Gepost op: 17-03-2021, 15:42 »
Interessante vraag. Even google-en leverde nuttige maar (uiteraard) zeer taaie antwoorden op:
Verplicht stoppen bij stopteken? - mr. R. Hak (richardhak.nl)


Niet echt kort samen te vatten dus.

Citaat
Verplicht stoppen bij stopteken?
Update
Sinds 2015 zijn een aantal gedragingen inzake stoppen overgeheveld naar de Wet OM afdoening. Volgens mij zijn er ook een paar bepalingen bij gekomen.


Als weggebruiker niet opvolgen van aanwijzingen gegeven door middel van verlichte transparant op personen-, bedrijfsauto of motorfiets van politie.
Als weggebruiker niet stoppen voor een stopteken; gegeven door middel van een rode lamp.
Als weggebruiker niet stoppen voor een stopteken; gegeven met een aan een politievoertuig aangebrachte verlichte transparant.
Er zijn vele bepalingen die allemaal iets zeggen over stoppen en stoptekens:


Algemene wet bestuursrecht (art. 5:19 lid 4)
Wegenverkeerswet 1994 (art. 160 lid 1)
Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (art. 83)
Wet administratieve handhaving verkeersvoorschriften (Wet Mulder) (art. 34)
Wetboek van Strafrecht (art. 184 Sr)
Wetboek van Strafvordering (art. 96b, lid 2, sub a)
Gelet op deze vele artikelen, is het bijna niet te geloven dat een overvaller bij een wilde achtervolging niet verplicht is om te stoppen. Dit wordt uitgelegd door advocaat Peter Plasman in dit filmpje van PowNews.


Je hebt dus het //recht// om te vluchten  ::)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1681
Re: Stopteken.
« Reactie #6 Gepost op: 17-03-2021, 16:04 »
Interessante vraag. Even google-en leverde nuttige maar (uiteraard) zeer taaie antwoorden op:
Verplicht stoppen bij stopteken? - mr. R. Hak (richardhak.nl)


Niet echt kort samen te vatten dus.


Je hebt dus het //recht// om te vluchten  ::)

Klopt, je hoeft niet mee te werken aan je eigen veroordeling, als het om strafrecht gaat. Ga je vluchten mag oom agent proportioneel geweld gebruiken om je tegen te houden.

Gaat het om een stopteken gegeven ter naleving op het gestelde in de wegenverkeerswet moet je stoppen. Doe je dat niet dan is dat weer een apart feit, wederspanningheid, das weer strafrecht en dus weer proportioneel geweld om je tegen te houden..

Moet oom agent na het stopteken en als je gestopt bent wel eerst naar je rijbewijs en als je op de motor bent naar je kentekenbewijs vragen..
Gerrit :)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1948
Re: Stopteken.
« Reactie #7 Gepost op: 17-03-2021, 16:46 »

Gaat het om een stopteken gegeven ter naleving op het gestelde in de wegenverkeerswet moet je stoppen. Doe je dat niet dan is dat weer een apart feit, wederspanningheid, das weer strafrecht en dus weer proportioneel geweld om je tegen te houden..



...daar zit volgens mij het lastigste deel. Je hebt natuurlijk geen idee waarvoor men je wil laten stoppen. Totdat je gestopt bent  ::)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3542
Re: Stopteken.
« Reactie #8 Gepost op: 17-03-2021, 16:49 »
Een vriend van mij reed ooit op zijn Yamaha FS1 door terwijl een agent de weg op sprong en een stopteken gaf, hij is uiteindelijk gepakt (want ze wisten waar hij woonde) moest voorkomen en onderdeel van de aanklacht was poging tot doodslag, zijn verweer was dat het eerder poging tot zelfmoord was. De rechter gaf hem daar toen gelijk in, uiteraard kreeg hij wel een bon voor een heleboel andere dingen.
Big....is history ..... 640 ook, 690EnduroR ook, nu een Yamaha T7 en een CRF450 2006 en een CRF 450 Rally 2007

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 117
Re: Stopteken.
« Reactie #9 Gepost op: 17-03-2021, 20:54 »
Misschien een naïeve vraag, maar waarom zou je niet stoppen als een agent jou een stopteken geeft?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3542
Re: Stopteken.
« Reactie #10 Gepost op: 17-03-2021, 21:22 »
Misschien een naïeve vraag, maar waarom zou je niet stoppen als een agent jou een stopteken geeft?
Ach, zo'n 40 jaar geleden, opgevoerde brommers enzo .... toen was alles anders, toen gingen we er nog vandoor als de politie je aan wilde houden, dan werd je brommer in beslag genomen en kon je hem later met een doorgezaagd frame en voor veel geld weer terugkopen bij Leertouwer in Soest of bij  brommersloop Maton in Schalkwijk
Big....is history ..... 640 ook, 690EnduroR ook, nu een Yamaha T7 en een CRF450 2006 en een CRF 450 Rally 2007

Offline member

  • Kleiambassadeur
  • *****
  • Berichten: 2922
Re: Stopteken.
« Reactie #11 Gepost op: 18-03-2021, 07:12 »
Ach, zo'n 40 jaar geleden, opgevoerde brommers enzo .... toen was alles anders, toen gingen we er nog vandoor als de politie je aan wilde houden, dan werd je brommer in beslag genomen en kon je hem later met een doorgezaagd frame en voor veel geld weer terugkopen bij Leertouwer in Soest of bij  brommersloop Maton in Schalkwijk

Wij kregen de brommer dan terug, ontdaan van al het snelle spul. Dat lag dan in een oud ijzer bak achter het buro. Wij haalden dat s'nachts gewoon weer op.. ;)
Verzonden vanaf mijn windows 98 pc met 56k modem.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1948
Re: Stopteken.
« Reactie #12 Gepost op: 18-03-2021, 10:07 »
Misschien een naïeve vraag, maar waarom zou je niet stoppen als een agent jou een stopteken geeft?


Dat is voor mij helemaal geen vraag. Voor de politie zal ik altijd stoppen. TS stelt de vraag: wie mag er allemaal een stopteken geven? En wat is de waarde daarvan?

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 117
Re: Stopteken.
« Reactie #13 Gepost op: 18-03-2021, 11:00 »

Dat is voor mij helemaal geen vraag. Voor de politie zal ik altijd stoppen. TS stelt de vraag: wie mag er allemaal een stopteken geven? En wat is de waarde daarvan?
Klopt, ik ben ook benieuwd naar het antwoord op die vraag. Mijn reactie is gericht op reacties die doorrijden bij stopteken van politie suggereren.


Ik zou ook stoppen voor een BOA of andere hulpdiensten.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 183
Re: Stopteken.
« Reactie #14 Gepost op: 18-03-2021, 11:35 »
 :stupid:
Maar ik stop ook voor een boer of m/v met hond etc. Motor even af, bril af en vriendelijk te woord staan. Doorrijden is altijd negatief voor de beeldvorming. En dat algemene beeld is beroerd, dat lezen we hier vaker...
Dus wat juridisch juist is vindt ik niet interessant.