De verklaring voor het niet gebruik kunnen maken elkaars kaarten zit hem deels in geld en waarschijnlijk auteursrecht achtige zaken.
OSM is een database, niets anders, van punten, lijnen, polygonen en relaties, daaruit worden kaarten gerendeerd, enige waar je aan moet houden is vermelding van OSM, het gebruik.
Het gebruik van de database kost niks. Je haalt er uit, wat je in een kaart wilt stoppen en de render app bouwer bepaalt zelf de format, hoe je het gebruikt. Daar ontstaan de verschillen.
Zo is er een groep
mapsforge, die maakt enkel de vector dataset, hierop hebben enkele app bouwers voortgeborduurd, osmand heeft zijn eigen file format, dan bepaald de osmand community zelf wat er uit de OSM database gehaald kan worden. Je zou zelf ook zulke sets samen kunnen stellen
http://wiki.openstreetmap.org/wiki/OsmAndMapCreatorZelf heb je daar ook invloed op, de nederlandse fietscommunity, heeft de knooppuntenroutes in osmand basis staan. Ook de
seamap community is actief. Als je de basis ophaalt zit dat ook al in de Nederlandse kaart.
Je kan de kaart net zo zwaar maken als je wilt.
In de stad heeft osmand het moeilijk met al die Nederlandse gebouwen die er in zijn gezet, het opbouwen van de kaart, dit ligt niet zozeer aan osmand maar aan de beperkingen van je apparaat.
Windows tablet, ik kijk er ook al een tijdje naar.
Met wat ik wil heb ik meer ram geheugen nodig, 4 gb vindt ik te weinig heb het liefst iets van 12 gb.
De kaartenopbouw en berekenen/renderen vector dat vraagt nogal wat, en windows 10 heeft zelf ook al wat nodig.
Want als je online met kaarten (ondergrondlayers) bezig gaat (of zelfs meerdere layers transparant over elkaar heen), en je wil hetzelfde bereiken als op je pc, planning, snel kunnen schuiven zoomen, dan loop je denk ik bij tablet zeer snel tegen een grens aan dat het niet soepel werkt.
Scherm voor onderweg hoe goed leesbaar. Een eerste voorwaarde.