Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Training methoden  (gelezen 102656 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4351
Re: Training methoden
« Reactie #240 Gepost op: 06-07-2014, 15:58 »
Open deur: knijp je dan niet te veel?


Dit jaar heb ik erg slecht geslapen (crash, lek luchtbed, muggen) en dat begon ik de laatste 2 dagen flink te voelen: opstaan met pap in de benen. De eerste 4 dagen eigenlijk niet moe geweest dus volgend jaar weer dezelfde training voor mij, chocomelk als herstel drank met ontbijt helemaal volproppen en water en mueslirepen overdag.
None of us is as strong as all of us.

Offline member

  • hell yeah!
  • *****
  • Berichten: 4170
Re: Training methoden
« Reactie #241 Gepost op: 06-07-2014, 16:46 »

Het herstellen ging dit jaar inderdaad beter dan in voorgaande jaren. Op de tweede dag moest ik door een kettingbreuk na het hele veld de laatste proef in. Daardoor kwam ik, met een start om 05:00 uur, pas om 21:00 uur en flink kapot binnen. De volgende dag was ik tot mij eigen verbazing weer knap fris.
Waar ik echter een probleem mee blijf houden is het gegeven dat ik in de handen niet sterk genoeg ben. Na een paar dagen beginnen vooral mijn duimen gewoon pijn te doen. Dus niet de spieren, maar eerder de pezen.

was in maart met FransV mee,

aan t eind vd dag wist ik genoeg qua conditie, echt te kort,
maar ook mn handen en vingers.. pfff mn vingers stonden letterlijk scheef op mn hand van t koppelen, ("triggerfinger")
nu weet ik dat ik een slechte (ja, nog steeds) conditie heb, mede/ vooral door kapotte knieen..
ben dus nog steeds opzoek naar een oplossing, zal fietsen zijn/ worden, mogelijk kanooen iets wat mij wel ligt..
maar op een zweedse site kwam ik ook tips tegen, waar ik me aan probeer te houden,
van die knijpdingen, in je auto, en constant je knijpen met je hand, schijnt na verloop van tijd goed voor je handen en onderarmen te zijn..
die ligt nu dus ook in mn auto, voor onderweg..
....espangol es dificil... entonces Lo intento algo....

Offline member

  • *****
  • Berichten: 487
Re: Training methoden
« Reactie #242 Gepost op: 06-07-2014, 18:03 »
Ik heb wel eens ergens gelezen dat door veel onderarmen trainen je juist meer last krijg van arm pomp ,weet niet meer welke rijder dit zij en waar ?
Door dat je meer spier massa krijgt knijp je je bloed vatten af .

Offline member

  • hell yeah!
  • *****
  • Berichten: 4170
Re: Training methoden
« Reactie #243 Gepost op: 06-07-2014, 20:00 »
Ik heb wel eens ergens gelezen dat door veel onderarmen trainen je juist meer last krijg van arm pomp ,weet niet meer welke rijder dit zij en waar ?
Door dat je meer spier massa krijgt knijp je je bloed vatten af .

ik denk, al weet ik er niet erg veel specifieks van, dat dit wel meevalt,
bodybuilders trainen dat ook en zwaarder, en kunnen ook blijven "knijpen"
wat wel kan, en dat is waar ik ook last van gehad heb,  is cts, carpaal tunnel syndroom, echt supervervelend!!
kwam bij mij vooral door heel erg zwaar en lang fitness en specifieke belasting in de bouw (staalconstructies)
is nu voor 50% verholpen, (één hand)
maar van mn onderarmen heb ik never nooit niet last gehad..
....espangol es dificil... entonces Lo intento algo....

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11345
Re: Training methoden
« Reactie #244 Gepost op: 06-07-2014, 20:36 »
Ik ben ook helemaal gestopt met het trainen van mijn onderarmen.

Zat in de auto met van die knijpertjes 4 x 100 te doen, links en rechts, totdat het écht pijn deed. Ook halteren, curl ups, met gewichtstangen van bankdrukken.

Maar tijdens het rijden deed het toch ook nog steeds pijn. Wat wél hielp is anticiperen voor het gasgeven, dus een fractie eerder staand inleunen voordat je gas geeft. Als je moe wordt geeft dit wel eens leuke reacties als je net te laat gas begint te geven, donder je bijna met je neus op het voorspartbord. Maar het effect is er, bijna niet meer hoeven knijpen en ik rijd dus vaak met de handen open, alleen maar druk vanaf boven en wat lucht tussen de vingers.

Stomme is, dit lukt zelfs op hele heftige remknippen en dan slaat het stuur nog niet uit je handen. Dit durf ik trouwens alleen met bike met stuurdemper ;)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1982
Re: Training methoden
« Reactie #245 Gepost op: 06-07-2014, 21:25 »
Het is geen armpumpprobleem, geen koppeling- of remprobleem en geen cts ding. Het is vooral bij lange stenige afdalingen dat het probleem optreedt. Knijpen kan een meewerkende oorzaak zijn, maar uiteindelijk komt de kracht bij het staand remmen toch voor een flink deel op twee kantoorhandjes...

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1242
Re: Training methoden
« Reactie #246 Gepost op: 06-07-2014, 23:22 »
Ik heb ooit een goeie tip gekregen van een zesdaagse rijder ,  ontspannen , er zijn vele momenten waar je toch al is het maar een fractie van een seconde je even los kan laten , dit werkt super vind ik . enige is je moet het in je systeem krijgen .

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3378
Re: Training methoden
« Reactie #247 Gepost op: 06-07-2014, 23:44 »

Het herstellen ging dit jaar inderdaad beter dan in voorgaande jaren. Op de tweede dag moest ik door een kettingbreuk na het hele veld de laatste proef in. Daardoor kwam ik, met een start om 05:00 uur, pas om 21:00 uur en flink kapot binnen. De volgende dag was ik tot mij eigen verbazing weer knap fris.
Waar ik echter een probleem mee blijf houden is het gegeven dat ik in de handen niet sterk genoeg ben. Na een paar dagen beginnen vooral mijn duimen gewoon pijn te doen. Dus niet de spieren, maar eerder de pezen.

Dat is overbelasting, enige wat helpt is minder intensief en extra rust pakken.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 733
Re: Training methoden
« Reactie #248 Gepost op: 07-07-2014, 07:38 »
ik denk aan beide kanten nog veel winst te halen:
een beetje meer basis fitheid en kracht (niet overdrijven) helpt natuurlijk. maar ik geloof sinds kort ook(vooral) in blijven werken aan je rijvaardigheid. En dan met name wat Noppy zegt: zorg dat je blijft oefenen met zo min mogelijk je armen gebruiken en vooral je balans (gas: naar voren/remmen: naar achteren) zo goed mogelijk te krijgen. Misschien noodgedwongen omdat ik helemaal niet fit was daar erg op gelet en daardoor steeds soepeler gaan rijden en dat leverde wonderbaarlijk veel meer op dan toen ik alleen bezig was met kracht en fitheid. Maargoed dat is dan natuurlijk alleen als er nog winst is te behalen in je rijtechniek. Op dat terrein kan ik nog wel even vooruit...
Bij het rijden denk ik dus om de paar minuten even aan hoe ik sta en of ik niet onnodig aan het knijpen en hangen ben aan het stuur. En de handen/armen steeds bewust even rust geven waar het kan. En dan blijkt dat je 95% van een rit het stuur helemaal niet zo stevig vast hoeft te houden.


Iedereen moet zelf maar inschatten waar ie de meeste winst kan halen.


Offline member

  • *****
  • Berichten: 4351
Re: Training methoden
« Reactie #249 Gepost op: 07-07-2014, 08:47 »
Meer staan, ik sta 90% van de tijd en bij afdalingen strek je je armen waardoor je gewicht weer netjes boven het middelpunt zit. Als je zit moet je voorkomen dat je naar voren schuift, zeker op stenige afdalingen dat kost arm kracht. Je benen zijn veel sterker en daar moet je gebruik van maken.
None of us is as strong as all of us.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1982
Re: Training methoden
« Reactie #250 Gepost op: 07-07-2014, 09:58 »
Misschien dat daar het probleem wel voor een deel in schuilt; dat ik te ver naar voren hang, waardoor ik het gewicht niet op de benen kan opvangen. Ik probeer het wel eens, maar dan zit ik met het stuitje boven de kentekenplaat, en dat is ook niet ideaal. Knijpen met je knieen lost wel wat op, maar dat houd ik ook niet te lang vol.


Vandaar dat ik vrij vlot ga zitten; je kunt dan ook druk van je armen afhalen; de hefboom wordt immers een stuk kleiner en je gebruikt de afschuifkracht die het zadel heeft.


Overigens is de beste oplossing misschien wel: 20 kg afvallen...

Offline member

  • Newbie
  • Berichten: 5
Re: Training methoden
« Reactie #251 Gepost op: 08-10-2014, 13:25 »
Vijf maal perweek sportschool. Drie dagen in de week kracht training. Focus op grote groepen en buik/rug. (Wat is het nut van mooie grote kuit spieren als je geen benen hebt?) en een half uur cardio (alle vormen). Twee dagen in de week de vloer op met opdrukken, hurksprongen, etc. En dan een uur cardio.

Helaas op dit moment niet in Nederland dus ook geen fiets :-X dus straks als we terug zijn ook weer gaan rijden op een 450 enduro motor.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11345
Re: Training methoden
« Reactie #252 Gepost op: 08-10-2014, 15:30 »
Zijn er hier mensen die met Pivot Pegs werken die merken dat hun houding automatisch of sneller aanpast aan accelereren / decelereren?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1948
Re: Training methoden
« Reactie #253 Gepost op: 10-10-2014, 17:38 »

Zijn er hier mensen die met Pivot Pegs werken die merken dat hun houding automatisch of sneller aanpast aan accelereren / decelereren?
sneller niet. Is wel veel minder vermoeiend. Je contact oppervlak is altijd 100 procent. Laarzen slijten er ook minder door.

Offline member

  • Yamaha TT600E Belgarda + GG TXT PRO GP250
  • Modje
  • *
  • Berichten: 4775
Re: Training methoden
« Reactie #254 Gepost op: 14-02-2015, 13:11 »
Om dit topic maar weer eens een kickstarter te geven. Ik heb altijd al last van probleempjes met knieën. Vroeger al met sporten. Ik heb nu zon halve bal gekocht en doe daar paar keer per week wat oefeningen mee. Lijkt toch erg te helpen voor stabiliteit!
ARM facebook HIER