Wijs op Reis > Reizen en -verhalen

Ons avontuur op de TET Polen

(1/9) > >>

GezwindeSpoed:
Vorige week heb ik samen met een maatje van mij die ik ken van m'n allereerste rally (Alta Turia 2009) een deel van TET Polen gereden. We zijn begonnen net over de grens in polen thv Berlijn. Hieronder het verslag en foto's. Ik heb m'n film ook al bijna klaar.

De machtige SuperEnduro is er klaar voor na een proefrit met bagage (12kg)



Dag 0 (730km; Nijmegen - Osno Lubukski)
16u vertrek met auto en aanhanger nadat we de banden van 1.5 op 2.5bar hebben gezet. Een voorspoedige reis. Om 1u komen we in het hotel en vallen snel in slaap.


Dag 1 (270km; Osno Lubuski - Tuczno)
Om 7u zijn we wakker en komen rond 7u30 in de ontbijtzaal. De serveerster zegt dat het ontbijt pas om 7u begin, maar het is al 7u30?? Later komt ze terug en zegt dat ze 8u bedoelde natuurlijk. Dus eerst de motoren maar van de trailer halen en daarna ontbijten. We beginnen de met een stevig ontbijt om zo een flink deel van de dag vooruit te kunnen. In de ontbijtzaal is lekkage van boven, het water loopt langs de lampen naar beneden. Ze vragen onze kamersleutel om te kijken of het daar vandaan komt, wat niet zo blijkt te zijn.
Na het ontbijt gaan we het achterwiel van Niels wisselen voor mijn smallere wiel waar al een noppenband op ligt. En we wisselen zijn voorband voor een exemplaar met flinke noppen. Ik dacht dat onze banden een beetje overkill zouden zijn voor de TET Polen, maar achteraf ben ik erg blij met de keuze voor Mitas C-02 achter en C-21 voor. Het was op sommige momenten echt glibberig en blubberig en dan helpen serieuze noppen wel met zo’n zware motor.
Rond 11u zijn we klaar met de wielen en hebben de tassen op de motor vast gesjord. We brengen de auto en aanhanger naar vrienden en starten de motoren. Via een zelf getekende route gaan we naar het Noorden waar we de TET op pakken. Het begint meteen goed met hele mooie paden door bossen en langs meren en kanalen. De ondergrond is lekker vochtig maar niet al te blubberig door de regen van afgelopen dagen. In het stadje waar de TET doorheen loopt drinken we koffie en eten we wat. Dan gaan we van start met de TET. Het valt ons op dat hier er wel erg veel asfalt in de route is en af en toe steken we een stuk door het bos om zo onze honger naar onverharde paden te stillen.
Het laatste stuk is er mooi over lange paden waar we onze 950’s flink kunnen laten brullen. Ik heb niet heel veel benzine meer maar ik bereken dat ik het volgende stadje wel ga halen. Hier besluiten we te gaan eten. Het wordt Poolse pizza. Dit is een pizza met meer kaas dan deeg en we zitten na 4 stukken helemaal vol. Ook het idee om het restant voor het ontbijt mee te nemen laten we maar varen want dit zijn te veel calorieën voor onze goddelijke lijven. We vinden de camping aan een meer met hierin blokhutten vol Polen maar geen receptie. Het is een camping uit de Oostblok Tijd met de typische gebouwen en ongebruikte fitnessapparaten in de buitenlucht. We zetten ons bivak op vlakbij het meer. M’n potje met oploskoffie is open gegaan en m’n handdoek pan en borden zitten onder de koffie. Later wordt dit met de condens een lekkere bruine zooi. We maken koffie en kletsen ondertussen wat met de medebewoners, natuurlijk over de motoren. Het blijkt dat we midden in de paddentrek onze slaapplek hebben gekozen, maar hopen hier vannacht geen last van te hebben. We liggen op tijd in de slaapzak om wat slaap in te halen.

grandia:
leuk, ben benieuwd naar de rest. En welke banden had je nu op 2.5 bar gezet?

GezwindeSpoed:
Ha ha, ja die van de aanhanger. Zoals met de meeste aanhangertjes worden die misbruikt en minder goed onderhouden, deze was geen uitzondering  ;) .
Post Merge: 15-09-2020, 14:46
Dag 2 (370km; Tuczno - Malbork)
Ik begin de dag met een frisse duik in het meer. Tussen de waterplanten in was ik het zweet en de slaap van m’n lichaam. Na ontbijt met koffie en droog toastbrood met chocopasta gaan we eerste tanken want ik rij ondertussen op benzinedamp. 100m voor het tankstation stopt de motor ermee en overbrug ik het laatste stuk aan de schouder van Niels. Daarna gaan we op pad en komen al snel bij bunkers uit WOII. Na een snelle blik gaan we verder, gelukkig wat meer onverhard als gisteren van veel bos gaan de landschappen over in agrarisch landschap om vervolgens weer bos te worden.
Bij een tankstation ontmoeten we nog 2 Zweeden die ook de TET aan het rijden zijn. De ene op een 1290 met achter een allroadband en de andere op een 690. We zagen soms al sporen. Ze gingen voor ons bij het tankstation we maar we hebben nergens meer sporen gezien?!
We wisselen op een gegeven moment van motor. De Adventure van Niels loopt erg mooi en smeuïg maar wat een stuk zwaarder. Niels merkt goed het lagere gewicht van mijn Super Enduro en de felheid van het blok. De route is mooi afwisselend en vooral het stuk ten Zuidoosten van Gdansk is erg mooi met lange gravel paden door oneindige naaldbossen. Ik krijg echt het rally gevoel en vraag me af waarom ik überhaupt nog rallies wil rijden. Dit is veel goedkoper, flexibeler en net zo gaaf. We gaan proberen vanavond te wild kamperen en rijden langs een meer om een geschikte plek te vinden. Overal veel begroeiing en op een soort strandje wat een mooie mogelijkheid zou zijn geweest, staat het vol met Polen. We rijden verder en komen steeds meer in stedelijk gebied. Hier zijn geen geschikte plekjes meer en besluiten naar een camping te gaan die ik op m’n gps gevonden had. Bij een klein winkeltje kopen we alvast wat bier pasta+saus en brood. De camping blijkt een stadscamping te zijn met mooi uitzicht op een groot kasteel. Er is net een triathlon aan het finishen dus overal sporters gehuld in aluminium folie. We maken pasta en eten dit op aan een kunstmatig meer met uitzicht op het kasteel. Later op de avond wordt de lucht pikzwart en krijgen we een beetje regen. We kunnen schuilen onder een afdak.



Garfield:
Gaaf verhaal, post vooral meer, ook meer foto's !

GezwindeSpoed:
Komt eraan, vergeet niet dat de film van ome willem ook nog komt. Nu 9min, nog ff kijken of ik er wat vanaf kan halen om het behapbaar te houden.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie