Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: OSM kaarten op de Garmin  (gelezen 3683 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 446
OSM kaarten op de Garmin
« Gepost op: 01-02-2018, 10:36 »
Ik heb een poosje terug OSM kaarten gedownload van Europa en ze met de OSM combiner "aan elkaar geplakt"

Op de Montana werkte het in het zuiden van Frankrijk goed om lokaal van een punt naar een ander punt te navigeren.
Op de terugweg naar huis kreeg ik bij elk verzoek om een route te berekenen de melding "route calculation error"
Het maakte niet uit in welk land ik een adres, een plaats of een kruising of een POI ingaf.

Op de Garmin Zumo schijnt het navigeren wel te werken maar de "track" die aangegeven wordt op het scherm loopt volgens mij over de basiskaart.  (lange rechte lijnen die bij benadering over de te volgen route lopen)

Iemand enig idee hoe ik ze beide fatsoenlijk aan het werk krijg ? Eventueel persoonlijke hulp zou me zeer welkom zijn.
Ik vindt het geen punt om bij iemand langs te komen en wil er zelfs voor betalen als nodig.

Groeten, Ard

Offline member

  • *****
  • Berichten: 418
Re: OSM kaarten op de Garmin
« Reactie #1 Gepost op: 01-02-2018, 11:03 »
Wat ik doe is de losse kaarten op de Montana zetten. Vervolgens degene die ik heb nodig ga hebben actief maken. Daarna kun je gewoon navigeren van Zuid-Frankrijk naar huis. Heb je dat al eens geprobeerd?
KTM 990 Adventure R

Offline member

  • *****
  • Berichten: 446
Re: OSM kaarten op de Garmin
« Reactie #2 Gepost op: 01-02-2018, 11:19 »
Nee, Het is allemaal een grote kaart door de OSM combiner.
Ik dacht dat je anders niet grensoverschrijdend kon navigeren ?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2261
Re: OSM kaarten op de Garmin
« Reactie #3 Gepost op: 01-02-2018, 17:20 »
ff sd kaartje en je kloont C.N. die stuurt je de hele EU door zonder kaartwissel
Eindh. Tilb. dBosch, Pireneos, Cantabria, Albarracin, Boade Senez.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 418
Re: OSM kaarten op de Garmin
« Reactie #4 Gepost op: 01-02-2018, 19:30 »
Zojuist even voor je getest Ard.
OSM NL en BE (beide los) zijn de enigste kaarten die aan staan op mijn Montana. Vervolgens een willekeurige plaatse in Belgie gekozen om naar toe te navigeren. Lijkt gewoon te werken. Afstand en route klopt met wat ook bijvoorbeeld Google maps aangeeft.
KTM 990 Adventure R

Offline member

  • *****
  • Berichten: 446
Re: OSM kaarten op de Garmin
« Reactie #5 Gepost op: 01-02-2018, 19:39 »
ff sd kaartje en je kloont C.N. die stuurt je de hele EU door zonder kaartwissel

CN heb ik niet meer Jos. Ben er ook achter dat als je je lifetime update 2 jaar niet update hij vervalt. Joepie.  >:(

Zojuist even voor je getest Ard.
OSM NL en BE (beide los) zijn de enigste kaarten die aan staan op mijn Montana. Vervolgens een willekeurige plaatse in Belgie gekozen om naar toe te navigeren. Lijkt gewoon te werken. Afstand en route klopt met wat ook bijvoorbeeld Google maps aangeeft.

Okee bedankt Michel, Zal weer eens aan het downloaden slaan !

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1020
Re: OSM kaarten op de Garmin
« Reactie #6 Gepost op: 01-02-2018, 22:31 »
Hoi Ard, je kan ook gewoon deze site gebruiken om OSM kaarten zoals jij dat wil aan elkaar te plakken en in 1 keer te downloaden.

Ik download altijd gewoon de landen en een stukje aangrenzend die ik ga rijden. Op die manier bespaar je geheugenruimte en laden van de kaarten op een Garmin gaat dan wat lekkerder.





http://garmin.openstreetmap.nl/


Husky 701, EXC-f 450 en Vertigo Fajardo 250
www.rollingmavericks.com

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3071
Re: OSM kaarten op de Garmin
« Reactie #7 Gepost op: 02-02-2018, 00:21 »
Citaat
Op de Montana werkte het in het zuiden van Frankrijk goed om lokaal van een punt naar een ander punt te navigeren.
Op de terugweg naar huis kreeg ik bij elk verzoek om een route te berekenen de melding "route calculation error"
Het maakte niet uit in welk land ik een adres, een plaats of een kruising of een POI ingaf.

Die melding krijg je meestal als hij een te ingewikkelde route moet berekenen [ zie ik vooral gebeuren bij fietskaarten op profiel fiets op stukken die langer zijn, zeg maar meer dan 100km]
Kan zijn dat je profiel op fiets of wandelen stond.
kan ook zijn dat je kaarten een overlap hadden met kaartdelen die het zelfde nummer hadden, vind ie ook niet leuk!

Je hebt OSM autokaarten, die doen het goed op de lange stukken en OSM topo/fiets/wandelkaarten die zijn mooi om lokaal te rijden maar het gaat mis als ie een lange route moet berekenen
DR 800, KTM LC4 640 [Adventure] www.drbigclub.nl

Offline member

  • *****
  • Berichten: 446
Re: OSM kaarten op de Garmin
« Reactie #8 Gepost op: 02-02-2018, 12:28 »
Ok, volgens mij heb ik de gewone OSM kaarten. Maakt het uit welk profiel je gekozen hebt in de Garmin ? (volgens mij had ik recreational of automotive)

Hoi Ard, je kan ook gewoon deze site gebruiken om OSM kaarten zoals jij dat wil aan elkaar te plakken en in 1 keer te downloaden.

Ik download altijd gewoon de landen en een stukje aangrenzend die ik ga rijden. Op die manier bespaar je geheugenruimte en laden van de kaarten op een Garmin gaat dan wat lekkerder.





http://garmin.openstreetmap.nl/




Als ik die optie neem krijg je alleen kaarten die een totae grootte van 2500Mb (of zoiets) niet overschrijden. Dan ben ik met Duitsland en Nederland wel zo'n beetje klaar.
Ik heb het liefst een grote kaart van Europa zodat ik overal heen kan. Ben net in Zuid Frankrijk geweest en ga over een paar maanden naar Engeland, rij verder ook veel in Duitsland etc etc. dus achteraf was het weggooien van mijn oude CN kaarten niet zo verstandig :-/

Post Merge: 02-02-2018, 12:54
Nou, nog maar eens aan het prutsen geweest...

Als je al iets kan vinden in het menu van bestemmingen (Nederland kon ie al niet vinden... Netherlands ook niet)

Zoek een punt op de kaart of vind een adres in het menu, in beide gevallen zegt ie: "Maps do not have routable roads for this area"
En hij staat op Automotive ingesteld, lock on road, no avoidance etc etc

Er begint al rook uit mijn oren te komen  >:(

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1020
Re: OSM kaarten op de Garmin
« Reactie #9 Gepost op: 02-02-2018, 17:34 »
Welke Garmin heb je eigenlijk?
Husky 701, EXC-f 450 en Vertigo Fajardo 250
www.rollingmavericks.com

Offline member

  • *****
  • Berichten: 418
Re: OSM kaarten op de Garmin
« Reactie #10 Gepost op: 02-02-2018, 19:57 »
Heb je de kaarten hier gedownload? http://garmin.openstreetmap.nl/
KTM 990 Adventure R

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3071
Re: OSM kaarten op de Garmin
« Reactie #11 Gepost op: 02-02-2018, 20:05 »
A
hij kan alleen een route berekenen als ie weet waar hij is= geen satelliet ontvangst is geen route kunnen berekenen.

B
zet hem aan- ga naar profielen- selecteer auto- ga naar instellingen- ga naar route bepaling- ga naar activiteit- selecteer auto of motor- ga terug- ga naar kaart- set alleen je OSM kaart aan die je noemt.
Nu zou het normaal moeten doen.

C
Wil je offroad rijden, fietsen of bv varen dan maak je daarvoor een ander profiel aan, die stel je in zoals je hem dan wil hebben, dat is het mooie aan de profielen, ander profiel en alle instellingen worden dan veranderd zoals jij wil in dat profiel.

D
Doet ie het nog niet download Javawa device manager http://www.javawa.nl/jdm.html en laat die je GPS controleren

Succes en hoop dat ie zo doet wat ie wil!

DR 800, KTM LC4 640 [Adventure] www.drbigclub.nl

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1020
Re: OSM kaarten op de Garmin
« Reactie #12 Gepost op: 02-02-2018, 20:27 »
Kortom Ard  we willen alles van je weten :-)
Husky 701, EXC-f 450 en Vertigo Fajardo 250
www.rollingmavericks.com

Offline member

  • *****
  • Berichten: 446
Re: OSM kaarten op de Garmin
« Reactie #13 Gepost op: 03-02-2018, 10:12 »
Kortom Ard  we willen alles van je weten :-)

Schoenmaat 43  ;D

A
hij kan alleen een route berekenen als ie weet waar hij is= geen satelliet ontvangst is geen route kunnen berekenen.

Klopt, heb ontvangst.

B
zet hem aan- ga naar profielen- selecteer auto- ga naar instellingen- ga naar route bepaling- ga naar activiteit- selecteer auto of motor- ga terug- ga naar kaart- set alleen je OSM kaart aan die je noemt.
Nu zou het normaal moeten doen.

Klopt ook, heb alle andere kaarten uit staan en heb profiel auto, lock on road etc.
Gister nog eens opnieuw kaarten erop gezet, soms vindt wel een plaats of adres, soms niet. Gap Frankrijk kan ie wel vinden maar ik krijg route caculation error, Een straat in Munchen kan ie wel vinden en er naar toe navigeren ook.
Een plaats zoeken in Nederland kan ie niet want hij kan het land niet vinden...  ??? ::)  Maakt niet uit hoe ik het spel. (Engels of Nederlands)


C
Wil je offroad rijden, fietsen of bv varen dan maak je daarvoor een ander profiel aan, die stel je in zoals je hem dan wil hebben, dat is het mooie aan de profielen, ander profiel en alle instellingen worden dan veranderd zoals jij wil in dat profiel.

Zelfs in Recreational kan ie je normaal gesproken over de weg ergens heen begeleiden als ik me goed herinner.

D
Doet ie het nog niet download Javawa device manager http://www.javawa.nl/jdm.html en laat die je GPS controleren

Succes en hoop dat ie zo doet wat ie wil!



Heb je de kaarten hier gedownload? http://garmin.openstreetmap.nl/


Ja klopt.



Welke Garmin heb je eigenlijk?

Een Montana

Offline member

  • *****
  • Berichten: 440
Re: OSM kaarten op de Garmin
« Reactie #14 Gepost op: 03-02-2018, 14:57 »
had ik ook het is "the Netherlands" dan vind hij het wel bij mij
KTM adv. '04