Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Windows10 tablet navigatie  (gelezen 23966 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2268
Windows10 tablet navigatie
« Gepost op: 24-08-2015, 01:03 »
Ik heb er even over moeten denken maar ik begin nu toch maar een nieuw topic.
Tijdens mijn vakantie over de weg heb ik gemerkt dat een Galaxy S5 in mijn tanktas toch wel erg handig is om mee te navigeren.
Ik heb echter ook gemerkt dat de navigatie SW voor Android wel erg beperkt is.
Het is allemaal navigatie SW 'van ITers voor ITers'.
Na het testen van Osmand, Locus en Navigator Free (mapsfactor) is er op allemaal wel wat aan te merken.
Zo veel zelfs dat ik me eigenlijk niet kan voorstellen dat ik de enige ben die al die problemen ziet.
Of het berekenen duurt veel te lang, of het maken van een route is ruk, of de pointer loopt uit de kaart, of de aangrenzende kaart wordt niet geladen of ik kan de track niet zien of de tekst is te klein enz....
Uiteindelijk denk ik nu zelfs 'geef mij maar Garmin S/W' (ja echt)!
En omdat ik toch altijd een mini PC meeneem dacht ik met de komst van Windows10 dat een navigatie tablet wel eens wat zou kunnen zijn.
Zo'n klein ding van 7 inch ofzo waarop Mapsource en alle kaarten en tracks en routes die je toch al bij je hebt staan EN een navigatie programmatje (en misschien nog GPSBabbel).
Nu zou ik natuurlijk één van bovenstaande programmas daarop kunnen installeren, maar zijn er nog slimmere oplossingen?
Ik dacht zelf aan NRoute. De oude Garmin navigatie S/W.
Deze heeft helaas wat beperkingen. Zo werkt het alleen met oudere kaarten en de GPS moet volgens Garmin protocol werken. JaWaVa heeft hier hele leuke oplossingen voor (MapReverse converter en Franson GPS gate).
Heeft iemand echter enig idee of deze tooltjes op een Windows10 tablet met GPS werken?

Als laatste zou ik natuurlijk gebruik willen maken van OSM kaarten.
Kaarten van OsMand, Locus, en Naviator Free kunnen onderling niet van elkaars kaarten gebruik maken....(terwijl het allemaal OSM kaarten zijn).
Is daar een logische verklaring voor?
OSM kaarten die ik voor Mapsource gebruik kunnen immers ook in Garmin TrainingCenter gebruikt worden (dussss.....!).
Lijkt me een klein programmeurs dingetje :-)

Jullie snappen het natuurlijk al.
Ik wil mijn Tabletje helemaal volpompen met 1 set kaarten van heel Europa en verschillende programmatjes gebruiken om die kaartdata toe te passen.
Zoals:
- van A naar B navigatie
- goede track & route navigatie (track kleur en breedte ook kunnen aanpassen)
- goed tracks kunnen opnemen en bewerken (omkeren, knippen, narijden zoals met Garmin)
- toekomstige plug-ins installeren voor motor routes (meest bochtige van A naar B route in 2 uur ofzo).

Ben heel benieuwd naar jullie goeie tips.
Er komt een tijd,
dat iedereen op een Adventure rijdt

Offline member

  • Prutser
  • *****
  • Berichten: 918
Re: Windows10 tablet navigatie
« Reactie #1 Gepost op: 24-08-2015, 11:14 »
Ik zie wel mogelijkheden en ben al een tijdje aan het denken over zoiets. Wat ik getest heb is in samenwerking met Osmand.

Ik ben wel bang dat je heel veel wil. De verklaring voor het niet gebruik kunnen maken elkaars kaarten zit hem deels in geld en waarschijnlijk auteursrecht achtige zaken. Locus en Garmin verkopen kaarten, Osmand niet.

Bochtige routes op OSM kaarten maken zie ik niet snel gebeuren omdat er naar mijn weten geen 'bochtige weg' tag in de kaarten zit. Met basecamp krijg ik ook geen echt bochtige route als ik de functie aanzet maar dat kan aan mij liggen.

In ieder geval mijn ervaringen met de combi Android tablet, telefoon en pc zijn goed. Ok je moet een hoop testen maar dan is een hoop mogelijk. Ik kan bv op de tablet in osmand een route maken en die exporteren als gpx. De gpx kan ik via bleutooth naar de foon sturen. Ik kan ook via google drive gpx versturen en osmand opend dat zonder gedoe. Ik maak op de pc routes in basecamp en itn converter, ook die doen het netjes in osmand.

In ieder geval heb ik Osmand via een emulator ook op de pc draaien.

Het blijft een beetje zoeken naar de ideale allroad. Het ene programma doet dit goed het andere dat. Vandaar dat ik voor A-B navi soms naar een andere app grijp en voor het plannen van een route pak ik soms itn converter voor de michelin kaarten met de groene wegen er op.

Wat ik nog zou moeten testen is of osmand soepeler draait met alleen wegenkaarten en adressen. Je kan dan uitgebreide kaarten op je tablet zetten voor het plannen en op je foon staat toch een track of route dus heb je niet alle info nodig. Maar dat is omslachtig en ik ben redelijk tevreden met wat ik nu kan.

Ik ben wel benieuwd hoe je het aan gaat pakken en hoe het bevalt. Wil je de tablet op je stuur zetten en er mee navigeren?
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan

Offline member

  • No_Postmerge
  • *****
  • Berichten: 3628
Re: Windows10 tablet navigatie
« Reactie #2 Gepost op: 24-08-2015, 13:37 »
De verklaring voor het niet gebruik kunnen maken elkaars kaarten zit hem deels in geld en waarschijnlijk auteursrecht achtige zaken.

OSM is een database, niets anders, van punten, lijnen, polygonen en relaties, daaruit worden kaarten gerendeerd, enige waar je aan moet houden is vermelding van OSM, het gebruik.
Het gebruik van de database kost niks. Je haalt er uit, wat je in een kaart wilt stoppen en de render app bouwer bepaalt zelf de format, hoe je het gebruikt. Daar ontstaan de verschillen.

Zo is er een groep mapsforge, die maakt enkel de vector dataset, hierop hebben enkele app bouwers voortgeborduurd, osmand heeft zijn eigen file format, dan bepaald de osmand community zelf wat er uit de OSM database gehaald kan worden. Je zou zelf ook zulke sets samen kunnen stellen http://wiki.openstreetmap.org/wiki/OsmAndMapCreator
Zelf heb je daar ook invloed op, de nederlandse fietscommunity, heeft de knooppuntenroutes in osmand basis staan. Ook de seamap community is actief. Als je de basis ophaalt zit dat ook al in de Nederlandse kaart.

Je kan de kaart net zo zwaar maken als je wilt.
In de stad heeft osmand het moeilijk met al die Nederlandse gebouwen die er in zijn gezet, het opbouwen van de kaart, dit ligt niet zozeer aan osmand maar aan de beperkingen van je apparaat.

Windows tablet, ik kijk er ook al een tijdje naar.
Met wat ik wil heb ik meer ram geheugen nodig, 4 gb vindt ik te weinig heb het liefst iets van 12 gb.
De kaartenopbouw en berekenen/renderen vector dat vraagt nogal wat, en windows 10 heeft zelf ook al wat nodig.

Want als je online met kaarten (ondergrondlayers) bezig gaat (of zelfs meerdere layers transparant over elkaar heen), en je wil hetzelfde bereiken als op je pc, planning, snel kunnen schuiven zoomen, dan loop je denk ik bij tablet zeer snel tegen een grens aan dat het niet soepel werkt.

Scherm voor onderweg hoe goed leesbaar. Een eerste voorwaarde.


Offline member

  • 640 Adventure '97 (E) Samurai '91 (E) 1090 Adv '19 (NL)
  • *****
  • Berichten: 3615
Re: Windows10 tablet navigatie
« Reactie #3 Gepost op: 24-08-2015, 14:21 »
Leuk topic  :)

Een zoektocht naar een holy grail die er misschien niet is zoals de ideale allroad, wat Lennert al noemde.

Ik gebruik nog veel meer om een trip te plannen, een good old papieren kaart voor onovertroffen overzicht. Een laptop met een zo groot mogelijk scherm (18,4) maar het liefst nog een monitor er naast. Wikiloc en andere reizigers sites met tracks. Google Earth om te zoeken waar mooie landschappen zijn en of daar wegen of tracks doorheen lopen. Een programmaatje om direct gpx-jes te tekenen op een Earth onderlaag. En dan vergeet ik waarschijnlijk nog wat.
Dit ga ik nooit in 1 enkel apparaatje krijgen  ::)

Windows (8/10) snap ik want dat is qua mogelijkheden ver en veruit het meest compleet. De "PC" kant dan. De tablet/Windows Phone kant is een heel ander verhaal. Daar ontbreekt het ernstig aan navigatie-apps zoals je die wel hebt voor Android en waarschijnlijk ook Ios. (even los van hoe goed je ze vindt  ;) ). Je hebt uiteindelijk maar 1 goeie nodig maar ik ben hem nog niet tegen gekomen in de windows store. Waar je makkelijk op kan navigeren, met offline OSM kaarten, die tracks aankan.

De lijn die Lennert volgt is naar mijn mening ook de beste (of de minst slechte). Uitgaande van tablet/smartphone navigatie dan. Ja er zijn "dingetjes" maar voor mij zeker niet onoverkomelijk.

Maar de bekende/geaccepteerde Garmin route vergt ook een pc/laptop om te kunnen plannen, gedoe met maximum aantallen routes, tracks en punten per track, kaartupdates voor veulsteveul geld, kaarten die achter lopen, buggy software bij nieuwe modellen enz.
 
Travel is fatal to prejudice, bigotry, and narrow-mindedness, and many of our people need it sorely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one little corner - Mark Twain

Offline member

  • No_Postmerge
  • *****
  • Berichten: 3628
Re: Windows10 tablet navigatie
« Reactie #4 Gepost op: 24-08-2015, 17:08 »
Ik wil JOSM draaien op de tablet.

Online:
Dan kan ik Bing maar ook Nederlandse/Belgische Luchtfoto gebruiken, dit als wms layer.
Zo zijn er van veel landen een open topo
Deze lagen in bepaalde volgorde over elkaar zetten, makkelijk aan en uit zetten.

Hoewel JOSM en javaosmeditor is, is het teken principe hetzelfde.

je maakt een layer en daar ga je op tekenen, je tekent een lijn met nodes, nu, zie dit als een track, je kan knippen en plakken. van een andere layer kopieren en samenvoegen.
Deze layer kan je opslaan als een gpx file, geef het een naam, en je opent het in mapsource of voor je gps.

Mapsource heeft geen aerial layer zo wel en je kan veel snelle schakelen tussen layers. Layers transparant zetten.

Je kan de in OSM getekende wegen selecteren, naar een ander layer koperen, samenvoegen tot een track. Dit met een filterfunctie.
Track met vele trackpunten, moet je gps dan wel weer aan kunnen.

En zo kan je allerlei lagen bij elkaar brengen.
Finland voorbeeld of simpel voorbeeld

Dit kan eigenlijk ook met twonav.

Een website met verzameling van deze kaarten zou mooi zijn. Hangend aan dit forum
En dan alleen een track teken functie er over heen.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1389
Re: Windows10 tablet navigatie
« Reactie #5 Gepost op: 26-08-2015, 23:07 »
Ik heb net een Windows 8.1 tabletje gekocht. 59 Euro bij MM :-)
Met de PC-Windows 8.1, dus niet met Windows Phone.


Het moge duidelijk zijn dat die niet aan de eisen van Gerald voldoet... Dat lijkt me een lastig verhaal: Een tablet met zoveel rekenkracht.


Zelfs geen ingebouwd GPS, maar ik heb nog een GPS muisje liggen. Belangrijkst is om op pad te kunnen zonder laptop, maar toch met m'n gebruikelijke tools. Android kan veel, maar ik merkte dat ik vaak toch m'n laptop mee wilde nemen voor o.a. Mapsource.
Met toetsenbord en muis eraan (via een micro-USB hub) werkt het net als een PC.


Naast de beperkte CPU (waar ik eigenlijk geen last van heb) zijn de beperkingen het interne geheugen van 1GB en - nog erger - 16GB storage. Dat lijkt best ok, maar hiervan is ca. 3GB vrij! En Mapsource en de Garmin kaarten willen op C: geinstalleerd worden.
Langverhaalkort: Met GMTK heb ik Mapsource de kaarten op de SDkaart kunnen installeren en werkend gekregen.


Navigatietoepassingen voor Windows zijn er niet heel veel. Ik heb nRoute geprobeerd en wil MobilePC (ook van Garmin) proberen. nRoute ondersteunt geen hardware accelleratie videokaart, en bouwt dus de kaart langzaam op. Onder het rijden irriteert dat.
MobilePC kan volgens mij niet/nauwelijks overweg met routes en tracks. Leuk speelgoed, handig om altijd m'n routes bij me te hebben en over te kunnen zetten... maar voor navigatie nog niet ideaal.


Offline member

  • *****
  • Berichten: 623
Re: Windows10 tablet navigatie
« Reactie #6 Gepost op: 27-08-2015, 08:02 »
Microsoft heeft mij net een Surface toegestuurd om te testen. Zij stellen dat het een complete pc is op tablet formaat. Ik ben benieuwd of ze dat waar kunnen maken en of ik er mee kan werken zonder een extra computer er bij te pakken. De prijsklasse is natuurlijk wel heel anders dan het tabletje van €59, maar power heeft hij wel weer genoeg. Denk ik. Is er iets dat ik kan proberen voor jullie? Gewoon om te kijken of het kan? Hij ligt hier nou toch, maar ik het nog geen ervaring in het in elkaar zetten van routes zoals jullie beschrijven.

Offline member

  • 640 Adventure '97 (E) Samurai '91 (E) 1090 Adv '19 (NL)
  • *****
  • Berichten: 3615
Re: Windows10 tablet navigatie
« Reactie #7 Gepost op: 27-08-2015, 12:02 »
Surface is er in verschillende formaten. Hij moet wel in Fred z'n tanktas passen  :) .
Travel is fatal to prejudice, bigotry, and narrow-mindedness, and many of our people need it sorely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one little corner - Mark Twain

Offline member

  • Woestijnrakker
  • *****
  • Berichten: 3744
Re: Windows10 tablet navigatie
« Reactie #8 Gepost op: 27-08-2015, 12:55 »
Wat betreft geen gps in tablet; je telefoon als gps bluetooth dongle inzetten.

Offline member

  • 640 Adventure '97 (E) Samurai '91 (E) 1090 Adv '19 (NL)
  • *****
  • Berichten: 3615
Re: Windows10 tablet navigatie
« Reactie #9 Gepost op: 27-08-2015, 21:34 »
wat gebruik jij daarvoor Jouke? Ik heb met ExtGPS zitten experimenteren maar dat lukte niet.
Travel is fatal to prejudice, bigotry, and narrow-mindedness, and many of our people need it sorely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one little corner - Mark Twain

Offline member

  • No_Postmerge
  • *****
  • Berichten: 3628
Re: Windows10 tablet navigatie
« Reactie #10 Gepost op: 27-08-2015, 22:22 »
Wat betreft geen gps in tablet; je telefoon als gps bluetooth dongle inzetten.

Hoe lang houd jouw telefoon dat vol.

In geval van een calamiteit wil je wel bellen.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1389
Re: Windows10 tablet navigatie
« Reactie #11 Gepost op: 28-08-2015, 13:32 »
Een paar jaar geleden - toen nog niet alle telefoons ingebouwde GPS ontvangers hadden - kon je voor een paar tientjes overal een bluetooth GPS muis kopen. Die markt lijkt verdwenen, want bij de diverse Chinese webshops zijn ze bijna niet meer te vinden. Degenen die er zijn, zijn duurder dan vroeger, wat in de electronica wereld heel bijzonder is.
Wel zie ik USB GPS ontvangers vanaf een tientje op bv. http://www.banggood.com/buy/gps-mouse.html ; voor in de auto misschien wel bruikbaar/handig. Met kabel en magneet plak je 'm op je dak en heb je ook onder dicht bladerdek goede ontvangst.



Offline member

  • *****
  • Berichten: 2268
Re: Windows10 tablet navigatie
« Reactie #12 Gepost op: 31-08-2015, 17:09 »
Ik heb de afgelopen dagen wat intensiever met NavigatorFree van Mapsfactor gespeeld en ik ben eigenlijk wel erg enthousiast aan het raken over dit programma.
En dat is best een compliment (want ik kan echt enorm zeiken;-).
Het programma draait onder Android (op mijn Galaxy S5) maar er is ook Windows versie beschikbaar.
Het zou dus perfect op een Windows Tablet kunnen draaien waarop ook Mapsource of Basecamp staat.

In eerste instantie kon ik gereden tracks nauwelijks zien, maar dat blijkt met andere kaart/kleuren instellingen te kunnen worden opgelost.
Ook vindt het programma in korte tijd de route naar b.v. Norg.
Dat biedt perspectieven voor navigatie in de Eiffel.

En verder, ook erg gemakkelijk, kan het zonder verdere conversies in één keer tracks vanuit Mapsource importeren.
Kaarten downloaden gaat ook super gemakkelijk en is volledig gratis.
Ze worden ook zonder moeilijk toestanden op de externe SD kaart gezet.

Ik wordt hier erg vrolijk van!
Reden genoeg om dit programma eens op een Windows Tablet te proberen!
Zijn hier mensen die dit programma al gebruiken op een Tablet? Ik ben heel benieuwd naar jullie ervaringen want het zou voor mij reden zijn een Windows tabletje te kopen.
Er komt een tijd,
dat iedereen op een Adventure rijdt

Offline member

  • 640 Adventure '97 (E) Samurai '91 (E) 1090 Adv '19 (NL)
  • *****
  • Berichten: 3615
Re: Windows10 tablet navigatie
« Reactie #13 Gepost op: 02-09-2015, 20:19 »
Op ADV zoekt iemand dezelfde oplossing:
http://advrider.com/index.php?threads/windows-tablet-mapsource-nroute-possible.1076134/

"Mapsource (6.13.7)/ nRoute (2.7.6) both run fine on my GPSless Win 8 tablet.
 
 nRoute functions properly with my GPS hooked up via USB."

nRoute wordt niet meer verder ontwikkeld maar als het werkt dan werkt het.

Verder is deze site misschien wat (moet ik nog even doorspitten):
http://www.laptopgpsworld.com/
Travel is fatal to prejudice, bigotry, and narrow-mindedness, and many of our people need it sorely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one little corner - Mark Twain

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1389
Re: Windows10 tablet navigatie
« Reactie #14 Gepost op: 02-09-2015, 22:56 »
member: Het feit dat we ons behelpen met externe ontvangers en 10 jaar oude software zegt misschien ook wel iets...