Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: next level...  (gelezen 11433 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 871
next level...
« Gepost op: 02-12-2010, 22:32 »
Heren en wellicht dames,
ik ben een beetje besluiteloos en wil graag wat advies omtrent de bestuurbaarheid, felheid en onderhouds intervallen van enkele 4Takt enduro fietsen met e-start vanaf +/- 2003.
Mijn idee van hard-core enduro motoren zijn dat ze giga fel zijn op het gas, en om de haverklap gereviceerd moeten worden ivm de hoge toeren die ze maken. Jappanners zijn wat dat aan gaat iets makkelijker (en slomer)
Uiteraard moet je het toepassingsgebied wel in acht nemen, welke voor mij is: 80% off-road(ritjes), trail, misschien een enkele keer op de crossbaan.

Ik rij nu een Suzuki dr800 die ik lekker onder de knie heb, maar wil graag naar next level... :D
Tevens paar keer op exc 450 gereden, maar dat is echt andere koek.
Backflips door het snelgas, maar sublieme vering (vergeleken met Big).

Keuze mogelijkheden voor een bedrag van 3 mille:
Honda xr400/ xr650
Suzuki dr-z400
Ktm exc 450/525
Husaberg fe 400/450
Husqvarna te 450
Yamaha wr 400/426

Greetz sander

Honda V45 Magna-Suzuki Dr800s-Ktm Exc525-Beta300RR

Offline member

  • *****
  • Berichten: 186
Re: next level...
« Reactie #1 Gepost op: 02-12-2010, 22:38 »
je weet hoe makkelijk je kan vallen met een 525 EXC.... :stupid:
Staat een mooie betaalbare DRZ 400 S in de rommelmarkt...
Big singles kick butt!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 871
Re: next level...
« Reactie #2 Gepost op: 02-12-2010, 22:46 »
Check... had `m gezien idd!!

hoe is het met enkel? (over ktm gesproken)
Honda V45 Magna-Suzuki Dr800s-Ktm Exc525-Beta300RR

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3071
Re: next level...
« Reactie #3 Gepost op: 02-12-2010, 23:01 »
 ;D  og een BIG rijder die lichter wil  ;)
 
Als je een Honda CRF450X vind voor dat bedrag in DE of UK gelijk doen ;)
 
Staan geen uren voor de zuiger, wel olie elke 1000km.
 
M'n budget was minder en heb gekozen voor een KTM Adventure in cross trim, redelijk betrouwbaar, lange verbindingsstukken op de snelweg redelijk comfortabel, nog in tikkie zwaar zo dat het toch nog een uitdaging blijft, goede vering en remmen, onderhoud zeer redelijk ;)
DR 800, KTM LC4 640 [Adventure] www.drbigclub.nl

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1483
Re: next level...
« Reactie #4 Gepost op: 02-12-2010, 23:07 »
ik ben mijzelf ook aan het oriƫnteren in het zelfde segment.

hier alvast een linkje met een review uit 2006
http://www.motorcycle-usa.com/11/404/Motorcycle-Article/2006-450-Enduro-Shootout.aspx
If nothing goes right......

go left!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 186
Re: next level...
« Reactie #5 Gepost op: 02-12-2010, 23:08 »
hoe is het met enkel? (over ktm gesproken)

Loop weer offshore momenteel. Is nog knap stijf, maar er komt langzaam wat meer beweging in.Zou het iig iedereen afraden....

Om hem te breken dus...
Big singles kick butt!

Offline member

  • Modje
  • *
  • Berichten: 2587
Re: next level...
« Reactie #6 Gepost op: 03-12-2010, 06:35 »
Tjaa wat is fel. Ik heb nu een husaberg FE400 en vind wel meevallen hoe fel dat is. Mijn broertje Paul rijdt al jaren Exc 525 en die leende ik af en toe en ook dat valt wel mee als je gewoon blijft nadenken met gas geven. Paul en ik hebben een hele andere rijstijl,hij wat ruwer en agressiever, ik meer soepel en bedacht op wat gaat komen. het is maar net hoe je zelf rijdt. Wat je denk ik wel moet leren is dat wat je op de DRbig doet anders voelt dan op een lichte fiets. Ik kon op mijn africa twin ook het gas open rammen en dan kwam ik op gang, doe ik dat op de 525 dan gaat ie er met me vandoor. Draai ik het gas iets minder lomp open, dan is er goed mt een 525 te rijden. Kwestie van ervaring met dat type motor opbouwen.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 196
Re: next level...
« Reactie #7 Gepost op: 03-12-2010, 07:54 »
Als je graag sleuteld, olie en filters ververst en kleppen stelt, alle genoemde
typen behalve de drz, heb je graag wat minder onderhoud dan de drz nemen, met de optie van de E versie die 10 pk meer heeft maar ook iets meer onderhoud nodig heeft.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4351
Re: next level...
« Reactie #8 Gepost op: 03-12-2010, 08:02 »
Er is ook nog de LC4, de oude bedoel ik dan he. Zit misschien wat meer tussen hard-core enduro's en de big in.
None of us is as strong as all of us.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1982
Re: next level...
« Reactie #9 Gepost op: 03-12-2010, 09:58 »
Ik reed een bmwr100 en wilde wel iets lichters. Dat werd een ktm 450 Exc. Daar heb ik de altoturia mee gereden, en daarne heb ik hem ingeruild. Dit vanuit de gedachte dat ik graag een paar pk-'s inleverde voor wat minder onderhoud.  Voordelen van de drz boven de anderen:
Community, forum: dr-z400.nl thumpertalk
Onderdelenvoorziening; waaronder de mogelijkheid om tweedehands en aftermarket dingen te vinden.
Onderhoudsintervallen
Mogelijkheid om ook op de weg te rijden. Ik bedoel: het kan wel met een Exc., maar niet te lang.
Robuustheid; gebruiksvriendelijkheid.

En zo kwam ik bij de Drz. Overigens sinds januari nog maar een paar km mee gereden, maar dat ligt vooral aan z'n baasje, die wat krakkemikkig begint te worden.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5705
Re: next level...
« Reactie #10 Gepost op: 03-12-2010, 12:20 »
Hee, je noemt ook de XR400 nog.

Als je die lekker pimpt (zie ook aanpassingen aan mijn blokje) is ie wel erg fijn. Direct gasrespons, sterk en onderhoudsvriendelijk.
Alleen eentje met e-starter is moeilijk te krijgen hier. (wel in Italiƫ)

Standaard is ie wat te mak, waardoor sommige terreinomstandigheden moeilijker te rijden zijn. (maisland / boomstam / opstapjes etc.)
Een XR400 van rond/na 2003 zul je zo snel niet vinden.

Ik heb ook proefgereden op een DRZ400K. De Kick only versie. Die is ook lekker fel en voelt super licht aan.  Heb die nog overwogen maar toen lekker een Huskie 450 gekocht.

Als je op de aanhanger naar je ritjes toe gaat zou je 2 takt niet uit moeten sluiten, rijdt echt super.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1811

Offline member

  • *****
  • Berichten: 507
Re: next level...
« Reactie #12 Gepost op: 03-12-2010, 15:17 »
Om de onderhoudsvriendelijkheid van de DRZ te benadrukken: in de mijne zit al 34.000 km hetzelfde zuigertje...
Find me on Phonebook

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11345
Re: next level...
« Reactie #13 Gepost op: 03-12-2010, 18:24 »
In Sinagpore rijdt er een koerier op een DRZ-S rond: 140.000 km en heeft alleen de zuiger vervangen bij 80.000.

Grootste klacht? De digitale km-teller is gestopt bij 99.999 en is niet verder te krijgen. Hij heeft al geklaagd bij Suzuki maar geen response terug. Belachelijk!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1344
Re: next level...
« Reactie #14 Gepost op: 03-12-2010, 18:25 »
Om de onderhoudsvriendelijkheid van de DRZ te benadrukken: in de mijne zit al 34.000 km hetzelfde zuigertje...


en dezelfde olie en dezelfde.....  ::) geintje!

DRZ is prima fiets, ik kom van de DR650SE af en wilde wat meer pit zonder heel veel meer werk, met de E versie is dit mooi gelukt.
gr Hilbert