Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: luidruchtige Ktm exc  (gelezen 14040 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 871
luidruchtige Ktm exc
« Gepost op: 15-02-2014, 17:46 »
mijn exc uit 2004 maakt ietwat bijgeluiden.... :-[
hij verbruikt ook wel wat olie.
Temperatuur issue is inmiddels opgelost (niet goed ontlucht)

Komen deze geluiden iemand bekent voor?

http://youtu.be/hXpCKKud51w
Honda V45 Magna-Suzuki Dr800s-Ktm Exc525-Beta300RR

Offline member

  • Yamaha TT600E Belgarda + GG TXT PRO GP250
  • Modje
  • *
  • Berichten: 4775
Re: luidruchtige Ktm exc
« Reactie #1 Gepost op: 15-02-2014, 17:57 »
IS het tikken of bonken?

Hoor het niet zo goed via de boxjes. Ik hoor namelijk allebei maar kan door de microfoon/subwoofer hier komen. En uitlaat klappen klinken altijd wel raar op video.

Bonken is vaak big/small end

Tikken uit de kop is meer iets met kleppen of nokkenas.

Geen zuiger die iets kantelt?


Moeilijk te horen helaas hier.

Wat doet hij met toerental?
ARM facebook HIER

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2418
Re: luidruchtige Ktm exc
« Reactie #2 Gepost op: 15-02-2014, 18:26 »
Ik had er een akelige rammel in (525 van 2006, bij 110 uur) die vooral zonder last duidelijk hoorbaar was, klinkt een beetje zoals in het filmpje. Er was merkbaar verschil te horen tussen links en rechts. Wel had ik heel duidelijk metaalslijpsel in de filters/olie (langwerpige spanen) die na een oliewissel en 10 minuten rijden alweer net zo vlug terug waren.... Bij mij was het 1 van de krukaslagers die de geest had gegeven, niet het big-end. Uiteindelijk heel het blok laten reviseren (kudde nieuwe tandwielen in de bak, alle lagers, big-end, zuiger), was allemaal nét aan z'n rijd.
Kleppen tikken enigszins hoorbaar bij die van mij, terwijl ze precies op de juiste speling zijn afgesteld. Doet ie trouwens al sinds de revisie dik 100 uur geleden en klinkt nog steeds hetzelfde. Ook na de revisie klonk ie eng (vergeleken met een DR 650 SE) maar ding geeft al die tijd al geen klap verkeerd en ben inmiddels wel wat gewend aan het gerammel onder me.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 723
Re: luidruchtige Ktm exc
« Reactie #3 Gepost op: 15-02-2014, 18:31 »
Vond het zelf vooral een gonzend geluid, wat mij een lager lijkt.
Heb bij onze de kleppen volgens de 1/6e methode gesteld.
Op die manier hoor je de kleppen niet meer, en die van ons doet t beter.
Zit net een beetje een holletje in de kleppen waardoor t met voelermaten niet juist is imho.
Maar dat is niet het probleem bij 800s.
Overigens wel goed te horen in het filmpje van bilstain.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 718
Re: luidruchtige Ktm exc
« Reactie #4 Gepost op: 15-02-2014, 19:22 »
Lastig te horen maar voordat je boel helemaal opentrekt om zuiger en big-end te controleren:

Check even de moer en het spietje (halvemaantje, Woodruff key) van het primaire tandwiel op de krukas aan de rechterkant. Zo op het oog zie en voel je niks maar grote kans dat het spietje is uitgelebberd en/of dat de moer iets los is gelopen. Kan niet zoveel kwaad maar geeft wel een "eng" geluid.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 871
Re: luidruchtige Ktm exc
« Reactie #5 Gepost op: 15-02-2014, 21:01 »
Het geluid is het sterkst bij stationair toerental, en doet me denken aan kletterende ketting oid maar komt meer van de rechterkant. Koppeling ingeknepen of los maakt geen verschil. Ik zal voor de zekerheid eens de kettingspanner loshalen of die nog functioneerd..

Qua uren zit ik al in de reserve tijd +/- 90 uur na reparatie tripteller (de vorige eigenaar vond het niet nodig om de uren bij te houden..)

@popnagel: die 1/6 methode moet je nog maar eens uitleggen  :confused:

@ zeeuwse klei: Ik zal morgen eerst het voorste zeefje aan de linkerkant checken op slijpsel en bij vondst mijn spaarrekening nakijken of ik een totale revisie kan bekostigen......

@wortel: bedoel je no 7 hier?
Honda V45 Magna-Suzuki Dr800s-Ktm Exc525-Beta300RR

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2418
Re: luidruchtige Ktm exc
« Reactie #6 Gepost op: 15-02-2014, 21:32 »
Nja, ik had ook goedkoop kunnen doen, want alleen de krukaslagers was waarschijnlijk iets van 75 Euro onderdelen geweest. Maarja, als het blok dan toch zo ver open moet...

Is niet gezegd dat het zo ernstig gaat zijn, maar olie controleren is inderdaad relatief makkelijk gedaan.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1389
Re: luidruchtige Ktm exc
« Reactie #7 Gepost op: 15-02-2014, 21:51 »
Bij mij maakte het wel verschil of ik de koppeling erbij pakte.


Moer 7 op de foto was bij mij idd losgelopen. Die heb ik eerst goed vastgezet, maar na een paar uur begon hij toch weer geluid te maken. Toen heb ik ook de spie die erachter zit vervangen, die was ingeslagen. Pas toen was hij weer redelijk stil. Hiervoor moet geloof ik wel de koppeling eraf. Dan kun je meteen de lagers daarachter vervangen.


Als je handig bent, doe je het ruim binnen het uur. Daar hoef je het dus niet voor te laten.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 822
Re: luidruchtige Ktm exc
« Reactie #8 Gepost op: 15-02-2014, 22:03 »
Klinkt idd als een klapperende/kantelende zuiger.

Mijn XT600 met "klapperzuiger"  rakketak XT600

Zuiger vervangen: XT600 met prox
450EXC, KLX250S EFI

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1811
Re: luidruchtige Ktm exc
« Reactie #9 Gepost op: 15-02-2014, 23:49 »
eerst ff de oliepomp tandwielen controleren

Offline member

  • *****
  • Berichten: 871
Re: luidruchtige Ktm exc
« Reactie #10 Gepost op: 16-02-2014, 00:31 »
@zot: Je bedoelt die aan koppelingskant voor nokkenas of beide?
Honda V45 Magna-Suzuki Dr800s-Ktm Exc525-Beta300RR

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1811
Re: luidruchtige Ktm exc
« Reactie #11 Gepost op: 16-02-2014, 10:55 »
@zot: Je bedoelt die aan koppelingskant voor nokkenas of beide?

DIE ZITTEN OP 1 AS sorry capslock

kunststof tandwiel zit achter de koppeling. Tandwiel gaat vaak stuk en doordat de pompen dan niet draaien krijg je vreemde geluiden. Weet niet zeker of de 525 ook een dist. spanner op oliedruk heeft, maar de 530 in ieder geval wel en dat geeft dezelfde herrie.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 871
Re: luidruchtige Ktm exc
« Reactie #12 Gepost op: 17-02-2014, 18:56 »
Bedankt voor alle tips/reacties....
Er zaten geen metaal schilfers of spanen in de zeefjes, dat is wel positief denk ik :confused:
Maar gezien mijn onkunde / gebrek aan juist gereedschap breng ik m ff naar de dealert

Greetz Sander
Honda V45 Magna-Suzuki Dr800s-Ktm Exc525-Beta300RR

Offline member

  • *****
  • Berichten: 718
Re: luidruchtige Ktm exc
« Reactie #13 Gepost op: 17-02-2014, 21:52 »
voor wat het waard is: yep, nummero 7 krukasmoer rechterkant.
De moer loopt wel eens los omdat het spietje iets teveel uitsteekt, als je er een millimetertje vanaf slijpt dan kan de moer iets vaster gezet worden en gaat ie niet meer los. Zodra ie los geweest is en een tijdje heeft gelebberd dan slaat ie natuurlijk in en moet je het spietje vervangen..




Offline member

  • *****
  • Berichten: 871
Re: luidruchtige Ktm exc
« Reactie #14 Gepost op: 27-02-2014, 13:57 »
Nou, het word dus de spaarrekening aanspreken:
-zuiger
- 4x kleppen
-nokkenasketting
-fuck-up binnenhub koppeling
-uitlijnen demper (zodat `t wiel hem niet meer raakt)
-schoonmaken (acceleratiepomp) carburateur
-nieuwe gaskabelset
-pakkingen
-olie+filters

Op de laatste na heb ik van het bovenstaande rijtje in de afgelopen 3½jr (80uur) ook niet naar omgekeken, dus geheel onverwacht is het nou ook weer niet.

En dan laat ik nog sommige zaken zoals ze zijn.... maar motorisch gaat hij er wel op vooruit!

Kan niet wachten totdat hij weer klaar is
Greetz Sander
Honda V45 Magna-Suzuki Dr800s-Ktm Exc525-Beta300RR